22 november 11 14:17 Reageer (61) Economie RSS

Minister verdoezelt strop van miljard op hsl

Schultz van Haegen (Infrastructuur) verdedigt dinsdag haar begroting in de Kamer, die spreekt al schande van 'gegoochel met cijfers'

Het gaat een miljard euro kosten om de problemen met de hogesnelheidslijn (hsl) op te lossen en niet 'slechts' 390 miljoen, zoals minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) eerder zei. NRC Handelsblad meldt dit op basis van een brief die de minister aan de Tweede Kamer stuurde en die in handen van de krant is. Schultz verdedigt dinsdag haar begroting in de Kamer.

De hsl kampt met grote financiële problemen. Daarom wil de minister vanaf volgend jaar ook gewone intercity's over het traject laten rijden, zo kondigde ze vrijdag aan. Schultz zei dat deze oplossing haar ministerie 390 miljoen euro zou kosten. NRC citeert haar nog even:

"De dreiging was dat het wel 2,4 miljard zou kosten, dat hebben we terugonderhandeld tot 390 miljoen. Dat scheelt 2 miljard. Dat is goed voor de belastingbetaler."

Dat geld komt uit het Infrastructuurfonds en gaat ten koste van toekomstige projecten. Lopende projecten komen niet in gevaar, zei de minister. Maar uit Schultz' brief blijkt dat de schade voor de schatkist veel groter is. Naast de 390 miljoen die Schultz op haar begroting afboekt, draagt ook het ministerie van Financiën 200 miljoen bij. Daarnaast past Schultz een boekhoudkundige truc toe. Ze rekent 400 miljoen aan toekomstige opbrengsten (2025 tot en met 2028) van de hsl alvast mee in haar rekensom, terwijl die jaren buiten de concessieperiode vallen, aldus NRC. Het is nog maar de vraag of de hsl na 2025 het ingeboekte bedrag oplevert.

Lees meer bij NRC: Tekort hsl blijkt 1 miljard en geen 390 miljoen

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (61) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Blisss Blisssc, za 26 november 2011 12:22 Reageer op Blisss

    Blisss

    Ik heb gehoord dat er wat baantjes vrij zijn bij Goldman Sachs, die zijn extreem goed in verdoezelen, daar kan je met de cv van schulz van Haegen wel terecht dacht ik zo !

  • Alfred Daniels, do 24 november 2011 13:24 Reageer op Alfred

    Alfred

    De manier waarop de HSl ons burgers, tegen alle beter weten in, door de strot geduwd is en uit onze portemonnee geklopt is, verdiend een strafrechtelijk onderzoek: wanprestatie, fraude, oplichterij, machtsmisbruik....zelfverrijking?
    Dat deze minister met deze problemen ook nog iets moet doen is niet eenvoudig. Dat ze kiest voor een nieuwe ronde volksverlakkerij is voor haar geen probleem: een vetbetaalde drukke baan aannemen en dan rustig een paar maal met zwangerschapsverlof gaan bewijst voldoende dat ze weinig last van een geweten heeft.
    Een goede keuze van de VVD. Ik was erbij dat er onder de partij-bonsen het idee werd opgevat dat de VVD electoraal behoefte had aan een blonde jonge vrouw in een zichtbare positie. Ziedaar...

  • jg dommerholt, wo 23 november 2011 13:51 Reageer op jg

    jg

    hallo nederland is veel te klein voor zo'n dure lijn ,had nooit gebouwd moeten worden, het spoorkaartje is veel te duur voor de 15 min die men er sneller is

  • Michel Reiziger, wo 23 november 2011 20:17 in reactie op jg dommerholt Reageer op Michel

    Michel

    Daar zit wat in. Het is nu niks meer dan een prestige project. Di heeft niet alleen met de afstand te maken, ook met oveheidsbeleid m.b.t. OV. Vraag me af of Schultz dit 'project' op haar CV gaat zetten.

    Zelfs in het treinenland Japan waar ze perfect weten om te gaan met het aanleggen en beheren van hoge snelheidslijnen, heeft de Shinkansen service veel concurrentie door de luchtvaart.

    Reizen per spoor heeft in Nederland en veel andere Europese landen een 'als het niet anders kan imago' Dat is ook geen wonder. Als je als overheid reizen per trein/OV nog altijd blijft zien als dure koe, ipv toekomst dan zal er niks veranderen.

    Als overheid reizen per spoor in Europa promoten, door juist vliegen op kortere afstanden sterk te belasten, ipv de lange 'kan niet anders' afstanden/vluchten.

  • Heinz Brauswasser, wo 23 november 2011 09:14 Reageer op Heinz

    Heinz

    Wij tellen er nog een te vinden voorraadje aardgas bij en het is winstgevend.

  • Joop Schouten, di 22 november 2011 20:53 Reageer op Joop

    Joop

    Jezelf 'rijk' rekenen door toekomstige opbrengsten in te calculeren? In DEZE tijd ?
    Het mens is niet alleen een sneaky boekhoudster en leugenares maar ook uitermate helderziende naar het blijkt ...

    Jomanda Schultz van Haegen.

  • Gerald Thus, wo 23 november 2011 13:12 in reactie op Joop Schouten Reageer op Gerald

    Gerald

    Als de HSL dan toch failliet gaat, Joop, kan Schultz van Haegen stukjes spoor gaan instralen en deze bij opbod gaan verkopen!

  • Joop Schouten, wo 23 november 2011 13:43 in reactie op Gerald Thus Reageer op Joop

    Joop

    : )

    Goed idee Gerald. We laten de rails zandstralen en instralen door zeikstralen en aansmeren door colporteurs met een verkooppraatje: 'Koop een Staal voor Steun.' De opbrengsten gaan naar direct naar Werkgelegenheid, Sociale Zaken, Zorg en Onderwijs.

  • , wo 23 november 2011 13:29 in reactie op Joop Schouten Reageer op

    Ha, Joop, was het leuk, gisteren?

    En weer een jaartje ouder, soms een reden tot melancholie, maar voor jou hoop ik een vreugdevolle dag. Hugg.

  • Joop Schouten, wo 23 november 2011 14:05 in reactie op Reageer op Joop

    Joop

    Hi Katz : )))

    Ik had zaterdag jl. 'open dag' : score: knuffels, veel gezelligheid, 3 Isle whisky's, boekengeld en een Talking Stick (handig met vrouwen in huis).

  • Semolina Pilchard, di 22 november 2011 20:22 Reageer op Semolina

    Semolina

    De HSL is even kansloos als de Betuwelijn: veel te duur en de tijdwinst is te verwaarlozen. Bij de HSL bekruipt me altijd het gevoel dat de lijn op een Brusselse tekentafel is ontstaan...

  • Kees Gelijkhebber, di 22 november 2011 22:52 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Kees

    Kees

    Nou eh niet helemaal waar. Een HSL over de Oude Lijn was ook niet echt een optie. 250 km door Den Haag en 25 kV in de delftse spoortunnel zijn wel moeilijk. Houd er maar op dat de politiek de verkeerde keuzes heeft gemaakt door de NS te veel de vrije hand te geven.

  • jaap vos, di 22 november 2011 18:12 Reageer op jaap

    jaap

    volgens mij zat de vvd ook in die regering dus is het de juiste persoon die de eigen rommel opruimt zoals zovaak !!

  • Mike Peeters, di 22 november 2011 17:44 Reageer op Mike

    Mike

    De cijfers spreken, en daar moet de minister op ageren. Het ministerie moet eens de betrokken partijen heel hard aanpakken. Dan komen ze uiteindelijk heus wel met de juiste cijfers. Want daar ligt volgens mijn het probleem. De bedrijven weten gewoon heel goed dat je de minister kunt naaien, omdat de overheid instaat voor het succes.

  • Duidelijk Rechts, di 22 november 2011 17:25 Reageer op Duidelijk

    Duidelijk

    De HSL werd aangelegd onder een PVDA minister en nu moet dit kabinet wederom de rommel van de PVDA opruimen en dat gaat maar door.
    Gelukkig wil dit kabinet en de PVV, de verantwoordelijkheid nemen voor dit mooie land.

  • Joe Speedboot, di 22 november 2011 18:34 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op Joe

    Joe

    Fout! het merendeel van de ministers van verkeer en waterstaat die zich de afgelopen 20 jaar met de HSL hebben bezig gehouden was van CDA en VVD huize. Er zat slechts 1 periode een PvdA minister.

  • Censuur Joop, di 22 november 2011 19:29 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Censuur

    Censuur

    Hun geheugen gaat niet verder dan eerst naar links kijken en dan niet naar rechts dan weer naar links en dan oversteken en een ander de schuld geven als ze aangereden worden.

  • cor mol, di 22 november 2011 19:38 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op cor

    cor

    We kunnen de NS en de KLM ook gewoon aan hun contract houden. Dan hoeft er geen puin geruimd te worden. Privatiseren was toch vooral een rechtse hobby. We weten inmiddels dat dit betekent in de op de vrije ondernemingswijze productie gebaseerde markt inhoudt winsten privatiseren en verliezen socialiseren.

  • het geweten, di 22 november 2011 22:42 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op het

    het

    Daar was 1,2,3,4,5,6,7,8,9, Tineke ook bij betrokken.
    Wie??
    Tineke Netelenbos.
    Punt.

  • de heer Meijerink, wo 23 november 2011 08:58 in reactie op het geweten Reageer op de heer

    de heer

    Toch knap van de rechtse rakkertjes dat ze zich alleen Tineke Netelenbos weten te herinneren en niet Karla Peijs (CDA), Annemarie Jorritsma (VVD), Neelie Kroes (VVD), Hanja May Wegermee (CDA), Camiel Urlings (CDA), Tjerk Westerterp (KVP), enz weet te herinnere. Het geheugen van de mopperaartjes blijkt (net als dat van hun grote voorbeeld: de GBL) zeer selectief te zijn. Waarom?

  • Jan B, di 22 november 2011 16:47 Reageer op Jan

    Jan

    Weer een debacle. En dan nog een boekhoudtruc er bovenop. Ja ze zijn goed bezig in Bruin-1. Maar goed dat deze mensen geen eigen bedrijf hebben. Van de BV nederland die door de belastingbetaler in de lucht wordt gehouden bakken ze al een puinhoop en je moet er dus niet aan denken dat deze mensen als ondernemer hun eigen broek op zouden moeten houden. Goed, de ondernemende VVDer compenseert zijn gebrek aan talent vaak met een gebrek aan fatsoen maar daar kun je je niet duurzaam mee in het zadel houden.

  • Dr. Strangelove, di 22 november 2011 17:18 in reactie op Jan B Reageer op Dr.

    Dr.

    "Weer een debacle."

    Hoezo een debacle?

    Denk je dat iemand dat geld heeft staan verbranden ofzo?

    Dit is hoe de VVD de economie voorziet van staatssteun, met een extratje voor de vrinden. Lekker neoliberaal potverteren.

  • Jan B, di 22 november 2011 17:56 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Jan

    Jan

    Denk je dat iemand dat geld heeft staan verbranden ofzo?

    Daar komt het wel op neer.

  • Dr. Strangelove, di 22 november 2011 21:18 in reactie op Jan B Reageer op Dr.

    Dr.

    dan begrijp je de dynamiek achter dit soort projecten niet.

    ze mislukken omdat slagen niet het primaire doel is.

    geld uit de schatkist bij bouwbedrijven terecht laten komen wel.

  • Jan B, di 22 november 2011 21:51 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Jan

    Jan

    geld uit de schatkist bij bouwbedrijven terecht laten komen wel.

    Dat is hetzelfde als verbranden.

  • Censuur Joop, di 22 november 2011 15:41 Reageer op Censuur

    Censuur

    Hoeveel schande wil de Kamer en dan met name de oppositie nog tolereren?

    Schande spreken en dan verder gewoon doen of er niets aan de hand is, zet geen zoden aan de dijk! Hup! Elke keer een motie van wantrouwen, afkeuring en ondeugdelijkheid, en bij een tweede keer fout, eruit en nooit meer erin! Dan hadden we nu zeer waarschijnlijk een regering met meer capabele en hopelijk meer integere mensen dan wat er nu in de rondhuppelt.

  • Jim Peeters, di 22 november 2011 18:53 in reactie op Censuur Joop Reageer op Jim

    Jim

    wat een onzin

    net alsof dit kabinet het contract met ns hispeed heeft afgesloten en de hsl heeft aangelegd.

    Dit is een typisch geval van lijken in de kast vinden, waar dit kabinet een zo goed mogelijk oplossing voor probeert te vinden.

    Wat is jouw oplossing dan?

  • Censuur Joop, di 22 november 2011 19:48 in reactie op Jim Peeters Reageer op Censuur

    Censuur

    Luister eens goede vriend, jij mag het onzin vinden, maar als je minister of staatssecretaris wordt dan neem je alle verantwoording op je. Ook die van je voorgangers. Daar wordt je goed voor betaald terwijl je ambtenaren het werk voor je doen. Je hoeft namelijk geen rijksoverheidsvolksdienaar te worden, je mag ook gewoon met je kont op de bank blijven zitten. Het is aan déze regering er iets aan te doen en eerlijk te zijn over de kosten vanwege het mislukken van het project.

    Het is trouwens niet haar voorganger die gelogen heeft over de kosten, die heeft zij, die onkundige dame van de VVD, weggefrommeld.

    En dan nog even dit, hoeveel linkse kabinetten zijn er geweest? Wanneer heeft CDA en/of VVD NIET meegeregeerd?

  • Jim Peeters, di 22 november 2011 20:40 in reactie op Censuur Joop Reageer op Jim

    Jim

    Het gaat hier niet om eenmalige kosten maar om minder inkomsten voor de toekomstige begrotingen van VWS. Er bestaan verschillende methodes voor hoe dit exact bij elkaar opgeteld dient te worden

    Echter dit is niet de hoofdkwestie. Die is namelijk hoe je de hsl na al het geklungel van de Nederlandse overheid (het nieuwste en nooit eerder uitgeprobeerde veiligheidssysteem willen hebben) en NS Hispeed (in zee gaan met de goedkoopste aanbieder van wie je weet dat die waarschijnlijk niet in staat is om het gewenste produkt te leveren) eindelijk volledig benut kan worden.

  • Heinz Brauswasser, di 22 november 2011 15:37 Reageer op Heinz

    Heinz

    Hoe zit het eigenlijk met de betuwelijn.
    Het is daar lettelijk en figuurlijk stil. Ik zie maar zelden een treintJE.
    Is dit nog steeds een oefentraject ?

  • , di 22 november 2011 16:32 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op

    Ach, ja, de Betuwelijn.
    Het allergrootste fiasco ooit.
    De parallellijn wordt sporadisch gebruikt, de Betuwelijn absoluut niet.
    De boel ligt te roesten, niemand heeft er iets aan, niemand heeft er ook behoefte aan(dit alles was al bekend toen de boel in werking werd gezet), maar het mocht wat kosten.
    Voor die Betuwelijn betalen wij allen nog elk jaar kapitalen aan onderhoud en rente en aflossing.
    Tot hij weer afgebroken moet worden.
    Teveel en totaal overbodig.
    Mensen na lange procedures uit hun huis geflikkerd, kostbare procedures ook, prachtig landschap onherstelbaar vernield.......

    Ja, die Betuwelijn is een onvoorstelbaar succes gebleken.

  • Censuur Joop, di 22 november 2011 15:37 Reageer op Censuur

    Censuur

    Alweer een VVD-er als misrekenaar.

    Eigenlijk is het ongelooflijk en onvoorstelbaar dat de meeste ondernemers VVD-er zijn. Rekenen kunnen ze niet, maar bedriegen en beliegen des temeer. En vooral die laatste twee feiten die gebaseerd zijn op bluf en gladde praatjes doet iedereen met open ogen in de val van het kapitalisme tuimelen.

  • Dehnus Nörder, di 22 november 2011 15:59 in reactie op Censuur Joop Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Inderdaad voor Liberalen kunnen ze niet goed rekenen ;).

  • R van brummelen, di 22 november 2011 15:59 in reactie op Censuur Joop Reageer op R

    R

    Ondernemen is gokken, en zo'n gok is nog al eens mis. Zeker als je in het sprookje van de vrije markt gelooft. Een vrije markt kan alleen bestaan bij de gratie van de grenzen die er aan gesteld worden, een volledig vrije markt werkt niet. Stop met dat fabeltje, en ga naar een goed geleide markt.

  • Ton evertsen, di 22 november 2011 17:19 in reactie op R van brummelen Reageer op Ton

    Ton

    het is juist het gebrek aan marktwerking dat het probleem is

    de 99.5^% leverancier van railvervoer dient een onmogelijk voorstel in, concurrentie is weg, vervolgens moet de hsl gaan concurreren met treinen van dezelfde eigenaar, volgens mij is dat tegengestelde van marktwerking dat is een staatsmonopolist die zijn verliezen op de belastingbetaler kan verhalen

  • Joe Speedboot, di 22 november 2011 18:17 in reactie op R van brummelen Reageer op Joe

    Joe

    Ondernemen is geen gokken als je zorgt dat je over voldoende knowhow beschikt. Bij BMW of Audi gaan ze echt geen miljarden investeren als ze niet vrij zeker weten of een product gaat verkopen.

    Het probleem is juist dat er bij de HSL, Betuwelijn, JSF, NZ lijn etc beslissingen worden genomen door mensen die de knowhow en doortastendheid missen om tegen de stroom in te durven zwemmen en echt kritische vragen te stellen.

  • Censuur Joop, di 22 november 2011 19:34 in reactie op R van brummelen Reageer op Censuur

    Censuur

    Eerlijk gezegd begrijp ik je reactie niet zo goed. Wil je het me nog een keer uitleggen. En dan in aanmerking nemend dat ik ruim een kwart eeuw zelfstandig ben en m'n eigen baas? En SP stem.

  • Heinz Brauswasser, di 22 november 2011 15:34 Reageer op Heinz

    Heinz

    Een tijdje geleden vonden wij één miljoen best veel. Nu lachen wij om één miljard.

  • Anja Lodewijks, di 22 november 2011 15:54 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Anja

    Anja

    Wie is wij?

  • kees van eck, di 22 november 2011 15:32 Reageer op kees

    kees

    Achteraf makkelijk praten, maar op voorhand durf ik met de kennis van nu wel te stellen dat als we wisten wat we nu weten we toen dat mega-project nooit hadden moeten opstarten, omdat het enige voordeel voor de treinreiziger is dat-ie 5 minuten eerder in Rotterdam is, 15 minuten eerder in Brussel en naar Parijs gaat al helemaal bijna niemand met de trein, ja hooguit als uitje, maar daar krijg je als onderneming je begroting niet mee sluitend, zeg ik nu dan met de betuwelijn in mijn achterhoofd, waarvan waarschijnlijk niemand meer weet wat dat ons heeft gekost.

  • Joe Speedboot, di 22 november 2011 16:07 in reactie op kees van eck Reageer op Joe

    Joe

    Naar Parijs gaan best mensen met de trein maar op de één of andere manier lukt het hier niet waardoor die HSL een gedrocht is geworden met nauwelijks voordelen. Alleen al het eindeloze gesteggel over het peperdure traject, het uitstel omdat systemen bij aanleg al niet werkten en als klap op de vuurpijl de keuze voor de oerlelijke en slecht ontworpen Fyra die er niet alleen uitziet als een soort 'opgevoerde Fiat Multipla' maar technisch ook vrij matig blijkt te zijn.

  • Aert Willem d'Holbach, di 22 november 2011 16:17 in reactie op kees van eck Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Volgens mij is de totale tijdwinst op HSL Zuid - Noord/4 zodra er met V250 Albatros gereden wordt alleen al op het traject Amsterdam - Antwerpen iets van 57 minuten. Omdat AnsaldoBreda dik in de problemen zit (techniek: deuren, tractie, software) kunnen die treinen nog steeds niet worden opgeleverd aan NsHispeed. Daar zit een groot deel van het probleem.

    De Betuweroute heeft overigens 4,7 miljard gekost.

  • , di 22 november 2011 18:19 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    4, 7 miljard.
    Een habbekrats.
    Zoals gezegd, zonder - tot nu toe - enig aanwijsbaar nut.

  • Han van der Horst, di 22 november 2011 16:35 in reactie op kees van eck Reageer op Han

    Han

    De HSL rijdt in drie en een half uur of zo van Amsterdam naar Parijs. Is dat fijn? Wel als je op een HSL-station woont. Niet als je eerst met een of andere oud roest expres naar een plek moet waar je over kunt stappen op die HSL. Het sluit natuurlijk lekker op elkaar aan en zo is de tijdwinst vanaf Den Haag HS op het traject naar Parijs niet meer dan een kwartier vergeleken met vroeger toen de Thalys nog op gewone snelheid langs Den Haag reed en daar een stop had.

    Die HSL heeft binnen Nederland stations in Breda, Rotterdam, Schiphol en Amsterdam. Dus tel uit je winst.

    De tijdwinst binnenlands is hoe dan ook zo klein dat geen mens er extra voor zal betalen en nogmaals: dan moet je wel op of naast het station wonen waar die nieuwe trein stopt. Anders ben je veel tijd kwijt met overstappen en zo.

  • Aert Willem d'Holbach, di 22 november 2011 17:20 in reactie op Han van der Horst Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "...De tijdwinst binnenlands is hoe dan ook zo klein dat geen mens er extra voor zal betalen..."

    O ja?
    Hoe klein dan?
    Of bent u fact free?

  • , di 22 november 2011 18:15 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Nee, maar U wel.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 23 november 2011 18:20 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Nou...

    *breed grijnscht*

    Dát zou ik maar niet te hard zeggen.

  • Censuur Joop, di 22 november 2011 19:31 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Censuur

    Censuur

    Klein genoeg om geen winst te maken en verlies te draaien!

  • Joe Speedboot, di 22 november 2011 17:52 in reactie op Han van der Horst Reageer op Joe

    Joe

    Op zich is zo'n toeslag niet zo'n probleem als je er maar wat voor terug krijgt. Of je nou in een Franse TGV, Duitse ICE of Japanse Shinkansen stapt, je stapt in iets wat er niet alleen mooi en snel uitziet maar ook echt hard gaat en super comfortabel is waardoor reizen met zo'n ding leuk wordt. Dat belangrijke aspect snappen de calvinistische grijze pakken in de politiek en bij de NS totaal niet waardoor de HSL de aantrekkingskracht mist die zijn buitenlandse collega's wel hebben.

  • Nieuw!: Veldman, di 22 november 2011 18:44 in reactie op Han van der Horst Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Het is toch ook niet de bedoeling dat er daadwerkelijk mensen in een trein gaan zitten?

  • Ton evertsen, di 22 november 2011 15:22 Reageer op Ton

    Ton

    typisch geval van de voordelen van semi overheid

    toen de aanbesteding moest worden gedaan deed de ns (100% staat) samen met minderheidspartner klm (toen nog een nl bedrijf met staatsinmenging) een krankzinnig bod, bijna dubbel zo hoog als wat de concurrentie bood. Dat ns monopolist in nederland is en op de route amsterdam parijs slechts 1 concurrent (de klm) had was geen probleem.

    Iedereen kon het zien aankomen, iedereen kon vertellen dat om de fyra te promoten het normale intercity verkeer beperkt zou worden

    De keuze voor de klant?

    Niet alleen krijgt de ns nog eens 10 jaar het monopolie (op wat routes in uithoeken na) ze mag ook de hsl in haar normale bedrijfsvoering inpassen en de regering betaald ervoor

    of beter gezegd de belastingbetaler

    @bijstandkoning de aanbesteding (die dit onvermijdelijk maakte) is geduurde paars geweest

  • Aert Willem d'Holbach, di 22 november 2011 16:33 in reactie op Ton evertsen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    U moet wel even duidelijk onderscheid maken tussen de de infrastuctuur HSL en de exploitatie van de de treinen die daar gebruik van maken (door HSA).

    Om de infrastructuur rendabel te maken moet geïnvesteerd worden en wat verliezen ingeboekt worden. Tevens moet er wat in de lijnvoering geschoven worden. Maar dat heeft op zich weinig te maken met de (overigens belabberde) exploitatie van de treinen door HSA.

  • Mark Sinops, di 22 november 2011 15:03 Reageer op Mark

    Mark

    Ze kan gewoon zeggen dat het stimuleringsmaatregelen zijn.

  • , di 22 november 2011 15:31 in reactie op Mark Sinops Reageer op

    Het maakt niet veeluit welke smoes ze verzint.
    Ze is van de vvd dus heeft ze vrij baan zonder consequenties.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, di 22 november 2011 15:01 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    De bevolking lijft armoede (de helft dan vanaf volgend jaar) terwijl de minister met haar treintjes blijft spelen. De geneugten van rechtse hobby's.

  • Hein Eken ., di 22 november 2011 14:56 Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    ze noemen ov niet voor niks onrendabelen vervoer,je kan het nu zelfs op twee manieren uitleggen.

  • Dehnus Nörder, di 22 november 2011 14:52 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    En weer die lach... en weer VVD! Het is dus niet geslachtsafhankelijk :).

  • , di 22 november 2011 15:25 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op

    Nee, het ligt 'm aan de partij.
    Wat er ook gebeurt en hoe hard je ook voor gaas gaat...............grijns..........en daarmee is het probleem verholpen.

  • Anja Lodewijks, di 22 november 2011 15:32 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Anja

    Anja

    Het is dus niet geslachtsafhankelijk :).

    Anderszijds wel, het blijft een lachje dat er lullig uitziet.

  • Dehnus Nörder, di 22 november 2011 15:58 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ben ik met je eens dat het er lullig uitziet. Maar de mondgrote van VVD'ers is toch op zijn zachts gezegd heel indrukwekkend. Er passen wel 3 biljartballen in.

  • jan wiedemeijer, di 22 november 2011 15:33 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op jan

    jan

    heey what' a buck among good friends?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven