29 juni 10 10:04 Reageer (45) Economie RSS

'Vergunning voor DSB Bank was onterecht'

Commissie-Scheltema velt hard oordeel over ondergang DSB: 'Machtsevenwicht onbrak in leiding'... Toezicht van De Nederlandsche Bank schoot tekort... Minister De Jager noemt bank zelf hoofdverantwoordelijk... [UPDATE] DNB kan zich vinden in conclusies... Politiek eist maatregelen.. Kamer debatteert donderdag over rapport

DSB Bank heeft onvoldoende gereageerd op de problemen van de bank. Dat concludeert de commissie-Scheltema dinsdag bij de presentatie van het onderzoek naar de ondergang van de bank.

Door redactie Joop

Onderzoeksvoorzitter Scheltema was al meteen aan het begin van de presentatie glashelder: "Ontbreken van machtsevenwicht in de leiding. Scheringa beschouwde het eigenlijk als zijn eigen bank."

Over de rol van De Nederlandsche Bank is Scheltema ook kritisch: DNB zou te makkelijk een bankvergunning hebben afgegeven en niet tijdig zijn tanden hebben laten zien. Toch acht de commissie het niet aannemelijk dat ander optreden van DNB tot een redding van de bank van Scheringa had geleid.

De belangrijkste conclusie van de commissie-Scheltema is dat De Nederlandsche Bank (DNB) nooit een bankvergunning had mogen geven aan DSB Bank. Scheltema benadrukte dat de leiding van een bank cruciaal is, want als die niet op zijn taak is berekend kan ook een toezichthouder weinig doen. Scheltema pleit voor een opener discussie over de bankentoezichthouder, dat ook mogelijk is omdat het ministerie van Financiën het integrale rapport openbaar gaat maken.

In een eerste reactie bij het in ontvangst nemen van het rapport noemde minister Jan Kees de Jager (Financien) expliciet DSB Bank de hoofdverantwoordelijke van de ondergang. Dat deed hij in reactie op de kritiek dat DNB geen vergunning had mogen verlenen aan DSB Bank. De Jager vraagt van DNB een plan van aanpak om het toezicht op banken te verbeteren.

Scheltema kwalificeerde tijdens de persconferentie het optreden van Pieter Lakeman, die opriep om spaargeld weg te halen bij DSB, als 'onwenselijk'. Hij pleit ervoor om dergelijke oproepen strafbaar moeten worden gesteld.

Alle informatie staat op CommissieDSBbank.nl.

Voorafgaand aan de presentatie schrijft de NOS: "De bestuursstructuur was een ongewenste voor een bank." Michiel Scheltema presenteert vandaag zijn rapport over de ondergang van de DSB Bank, maar een belangrijke conclusie schreef hij dit voorjaar al op.

In een rapport over het functioneren van Gerrit Zalm bij DSB schreef Scheltema dat de DSB Bank van Dirk Scheringa al in 2007 in "ernstige problemen" verkeerde. "De bestuursconstructie was onevenwichtig, de kostenbeheersing was volstrekt onvoldoende en het verdienmodel was op termijn onhoudbaar", aldus Scheltema.

Update 13.30
DNB heeft laten weten mee te gaan in de conclusies van de minister van Financiën. Ook de toezichthouder onderschrijft dus de hoofdlijnen, de analyse, conclusies en aanbevelingen van de commissie-Scheltema.

Politieke partijen zijn het ook eens met De Jager, die structurele verbeteringen bepleit bij DNB. De PvdA wil duidelijkheid of de directie van De Nederlandsche Bank (DNB) in staat zal zijn om zelf een cultuurverandering teweeg te brengen bij de toezichthouder.
GroenLinks vindt zelfs dat Nout Wellink "moeilijk houdbaar" is als president van DNB. "Het is de vraag of hij zijn huidige termijn bij DNB kan afmaken", zegt GroenLinks-Kamerlid Jolande Sap in een reactie op het rapport. Sap noemt het rapport van Scheltema "opvallend scherp" en spreekt van "pittige conclusies'' over de rol van De Nederlandsche Bank die volgens haar in alle stadia grote fouten heeft gemaakt. "Dat kan niet zonder consequenties blijven.''

GroenLinks steunt ook het verzoek van de VVD om nog deze week, voor het zomerreces, een Kamerdebat te houden.

VVD vindt dat de lakens behoorlijk moeten worden opgeschud bij DNB. Volgens Kamerlid Frank Weekers is echt een cultuurverandering nodig bij de toezichthouder op de financiële sector om het vertrouwen te herstellen. De liberaal wil zich echter niet uitlaten over gevolgen voor DNB-president Nout Wellink.

Update 15:20

De Tweede Kamer houdt donderdag een debat over het onderzoek van de commissie-Scheltema naar de ondergang van de DSB Bank. VVD-Kamerlid Frans Weekers drong dinsdag aan op een snel debat. De VVD kreeg voldoende steun voor een snel debat op hoofdlijnen.

Laatste Reacties (45) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Luc Elzing, wo 30 juni 2010 01:35 Reageer op Luc

    Luc

    En krijgen de gedupeerden nu alles vergoed , door het belabberde optreden van BNB en AFM , nee die moeten naar de rechtbank!!!!!!!

    Wat een bananenrepubliek.

  • cor mol, wo 30 juni 2010 01:25 Reageer op cor

    cor

    Primair verantwoordelijk zijn volgens de rapportage Scheltema de Raad van Bestuur en de Raad van commissarissen van DSB. Volgens het principe 'Ons kent Ons' zijn er, naar ik aanneem toevallig, veel VVD-ers bij de bank betrokken geraakt die het dus ( met uitzondering van De Grave) niet goed hebben gedaan en onvoldoende moreel besef hebben getoond.. De bancaire wereld meed de DSB als de pest en het is dus logisch dat Scheringa uit dit gremium geen bestuursleden of commissarissen kon betrekken.
    Zalm zag niets kwaads in het bedrijfsmodel met woekerpolissen, omdat dit in de financiële sector gebruikelijk was met 6,5 miljoen beleggingspolissen, die veelal het karakter van woekerpolissen hadden.

    Het Telderinstituut van de VVD is altijd goed geweest in het een hand boven het hoofd houden van de bancaire sector en meent nog steeds dat de kredietcrisis mety name door de overheid veroorzaakt is.

    De hele DSB- problematiek is natuurlijk in belangrijke mate terug te voeren op de perverse belastingprikkels die ontstaan zijn door niet aflosbare hypotheken in combinatie met woekerpolissen en tophypotheken. De tussenpersonen hebben hier ook een vermogen aan verdient en sommige representanten hadden vervolgens ook nog de gore moed zich tegen een prima vergoeding op te werpen als belangenbehartigers van de 'slachtoffers'.

    Als de VVD'er Hoogervorst (AFM) terecht paal en perk wil stellen aan de tophypotheken wordt hij weggehoond door de Vereniging eigen huis en de consumentenorganisaties. Dezelfde organisaties die hun leden jarenlang hebben aangemoedigd om met die beleggingsproducten in zee te gaan van wege de belastingfaciliteiten.

    Nu wordt de Nederlandse Bank en in mindere mate de AFM in het beklaagdenbankje gezet, terwijl daar toch in eerste instantie de RvB en RvC van DSB in horen te zitten samen met al die marktpartijen (Aegon, ING, DL, SNS, Achmea. etc) die jarenlang die verwerpelijke financiële producten in de markt gezet hebben, daarbij mede gesteund door de consumentenorganisaties.

  • Jeffry M Pondaag, wo 30 juni 2010 00:00 Reageer op Jeffry M

    Jeffry M

    The VOC mentality!
    http://www.buurt-online.nl/voc%20vlag.jpg

  • Bos Hout, di 29 juni 2010 18:22 Reageer op Bos

    Bos

    De Nederlandse Bank is een N.V., die niets verandert als ze dat niet uitkomt. Daar hebben politici verder geen invloed op.

  • Jan B, di 29 juni 2010 20:41 in reactie op Bos Hout Reageer op Jan

    Jan

    Vergeet het maar. DNB is juridisch gezien een N.V. maar de nederlandse staat is de enige aandeelhouder. De politiek kan op elk gewenst moment ingrijpen bij DNB.

  • Zeer Voornaam, di 29 juni 2010 20:51 in reactie op Bos Hout Reageer op Zeer

    " Daar hebben politici verder geen invloed op. "

    Och, een wetje is zo gemaakt:
    "Artikel 1 wvs: De naam van een directeur van een bank mag niet met een W beginnen. "

    Klaar.

  • kees kortekaas, wo 30 juni 2010 13:03 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op kees

    kees

    Ik vrees dat de PVDA dat niet goedkeurt, want dan kunnen ze Wouter niet meer kwijt. :-)

  • Hugo Freutel, di 29 juni 2010 18:02 Reageer op Hugo

    Hugo

    De DNB heeft gefaald, Nout Wellink doet er goed aan zijn verantwoordelijkheid te nemen, zeker als CDA-man van normen en waarden.
    De rol van het ministerie van Financiën en haar hoogste baas staat wat mij betreft ook ter discussie. Want die hebben ook te laat gereageerd en mogen verantwoorden aan de Tweedekamer of ze wel of niet op de hoogte waren van alle ellende in bankenland. Als we de DNB mogen geloven waren ze dat wel.

    De Tweedekamer zou een extra controle apparaat moeten hebben.
    Commissie de Wit had ook daar gebreken aangetoond, te weinig doortastend toezicht en controle van de bankensector. Het probleem was, dat veel informatie vertrouwelijk was ( bevoegdheden , concurrentiebeding, bankrungevaar ) en in handen van de het ministerie van Financiën en toezichthouders als de DNB en AFM.

    De Derdekamer: de journalistiek heeft kennelijk ook zitten slapen.
    Onderzoeksprogramma Reporter had al aangetoond dat de bankvergunning van DSB een rommeltje was. De pers heeft daar niks mee gedaan.
    Banken zijn geen gewone ondernemers, daar is het fout gegaan. Banken zijn onderdeel van een keten van kredietverleners en voorzien in een nutsfunctie voor de hele economie.

    Al met al zijn de belangen van bankconsumenten zeer slecht behartigd. De consumenten bond en consumenten autoriteit gaan hier mee aan de slag. Hoogste tijd.

    Iedereen kan fouten maken, maar de arrogantie om geen fouten toe te geven leeft nog volop in de Financiële wereld.
    Zowel in de private sector als bij de overheid.
    Van en met Nout Wellink kunnen we geen cultuuromslag verwachten.
    Ex minister Bos en Zalm hebben ook nog veel te verantwoorden
    wat mij betreft. Wat deden zij wel en niet met vertrouwelijk informatie over het gebrek aan zicht en toezicht op de banken?
    Een parlementaire enquete naar de kredietcrisis graag, voor die broodnodige cultuuromslag.

  • Mw. Oeverloos, di 29 juni 2010 14:27 Reageer op Mw.

    Mw.

    Waar zouden Henk en Ingrid nu lenen voor hun "zooon doeskop", serre en suffe middenklasser?

    Maar het scheelt wel een hoop irritante reclames, dat wel.
    (Zou Dirk ze stiekem nog wel eens bekijken?)

  • Mostafa Mouktafi, di 29 juni 2010 14:11 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Waarom duurt het altijd zo lang tot de grootste hoogopgeleide boeven en oprichters voor de rechter verschijnen en snel in de cel belanden? De grootste boef van Amerika, de veroorzaker van de wereldcrisis heeft een goed leven in de Amerikaanse gevangenis, las ik in de kranten, hij krijgt ook in zijn cel alles wat hij wil. Hebben we hier te maken met legale en illegale boeven en oprichters? Waarom heeft een hoogopgeleide boef meer rechten dan de gewone boeven? Bestaat zoiets? Luxe boef en traditionele boef?

  • Piet de Geus, di 29 juni 2010 14:39 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Piet

    Piet

    "Waarom heeft een hoogopgeleide boef meer rechten dan de gewone boeven?"

    Scheringa heeft alleen MULO.

  • Joop Pooj, di 29 juni 2010 13:25 Reageer op Joop

    Joop

    Don't shoot the messenger: mensen als Lakeman breken een slecht geleide bank zoals DSB niet.

    Lakeman is een goede luis in de pels, iemand die compleet opgaat in zijn 'outsider' rol, de elite het vuur aan de schenen legt en daarmee een hoop wantoestanden aan het licht brengt.

  • Een BeetjeNuanceGraag, di 29 juni 2010 13:20 Reageer op Een

    Een

    Het lijkt me dat het tijd wordt dat de woekeraar van Wognum een blik in de spiegel werpt. Toen zijn dubieuze bank failliet ging was hij zogenaamd kapot gemaakt. Daar maken deze conclusies korte metten mee.
    Erg veel nieuws lijkt het rapport niet te bevatten tov wat de uitzendingen die Zembla en Reporter ook al hadden geconstateerd. Het moet een wijze les zijn. Het is duidelijk het toezicht op de banken moet worden aangescherpt.

  • YggY ..., di 29 juni 2010 12:58 Reageer op YggY

    YggY

    Dat er wat geschort heeft aan het toezicht van DNB is evident maar het is mij nog steeds een groot raadsel dat de grootste oplichter van de laatste decennia nog steeds vrij rondloopt.

    Juist ja, Dirk Scheringa.

  • N van Gogh, di 29 juni 2010 12:53 Reageer op N

    N

    "Heren", blijf zitten en verrroer je niet. Zo overleef je hier in Nederland!!

  • Hjalmar Hoort, di 29 juni 2010 12:00 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Wellink...... echt.... loser.

    Wanneer gaat die vent eens de laan uit gestuurd worden?

  • Mees ., di 29 juni 2010 12:38 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Mees

    Mees

    Je hebt wel een hele grote mond.....lees alles eerst eens goed voordat je een oordeel velt

    -"Toch acht de commissie het niet aannemelijk dat ander optreden van DNB tot een redding van de bank van Scheringa had geleid".

    -"Scheltema benadrukte dat de leiding van een bank cruciaal is (de leiding van DSB bank dus), want als die niet op zijn taak is berekend kan ook een toezichthouder weinig doen".

  • Censuur Joop, di 29 juni 2010 14:40 in reactie op Mees . Reageer op Censuur

    Censuur

    Nou, ik moet Hjalmart toch echt gelijk geven. Ik vind Wellink ook de loser bij uitstek. Waarom die man nog op dat hoge-herenbankje zit is me een raadsel.

  • Hjalmar Hoort, di 29 juni 2010 19:08 in reactie op Mees . Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    De schuld ligt uiteindelijk ook wel bij DSB zelf, maar DNB verleent toch echt de vergunning. Uit hoofde van Wellink.

    In basis, in principe, gaat het daar fout in mijn optiek. Zeker als je dus toestaat dat een financiele club opgezet wordt zonder checks and balances: immers is de aandeelhouder ook de voorzitter, en zijn de commissarissen per definitie dus papieren tijgers. Formeel kun je daar schijnbaar je krabbel onderzetten, en dat is nou juist precies het probleem. DNB heeft niet verder gekeken dat formele aard bij verlening van de vergunning. Zoals we duidelijk hebben kunnen zien met de crisis, is controle op slechts formele aard een grof tekort waarvoor de burger nu op mag draaien.

  • Zeer Voornaam, di 29 juni 2010 21:02 in reactie op Mees . Reageer op Zeer

    " Je hebt wel een hele grote mond.....lees alles eerst eens goed voordat je een oordeel velt "

    -"Toch acht de commissie het niet aannemelijk dat ander optreden van DNB tot een redding van de bank van Scheringa had geleid".

    Euh... Redding?
    Maar er is ook een stukje over " Vergunning voor DSB Bank was onterecht ". Die vergunning was niet van het postkantoor.
    En door het verstrekken van die vergunning zijn er nu mensen spaargeld kwijt. Gedupeerd heet dat dan. Die zijn leed aangedaan. Leed aangedaan doordat een instantie een vergunning verleent aan iemand die die vergunning niet zou mogen krijgen.

    Dat is als een ziekenhuis die de concierge de bevallingen laat doen.
    En dan schaapachtig rond kijken als er dode gaan vallen.
    Dan kun je echt niet met opmerkingen aankomen als: "Toch acht de commissie het niet aannemelijk dat ander optreden van het ziekenhuis tot een verbetering van de kunde van de concierge had geleid".
    Nee, dat denk ik ook niet, maar waarom was de concierge hoofd verloskunde? Daar kon het ziekenhuis wel degelijk iets aan doen, het niet inzien dat dat mis zou gaan is een gebrek aan inzicht dat voor de functie directeur ziekenhuis vereist is. Lijkt mij. Erg modern allemaal, managers die meer van manage weten dan van wat ze managen. Het gaat alleen wel keer op keer fout.

  • Ferry van Maanen, di 29 juni 2010 11:16 Reageer op Ferry

    Ferry

    Uiteraard moet de crimineel Scheringa vervolgt worden , net als die zwemkampioen , die , ik weet niet hoe lang bij Tros Radar maar bleef ontkennen dat er iets héél erg fout zat.
    De gladjanis..

  • Erik van Erne, di 29 juni 2010 11:14 Reageer op Erik

    Erik

    Hebzucht en graaizucht

  • Censuur Joop, di 29 juni 2010 11:13 Reageer op Censuur

    Censuur

    Dag Zalm! Dag Wellink! Dag de Grave! Dag Linschoten! Dag oplichters en fraudeurs! (nee, moderatie, dat noem ik niet in één adem) Dag VVD die de mannetjes leverde.

    Goh, van die liberale kapitalisten moet je het toch altijd maar weer hebben. Integer hoor. Betrouwbaar. En dan zit er nu eentje een staatsbank voor. Whoepie!

  • Henk-Jan Mielke, di 29 juni 2010 11:22 in reactie op Censuur Joop Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Is Wellink niet een CDA'er?

  • Jan B, di 29 juni 2010 12:47 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Jan

    Jan

    Die kun je dan uitwisselen tegen Nijpels (wel VVD) die Tomaat nog vergeten was.

  • Henk-Jan Mielke, di 29 juni 2010 13:03 in reactie op Jan B Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Het is geen kwartetten hoor...

  • Censuur Joop, di 29 juni 2010 13:59 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Censuur

    Censuur

    Nee, vind je? Ja, je hebt wel gelijk. Het is meer een spelletje pesten of oorlogje.

  • Censuur Joop, di 29 juni 2010 13:58 in reactie op Jan B Reageer op Censuur

    Censuur

    Hé ja, goed idee. Uitstekend plan! ;)

  • YggY ..., di 29 juni 2010 11:27 in reactie op Censuur Joop Reageer op YggY

    YggY

    Dag
    ===
    Ja dat zou mooi wezen als we inderdaad konden zeggen, dag en nou nooit meer terugkomen maar aan de andere kant, het is net onkruid, niet uit te roeien.

    Hebben ze bij bedrijf A, de boel opgelicht kunnen ze zonder mankeren bij bedrijf B aan de slag.

  • , di 29 juni 2010 11:42 in reactie op YggY ... Reageer op

    Je doelt, neem ik aan, op Zalm die ons allemaal vierkant heeft belazerd door de gulden 10% lager te waarderen tijdens de invoering van de Euro?
    En dat ie dus als dank daarvoor een baantje bij een bank kreeg, met uitzicht op nog leukere baantjes??
    Zalm die erop zou toezien dat de prijzen niet stiekem verhoogd zouden worden, die vervolgens niets deed toen dat wél het geval bleek te zijn?
    Zalm die in het in diezelfde tijd best vond dat gemeentelijke, en waterschapslasten, evenals OZB, met bijna 50 % werden verhoogd?
    Zalm, die overigens een VVD-er was??
    Ja, je hebt gelijk.

  • Piet de Geus, di 29 juni 2010 11:27 in reactie op Censuur Joop Reageer op Piet

    Piet

    Wat een diepgravende analyse van het echec van de DSB. Ook goed dat je alle namen even noemt, zonder aanzien des persoons. En vooral ook zonder op te merken dat De Grave binnen de kortste keren weer vertrokken was, na zijn bevindingen keurig aan DNB gemeld te hebben. Nou ja, of iemand integer is doet er niet toe: het zijn allemaal rijke stinkerds en oplichters.

  • YggY ..., di 29 juni 2010 11:37 in reactie op Piet de Geus Reageer op YggY

    YggY

    Nou ja, of iemand integer is doet er niet toe: het zijn allemaal rijke stinkerds en oplichters.
    =======================
    Ja, dat klopt wel zo'n beetje.

    Het is altijd prettig mensen te kunnen overtuigen van mijn gelijk.

  • Hjalmar Hoort, di 29 juni 2010 12:04 in reactie op YggY ... Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Meen je dat echt Gerard? Leg eens uit?

  • Piet de Geus, di 29 juni 2010 13:07 in reactie op YggY ... Reageer op Piet

    Piet

    "Het is altijd prettig mensen te kunnen overtuigen van mijn gelijk."

    Je overtuigt niets of niemand maar geeft slechts inzicht in je denkwereld. Dat is makkelijk, want die is tamelijk overzichtelijk.

  • YggY ..., di 29 juni 2010 13:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op YggY

    YggY

    U krijgt pas inzicht in mijn denkwereld als het elektronisch patiënten dossier openbaar wordt tot die tijd is het zelfs voor u maar wat gissen.

    Aan de andere kant, over denkwereld gesproken maar de opmerking en ik quote

    "Nou ja, of iemand integer is doet er niet toe: het zijn allemaal rijke stinkerds en oplichters."

    Is niet van mij.

  • Piet de Geus, di 29 juni 2010 14:10 in reactie op YggY ... Reageer op Piet

    Piet

    Nee, die opmerking was van mij. In het kader van: maak het verhaal af en kleur de plaatjes.

    Ik vind het net even te makkelijk om iedereen die iets met de VVD en de DSB te maken heeft gehad op een grote hoop te gooien. Frank de Grave is niet voor niets na korte tijd met slaande deuren vertrokken. Bij Zalm kun je al veel meer vraagtekens zetten.

    Maar de algemene conclusie lijkt mij: DSB had nooit een vergunning moeten krijgen. Pogingen om er achteraf voor te zorgen dat DSB vergunningwaardig zou worden moesten wel op niets uitlopen door de structuur van het bedrijf.

  • YggY ..., di 29 juni 2010 14:54 in reactie op Piet de Geus Reageer op YggY

    YggY

    Maar de algemene conclusie lijkt mij: DSB had nooit een vergunning moeten krijgen.
    ===============
    Daar zijn we het dan over eens.

    En dat is vrij uniek te noemen.

  • hans groen, di 29 juni 2010 12:04 in reactie op Censuur Joop Reageer op hans

    hans

    Gefrustreerd?
    Veels te kort door de bocht om maar een rijtje namen te noemen en hun implicitiet de schuld te geven van alles wat er mis gaat bij de DSB of in dat kader binnen de Financiële wereld.

    Belangrijkste les is dat de rol van de toezichthouder, DNB, veel opener moet worden. Niet langer is het wenselijk dat de DNB zich kan verschuilen achter vertrouwelijkheid en een mijn inziens misplaatste opvatting dat openheid tot onevenwichtigheid zou kunnen leiden binnen het bankwezen.

    In dat kader kan de stres stest genoemd worden van banken waar op internationaal niveau nu op aangestuurd wordt. Of die stress test afdoende is dient nog wel nader onderzocht te worden.

    De strekking van het onderzoek blijft wel dat Scheringa onverantwoord heeft gehandeld.

  • Hjalmar Hoort, di 29 juni 2010 12:14 in reactie op hans groen Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Die stresstest is kul van de laagste orde.

    Er is geen bank die de stresstest NIET gaat halen. Als je hem namelijk niet zou halen, dan krijg je vrij heftige desinvestering (er is aannemelijk risico, dus pieken weghalen bij die tent), en heb je direct een probleem. Ik garandeer je nu dat er geen bank die test niet gaat halen. Al was het alleen maar dat het je rating aantast, en je dus duurder geld moet lenen.

    Los daarvan zou ik eens een HEEL goed inzicht willen krijgen wat de belangen zijn van degene die die test gaan verzinnen en uitvoeren. Ik vertrouw er geen bal van dat dat zuiver is.

  • 3 3, di 29 juni 2010 13:28 in reactie op hans groen Reageer op 3

    3

    Kees de Kort: "De stresstest voor de banken is een schaamlap"

    http://www.youtube.com/watch?v=9fteKkS_p8I

  • Censuur Joop, di 29 juni 2010 14:01 in reactie op hans groen Reageer op Censuur

    Censuur

    Gefrustreerd? Ik zal je antwoord geven als ik uitgelachen ben. En dat kan nog wel enig tijd duren.

    Maar mag ik een wedervraag stelllen; Gefrustreerd?

  • Han van der Horst, di 29 juni 2010 10:41 Reageer op Han

    Han

    De centrale vraag die ons allemaal raakt, luidt als volgt: kan ik een bank vertrouwen, als die onder het toezicht van DNB valt. Geeft dat toezicht mij het vertrouwen dat mijn geld daar veiliger is dan onder een matras? Staat bij die controle de spaarder centraal? De verwikkelingen rond Icesave en DSB wekken niet meteen die indruk.

  • Hjalmar Hoort, di 29 juni 2010 12:08 in reactie op Han van der Horst Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Wellink, en DNB in algemene zin zijn bezig met het welzijn van de branche. De spaarders staan mijns inziens niet of nauwelijks op de agenda. Icesave, ABN, DSB: dikke vette fail. Ik snap dat als ze niet falen je het niet te horen krijgt, omdat het dan alsnog negatief effect zou hebben, maar ik hoef Wellink niet terug te zien op nationale of internationale financiele markten.

  • Bernie Whistler, di 29 juni 2010 10:38 Reageer op Bernie

    Bernie

    [...het verdienmodel was op termijn onhoudbaar", aldus Scheltema...]

    Interessant, lanceert Scheltema hier een nieuw eufemisme voor pure oplichterij? Verder zullen beslist koppen rollen dunkt me. DNB'er Wellink ligt redelijk onder vuur wegens falend toezicht met vérstrekkende gevolgen en ik kan me voorstellen dat justitie graag een appeltje wil schillen met Scheringa.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven