05 januari 12 10:15 Reageer (26) Economie RSS

Leraar mbo steeds lager opgeleid

Mbo haalt twee derde van zijn docenten uit het bedrijfsleven, zij hoeven geen lerarenopleiding te volgen

Leraren in het middelbaar beroepsonderwijs staan met steeds minder opleiding voor de klas, schrijft Trouw donderdag. Dat komt doordat oudere, hooggeschoolde docenten vertrekken. Hun vervangers hebben vaak een lagere opleiding achter de rug. Die trend dreigt zich de komende jaren voort te zetten, want bijna een derde van het mbo-personeel is 55 jaar of ouder en wordt dus binnen tien jaar vervangen. Dat blijkt uit een analyse van het CAOP, kenniscentrum op het gebied van arbeidsmarkt en overheid.

Nu al heeft bijna 15 procent van de leraren in het mbo geen lesbevoegdheid. Driekwart van deze onbevoegden volgt geen opleiding om alsnog de vereiste papieren te halen, meldt Trouw op basis van de inventarisatie van het CAOP. Dit komt onder andere doordat het mbo twee derde van zijn nieuwe docenten niet op de lerarenopleidingen of elders in het onderwijs werft, maar in het bedrijfsleven, de zorg of bij de overheid. Deze buitenstaanders hoeven geen lerarenopleiding te doen, maar kunnen volstaan met een cursus van vijfhonderd uur. Maar lang niet elke nieuweling volgt deze cursus.

De Onderwijsraad waarschuwde vorig jaar voor de gevolgen daarvan en de MBO Raad onderkent de risico's. Eind vorig jaar sloot die een akkoord met staatssecretaris Zijlstra van onderwijs over de professionalisering van lesgevenden in het mbo. In het akkoord is onder meer afgesproken dat het aantal leraren met een masteropleiding omhoog moet. Zijlstra moet binnenkort aan de Kamer laten weten hoe hij dat wil bewerkstelligen.

Trouw: Leraar mbo lager opgeleid en vaak afkomstig uit het bedrijfsleven

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (26) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Adrie Kooijman, di 10 januari 2012 22:33 Reageer op Adrie

    Adrie

    Maar er is geen oorzakelijk verband tussen de bezuinigingen in het onderwijs en de steeds lagere kwaliteit van datzelfde onderwijs, hoe komt u daar toch bij? Elke correlatie berust op zuiver toeval.

  • Zingende Zaag, vr 06 januari 2012 09:46 Reageer op Zingende

    Zingende

    Het Finse onderwijs wordt wereldwijd geroemd. Laten we niet zelf het wiel opnieuw uitvinden en daar de voor ons bruikbare delen uit overnemen.
    Weg met het idee dat alleen de zelf ontwikkelde lesmethode heilzaam is voor onze bloedjes van kinderen. Weg met de gigantische overhead binnen het onderwijs, zowel op ministeries, inspecties en mega onderwijsintellingen. Laten we daarvoor een drempel opwerpen van max 20%. Weg trouwens ook met de volstrekt achterhaalde opdeling van onderwijs naar gelang van denominatie. Religie doe je thuis en is geen zaak en taak voor het onderwijs. Dat in een vak als bijvoorbeeld maatschappijleer aandacht wordt gegeven aan die denominaties en waar zij voor staan, is een andere zaak, nl van algemene ontwikkeling.


    Dat schept focus op de kerntaken.

  • Roland Bruynesteyn, do 05 januari 2012 19:48 Reageer op Roland

    Roland

    Lage status van onderwijzer: check
    Laag salaris voor onderwijzers: check
    Aansturing van onderwijsprestaties op verkeerde criteria: check
    Aansturing en financiering van het onderwijs door de overheid: check

    Onderwijs steeds slechter: check

  • John Berrevoets, vr 06 januari 2012 01:58 in reactie op Roland Bruynesteyn Reageer op John

    John

    Check

  • milow Rambaldi, do 05 januari 2012 16:29 Reageer op milow

    milow

    ik wist het 20 jr. geleden toen ik hbo ging studeren dat het niveau te laag was, maar niemand ilde n mij luisteren!!!
    eigen schuld dikke bult!

  • milow Rambaldi, do 05 januari 2012 15:57 Reageer op milow

    milow

    Is het niet zo dat de financiele ellende in de wereld waar we mee aan het worstelen zijn is just veroorzaakt door de zogenaamde Hoog opgeleiden???

  • Roelf Turksema, do 05 januari 2012 16:36 in reactie op milow Rambaldi Reageer op Roelf

    Roelf

    Nee, hoogopgeleid wil beslist niet zeggen dat je slim bent of dat ze er voordeel van hebben. Er zijn heel veel hoog opgeleiden die hier voor gewaarschuwd hebben, luistert laagopgeleid er naar? Nee, die lenen liever nog wat meer als dat mag. Alle laagopgeleiden? Gelukkig niet, je hebt ook heel veel slimme laagopgeleiden.

  • El Che, do 05 januari 2012 14:05 Reageer op El

    El

    Bedroevend om te zien dat velen een negatieve mening hebben over diegenen die dagelijks met hun poten in de modder staan en er het allerbeste van proberen te maken.

  • Roelf Turksema, do 05 januari 2012 16:24 in reactie op El Che Reageer op Roelf

    Roelf

    Heel juist, alsof je in het bedrijfsleven minder leert, alsof het MBO van minder belang is, schandalig.

  • Leo J Bouwman, do 05 januari 2012 13:17 Reageer op Leo J

    Leo J

    Vammorgen las ik in De Volkskrant dat de TU Delft sommige studieprogramma's gaat verlichten opdat aan de wens van Rutte c.s. kan worden voldaan dat Nederland steeds hoger opgeleid wordt. Nog even en dan kan bij de aanfifte van de baby de bul worden meegenomen.

    Ik lees hier op Joop! ook dat diploma's minder belangrijk zijn en dat het om ervaring gaat. Helaas, om ervaring te krijgen bijvoorbeeld in de medische sector zul je toch eerst je studie met goed resultaat moeten hebben afgerond....Tenzij je natuurlijk gebedsgenezer wilt zijn, dan telt inderdaad ervaring in de oplichtersbranche zwaar mee.
    Je kunt natuurlijk ook de politiek ingaan voor de PVV.

  • Michel Reiziger, do 05 januari 2012 14:16 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Michel

    Michel

    Zo en zo kan je de veel (semi-)medische studies naar het HBO verhuizen, zoals bijv. tandheelkunde...snap niet waarom dit een universitaire studie moet zijn, zo zijn er meer.

    Gezien het niveau van veel MBO'ers sta ik niet van die artikel te kijken. In het bedrijfsleven had de 'leraar' niks te zeggen (anders werkt hij/zij er nog wel...oh ja..die vanne' ik voel me geroepen om les te gaan geven, daar trappen we niet in) in de klas kan hij nog iemand overtuigen van zijn 'ervaring' en is hij het die de autoriteit is (althans op papier) en met een redelijk veilige financiele basis, veel vakantie, geen prestatie stress..fantastische job toch?

  • Censuur Joop, do 05 januari 2012 12:38 Reageer op Censuur

    Censuur

    Wat maakt het uit of iemand veel in zijn hoofd heeft maar niets met zijn handen kan? Of dat iemand weinig (wat is dat weinig/veel toch vreselijk betrekkelijk) in zijn hoofd heeft maar veel in zijn handen en de gave dat een ander te kunnen leren?

    Lager opgeleid betekent niet dom en niets kunnen.

    Beter een paar goede handen waar je iets mee kunt doen, dan hersens die nog geen boterham kunnen smeren.

  • Vals Plat, do 05 januari 2012 12:34 Reageer op Vals

    Vals

    "Nu al heeft bijna 15 procent van de leraren in het mbo geen lesbevoegdheid."

    Maakt niet uit. De meeste docenten op het MBO geven toch geen les. Ze laten de leerlingen maar wat aanklooien in de lessen en alles zelf uitvinden.

  • Eline W, do 05 januari 2012 12:33 Reageer op Eline

    Eline

    Een paar weken gelden werd er nog geen les gegeven op het MBO. Om geen les te geven heb je ook geen opleiding nodig...

  • Huub Philippens, do 05 januari 2012 12:27 Reageer op Huub

    Huub

    Er is helemaal geen probleem.
    Op het mbo hebben we CGO, Competentiegericht Onderwijs (door de leraren zelf wel eens Compleet Gestoord Onderwijs genoemd).
    Omdat de leerling gezien wordt als iemand die "zelf organisator is van zijn leerproces" kan hij zelf zijn kennis en vaardigheden bij elkaar goochelen (googelen) en hoeft de leraar als 'coach' alleen nog maar af te vinken. Jij krijgt zovelen stapels verslagen van de leerling die "nadenkt over zijn leerproces en zijn competenties" dat hij geen tijd heeft om dat ook nog te lezen. Daar hoef je geen opleiding voor te hebben, sterker nog, het is zelfs beter om iemand die op mbo-niveau ict 'gestudeerd' heeft in te zetten, dat is goedkoop. Zo is meteen ook het probleem van de kosten gereduceerd en kunnen de bestuurders tenminste navenant betaald worden. Bovendien kun je daar prachtige gebouwen van laten neerzetten.

  • Irma Noord, do 05 januari 2012 12:26 Reageer op Irma

    Irma

    Ik vraag me altijd af hoe die studenten nu verder moeten op het HBO.... of gaan we daar het niveau ook verlagen?

    Mijn zoon doet MBO4, juridisch, laatste jaar, en krijgt daar zeer simpele werkwoordvervoegingen en staartdelingen zonder rest......

  • Bas Ooms, do 05 januari 2012 12:08 Reageer op Bas

    Bas

    Is al een aantal jaren het geval.
    Stagiairs hebben geen basis kennis. Ze leren van alles een beetje maar onvoldoende om een vak uit te oefenen (waarvoor de MBO een basis zou moeten zijn).
    Tijdens stageperiode (minstens 6 maanden) moet deze kennis worden bijgebracht waardoor je als werkgever een docent wordt.
    Een LTS en MTS zoals vroeger gaf beter onderwijs in een vak en sloot beter aan aan de praktijk.

  • Nieuw!: Veldman, do 05 januari 2012 11:56 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    opleiding cipier

  • Heinz Brauswasser, do 05 januari 2012 11:08 Reageer op Heinz

    Heinz

    Liever een ervaringdeskundige met kennis, dan een prutser met diploma.

  • Joop Schouten, do 05 januari 2012 11:22 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Joop

    Joop

    Precies. Kijk eerst naar de individuele resultaten.

  • R van brummelen, do 05 januari 2012 11:23 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op R

    R

    als die ervaringsdeskundige die kennis maar kan overdragen. zo niet, dan beter iemand met diploma, die zijn evt. mindere kennis beter kan overdragen.

  • Berthold Hohenlowe, do 05 januari 2012 11:32 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Berthold

    Berthold

    Dat ben ik heel erg met u eens.

  • Christiaan Huygens, do 05 januari 2012 12:13 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Ongelooflijk wat een redenatie. De goede niet te na gesproken maar je bent docent of je bent het niet.
    Mensen uit het bedrijfsleven zie je nog wel eens door het ijs gaan als ze les gaan geven.
    Maar de directie kan goedkoop aan mensen komen en daar gaar het om. Verzakelijking en een slecht pedogogisch klimaat. En vooral bezuinigingen. Verschraling.

  • Heinz Brauswasser, do 05 januari 2012 13:59 in reactie op Christiaan Huygens Reageer op Heinz

    Heinz

    Wat van de ROC komt met een diploma, verdient ook geen schoonheidsprijs.
    Hetzelfde geldt voor HBO-ers. De praktijkervaring leert dat 20% bruikbaar is.
    Dat zijn de geluiden die ik wekelijks opvang bij bedrijven.

  • Berthold Hohenlowe, do 05 januari 2012 14:21 in reactie op Christiaan Huygens Reageer op Berthold

    Berthold

    Het is een publiek geheim dat het beroepsonderwijs steeds maar niet de aansluiting kan vinden met het bedrijfsleven. Nu mag ik mijzelf ook ervaringsdeskundige noemen en heb mij talloze keren verbaast over het gebrek aan kennis en vaardigheden van zowel stagiaires als gediplomeerde schoolverlaters uit het beroepsonderwijs.

    Ongeacht of het een bevoegde of een onbevoegde docent betreft, ik ben er van overtuigd dat zij beter onderlegde en meer waardevolle leerlingen af zouden leveren als zij zelf een aantal jaren in het bedrijfsleven werkzaam zouden zijn geweest.

    Beroepsonderwijs heet niet voor niets beroepsonderwijs. Mij is steeds opgevallen dat schoolverlaters waarvan mag worden verwacht dat zij over nuttige praktische vaardigheden beschikken veel te theoretisch zijn opgeleid. Je bouwt geen boot of een huis door er alleen maar over te praten, de handjes moeten ook wat kunnen.

  • Evert van Vliet, do 05 januari 2012 11:06 Reageer op Evert

    Evert

    Met een masteropleiding kun je een beroep doen op het beroepsonderwijs?

    Dat verklaart een hele hoop ergerlijk hoge 'opleidingen'.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven