26 juni 10 08:30 Reageer (168) Economie RSS

Massaontslagen TNT Post

Alle fulltime postbodes weg

TNT Post heeft alle fulltime postbodes per brief laten weten dat ze worden ontslagen.

Dat meldt Trouw. Het gaat om duizenden banen. Begin dit jaar had TNT nog 15.000 postbodes in dienst. De ontslagen zijn het gevolg van de liberalisering van de postmarkt, waardoor de inkomsten van TNT al jaren teruglopen. Ook zorgt de toename van het e-mail verkeer voor een verkleining van de postmarkt.

Laatste Reacties (168) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Gert-jan Burggraaf, zo 17 oktober 2010 00:12 Reageer op Gert-jan

    Gert-jan

    Hallo allemaal,

    Ik vind het echt verschrikkelijk dat er zoveel ontslagen gaan vallen, terwijl er toch zoveel winst wordt gemaakt. Frustratie en leed bij werknemers is het gevolg, en een stakingsactie had er vanuit de werknemers en bonden al lang moeten gebeuren.

    Vergelijk het een beetje met de joden uit de 2de wereldoorlog die zich zonder strijd of verzet zich naar de concentratiekampen lieten lijden!

    Als er verzet zou komen en ik geloof toch ter stelligste dat dat uiteindelijk gaat gebeuren dan moeten alle werknemers ook de pakketbezorgers zich solidair stellen en het hele bedrijf plat leggen.

    Hierdoor komen grote toeleveranciers zoals CONRAD, en vele grote andere internet shops in grote problemen, en zullen dan de druk op TNT gaan opvoeren anders stappen ze over naar andere ook al heel goede bezorging opties.

    Dus mijn advies is dan ook het hele zaakje platleggen maar dan ook totaal, met alle leveringen wereldwijd van TNT Post

    Resultaat:

    1 Briefbussen worden niet meer geleegd, en puilen uit.
    2 Niets wordt meer berzorgd ook pakketten niet.
    3 Toeleveranciers (ook particulier) via Internet kunnen niets meer kwijt via TNT.
    4 Depots lopen ongelovijk vol, en totale chaos.

    Zo'n actie (of dreiging) zou TNT enorm onder druk zetten, want dan is het voortbestaan van TNT op het spel, en wat zouden daar de geldwolven (aandeelhouders) van denken!!!!!

    Hoop op een reactie,

    Met vriendelijke groet,

    Gert-jan

  • lucas bols, zo 19 september 2010 18:15 Reageer op lucas

    lucas

    Belachelijk gewoon, dat een UWV meewerkt aan deze ontslagaanvraag. Aaan de ene kant bezorgers eruit flikkeren en aan de andere kant op de radio spotjes uitzenden om postbezorgers binne te halen.
    De overheid gaat het gealch van deze actie van TNT betalen, meer wwérs.

  • Chris Vind, ma 28 juni 2010 13:06 Reageer op Chris

    Chris

    Lang leve de privatisering. Toen PTT Post lang geleden zonodig verzelfstandigd moest worden had Nederland toch al de laagste posttarieven van Europa?

  • Heerlijk Helder Hoppe, di 29 juni 2010 12:23 in reactie op Chris Vind Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Ja, we hadden ook een onrendabele onderneming levend kunnen houden door het aan een belastinginfuus te zetten. hebben deze mensen nog werk maar volgens die redenatie zouden we ook de ene helft gaten kunnen laten graven, en de andere helft ze weer laten dichtgooien. Iedereen heeft werk, maar niemand schiet er iets mee op.
    Onrendabele of gedateerde ondernemingen horen geliquideerd te worden, om zodoende weer meer resources vrij te maken voor gebruik in een wel efficiente onderneming. Zo werkt dat.

    Zeker de (brieven)post is een onhoudbare onderneming sinds de komst van email. Logisch dat erin gekort moet worden; ik denk dat er ook een heleboel grammafoonplatenmakers wegmoesten met de komst van de cd.

  • Ernst Anepool, di 29 juni 2010 14:51 in reactie op Heerlijk Helder Hoppe Reageer op Ernst

    Ernst

    "Dus ernst, waar zou jij voor kiezen?

    Je wilt blijkbaar niet dat er werknemers ontslagen worden dus we kunnen een aantal dingen doen.

    1. De inefficiente toko door laten puffen met behulp van belastinggeld in de vorm van subsidies.
    2. de toko verkopen en de werknemers ontslaan, hun werk is toch niet meer efficient.
    3. De minimumlonen verlagen zodat de toko weer efficient kan draaaien, en rendabel is. De werknemers verdienen wat minder maar staan niet op straat.
    4. Anders namelijk... (kort en bondig)"


    Ehm, ik heb even het jaarverslag erbij gepakt, en zie dat ze nog steeds fikse winst maken, de cashflow is zelfs ondanks het verminderde bedrijfsresultaat *toegenomen*


    Dus ik zie geen reden voor het ontslaan van de medewerkers ten koste van externen.


    Kennelijk doet de inefficeiente toko het stukke beter dan ze in het nieuws naar buiten brengen.

    Curieus om te zien hoe groot het verschil is tussen wat ze naar de medewerkers uitten "we gaan failliet we moeten jullie wel ontslaan"

    En wat ze richting de aandeelhouders voor verhaal hebben "weathering the storm" (het gaat ondanks de terugval in de economie eigenlijk prima...)

    http://jaarverslag.info/annualreports/tnt/$File/TNT_AnnualReport_2009_EN.pdf

    Express, i.e. time-certain or day-certain delivery, is the largest segment, with revenues of almost ?29 billion (?24.4 billion of revenues in business-to-business deliveries and ?4.3 billion in revenues in business-to-consumer deliveries). Deferred, i.e. non day-certain delivery, is estimated at slightly over ?21 billion in revenues (?16.9 billion of revenues in business-to-business deliveries and ?4.9 billion in revenues in business-to-consumer deliveries).


    Abillion is in dutch currency naming a Miljard...

  • Heerlijk Helder Hoppe, di 29 juni 2010 23:14 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    U denkt dat deze mensen wegmoeten omdat ze zoveel geld voor TNT opleveren?

  • Ton evertsen, ma 28 juni 2010 11:41 Reageer op Ton

    Ton

    tja de postbode is uit de tijd, zo zijn er wel meer beroepen verdwenen, je kan discussiëren over de manier waarop maar de feiten zijn er nu eenmaal.

  • Arjan Leeuwenburg, ma 28 juni 2010 01:41 Reageer op Arjan

    Arjan

    Heerlijk die liberalisering. Eerst mochten ze een groot deel van hun salaris inleveren en uitgebuit en nu worden ze definitief bij het vuilnis gezet. Fantastisch hoor!

  • Kingfisher XL, zo 27 juni 2010 17:31 Reageer op Kingfisher

    Het zat er al een tijdje aan te komen maar met de afschaffing van postbodes is het nu officieel, Nederland is verkocht. Verkocht aan de beursmannen, de speculanten, de aandeelhouders en, als je Bijbels bent aangelegd, aan koning Lucifer. Een land zonder postbodes is een land zonder beschaving.
    (en als toppunt van krankzinnigheid werd TNT(Tri Nitro Tolueen), nog kortgeleden verkozen als beste werkgever van NL ! )

  • Gert-jan Burggraaf, zo 17 oktober 2010 00:37 in reactie op Kingfisher XL Reageer op Gert-jan

    Gert-jan

    Super,

    Volledig mee eens, waar gaan we toch naar toe, de pakket bezorging neemt toe wegens internet, laat dan de huidige bezorger de kleinere lichte pakketten via hun bezorgen. Deze kunnen worden uitgesorteerd op gewicht en grootte toch? Betekend behoud van arbeidsplaatsen, minder distributie via vervuilende bezorgwagens voor zeer kleine pakketten en meer werk voor de huidige werknemers.

    Zo verdeel je de "load" en iedereen heeft er baat bij, werkgever, werknemers, milieau, en de druk van al die stompzinnige lichte pakketjes die via een auto geleverd worden toch?


    Gewoon de juiste verdeling met een veel beter resultaat!!


    GJB

  • Niek G, zo 27 juni 2010 12:13 Reageer op Niek

    Niek

    Ik vind dit echt belachelijk.
    Heb je je hele leven voor PTT, TPG en TNT gewerkt en dan ook nog full-time en dan moet jij stoppen met werken maar mensen die parttime werken en een stuk korter bij TNT werken mogen door.

    En het bestuur en de aandeelhouders maar verdienen. SCHAAM JE!

  • Pjotr Kropotkin, za 26 juni 2010 18:05 Reageer op Pjotr

    Pjotr

    TNT heeft tot 2008, met hulp van de politiek, alleenheerschappij gehad over de bulk van de postbezorging (tot 50 gram) waar ze flinke winsten mee haalden. Nu die ook die melkkoe is 'geliberaliseerd' en samen met het verminderde aanbod, blijkt dat het beroep van (full-time) postbode aan het uitsterven is, zo'n beetje als lantarenopstekers van ooit.

    Ik mis in de reacties het feit dat concurrenten als Sandd en SelektMail zorgen voor werkgelegenheid, ook voor postbodes.

    Verder maakt 't me niet uit of er 1,2 of 5 postbodes van verschillende bedrijven dagelijks mijn postbus/brievenbus vullen of mijn post rondbrengen. Als het maar goed gebeurt. Grotendeels eens met reageerder Harry de Zomer.

  • Rob van Koot, zo 27 juni 2010 12:11 in reactie op Pjotr Kropotkin Reageer op Rob

    Rob

    Zo is het, en ja, dit zijn nieuwe tijden met email. Wie zich daarop niet aanpast kan dit verwachten. Kolenstokers op treinen zie je ook steeds minder. Ze zitten te pitten bij de post.

  • Bernard A. Tikker, za 26 juni 2010 17:03 Reageer op Bernard A.

    Bernard A.

    Natuurlijk is het vervelend voor de postbodes die ontslagen worden, maar juist door liberalisering vd markt worden er nieuwe banen gecreeerd, oa. gelijkwaardige banen bij concurrentie en hogere functies binnen bijvoorbeeld de ICT.

    Voor allen die de schuld bij liberalisering leggen de volgende vraag: is het alternatief, nl. 1 postbedrijf in handen vd staat met meer postbezorgers dan werkelijk nodig en minder innovatie, echt te prefereren? Nee.

  • Jan B, za 26 juni 2010 18:07 in reactie op Bernard A. Tikker Reageer op Jan

    Jan

    Wat heet innovatie. Ik wil gewoon mijn brief en pakketpost en daarmee uit.

  • El Che, zo 27 juni 2010 00:49 in reactie op Bernard A. Tikker Reageer op El

    El

    Dit kan ook het einde betekenen van postbezorging in Nederland. Diverse andere landen zijn ons voorgegaan. Straks kun je je pakketje alleen nog maar ophalen op Schiphol. Privatisering en liberalisering van zo iets essentieels als postbezorgen is dom en contraproductief. O.a. postbezorging behoort in handen te blijven van de Nederlandse overheid. Dit had nooit moeten gebeuren. En wordt wat mij betreft teruggedraaid.

  • Bernard A. Tikker, zo 27 juni 2010 18:25 in reactie op El Che Reageer op Bernard A.

    Bernard A.

    Pakketjes ophalen op een centrale locatie ipv overdag thuisbezorgen (dan ben ik op mijn werk!) lijkt me een heel goed idee. Maar ik geloof niet dat er landen zijn met 16m+ inwoners waar pakjes op slechts 1 plaats op te halen zijn. Als ik het mis heb laat mij dan aub weten voor welk land dit geldt.

  • El Che, zo 27 juni 2010 19:09 in reactie op Bernard A. Tikker Reageer op El

    El

    In de Dominicaanse Republiek kun je je post van en voor het buitenland alleen afhalen of brengen op de vliegvelden. Dit is een gevolg van privatisering. Intern in de Dominicaanse Republiek is er geen postbezorging meer.

  • Jasper Schmidt, ma 28 juni 2010 00:46 in reactie op El Che Reageer op Jasper

    Jasper

    Waarom zouden andere mensen moeten betalen voor jouw post? Zorg, ok! Onderwijs, ok! Politie, ok! etc... Maar de post???

    Het enige waar postbedrijven nog nodig voor zijn is pakketpost. De rest zal allemaal digitaal gaan.

    Hoor trouwens al dat groenlinks volk nu zeiken over te weinig post maar aan de andere kant willen ze niet dat er bomen worden gebruikt voor al dat papier. Misschien willen ze de post in postbode weg laten?

  • Jan van Beek, za 26 juni 2010 16:11 Reageer op Jan

    Jan

    Ik mag toch hopen dat dit voorstel van TNT niet alleen tot actie bij TNT gaat leiden maar ook in de maatschappij als geheel en in de politiek. Dit is echt de schaamte voorbij als dit gaat gebeuren.

  • Christina de Vries, za 26 juni 2010 16:10 Reageer op Christina

    Christina

    Post zal er inderdaad bezorgd moeten blijven worden, sterker nog er staan vacatures op de site van TNT
    http://www.tntpost.nl/overtntpost/werkenbij/postbezorger/
    Ik vermoed dat men van de dure arbeidskrachten af wil, de mensen die daar al jaren werken, die veel ervaring ebben, die ooit bij de PTT gingen werken toen je trots kon wezen PTT'er te zijn.
    Deze mensen werden ook goed beloond, en daar wil men van af.
    Je kunt zo weer aan de bak bij TNT, maar voor een laag salaris en een contractje van een paar uur waar in staat dat je altijd naar de pijpen van de baas moet dansen.
    Lang leve de marktwerking!

  • Jan B, za 26 juni 2010 15:16 Reageer op Jan

    Jan

    TNT zet hier de bijl aan de wortel van het poldermodel. Er was de postbezorgers een werkgelegenheidsgarantie gegeven in ruil voor het afzien van loonsverhoging. Die belofte is dus geschonden. Op deze manier laat je de werknemers alleen harde actie's als instrument om hun eisen kracht bij te zetten.

  • GJ Huisman, za 26 juni 2010 17:01 in reactie op Jan B Reageer op GJ

    GJ

    Daar staat mij ook iets van bij... heb je een linkje met meer achtergrondinfo? Het zou idd. een vreselijk bedrog door de werkgever zijn.

  • Jan B, za 26 juni 2010 18:06 in reactie op GJ Huisman Reageer op Jan

    Jan

    Het licht iets genuanceerder maar op een site van de AbvaKabo staat het volgende:

    Vorig jaar hadden wij een onderhandelingsresultaat waarin TNT een werkgarantie gaf voor 3 jaar (en daarna onder voorwaarden nog eens 3 jaar), in ruil voor loonverlaging. Dit resultaat is na een uitgebreide ledenraadpleging door de leden afgewezen. Het belangrijkste motief was feitelijk het gebrek aan vertrouwen dat het bedrijf deze afspraken ook na zou komen.

    Het spreekt wel boekdelen. Er IS dus ruimte voor een werkgarantie en er is GEEN directe noodzaak voor deze grootschalige ontslagronde. Met reducties in salaris (waar de leden an sich niet zo'n probleem mee hadden) is de zaak gedurende minstens 3 jaar in de lucht te houden. De leden van de bond waren echter sceptisch of de directie zich wel aan gemaakte afspraken zou houden. Het nu genomen besluit toont aan dat dat wantrouwen wellicht op z'n plaats was.

  • Piet de Geus, ma 28 juni 2010 11:56 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "TNT zet hier de bijl aan de wortel van het poldermodel. Er was de postbezorgers een werkgelegenheidsgarantie gegeven in ruil voor het afzien van loonsverhoging."

    Er was zelfs sprake van een loonsverlaging. De vakbonden waren akkoord, maar werden door de leden teruggeroepen. Dit is de reactie van TNT op die afwijzing van het poldermodel door de vakbondsleden.

  • Jan B, ma 28 juni 2010 20:42 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Waar geen vertrouwen is daar kun je ook niet polderen. Niet de loonsverlaging an sich was het probleem maar de combinatie van die loonsverlaging met het gebrek aan vertrouwen dat de directie woord zou houden. Kennelijk heeft de directie zich dus in de onderhandelingen zodanig opgesteld en laten kennen dat de werknemers niet langer geneigd waren de directie op haar woord te geloven. Wie frustreert er dan het poldermodel?

  • Piet de Geus, ma 28 juni 2010 21:08 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    Knap dat jij weet dat het zo is gegaan. Zat jij er soms bij? Nogmaals: degenen die bij het overleg aanwezig waren (de vakbonden) hadden blijkbaar genoeg vertrouwen om een akkoord te bereiken. Het waren de leden die dwars lagen. Of ze de werkgever en/of hun eigen vakbond niet vertrouwden vertelt het verhaal niet.

  • R P, za 26 juni 2010 15:07 Reageer op R

    R

    Je kan de liberalisering hier toch niet de schuld van geven !!
    Ook als het een staatsbedrijf was en er is gewoon minder werk moeten er mensen uit, je gaat toch geen mensen betalen die niks doen...
    Logisch dat ze er uit vliegen. Als dat niet gebeurd gaat het bedrijf failliet en verliest iedereen zijn werk!

  • Paradox !, za 26 juni 2010 15:30 in reactie op R P Reageer op Paradox

    Paradox

    Als de staat eigenaar was geweest, hadden er geen massa ontslagen hoeven vallen. De liquiditeit van de staat is er eenmaal beter aan toe dan die van TNT. Los daarvan kunnen we ook spreken van slechte bedrijfsvoering. Wellicht niet de directe schuld van de privatesering, amar van de mensen aan het roer. Dat neemt niet weg dat privatesering op belangrijke gebieden zoals postbezorging, risico's met zich meebrengen.

  • R P, za 26 juni 2010 16:53 in reactie op Paradox ! Reageer op R

    R

    Als er geen werk is vallen er altijd massa ontslagen. Je kan gewoon niet mensen laten werken als er geen werk is! Je kan toch moeilijk op overheids geld met 2 man een brief bezorgen, dat zou helemaal nergens op slaan! Wanbeleid heeft er ook niks mee te maken, deze sector word nou eenmaal langzaam verkleind door nieuwe, snellere, goedkoperen en betere manieren van informatie overdracht.

  • Censuur Joop, za 26 juni 2010 17:31 in reactie op R P Reageer op Censuur

    Censuur

    Er is wél werk bij TNT. En er wordt ook winst gemaakt ondanks de financiële crisis in Nederland en ondanks het internet.

    Maar het werk willen ze gedaan hebben door goedkope flexwerkers, die naar een paar maanden weer vervangen kunnen worden door nog goedkopere flexwerkers.

    Daarom gaan de vaste en veel duurdere krachten eruit!

  • YggY ..., za 26 juni 2010 19:36 in reactie op Censuur Joop Reageer op YggY

    YggY

    Onderneem je zelf ook zo, Tommie?

    Ik zie bij de supermarkt ook iedere week andere vakkenvullers.

  • Censuur Joop, za 26 juni 2010 19:51 in reactie op YggY ... Reageer op Censuur

    Censuur

    Nee, Ygg, mijn man en ik doen alles zelf. We zijn erg flex maar niet te ontslaan. Zo nu en dan valt er een gepensioneerd vriendje in zodat we een dagje vrij hebben of een dagje naar de dierentuin kunnen om mensjes te kijken. :)

  • YggY ..., za 26 juni 2010 20:03 in reactie op Censuur Joop Reageer op YggY

    YggY

    Dat lijkt dan op een buurtwinkel, ik ben benieuwd hoe zo iets er uit ziet maar daar is het hier de plek niet voor.

    En van jou krijg ik begrijpelijkerwijs ook niet het antwoord.

  • Gracchus Babeuf, zo 27 juni 2010 13:24 in reactie op YggY ... Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Ja, als ze 17 zijn of zo moeten ze eruit, zijn ze te duur.

  • Eric Jan Taapken, zo 27 juni 2010 11:20 in reactie op R P Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Soms maken bedrijven verkeerde keuzes en kan het personeel er helemaal niks aan doen, maar zij zijn wel de l.l, lekker makkelijk steeds dat liberaliseren, soms het is meer betalen voor veel minder dingen dan vroeger en mensen worden gedumpt!

  • Cor Edelenbosch, za 26 juni 2010 14:38 Reageer op Cor

    Cor

    Lang leve de vrije markt en de rijken steeds rijker.
    De ontslagenen zullen er, terecht, anders over denken.

  • Harry de Zomer, za 26 juni 2010 15:06 in reactie op Cor Edelenbosch Reageer op Harry

    Harry

    Een benepen visie. De perikelen in de zorg, energie en ook de posterij zijn het gevolg van een halfvrije markt. Het gepolder resulteert in oligipolies; van concurrentie is nauwelijks sprake.

  • Cor Edelenbosch, za 26 juni 2010 17:02 in reactie op Harry de Zomer Reageer op Cor

    Cor

    Hallo Harry,

    Een halfvrije markt lijkt me iets bezijden de waarheid. De postmarkt heeft meerdere concurrenten, al merkt de consument hier niets van. Tevens verstrekt TNT aandelen en dat is toch iets wat heel marktgericht is.
    Volgens de rechten van de mens: ?heeft iedereen recht op werk.? Dus met een winst van 191 miljoen in 2009 valt er voor TNT nog weinig te klagen. Goed het is een achteruitgang en dan worden de aandeelhouders wat mopperig. Misschien heb jij deze aandelen ook wel in je portefeuille? Om de aandeelhouders tevreden te stellen is een geliefde keuze om er zoveel mogelijk mensen uit te trappen. Dit met het doel om de koersen weer omhoog te krikken. Dus je verrijken over de rug van iemand anders. Nu dit gedrag lijkt toch erg veel op de zegeningen, voor enkelen, van de vrije markt.

  • Harry de Zomer, zo 27 juni 2010 12:34 in reactie op Cor Edelenbosch Reageer op Harry

    Harry

    In mijn portefeuille slechts wat plastic rommel en enkele gaten...

    Er is concurrentie, maar zolas gezegd, betreft het slechts enkele bedrijven. De postmarkt zou veell meer concurrenten moeten toelaten.

  • Jarig Straatsma, za 26 juni 2010 14:26 Reageer op Jarig

    Jarig

    Alle postbodes zullen verdwijnen. Dat is al heel lang bekend. Maar er zal toch post bezorgd moeten worden. Dit doen postbezorgers. Andere functie die de helft aan inkomsten krijgt ten opzichte van postbode, een functie die behoorlijk uitgekleed is de laatste jaren. Iedereen kan nu solliciteren op de functie postbode. Gehoord van iemand van het CNV. MAar het is al heel lang bekend. Alleen komt het uiteindelijk toch rauw op je dak. Je zal maar postbode zijn.

  • Piet de Geus, za 26 juni 2010 15:00 in reactie op Jarig Straatsma Reageer op Piet

    Piet

    Inderdaad al erg lang bekend. Ik heb eind jaren 70 een blauwe maandag bij de PTT gewerkt. Toen vlogen er al veel sorteerders uit omdat zojuist de eerste sorteermachines in gebruik waren genomen. Na de invoering van de postcode werd dat proces nog versneld. Ook het vak van postbode was toen al uitgehold: voorheen bezorgde de post twee keer per dag en betaalde bijvoorbeeld ook cheques uit aan mensen die op buitenwegen woonden.

    Het is een glijdende schaal geweest, maar het was toch al 30 jaar duidelijk dat het vak meer en meer werd uitgehold en niet langer de vaste betrekking was waarin je rustig op je pensioen kon wachten. Wie vooruit keek maakte dat hij wegkwam, wie als een konijn in een koplamp naar het naderende onheil bleef staren was bij de volgende reorganisatie de pineut. Het is helaas niet anders. Ik vrees bovendien dat er weinig gedaan zal worden om al die postbodes om te scholen naar ander werk.

  • Jan B, za 26 juni 2010 17:16 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Dit is echter een ander verhaal. Er is nog steeds behoefte aan postbezorgers, ze worden ook nog steeds gevraagd! Ze zijn niet overbodig zoals destijds die sorteerders. Hier gaan simpelweg de mensen met een vast contract eruit om te worden vervangen door oproepkrachten. Als besparing om een opgedrongen liberalisering te kunnen bekostigen en/of om gewoon winst te maken over de ruggen van de bezorgers. Een liberalisering ook waar de consument niets aan heeft.

  • Piet de Geus, za 26 juni 2010 23:29 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Er is nog steeds behoefte aan postbezorgers"

    Net zoals er behoefte is aan krantenjongens. En dat bedoel ik letterlijk: er is alleen nog behoefte aan postbezorgers met de kennis van krantenjongens en voor het salaris van krantenjongens.

    Aan postbezorgers die voor hun inkomen afhankelijk zijn van dat werk is geen behoefte meer. Het is een wegwerpbaantje geworden.

  • Jan B, zo 27 juni 2010 00:38 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Er is nog steeds behoefte aan integere postbezorgers die een brief met waardeaangifte gewoon bezorgen ipv een handtekening voor ontvangst te vervalsen en het poststuk achterover te drukken. En er is nog steeds behoefte aan bezorgers die de adressen min of meer kennen en de juiste post in de juiste brievenbus stoppen. En die haal je niet binnen met een tijdelijk contract voor een vacantiebaantje.

  • M Q, za 26 juni 2010 13:05 Reageer op M

    M

    Ik heb ook lange tijd bij TNT postpakketten gewerkt omdat de diensten (avond en nacht) goed te combineren vielen met een studie (als je tenminste zonder slaap de volgende morgen de lessen kan volgen). Bij de postpakkettensortering was het allang zo dat men de vaste krachten probeerde weg te werken en ze bijna exclusief met uitzendkrachten werkten. Hard werken dus voor het minimumloon en geen zekerheid of je volgende week wel weer werk had. Ook kon je de vaste krachten makkelijk van de uitzendkrachten onderscheiden, vaste medewerkers waren namelijk vrijwel allemaal autochtoon en alle autochtonen waren vaste medewerkers.

    Ik denk niet dat TNT daadwerkelijk zoveel minder werknemers nodig heeft. Een groot deel van de werknemers is namelijk uitzendkracht en ze kunnen er ook voor kiezen om dan minder uitzendkrachten te bestellen. Alle vaste medewerkers kunnen dan blijven werken. Als er niet genoeg ruimte is om ze allemaal bij de bezorging in dienst te houden dan kun je ze altijd nog te werk stellen bij een andere afdeling zoals bij het distributiecentrum en de sortering. Daar is de meerderheid namelijk uitzendkracht. Ik heb liever dat 5000 uitzendkrachten niet teruggevraagd worden dan dat 5000 vaste medewerkers ontslagen worden. In beide gevallen hebben dan 5000 mensen wel of geen werk, alleen in het eerste geval houden de 5000 die wel werk hebben in ieder geval hun betere arbeidsvoorwaarden.

  • Piet de Geus, za 26 juni 2010 13:52 in reactie op M Q Reageer op Piet

    Piet

    "Ik heb liever dat 5000 uitzendkrachten niet teruggevraagd worden dan dat 5000 vaste medewerkers ontslagen worden."

    Probleem is natuurlijk dat die 5000 vaste medewerkers duurder zijn en aangezien de concurrentie nog veel belabberder arbeidsvoorwaarden hanteert verlies je dan de concurrentieslag en kun je iedereen ontslaan.

    Het probleem is dat dit soort baantjes geen enkele kwalificatie vereisen: iedereen kan zo aan de slag zonder enige voorkennis. Dat betekent automatisch dat de beloning het wettelijk minimumloon nooit zal overstijgen. Volwaardige banen zijn het allang niet meer (dat waren het wel toen er nog enige kennis voor vereist was), eerder een klusje erbij voor een paar verloren uurtjes voor een huisvrouw, student of scholier.

    Op zich is dat ook niet zo erg, zolang mensen maar niet volledig afhankelijk van zo'n baan en het gebruiken om ander inkomen aan te vullen. Ben je wel afhankelijk van het stapelen van dit soort baantjes, dan heb je echt een probleem. De enige oplossing is dan: je kwalificeren voor veeleisender werk.

  • Ernst Anepool, di 29 juni 2010 12:09 in reactie op Piet de Geus Reageer op Ernst

    Ernst

    De minachting voor de gewone man die uit je bericht spreekt spreekt boekdelen...

    Want je kunt je aan de onderkant van de markt kwalificeren wat je wilt, maar de enige die daar garen bij spinnen zijn de vele vele nogal eens louche reintegratiebedrijfjes.

    Wnat met alleen postbezorger op je CV word je toch nergens meer aangenomen in deze a-sociale verharde ellebogenwerk maatschappij.


    waarom denk je dat er slechts 13% van de 55 plussers nog werk nind, heb je dara al eens over nagedacht?


    Ga eens op zoek naar de oorzaken, en naar je hart...

  • Ernst Anepool, di 29 juni 2010 12:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op Ernst

    Ernst

    "Het wordt langzaam maar zeker een redundante bedrijfstak, van die gereduceerde hoeveelheid post die ik nog krijg had een gedeelte ook per email gekund."

    Je vergeet even de grote hoeveelheden bulkpost die feitelijk junk-mail is maar wel door TNT bezorgd wordt?

    Ik weet niet hoe het bij jou is, maar bij mij is de vracht pudpapier de jaren alleen maar toegenomen ondanks de Nee-Ja sticker op de bus.

    Dus TNT huilt krokodillentranen, maar feitelijk doen ze hetzelfde wat de thuiszorg om zeep heeft gebracht, namelijk competente vaste krachten ontslaan om er uitzendkrachten voor in de plaats te nemen, waardoor ik nu geregeld post voor anderen in mijn bus krijg...

    Zo kreeg ik laatst naast de voor onszelf bedoelde Google adwords incentive ook die voor de Simdiscounter in Ulestraten door TNT post bezorgd.

    dus postcode 6235AN word in 6261 NJ bezorgd door de TNT...
    (en het is dus ongevraagde geadresseerde Reclame)

    Het heeft dus alles te maken met oneerlijke argumentatie van TNT ter winstmaximalisatie...

    Marktwerking in optima forma,

    ontsla ontsla je werknemers, ontsla!
    en zet je geld op een eiland in de Bahama...

    (Het adagium van Wim K. voormalig vakbondsman, nu commissaris bij TNT...)

  • Heerlijk Helder Hoppe, di 29 juni 2010 12:58 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Dus ernst, waar zou jij voor kiezen?

    Je wilt blijkbaar niet dat er werknemers ontslagen worden dus we kunnen een aantal dingen doen.

    1. De inefficiente toko door laten puffen met behulp van belastinggeld in de vorm van subsidies.
    2. de toko verkopen en de werknemers ontslaan, hun werk is toch niet meer efficient.
    3. De minimumlonen verlagen zodat de toko weer efficient kan draaaien, en rendabel is. De werknemers verdienen wat minder maar staan niet op straat.
    4. Anders namelijk... (kort en bondig)

  • Ernst Anepool, di 29 juni 2010 12:38 in reactie op Piet de Geus Reageer op Ernst

    Ernst

    Saillant detail in de discussie: TNT bekritiseert betalingsmodel Sannd

    [quote]
    S1: De bezorgers van Sandd krijgen betaald naar het aantal poststukken dat ze bezorgen. Hierdoor zijn de bezorgkosten flexibel en veranderen mee met de hoeveelheid te bezorgen post. Dit levert een kostenvoordeel op. Dit systeem is kortgeleden aangevallen door TNT en door de vakbonden, omdat het salaris voor de postbezorgers te laag zou komen te liggen. [/quote]

    En wat doet TNT nu, jawel de postbezorgers uitknijpen als ware het citroenen...

    Stukje komt uit een onderzoek voor Sannd, waar de groei in het postvolume mooi naar voren komt...

    [quote]
    Postmarkt in 2007, 2.2. Marktomvang en verwachte verandering', ministerie van Economische Zaken. Op het terrein van Direct-Mail verwacht men een stijging omdat de opbrengsten van digitale direct-mail tegenvallen
    [/quote]

    EN dat laatste is natuurlijk logisch want een E-mail box kent een spamfilter, maar een brievenbus *niet*

    Dus aan het zogenaamde verdwijnen van reguliere gedrukte post ligt het niet, aan het winstbejag van de aandeelhouders daar ligt het wel aan...

  • Dieh Raaw, za 26 juni 2010 12:59 Reageer op Dieh

    Dieh

    Een buitengewoon treurige ontwikkeling.

    De marktwerking heeft hier alleen maar negatieve gevolgen. Marktwerking moet via concurrentie leiden tot meer efficiëntie en innovatie van producten. In dit geval leidt de marktwerking tot minder efficiëntie doordat meerdere aanbieders hetzelfde gebied bedienen. Ik zie dagelijks meerdere bezorgers in mijn straat met ieder minder poststukken en bestel-adressen. Het is net zoiets als twee busmaatschappijen op dezelfde buslijn laten concurreren.

    De efficiëntiewinst kan alleen behaald worden door postbestellers steeds slechter te betalen via deeltijdwerk en stukloonconstructies. Waar de postbode vorrheen een redelijk betaalde volwaardige baan was aan de onderkant van de arbeidsmarkt wordt het nu een hamburgerbaan terwijl de directie van TNT er jaar op jaar royaal op vooruit gaat. . Mensen die met dit soort werk hun gezin moeten onderhouden komen in een situatie van armoede terecht. In de V.S. is deze situatie maar al te bekend: gezinnen waarvan de ouders samen 3 banen hebben om met hun gezin het hoofd boven water te houden.

    Ik vindt dit soort ontwikkelingen onwenselijk en asociaal.

  • L C, za 26 juni 2010 12:41 Reageer op L

    L

    Ik ken mensen die bij TNT een management positie hebben dus ik zal het e.e.a. even in een wat ander licht zetten.

    TNT Post (niet TNT Express) staat zwaar onder druk door concurrentie. In de EU moet de volledige postmarkt in 2013 geliberaliseerd zijn. Een aantal landen wachten tot het laatste moment om dit te doen maar het moet toch gebeuren. Dat dit in Nederland eerder gebeurt is, betekent niets meer dan dat we op de zaken vooruit lopen. Als we in 2013 pas waren overgegaan op liberalisering dan waren dan de problemen rond de post opgedoken.

    Wat zijn de problemen? Post is in verhouding veel te duur. Duurder dan email. Mensen gebruiken email meer en vaker. TNT kan de concurrentie met Sandd en Selekt Mail wel aan maar de concurrentie met het internet is een verloren zaak. Dit geldt overigens voor alle postbezorgdiensten in de Westerse wereld. 10 jaar geleden werden er per dag 24 miljoen posstukken bezorgd. Nu is dat 'slechts' 16 miljoen. Deze daling zet zich in de komende jaren (versneld) door. Liberalisering of niet, als TNT een staatsbedrijf was geweest dan waren ontslagen ook onvermijdelijk geweest. De postmarkt ligt er gewoon slecht voor en dat gaat voorlopig niet (hoogstwaarschijnlijk nooit) meer verbeteren.

    We moeten niet doen alsof dit als een donderslag bij heldere hemel kwam. De liberalisatie heeft hoogstens de zaken verslechterd voor het individu (nog steeds bijzonder vervelend, let wel) maar de liberalisatie kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor een fundamenteel zwakke postmarkt.

  • Jan B, za 26 juni 2010 13:43 in reactie op L C Reageer op Jan

    Jan

    Privatisering en liberalisering maken een zwakke postmarkt tot een probleem dat er anders niet geweest was. Zowel sociaal als economisch.

  • L C, za 26 juni 2010 13:47 in reactie op Jan B Reageer op L

    L

    Dus als de liberalisering en privatisering er niet waren geweest dan was het probleem van email en sms als technologische concurenten van de post er niet geweest? Is dat wat u zegt?

    Dit verhaal doet een beetje denken aan de jaren 1850 in de walvisvaart. Olie begon walvisvet als brandstof voor lampen te vervangen. De vissers klaagden omdat die verrekte olie industrie hen inkomsten ontnam. Verbieden die olie en garandeer ons voortbestaan! Technologische vooruitgang valt niet tegen te gaan. Wen er maar aan dat brieven en post langzaamaan tot het verleden gaan behoren.

  • Jan B, za 26 juni 2010 13:55 in reactie op L C Reageer op Jan

    Jan

    Verzending van goederen zal alleen maar toenemen.

  • Jan B, za 26 juni 2010 13:57 in reactie op L C Reageer op Jan

    Jan

    Bovendien loopt de achteruitgang van de dienstverlening voor op de afnemende behoefte.

  • Jan B, za 26 juni 2010 17:21 in reactie op Jan B Reageer op Jan

    Jan

    De afnemende behoefte aan briefpost welteverstaan.

  • Han van der Horst, za 26 juni 2010 17:22 in reactie op L C Reageer op Han

    Han

    Ze kunnen die managers er dan ook wel uitflikkeren. Die hebben tenslotte ook een full time baan en ze hebben er gezien het wansucces van TNT weinig van gebakken. De ware manager komt pas tot zijn recht in een moeilijke situatie. Dan overwint hij. Deze overwinnen blijkbaar niet.

  • L C, zo 27 juni 2010 10:27 in reactie op Han van der Horst Reageer op L

    L

    Managers zullen even snel ontslagen worden, maak je daar maar niet druk om. De mensen die nu in management positities zitten denken dat zij de dans wel zullen ontspringen maar dat is belachelijk. De taak van de managers is vooralsnog om de ontslagen in goede banen te leiden en als dat klaar is mogen ze zichzelf ontslaan.

    De dienstverlening van TNT post is de beste van Europa, maar dat weten veel mensen niet, jammer genoeg. De ratio van 'vandaag gepost, morgen bezorgd' is in Nederland steevast 99.X % voor zakenpost en voor consumentenpost is dat 98.X% Die respectievelijk 1 en 2 procent foute post is dan weer onderverdeeld in fout van TNT of foute addressering en daar komt uit dat ruim 75% van die 'foute' post door de afzender zelf fout is geaddresseerd. Geen enkele Europese postbezorger kan tippen aan deze cijfers.

    (bron: presentatie bij sorteercentrum TNT Post te 's Hertogenbosch)

  • Charles Aznavour, za 26 juni 2010 12:29 Reageer op Charles

    Charles

    Wat overigens opvalt is dat links en rechts elkaar hier vinden.
    Waar de afgelopen 2 weken de meningen hier en op de Telegraaf site lijnrecht tegenover elkaar stonden blijkt bij dit onderwerp bijna iedereen de doorgeschoten marktwerking te verafschuwen.

    Nu de Haagse politiek nog...

  • Charles Aznavour, za 26 juni 2010 12:42 in reactie op Charles Aznavour Reageer op Charles

    Charles

    ...ik heb het over de afgelopen twee weken omdat ik pas sinds de verkiezingen op de Telegraaf site kijk om te lezen wat men daar van de formatie vindt.

  • Censuur Joop, za 26 juni 2010 12:20 Reageer op Censuur

    Censuur

    Hoera voor de liberalisering! Volkomen terecht dat alle goede mensen massaal ontslagen worden. Dat zijn toch maar arbeiders waar niks aan te verdienen valt, ze kosten meer dan dat ze opbrengen! Dan hadden ze maar harder moeten weken voor minder geld.

    Maar voordeel is wel dat ze nu de hele dag op de bank mogen hangen met een biertje en en zak chips en dat ze niet meer tot hun 67e hoeven te werken. En bijkomend voordeel ze mogen hun hand ophouden en van de bedeling leven. Eigen schuld. Moeten ze hun eigen verantwoording maar nemen en VVD stemmen!

    Uiteindelijk is werkgelegenheid en service naar de klant toe, totaal niet belangrijk. Wel de zelfverrijking aan de top.

    Maar wat is de consument verdomme met die verrotte liberalisatie en verneukeratieve marktwerking nou eigenlijk echt opgeschoten?

    Loze beloften waren het... meer concurrentie, betere service, lagere prijzen en meer werkgelegenheid!

    Meer werkgelegenheid. Ze hebben alleen niet gezegd hoeveel meer.

    Bedankt, Puinhoop Paars! Goed gedaan!

  • Mees ., za 26 juni 2010 12:19 Reageer op Mees

    Mees

    Nou,daar begint het al.......ontslagen ontslagen ontslagen dat is wat de klok zal slaan komende tijden.
    Zeker met de zware bezuinigingen die Rutte wil....maak je borst maar nat....de tokkies hebben er massaal voor gekozen,de VVD(PVV),strategisch stemmen omdat ze de PvdA niet wilden,eigen schuld dikke bult.
    Hoop dat het ze diep in de buidel raakt,wie niet horen wil moet maar voelen.

  • , za 26 juni 2010 12:55 in reactie op Mees . Reageer op

    Mees, ben je al op de hoogte van het feit dat de ellende ook niet pvv-ers en niet-VVD-ers geldt??
    Kan jij wel lekker puh roepen, maar fatsoenlijke mensen worden ook getroffen door het a.s. VVD-beleid.

  • Rob Geurtsen, za 26 juni 2010 12:11 Reageer op Rob

    Rob

    Een poging tot realisme...

    is niet al ongeveer tien jaar bekend dat de postbezorging wezenlijk zou veranderen? Dat hoe je het ook bekijkt er concurrentie qua media en partijen zou komen?

    Is het dan niet aan arbeidsvertegenwoordigers en werkgevers om te zorgen dat er GEEN massa-ontslagen komen.

    Dit lijkt op wat met de hypotheekrenteaftrek gaat gebeuren. Een vriendje van me rekende mij voor dat hij en zijn geliefde wel een hypotheek van 800K konden nemen, met de huidgie en verwachte inkomens.

    Ik lachte hem hard in het gezicht uit met de mededeling, ja als je ervan uitgaat dat de situatie met hypotheekrenteaftrek stabiel blijft.
    Weet je trouwens dat de aftrek voor en hypotheek maximaal dertig jaar geldt?
    Zijn verweer: Ja maar Rutte...
    Mijn lach was nog harder, en ik riep door het café hier zit de lul van de week.
    Zouden VVD-ers echt geloven dat hun visie op de wereld heilig is en de oplossingen heel blijven? Dat vriendje van me blijkt nu hij met zijn portemonnee in de hand politiek bedrijft ineens een heel dom VVD-ertje.

    Jammer, voor hem, over een half uur ontmoet ik bij het hardlopen langs de Amstel. Dat wordt lachen.

  • De Realist, za 26 juni 2010 12:07 Reageer op De

    De

    Deze ontslagen werden mede mogelijk gemaakt door Paars I & II.

  • Rouane Rabbit, za 26 juni 2010 14:55 in reactie op De Realist Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Deze ontslagen werden mede mogelijk gemaakt door Paars I & II.]---

    Je bedoelt dat wanneer er een ander kabinet had gezeten deze ontslagen niet mogelijk waren geweest?

    Welk kabinet had je dan in gedachte?

  • De Realist, za 26 juni 2010 15:47 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op De

    De

    Constateren en concluderen zijn twee verschillende werkwoorden ...

  • Zeer Voornaam, za 26 juni 2010 20:45 in reactie op De Realist Reageer op Zeer

    Ja lopen en zitten ook, en nu je antwoord.

  • Dirk de Boer, za 26 juni 2010 12:03 Reageer op Dirk

    Dirk

    Lullig voor de bezorgers. Licht voor een groot deel toch aan email, denk ik.De 'uitverkoop van de postbezorging' zie ik hier niet zo snel.
    Waarom niet concurreren hier, het is geen nutsvoorziening. Zeker niet nu internet al voor voldoende communicatie zorgt.

  • Jan B, za 26 juni 2010 13:18 in reactie op Dirk de Boer Reageer op Jan

    Jan

    Het is wel een nutsvoorziening.

  • roher vogel, za 26 juni 2010 11:56 Reageer op roher

    roher

    ....blijf toch nog even de vraag stellen hoe het toch te verklaren is waarom de poltiek steeds maar blijft zeggen dat doorwerken tot 67 een echt realistisch voorstelling van zaken is. Bedoelen ze dan een uurtje in de week en voor de rest zoek je het zelf maar uit. Misschien weer net als vroeger bij de familie aankloppen?
    Zeg dat dan!

  • Charles Aznavour, za 26 juni 2010 11:47 Reageer op Charles

    Charles

    Er komen bij mij dagelijks minstens 5 verschillende autootjes langs. De een met een briefje, een ander met reclame, weer een ander met een pakje..etc. Elke dag weer.
    Werk dat ook één postbode zou kunnen doen tegen betaling van een prachtig loon.
    (en wat te denken van de versnipperde distributieprocessen die daar nog bij horen)
    Marktwerking.... poen voor de aandeelhouders, armoe voor de werknemer.
    ...
    ...
    ...
    ...
    en de VVD is de grootste geworden.

  • Aert Willem d'Holbach, za 26 juni 2010 12:12 in reactie op Charles Aznavour Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    En u kunt uiteraard uw brood ook bij een enkele staatsbakker in uw gemeente kopen. Mode, ook al zoiets, het is toch belachelijk dat er mode is? We kunnen toch net zo goed allemaal in een grijs pak lopen? Mode geeft alleen maar onderscheid en benadrukt de status van mensen. Nu we toch bezig zijn hè? Die vrije partnerkeuze moest ook maar eens aan banden gelegd worden. De staat is veel beter in het koppelen van mensen, al dan niet met de hulp van religieuzen.

  • Simon Broerse, za 26 juni 2010 13:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Simon

    Simon

    Je maakt een fout. Uiteindelijk zal één van de postbedrijven de grootste worden. Die zorgt er dan voor dat één man alle post gaat bezorgen i.p.v. de vijf, die er nu langs komen. Dat heet efficiëntie.
    dan zijn we even ver als waar we met de oude PTT waren.

    Het argument tegen staatsbedrijven was altijd het logge karakter ervan. Dan wordt dat opgesplitst in elkaar concurrerende bedrijfjes, dat zou efficiënter zijn. Vervolgens gaan die bedrijven fuseren, want dat is efficiënter. Hier klopt iets niet.
    De waarheid is heel simpel: aan particuliere ondernemingen kunnen de eigenaren verdienen, aan staatsbedrijven niet. In een kapitalistisch systeem is er altijd een prikkel om zoveel mogelijk economische activiteiten door particuliere ondernemingen te laten verrichten, als geen wettelijke regels dat verhinderen. Als er dan ook nog een regering is, die dat stimuleert (Paars onder Kok) dan is er binnen de kortste keren geen staatsbedrijf meer over.

    Waar opsplitsen van ondernemingen gepaard gaat met minder efficiëntie (zoals bij de postbezorging) moet je de staat dat laten doen.
    Als concurrentie zinvol is en tot grotere efficientie leidt, moet je het de markt laten doen, zoals bij het voorbeeld van de bakker.

  • piet van monster, za 26 juni 2010 14:03 in reactie op Simon Broerse Reageer op piet

    piet

    "Het argument tegen staatsbedrijven was altijd het logge karakter ervan. Dan wordt dat opgesplitst in elkaar concurrerende bedrijfjes, dat zou efficiënter zijn. Vervolgens gaan die bedrijven fuseren, want dat is efficiënter. Hier klopt iets niet"

    ik deel uw analyse , dit gebeurt bijvoorbeeld in een kunstmatig gecreerde markt zoals de zorg. Daar fuseren de GGZinstellingen langzaam maar zeker tot GGZ nederland.
    Maar in een normale markt klopt er iets niet omdat U de redenering niet afmaakt. Als er uiteindelijk na alle fusies een logge monopilist ontstaat die de wensen van de markt niet weet te bedienen, ontstaat er ruimte voor nieuwe bedrijven die wel maatwerk leveren. Dan ontstaat er nieuwe concurrentie ontstaan en zal de monopolist marktaandeel verliezen, eigenlijk precies wat er in de postmarkt gebeurt met de nieuwe spelers Sandd en Selektmail

  • Simon Broerse, za 26 juni 2010 14:56 in reactie op piet van monster Reageer op Simon

    Simon

    Er zijn bedrijven, waar de markt niet werkt. Het is altijd efficiënter om 1 postbode met alle post in een wijk te laten bezorgen, dan 5 personen, die de zelfde post willekeurig verdeeld hebben over de huizen in de wijk. Die winst aan efficiency kan gebruikt worden voor een hoger loon van de ouderwetse PTT-postbode. Omgekeerd: het verlies aan efficiency van de kleinere bedrijfjes kan niet anders dan loonsverlaging betekenen, zeker als daar ook nog directies en overhead van betaald moeten worden.

  • YggY ..., za 26 juni 2010 15:05 in reactie op Simon Broerse Reageer op YggY

    YggY

    Bij zomaar een voordeeldrogist wast die ene shampoo net zo schoon als die andere 49 die daar in het schap staan.

    Marketing is steeds opnieuw het wiel uitvinden en dan heel hard roepen dat je het wiel hebt uitgevonden.

  • piet van monster, za 26 juni 2010 15:23 in reactie op Simon Broerse Reageer op piet

    piet

    Maar als die markt uit verschillende segmenten bestaat, gaat dat volgens mij niet op. Er zijn pakket diensten, koeriersdiensten, particuliere post, massale mailings, reclame. En om het maar even heel simpel neer zetten, iedere postbode zal beamen dat brieven bezorgen per auto niet werkt, iedere pakketbezorger dat het op de fiets niet handig is.

  • Simon Broerse, za 26 juni 2010 16:40 in reactie op piet van monster Reageer op Simon

    Simon

    Bij mij komt er 1 met een brommer (die van TNT) en drie met een auto (tijdschriftje, pakje, dat werk). Het is altijd efficiënter die man met de brommer alles te laten doen in 1 auto.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 27 juni 2010 12:49 in reactie op Simon Broerse Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Neen, u maakt de fout. U beoordeelt de efficiency van het bedrijf aan de hand van slechts één facet: het postbestellen: de transporthandeling. Puur en alleen omdat u dat ziet, als buitenstaander.
    Elk bedrijf heeft met aan- en afvoer te maken dus elk bedrijf heeft te maken met een mogelijke efficiencyslag op dat front. Maar er is meer dan alleen aan- en afvoer. Of zou u de Albert Heijn en de Jumbo samen willen voegen onder de vlag van de overheid omdat ze ook beide dezelfde transporthandelingen uitvoeren?

  • M Q, za 26 juni 2010 13:26 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op M

    M

    "Mode, ook al zoiets, het is toch belachelijk dat er mode is? We kunnen toch net zo goed allemaal in een grijs pak lopen? Mode geeft alleen maar onderscheid en benadrukt de status van mensen. Nu we toch bezig zijn hè? Die vrije partnerkeuze moest ook maar eens aan banden gelegd worden. De staat is veel beter in het koppelen van mensen, al dan niet met de hulp van religieuzen"

    Wat je hier probeert te doen is onvrede met de liberalisering belachelijk te maken door die onvrede om te draaien in het andere uiterste. Een wereld waar 1 instantie mode, kleding en zelfs liefde beheert en produceert.

    Ik kan dan ook aan jou vragen. Is het verstandig om alles te liberaliseren? Elke bedrijf zijn eigen betaalmiddel, spoorwegnet, riolering, waterleidingen, glasvezelkabels en electriciteitskabels? De wereld bestaat niet uit zwart wit en uitersten. In sommige gevallen is het verstandig om dingen te laten doen door slechts een (staats)bedrijf anders zou het een chaos worden.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 27 juni 2010 12:58 in reactie op M Q Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Nee, het is niet verstandig om alles te liberaliseren. Alle collectieve nutsvoorzieningen zijn moeilijk te liberaliseren zolang ze niet in duidelijk afgebakende eenheden kunnen worden aangeboden op de markt. Denk daarbij aan riolering, straatverlichting. Kunt u afrekenen per minuut straatverlichting of per drol? Nee, dat gaat niet lukken. Hetzelfde geldt voor de infrastructuur: snelwegen (hoewel tolwegen best wel privaat kunnen zijn) met name.

    Brieven kun je perfect voor 44 cent per stuk laten verplaatsen door wie dan ook, daar heb je geen overheid voor nodig. En als iemand anders het voor 38 cent doet, kies ik voor hem.

  • Charles Aznavour, za 26 juni 2010 13:28 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Charles

    Charles

    Als marktwerking zou zorgen voor een intelligente oplossing: prima!
    Maar in het geval van de postmarkt zorgt het voor een overbodig gecompliceerd distributieproces, slechte arbeidsomstandigheden en nu dus massaontslag.
    Juist nu de hoeveelheid post verminderd is de verspreiding verdeeld over meerdere bedrijven. Uiteindelijk zullen er misschien één of twee bedrijven overblijven maar dat is dan wel via een domme omweg met veel problemen voor werknemers bereikt.
    Intelligentie en regulering kan beter werken dan de vrije markt waar enkel de zucht naar meer kapitaal het acteren bepaald.

  • Jan B, za 26 juni 2010 13:36 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jan

    Jan

    De heer Aznavour doelt op een verminderde efficiency. Inderdaad ook een punt. Bij het storende geblaat van de neoliberale politicus heb ik altijd het idee "goed dat deze man/vrouw geen eigen bedrijf heeft". Dat scheelt namelijk weer een bijstandsuitkering in het verschiet.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 27 juni 2010 12:59 in reactie op Jan B Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Gelukkig draait mijn bedrijf dan alweer 17 jaar erg succesvol.

  • Paula Pop, za 26 juni 2010 11:37 Reageer op Paula

    Paula

    De hand in eigen boezem. Ik verstuur 100x minder brieven en kaarten dan vroeger. En met mij, vele anderen. Ik krijg 1x per week de TV gids en dat was het zo'n beetje. Snap dus wel dat er geen werk meer is voor postbodes.
    De pakkettendienst heeft veel meer werk gekregen. Wellicht kan TNT daar wat ontslagen werknemers kwijt. Of zijn postbodes een bepaald slag mensen die moeilijk te herplaatsen zijn? (ik ken er een paar met psychische klachten, die je echt niet makkelijk in een team laat werken)
    Al met al heel triest dat zo'n prachtbedrijf totaal ten onder gaat. Mijn zoon heeft er vakantiewerk gedaan, en bij geen enkel bedrijf was het zo goed geregeld.

  • Dieh Raaw, za 26 juni 2010 13:02 in reactie op Paula Pop Reageer op Dieh

    Dieh

    Je mist de essentie volledig.

    Dit heeft niets te maken met dat er minder werk is. TNT wil de normale postbodesalarissen niet meer meer betalen maar al het werk via deeltijd en stukloon zo goedkoop mogelijk laten uitvoeren!

  • Paula Pop, za 26 juni 2010 14:05 in reactie op Dieh Raaw Reageer op Paula

    Paula

    Mijn zoon kreeg steeds minder post te bestellen. Heeft 2 jaar postbezorging gedaan. Heeft er dus weldegelijk mee te maken. Sandd en de andere bestellers hebben ook minder werk.
    Uiteraard zal TNT hebben moeten bezuinigen ivm concurrentie, maar post willen bezorgen die er niet is...

  • Jan B, za 26 juni 2010 14:40 in reactie op Paula Pop Reageer op Jan

    Jan

    Uw zoon zou voldoende post of in ieder geval meer post te bezorgen hebben gehad zonder die concurrerende bedrijven. De werkgelegenheid bij de bedrijven zou er dan niet geweest zijn maar we hadden dan in ieder geval niet het deerniswekkende beeld gehad van een aantal postbezorgende bedrijven die stuk voor stuk te weinig om handen hebben. De liberaliseringsgedachte slaat ook op dit punt de plank mis. Kennelijk is er slechts behoefte aan 1 postbedrijf of een zeer beperkt aantal postbedrijven. De liberalisering verspreidt echter die behoefte over een te groot aantal bedrijven die stuk voor stuk suboptimaal functioneren. Daar is niemand mee gebaat.

  • piet van monster, za 26 juni 2010 19:18 in reactie op Jan B Reageer op piet

    piet

    ik heb nog nooit van een monopolist gehoord die optimaal werkte. Doordat mensen geen keus hebben dan hun dienst of product bij de monopolist af te nemen en worden ze afhankelijk wordt van dat ene bedrijf. Meestal levert dat een arrogant , duur en klantonvriendelijk bedrijf op

  • Jan B, za 26 juni 2010 19:57 in reactie op piet van monster Reageer op Jan

    Jan

    De Gasunie.

  • Jan B, za 26 juni 2010 21:08 in reactie op Jan B Reageer op Jan

    Jan

    Als voorbeeld dus van een monopolist die goed functioneert.

  • YggY ..., za 26 juni 2010 11:23 Reageer op YggY

    YggY

    Ik woon op een appartement met een buiten brievenbus met een beperkte inhoud. Ik wil een week of twee naar Terschelling. De kranten kan ik wel twee weken laten stoppen maar met de post met verschillende aanbieders gaat dat wat moeilijk. Ooit was het gemakkelijk je vulde een formulier in en de post werd gewoon twee weken voor je bewaard maar dat is met al die postbezorgers van tegenwoordig niet meer mogelijk.

    Dus een vakantie naar Terschelling zit er ook niet meer in.

  • Aert Willem d'Holbach, za 26 juni 2010 11:47 in reactie op YggY ... Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    U zit inderdaad opgezadeld met een levensgroot, wezenlijk probleem. Die vermaledijde privatisering is ook nog eens schuldig aan het feit dat steeds meer mensen in een sociaal isolement geraken.

  • YggY ..., za 26 juni 2010 12:03 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op YggY

    YggY

    Het sociale isolement waar ik mij in bevind is een bewuste keuze.

    Ik ben een overtuigd solist

  • Aert Willem d'Holbach, za 26 juni 2010 12:26 in reactie op YggY ... Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik wist wel dat u een individualist pur sang was.

  • YggY ..., za 26 juni 2010 12:39 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op YggY

    YggY

    Natuurlijk wist u dat want uw inzichtelijk niveau is zoveel groter dan de doorsnee poster hier.

    Wat u dan natuurlijk hier ook weer een individualist maakt.

  • Censuur Joop, za 26 juni 2010 12:47 in reactie op YggY ... Reageer op Censuur

    Censuur

    Maar hij heeft dan ook "psychologie gedaan"... ;)

  • YggY ..., za 26 juni 2010 12:55 in reactie op Censuur Joop Reageer op YggY

    YggY

    Cum Laude

    dan toch zeker

  • piet van monster, za 26 juni 2010 12:06 in reactie op YggY ... Reageer op piet

    piet

    subsidie aanvragen voor een grotere brievenbus kan wellicht een oplossing zijn. Het zou triest zijn wanneer U vanwege dit probleem aan huis gekluisterd zou moeten blijven.

  • Jan van Beek, za 26 juni 2010 11:13 Reageer op Jan

    Jan

    Dat zal allemaal wel van die krimpende postmarkt. Feit is dat het een teken aan de wand is dat dit type reorganisatie zonder slag of stoot aangekondigd kan worden. Werknemers worden gedegradeerd tot flexibel inzetbare (lees: kom wanneer de baas het wil) en makkelijk te ontslane (is geen Nederlands woord volgens mij) nummertjes binnen een organisatie. Echt te stuitend voor woorden dit. Het begint nu echt op de VS te lijken hier helaas.

  • Piet Paaltjes, za 26 juni 2010 11:11 Reageer op Piet

    Piet

    De TNT commissarissen Wim Kok en Jaques Wallage zitten gebeiteld.
    De één hoeft pas volgend jaar weg en de ander 2014

  • Jan B, za 26 juni 2010 10:54 Reageer op Jan

    Jan

    Een drama voor de 15.000 postbezorgers in vaste dienst. Ik kan helaas niet veel meer dan hen veel sterkte toewensen.
    But let's talk business, zoals dat in bepaalde kringen heet. De behoefte aan postbezorging mag dan wel zijn afgenomen door het elektronisch dataverkeer, het feit blijft dat ik regelmatig een gang naar de brievenbus maak voor de "echte" post, nagenoeg iedere dag zelfs. Postbezorging is nog steeds een vitaal stuk infrastructuur voor burgers en bedrijven. Helaas hebben de europese overheden ervoor gekozen om hun verantwoordelijkheid ook in deze te ontlopen en ook dit stuk infrastructuur af te stoten, net zoals de energievoorziening, de spoorwegen, de waterbedrijven etc. Verantwoordelijkheden ontlopen? Ja, zo noem ik dat. De overheid is in mijn ogen verantwoordelijk voor de infrastructuur die, niet altijd winstgevend, het smeermiddel voor de moderne economie vormt. Dat dit niet aan de private sector kan worden overgelaten bewijzen juist de posterijen. De dienstverlening is in de afgelopen jaren merkbaar achteruit gegaan en wel op zo'n manier dat die achteruitgang sterker is dan op basis van de verminderde behoeften van de consument wenselijk is. Het aantal postkantoren is enorm afgenomen en het is bijvoorbeeld niet langer mogelijk om individuele kleine poststukken voor verzending aan te bieden op het postkantoor (tenzij men bereid is de volle mep te betalen voor een postzegelboekje met daarin meer zegels dan nodig). Een uitzondering vormen vooralsnog kleine aangetekende stukken, de vraag is alleen voor hoe lang nog.
    De posterijen nemen, juist in de tijd van aankopen via internet, een centrale rol in binnen de veranderende economische realiteit. E-bay en Markplaats zouden imploderen als de post- en pakketbezorging weg zou vallen of onder de maat zou raken. Hetzelfde geldt voor de handel van veel bedrijven die via internet hun producten aanbieden. De overheid dient hier voorwaardenscheppend te zijn en de infrastructuur te verzorgen in plaats van die uit te besteden waarna deze vervolgens kan worden uitgehold.
    Die postale infrastructuur komt met deze massaontslagen zwaar onder druk te staan. Bekend is de veel voorkomende foutieve bezorging door tijdelijke krachten bij de postbezorging. Met het wegvallen van de vaste krachten gaat dit wellicht de norm worden. U als consument betaald natuurlijk wel het oude of zelfs een hoger tarief voor deze diensten. En daar zijn we meteen aangekomen bij de kern van een ander neoliberaal luchtkasteel. Privatisering en liberalisering zouden de kosten voor de consument drukken. Niets is minder waar, de kosten gaan alleen nog maar omhoog omdat met de privatisering ook het winstoogmerk zijn intrede doet. De gevolgen zijn ernaar. Posttarieven gaan omhoog en over de energienota zullen we het maar even niet hebben. Of juist wel. Nergens is de invloed van de privatisering op de prijsvorming zo duidelijk als binnen de energiemarkt. De tarieven stijgen daar continu met de olieprijs als lam excuus om de consument om de tuin te lijden (lijden hier opzettelijk met lange ij). Feit is dat wanneer de olieprijs zakt de energienota gelijk blijft of zelfs stijgt.
    Al met al is dit massaontslag bij TNT dus het zoveelste neoliberale drama op rij. Het wordt tijd dat de aanjagers ervan tot de orde worden geroepen. Brussel dient zich te realiseren dat door al de neoliberale regelgeving en richtlijnen de europese burger zich steeds meer vervreemd voelt van de europese eenheidsgedachte. Die burger is namelijk een stuk minder naief dan binnen de EU-kringen wordt aangenomen. Grote groepen hebben al lang door dat de europese commissie niets anders is dan een door lobbyisten aangestuurd conservatief-liberaal instituut dat zo langzamerhand eerder een last is dan een zege voor Europa. De uitslagen van de verschillende referenda t.a.v. het verdrag van Lissabon onderstrepen dit glashard.

    Samenvattend: privatisering van infrastructuur is goedbedoelde (?) onzin, liberalisering complete waanzin en dus wordt het tijd voor een ander Europa. Deze reactie schrijvend hoor ik de brievenbus. Ik wens de postbezorgers in vaste dienst nogmaals veel sterkte.

  • Aert Willem d'Holbach, za 26 juni 2010 11:42 in reactie op Jan B Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    U schrijft een ellenlang verhaal om te laten zien dat u niet begrijpt wat het woord "infrastructuur" betekent. Da's best wel vermakelijk. De letterlijke betekenis is "onderliggend raamwerk" en daarmee bedoelen we het totaal van de onroerende goederen dat het transport van goederen en diensten mogelijk maakt. Dat transport kan best wel in private handen zijn.

    Vanuit uw conservatief neo-communistische opvattingen heeft u wellicht een punt. We moeten echter wel vaststellen dat de infrastructuur voor de verspreiding van het gelezen woord sterk is verbeterd sinds de introductie van het internet. Dat deze ontwikkeling ten koste van oudere technieken gaat, is evident. De postkoets is tenslotte ook gaandeweg vervangen en de telex staat al jaren niet meer roodgloeiend als er opzienbarend nieuws is. Ook telegrafist is een uitstervend beroep: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/Thesos.jpg

    Was u ook zo verdrietig toen de stadsomroeper verdween?

  • Dieh Raaw, za 26 juni 2010 13:05 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Dieh

    Dieh

    Het gaat er om dat de de marktwerking leidt tot minder efficiëntie.

    Dagelijks meerdere postbodes in dezelfde straat is net zoiets als twee busmaatschappijen tegelijkertijd elkaar op dezelfde route laten concurreren!

    De enige winst zit hem in het afknijpen van de werkers aan de onderkant van de arbeidsmarkt!

  • Aert Willem d'Holbach, zo 27 juni 2010 12:43 in reactie op Dieh Raaw Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat staatstoezicht of zelfs staatsbedrijvigheid eerder leidt tot stroperigheid en inefficiënte bedrijfsvoering.
    Zoals ik elders al schreef, zou het veel efficienter zijn om dan ook staatsbakkerijen te hebben en wellicht staatssupermarkten. Het is toch zonde dat de Lidl bevoorraad wordt en een deel daarvan moet doordraaien terwijl buurman Albert Heijn exact hetzelfde doet?

    Concurrentie is het wezen van marktwerking.

  • , za 26 juni 2010 13:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    He, Aert.
    Hou nou eens op met die flauwekul over neo-communistische opvattingen.
    Ik heb de indruk dat dat toch écht ver onder jouw niveau is,want je weet wel beter.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 27 juni 2010 13:00 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Nee natuurlijk niet!

  • Jan B, za 26 juni 2010 13:30 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jan

    Jan

    Uw zienswijze om alleen de onroerende zaken tot de infrastructuur te rekenen is fundamenteel fout. U geeft zelf al de definitie "onderliggend raamwerk". Dat kan dus ook van niet materiele aard zijn, een organisatie bijvoorbeeld. Voorts is het u wellicht ontgaan dat de posterijen ook andere diensten leveren dan alleen de verspreiding van het geschreven woord.
    U begeeft zich bovendien op zeer glad ijs door mijn pleitbezorging voor een infrastructuur in overheidshanden als neo-communistisch te omschrijven. Ik geef echter voorbeelden genoeg om aan te tonen dat zo'n situatie zo slecht nog niet is. Wanneer men dan mijn argumenten optelt bij uw kwalificatie kan men niet anders concluderen dan dat ook het communisme wellicht zo slecht nog niet was. Heeft u enig idee wat voor beerput u daarmee opentrekt? Ik betwijfel het.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 27 juni 2010 13:50 in reactie op Jan B Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Nee, postbezorging is geen infrastructurele voorziening. Postbezorging is dienstverlening. Punt uit! Openbaar vervoer is ook geen infrastructuur, da's dienstverlening. Waterleiding is infrastructuur, de verkoop van water niet. Water is een product. Het samenstel van supermarkten in Nederland is de infrastructuur, Jumbo niet, Jumbo is een verkoper van goederen.

    Het maakt niets uit of Essent of Nuon iets levert, het maakt niet uit of Ziggo of KPN uw signaal levert en het maakt niets uit of uw Apotheek Kringapotheek of apotheek Huisapotheek heet, ze kunnen beide de producten en diensten levert die voor u noodzakelijk zijn.

    Het is ook totaal niet meer belangrijk dat de post elke dag bezorgd wordt want als iets haast heeft, kan dat per mail of per fax. Desnoods kan iets per expresse verzonden worden.

    Wat denkt u nu zelf? Wat is goedkoper voor de consument? 15.000 bezorgers in vaste dienst houden tegen hoge kosten of de bezorging efficient en doeltreffend organiseren door mensen flexibele contracten aan te bieden? Wat denkt u zelf?

  • cor mol, za 26 juni 2010 12:58 in reactie op Jan B Reageer op cor

    cor

    Als de heer Donner gedaan had waar hij voor betaald wordt en de handhaving van het minimumloon in de sector ter hand had genomen waren die private concurrenten nooit aan de bak gekomen.
    Als je het stuktarief omrekent tegen uurloon wordt de wet op het minimumloon in die sector met voeten getreden.
    Nederland moest, net als bij de uitverkoop van de energiebedrijven, weer het 'beste' jongentje van de klas zijn.

  • Harry de Zomer, za 26 juni 2010 10:49 Reageer op Harry

    Harry

    Libertariër zijnde, zeg ik: een goede postbode is zijn geld waard. Graag zou ik een vaste postbode voor mijn buurt inhuren en betalen. Een man of vrouw die de straten, nummers, ja zelfs de bewoners kent, in plaats van de stoethaspels die ze momenteel de rondes laten doen. Blauwe enveloppen en gemeentelijke rekeningen verdwijnen niet zelden in de bus van de buren of zelfs drie straten verderop. In het laatste geval komt men daar pas bij de eerste aanmaning achter.

  • Rob Geurtsen, za 26 juni 2010 11:04 in reactie op Harry de Zomer Reageer op Rob

    Rob

    Right on. je wilt hebben... de ware libertariër in deze tijd. Jij wilt hebben voor jou, want dat maakt het leven zo mooi en leuk (humor op Joop.nl bijvoorbeeld).

    Voor die dienst betalen en de omsandigheden creëeren waarin een ander mens die dienst gaat en kan leveren met de betrouwbaarheid en vergelijkbaar plezier dat jij hebt, dat wil je nou net niet.

    (Lijkt het, want je noemt het niet)

    Je verwart libertariër met hebzucht en gemak. Een veel voorkomend misverstand!

  • piet van monster, za 26 juni 2010 12:02 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op piet

    piet

    de heer Zomer heeft het werkwoord hebben in zijn hele post niet gebruilkt. Hij is bereid te betalen voor een betrouwbare dienst tegen een marktcoforme prijs , volgens mij de basis van al het economisch ruilverkeer.

  • Harry de Zomer, za 26 juni 2010 13:33 in reactie op piet van monster Reageer op Harry

    Harry

    Juist! Maar in een socialistisch hoofd wordt zulks met hebzucht verward.

  • Harry de Zomer, za 26 juni 2010 13:32 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Harry

    Harry

    Wat een wereldvreemde reactie. Werkelijk, ze raakt kant noch wal. Wat ik wil 'hebben' is een maatschappij waarin het overgrote deel der werkenden zijn talent, kennis als zelfstandige inzet. Ik ben bereid te betalen voor kleine bedrijven die zich op kwaliteit onderscheiden van anderen. Mag ik tenminste kiezen tussen flapdrollen die geen nummers kunnen lezen een bezorgers die pakketten bij niet thuis gewoon in de regen voor de deur zetten en mensen die hun vak wel verstaan? U betaalt waarschijnlijk liever voor een diepdroeve eenheidsworst onder het mom van ik geen leuk leven dan de rest ook niet'....

  • Jan B, za 26 juni 2010 14:26 in reactie op Harry de Zomer Reageer op Jan

    Jan

    Een zichzelf bedruipende maatschappij, opgesplitst in kleine productieeenheden. Achterhaalde romantiek! Zo is de menselijke beschaving ooit begonnen maar inmiddels zijn we gegroeid qua stand van de technologie en de complexiteit van de samenleving. Heeft u zich ooit afgevraagd hoeveel manuren er steken in een A380? En u wilt die bij een lokaal constructiebedrijfje laten bouwen? Het denken van de liberaal in termen van kleinschaligheid is echt niet meer van deze tijd.

  • Harry de Zomer, za 26 juni 2010 15:04 in reactie op Jan B Reageer op Harry

    Harry

    Kleinschaligheid is niet het uitgangspunt, maar kwaliteit! Als de opdrachtgever het beter acht om een klein bedrijf vliegtuigen te laten samenstellen, dan heeft hij die keuze. Bovendien zijn er bij de constructie van een vliegtuig meerdere bedrijven betrokken. Elk heeft z'n specialisme, althans, zo zou het moeten zijn. Juist schaalvergroting ledit tot een afname van kwaliteit.

  • Jan B, za 26 juni 2010 15:34 in reactie op Harry de Zomer Reageer op Jan

    Jan

    In sommige gevallen kan men niet om schaalvergroting heen. Een productie van halffabrikaten in kleine bedrijven kan al snel omslaan in inefficiency: verminderd overzicht, meer en moeilijker uit te voeren kwaliteitscontroles, hogere transportkosten etc.

  • Jan B, za 26 juni 2010 15:36 in reactie op Harry de Zomer Reageer op Jan

    Jan

    PS de bedrijven die betrokken zijn bij de bouw van verkeersvliegtuigen zijn stuk voor stuk grote vestigingen of concerns.

  • Rob Geurtsen, za 26 juni 2010 16:05 in reactie op Harry de Zomer Reageer op Rob

    Rob

    @Piet en @Harry

    Je kunt kiezen dat je voor het product betaalt. Maar wat zijn de verborgen kosten die niet in de prijs meegenomen worden? (Milieu, bijv.)

    De prijs die jij wilt betalen voor het hebben van een goede service, dient of goed houdt geen enkele rekening met de leverancier. De markt van geoderen betaald het leven van mensen. De prijs voor arbeid is zo altijd ondergeschikt aan...

    in China komen ze daar nu achter via zelfmoorden, geweld en stakingen...
    jullie leven in een maatschappij die beter kan weten. maar je sluit je ogen niet voor de prijs van de goederen maar voor het welzijn van alle spelers in de economie.... heren daar is soms een hogere prijs voor nodig en mogelijk.

    Jullie aannames dat ik dus voor staatsbedrijven ben is een vergissing. Ik ben voor mee calculeren welzijn en gezondheid van de mensen die de producten leveren.

    Meer menselijke maat - minder de maat van het product.

  • Harry de Zomer, zo 27 juni 2010 12:39 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Harry

    Harry

    Hoezo geen 'rekening met de leverancier'? Alles naar waarde. Wie prutswerk levert, krijgt voor prutswerk betaald, degene die kwaliteit biedt, krijgt een goed salaris. Ambtelijke trekjes dienen te worden verdreven. De tijd dat een werknemer op z'n zeventiende in dienst trad en vervolgens veertig jaar lang als vanzelfsprekend, ongeacht prestaties, in salaris omhoog ging, is lang voorbij.

  • Sjouke Boonstra, za 26 juni 2010 16:49 in reactie op Harry de Zomer Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Libertariër zijnde, zeg ik: een goede postbode is zijn geld waard. Graag zou ik een vaste postbode voor mijn buurt inhuren en betalen. Een man of vrouw die de straten, nummers, ja zelfs de bewoners kent, in plaats van de stoethaspels die ze momenteel de rondes laten doen. ==

    Dat is natuurlijk een loffelijk streven en zou voor uw buurt ook heel wat beter zijn dan die Sandd- en Selekt- types die nu de verkeerde post in de verkeerde bus doen (en vaak ook de goede post in de verkeerde bus), maar dan zijn uw problemen nog niet over.

    Hoe weet die postbode bijvoorbeeld of er iemand verhuisd is, en wat moet hij met de post doen die hij voor de verhozene krijgt? En als er een nieuw iemand komt wonen, krijgt die dan automatisch de post die hij moet hebben? Hoe weet die postbode dat en hoe krijgt die postbode de vereiste post in handen? Gaat er een kind uit de buurt ergens anders wonen, hoe weet die postbode dan, dat de post voor dat kind naar elders moet en komt die post dan wel goed terecht? En als u zelf iets wilt posten, wie garandeert u dan, dat die post wel goed terecht komt? Of gaat uw eigen postbode die brief bezorgen bij de geaddresseerde aan de andere kant van het land?

    Misschien moeten we toch maar weer terug naar een staatspostbedrijf. Met vooral veel mensen die zich met de post bezig houden en niet zo heel veel managers. Dan houden we het nog betaalbaar ook.

  • J. van Liempt, za 26 juni 2010 10:48 Reageer op J.

    J.

    Crisis en marktwerking is voor nu even heel naar, maar het wordt op den duur echt beter. Bedrijfsprocessen moeten worden gestroomlijnd, en een bedrijf als TNT moet weer even zijn plek vinden in de markt. Tijd.

    JUIST door het internet werden er nooit zoveel pakketjes rondgebracht.

  • Aert Willem d'Holbach, za 26 juni 2010 10:40 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het kan aan mij liggen hoor redactie maar als ik het oorspronkelijke artikel in Trouw even doorneem, moet ik toch echt constateren dat marktwerking niet de belangrijkste oorzaak van deze ontslaggolf is. "De inkomsten van TNT lopen al jaren terug doordat steeds minder post wordt verstuurd sinds de introductie van internet. Ook raakt het bedrijf inkomsten kwijt aan concurrenten sinds de postmarkt is vrijgegeven". Ik zou de oorzaken maar even herschikken.

  • Christina de Vries, za 26 juni 2010 10:45 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Christina

    Christina

    "Ook raakt het bedrijf inkomsten kwijt aan concurrenten sinds de postmarkt is vrijgegeven"

    Is dat niet het zelfde als marktwerking?

  • , za 26 juni 2010 11:23 in reactie op Christina de Vries Reageer op

    Tevens is dit het levende bewijs dat marktwerking absoluut geen verbetering is.
    Marktwerking is maar voor één groep goed: het management van de geprivatiseerde bedrijven.
    Alle andere, uit belastinggeld opgerichte en in stand gehouden bedrijven die geprivatiseerd werden onder het mom van verbetering voor de consument, zijn gebleken slechter voor de consument te zijn geworden.
    De post wordt per jaar ongeveer 10% duurder, en de service wordt per jaar minder.Hetzelfde geldt min of meer voor de nutsbedrijven, het OV en de zorg.

  • Aert Willem d'Holbach, za 26 juni 2010 12:16 in reactie op Christina de Vries Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Hé vervelend, had ik een verklaring gegeven, wordt die niet geplaatst... Ik zal het herhalen maar dan in het kort.

    In het kort komt het er op neer dat je iets nevengeschikt of ondergeschikt kunt laten overkomen door zaken op een bepaalde manier in de boodschap te rangschikken. Goed schrijven is een vak.

  • Censuur Joop, za 26 juni 2010 12:24 in reactie op Christina de Vries Reageer op Censuur

    Censuur

    Citaat: "Is dat niet het zelfde als marktwerking? "

    Dat vraag ik me ook af.

  • Kiest Links, za 26 juni 2010 10:19 Reageer op Kiest

    Kiest

    En dat terwijl het volume dat aan post wordt verstuurd niet afneemt. Het is enkel en alleen winstbejag dat deze stap heeft doen nemen. De conservatieve, oneerlijke ideologie van het neoliberalisme. Die van de uitverkoop van de beschaving zeg maar.

  • B B, za 26 juni 2010 10:47 in reactie op Kiest Links Reageer op B

    B

    Datzelfde neoliberalisme dat met hulp van de overheid ervoor zorgt dat nagenoeg alle Nederlanders een prima leven hebben. Die bedoel je of niet?

  • , za 26 juni 2010 11:25 in reactie op B B Reageer op

    Is dat zo?
    Met prijzen van die zogenaamde geliberaliseerde markt die veel sneller stijgen dan de lonen??

  • Aert Willem d'Holbach, za 26 juni 2010 11:47 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Die prijzen ja, die vooral stijgen omdat de lasten en premies (van die overheid) zo onnoemelijk hard groeien.

  • , za 26 juni 2010 12:13 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Gut.
    Laat ik het nu eens met je eens zijn.
    Maar ik zie niet in dat particulieren, die tenslotte ook last hebben van de premie- en belastingverhogingen, opcenten en wat dies meer zij, in hun inkomen niet gecompenseerd worden, en dat - ook de geprivatiseerde - bedrijven hun inkomsten wél weten te compenseren, alweer over de rug van de particulier.
    Daar ligt iets heel scheef.

  • Aert Willem d'Holbach, za 26 juni 2010 12:38 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Tsja... maar dat is toch exact wat u als neo-communist wilt? Dat heet herverdelen van inkomen.

  • Censuur Joop, za 26 juni 2010 12:49 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Censuur

    Censuur

    Tuurlijk...

  • , za 26 juni 2010 13:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Dat heet inkomen wegratsen bij particulieren door bedrijven die er niet in inkomsten op achteruit willen gaan.
    Dat heet VVD liberalisme.

  • Bos Hout, za 26 juni 2010 09:54 Reageer op Bos

    Bos

    Als je beroep verdwijnt is dat vervelend, maar het is niet anders.
    Het grootste deel wat er nog aan papier wordt rondgestuurd is overigens ook nog eens een enorme verspilling:
    - Het waterbedrijf in mijn gemeente stuurt meer papier dan water rond.
    - De belasting stuurt voor iedere scheet een blauwe envelop, die ze ook kunnen mailen.
    - Reclamemateriaal wordt maar voor 5% gelezen.

    Papieren post in de huidige vorm gaat uiteindelijk helemaal verdwijnen, net als de resterende zuilenkranten.

  • Zingende Zaag, za 26 juni 2010 09:39 Reageer op Zingende

    Zingende

    Er zijn de komende jaren gelukkig ook op heel veel andere plekken nieuwe mensen nodig voor bestaande banen: de transportsector, de zorg etc. Hoop voor deze mensen dat daar een match te maken is. Goede omscholing biedt kansen.

  • Han van der Horst, za 26 juni 2010 09:35 Reageer op Han

    Han

    Ik weet dat ik aan de werkloosheid van postbodes bijdraag nu ik deze regels per email stuur en niet per post, maar toch zegt mijn gevoel mij dat deze maatregel van de TNT-leiding niet deugt, dat het slecht is en onaanvaardbaar om juist je toegewijde en trouwe mensen vanwege die toewijding en trouw de straat op te schoppen.

    Let op wat TNT niet doet: wat TNT niet doet is vaststellen dat er voor full time postbodes in een tijd met weinig papier op den duur geen toekomst meer is waarna een groot project start om de getroffenen in de richting van ander werk te loodsen, al dan niet met steun van de overheid en in samenwerking met de vakbeweging.

    Nee, ze worden eruit gerot. Ze bekijken het maar. Ze worden bedankt. Zij zijn vanwege hun trouwe dienst voor overbodig verklaard. TNT trekt zijn handen van hen af om ze daarna zonder twijfel in onschuld te wassen.

  • Aert Willem d'Holbach, za 26 juni 2010 10:37 in reactie op Han van der Horst Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    De duizenden medewerkers worden of gedwongen ontslagen of verplicht een zogenoemd mobiliteitstraject te volgen, waarbij ze naar werk buiten TNT worden geleid.

    Wel even de feiten in de gaten houden Van der Horst.

  • Rob Geurtsen, za 26 juni 2010 12:12 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob

    Rob

    Onzin... dat exit-traject is een doekje voor het bloeden, een dergelijk traject had vijf jaar gelden moeten worden opgestart.

  • Aert Willem d'Holbach, za 26 juni 2010 12:35 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat ben ik met u eens, deze ramp was al voorspeld voordat de postbezorging geliberaliseerd werd. Maar het feit blijft dat er een mobiliteitstraject is. Dat kunt u een doekje voor het bloeden noemen als u dat wilt, dat is voor uw rekening. Ik beperk me even tot het feit.

  • Han van der Horst, za 26 juni 2010 17:35 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Han

    Han

    Ik heb eens gekeken wat voor een mobiliteitstraject de uitgetrapte postbezorgers gaan krijgen, maar ik kon daar niets over vinden. Wel stond er in het Nederlands Dagblad dat de postbezorgers een brief gaan krijgen waarin staat dat zij niet meer nodig zijn. Wat wordt er nu precies voor die postbezorgers gedaan?

  • Aert Willem d'Holbach, zo 27 juni 2010 13:04 in reactie op Han van der Horst Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat ze exact gaan doen? Weet ik veel. In Trouw staat in ieder geval dat er een traject wordt opgestart.

  • Piet de Geus, za 26 juni 2010 09:33 Reageer op Piet

    Piet

    Vervelend voor al die werknemers, maar in feite geldt hetzelfde als bij het sluiten van de mijnen: het is een overleefd beroep. Het kennisgedeelte van het werk (vroeger kreeg een postbode een uitgebreide interne opleiding en moest voor het sorteren goed zijn in aardrijkskunde en bijvoorbeeld ook de treinenloop kennen) is net als het hele sorteerproces weggeautomatiseerd. Iedere parttimer kan nu gewoon aan de slag als postbezorger: het verschil met een bezorger van kranten en reclamefolders is weggevallen, net als het verschil in arbeidsvoorwaarden en beloning.

    Met privatisering heeft dit bijzonder weinig te maken: de ontwikkelingen gingen al een paar decennia in deze richting. Behoud van het monopolie op briefbezorging had slechts kort voor uitstel gezorgd.

    Als de pakketdienst niet was verzelfstandigd had de winst hiervan gebruikt kunnen worden om de sociale gevolgen te dempen, maar de vraag is wel wat dan de positie was geweest op de weliswaar lucratieve maar ook erg competetieve markt voor pakketbezorging.

  • Dehnus Nörder, za 26 juni 2010 09:32 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    En mensen die nu gaan zeiken (zoals het wel eens op Fok Gebeurde) dat een postbode teveel betaald kreeg voor de uren die hij maakt: Dat was dus hierom, betaal je iemand goed dan zal hij eerder de post respecteren zijn baan goed doen en gaat er minder post verloren.

    We zien de laatste tijd een inzakking van de kwaliteit van de bezorging, het baantje heeft geen aanzien meer (zoals het eerder wel had mede omdat het goed betaalde, mensen de post bijna als heilig behandelden, etc) en wordt soms post niet eens meer bezorgd. De oplossing; beter opleiden, meer betalen , full time en postbodes weer trots op hun baantje maken, wordt in de wind geslagen in voorkeur tot part time studenten, vakantie werkers en huismoeders. Niet dat deze slecht werk kunnen verrichten, maar de post was toch altijd een parade paardje en moet optijd en met respect tot je briefgeheim worden bezorgd. Daardoor wil je juist meer voltijds goed betaalde postbodes.

  • H Minsky, za 26 juni 2010 09:23 Reageer op H

    H

    Hadden deze werknemers niet ingestemd met een loonstop om ontslagen te voorkomen. Dacht dat dat toen de belofte was?

  • Jan B, za 26 juni 2010 11:19 in reactie op H Minsky Reageer op Jan

    Jan

    Je bent klaarblijkelijk niet bekend met de bijsluiter bij afspraken met politici en management: beloftes uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. In de praktijk komt dit er overigens op neer dat de belofte zelf het papier niet waard is waarop hij is vastgelegd.

  • Erik van Erne, za 26 juni 2010 09:07 Reageer op Erik

    Erik

    Goed hoor, die marktwerking, zullen vooral 15.000 ex-postbodes erg blij mee zijn.

  • piet van monster, za 26 juni 2010 11:50 in reactie op Erik van Erne Reageer op piet

    piet

    het probleem is denk ik niet de marktwerking zelf. Wie wil er nog terug naar het met arrogantie doordrenkte staatsmonopolie dat de PTT jaren geleden had, we werden op alle fronten belazerd met te hoge tarieven voor post en telefoon. TNT heeft krampachtig geprobeerd haar monopolie te behouden door concurrenten zoveel mogelijk het werken onmogelijk te maken. Blijkbaar heeft TNT de ontwikkelingen niet goed ingeschat, want door internet is de markt voor pakketpost juist gegroeid. Lijkt me ook dat er voor goed beveiligd elektronisch postverkeer een markt moet zijn. In een veranderende maatschappij moet je wel op de omstandigheden inspelen. Er zijn geneog mensen die bereid zijn iets extra's te betalen voor postbezorging van een hoge kwaliteit en betrouwbaarheid, maar een tussenweg tussen normale en aangetekende post bestaat niet. Ook ik ben een soort secundaire postbezorger die wel een paar keer week iets bij de buren of een straat verder de post die niet voor mij bestemd is in de brievenbus moet gooien.

    De druiven zijn flink zuur voor de postbezorgers. Met name omdat ik in het bericht niet lees dat de directie zelf ook loon inlevert of commissariaten schrapt. Afslanken doe je dan toch ook in de top, en dat dat niet gebeurt is ergerlijk.
    En ook zou het zo moeten zijn dat als de overheid privatiseert, en dus minder geld kwijt is aan het onderhouden van verliesgevende staatsmonopolies, wij dat als burgers in de vorm van lastenverlichting terug zouden moeten zien. Maar leuker kan de belastingdienst het nog steeds niet maken. Ik ben voor marktwerking en privatisering, maar zie ook dat we aan alle kanten gepakt worden door de graaiers, die alleen de kostenverhogingen aan ons doorberekenen, maar zelden de kostenverlagingen.

  • , za 26 juni 2010 12:49 in reactie op piet van monster Reageer op

    De de PTT nog een staatsbedrijf was stegen de tarieven niet zo schandelijk als de laatste jaren.
    Maar misschien was dat vóór Uw tijd??

  • piet van monster, za 26 juni 2010 13:39 in reactie op Reageer op piet

    piet

    Toen de PTT nog een staatsbedrijf was steeg de prijs voor een postzegel ook. Maar het beste voorbeeld is wellicht de vast telefonie, waar men voor een aansluiting tarieven vroeg die nu meer dan gehalveerd zijn. Het bedrijf heeft zich nog jaren lang verzet tegen verlaging ervan, maar kon, doordat de markt de aansluitingen steeds minder afnam, niet anders dan de tarieven verlagen.

  • , za 26 juni 2010 12:52 in reactie op piet van monster Reageer op

    En straks hoor de VVD-ers weer schreeuwen:
    Wie WIL werken KAN werken.
    Banen genoeg!!!!
    Niks WW, gelijk de bijstand in gooien die hap.
    En dan korten op die bijstand, die luie flikkers doen geen barst om aan werk te komen...............

    Arme postbodes.

  • Gavi Mensch, za 26 juni 2010 09:03 Reageer op Gavi

    Gavi

    Wat vreselijk lullig voor al die mensen, maar TNT als bedrijf was nooit een topper, dan kun je ook niet verwachten dat ze dat zijn in tijden als deze; een weinig vooruitziende blik. De drie dingen die nu nog met de post gaan blijven wel, maar goed dat helpt niet al die mensen weer aan een baan.
    TNT-ers sterkte!
    Hiero op Joop gaat vast meegedacht worden met jullie!

  • Rob Geurtsen, za 26 juni 2010 11:06 in reactie op Gavi Mensch Reageer op Rob

    Rob

    Dat mede lijde en meelven is hypocriet. Het is je eigen verontwaardiging die maakt dat je schrijft dat mensen hier me denken en meeleven. Wat heeft die persoon die ontslagen wordt daaraan?

    Zwelgen in je vermeende goedheid is als mislukte zefbevrediging.

  • Gavi Mensch, za 26 juni 2010 22:48 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Gavi

    Gavi

    mijn zachte sarcasme [Hiero op Joop gaat vast meegedacht worden met jullie! } zie je duidelijk aan voor medelijden, goed ik vergeef het je, het was nog vroeg.....

    En voor de rest vind ik het zonder hypocrisie inderdaad lullig voor al die mensen die weer in hun rats zitten, veel ook ouderen, zoek maar weer ander werk......

    [Zwelgen in je vermeende goedheid is als mislukte zefbevrediging.]
    Verdwaald zinnetje uit je dagboek van : Beste JOB....?

    Humeurtje, humeurtje.....
    ;-)

  • Gavi Mensch, zo 27 juni 2010 09:51 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Gavi

    Gavi

    [Hiero op Joop gaat vast meegedacht worden met jullie!]

    Zie je Rob, hierboven, sommigen hebben allerhande oplossingen....veel zijn gericht op het bedrijf an sich, de anderen hebben net zoals ik weinig oplossingen te bieden, slechts medeleven. De kop van het artikel was gericht op het ontslag van de postbodes, of heb ik dat verkeerd gelezen? Inhoudelijk gaat het weer om het M woord, marktwerking, en de oorzaken en gevolg.......
    Ik ( en met mij vele anderen) wilde het hier toch liever hebben over de gevolgen voor mensen.

  • - -, za 26 juni 2010 09:03 Reageer op -

    -

    Dit hing in de lucht en dit vreselijk nieuws was voor mij en mijn vriendin niet echt een verrassing.

    Zo heeft de vriendin van mijn vriendin 16 jaar gewerkt bij de TNT Post en zij zal nu in alle waarschijnlijkheid haar baan verliezen.

  • De Realist, za 26 juni 2010 12:24 in reactie op - - Reageer op De

    De

    Maar gelukkig kan zij terugvallen op dat succesvolle reclamebedrijf van u! De 'echte' slachtoffers zijn natuurlijk de eenverdieners ... de papa's en de mama's die elke dag hard werken bij TNT om net genoeg binnen te slepen om 's avonds vlees in de pan te krijgen.

  • Rouane Rabbit, za 26 juni 2010 14:58 in reactie op De Realist Reageer op Rouane

    Rouane

    Lees je ook wel eens een reactie, voordat je erop schrijft?

    Misschien moet je het toch eens proberen, kost wat meer tijd, soms staat er iets anders dan je denkt in de gauwigheid.

    Selectieve waarneming, ook bij jou komt dat voor.
    iets om rekening mee te houden.

  • Rouane Rabbit, za 26 juni 2010 15:05 in reactie op De Realist Reageer op Rouane

    Rouane

    We kunnen ook een wet aannemen waarin we e-mails laten drukken en dan door de post bezorgen?

    Het wordt langzaam maar zeker een redundante bedrijfstak, van die gereduceerde hoeveelheid post die ik nog krijg had een gedeelte ook per email gekund.
    Over vijf of tien jaar is grootschalige postbezorging voorgoed voorbij. Alleen pakketjes worden dan nog bezorgd.

    Nog een paar ouwe omaatjes krijgen dan nog post, dat zal door koeriersdiensten plaatsvinden, tegen bijbetaling. Of ze kopen een single-functie-mini-computer om email te lezen.

    Is ook veel makkelijker, je kan de letters groot zetten, als je slechte ogen hebt, je ontvangt overal waar je wil de laatste emails, er is niet veel voordeel aan papier.

    De oprolschermen zijn experimenteel al beschikbaar, ze passen in een brillenkoker.

  • Christina de Vries, za 26 juni 2010 08:51 Reageer op Christina

    Christina

    Dank je wel overheid, lang leve de marktwerking.
    De aandeelhouders verdienen lekker, de werknemer zit zonder werk.

  • N van Gogh, za 26 juni 2010 09:10 in reactie op Christina de Vries Reageer op N

    N

    helemaal eens. En zo gaat het met nog vele semi-overgeidsbedrijven.

  • , za 26 juni 2010 08:49 Reageer op

    Shame.
    Hebben we nog een alternatief voor TNT post??(Behalve emailen dan?)

  • Gracchus Babeuf, za 26 juni 2010 09:35 in reactie op Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Ja, Sandd en nog zo wat. Eerst 3 postbezorgers aan de deur, nu dus nog maar twee. Tegen hongerloontjes. Postbezorger is voor nogal wat mensen de tweede baan geworden, omdat ze het anders niet redden. Leve de marktwerking.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven