20 januari 12 07:55 Reageer (203) Economie RSS

Koopkracht daalt harder dan verwacht

Cijfers slechter dan kabinet voorspelde ... Iedereen er op achteruit, bereken het zelf ... Inkomensverlies tot 200 euro per maand ... Zorgpremies stijgen harder dan beloofd

Iedereen gaat er in 2012 op achteruit maar sommige inkomens vromen worden harder getroffen, dan anderen. De terugval kan op lopen tot tegen de 5 procent. Een gezin met 5 kinderen bijvoorbeeld met een enkele kostwinner en een brutoinkomen van 40.000 euro per jaar, levert 5,6 procent in oftewel 233 euro per maand. Een alleenstaande ouder met 1 kind en een bruto inkomen van 25000 euro gaat er het minst op achteruit: 0,1 procent, oftewel een euro per maand. Het is het derde jaar op rij dat de inkomens achteruit gaan.

De cijfers worden blootgelegd in een nieuwe online service van Nibud, het Nationaal instituut voor Budgetvoorlichting. Met de tool Koopkrachtberekenaar 2012 kan iedereen uitrekenen wat voor zijn of haar inkomenssituatie de gevolgen zijn. De term koopkrachtontwikkeling staat voor de hoeveelheid goederen en diensten die voor het netto inkomen kunnen worden gekocht in vergelijking met vorig jaar. 

Het Nibud stelt:

Niet alleen de werkende Nederlanders voelen de crisis in hun portemonnee, ook bijstandsgerechtigden gaan er in 2012 op achteruit. Zelfs nog meer dan met Prinsjesdag werd verwacht. (...) Een koopkrachtdaling van 1% of 2% is dit jaar geen uitzondering. Dit betekent dat huishoudens enkele tientjes tot meer dan 100 euro per maand minder te besteden hebben. (...) Op Prinsjesdag werd verwacht dat de premie voor de basisverzekering zou stijgen met enkele euro’s per maand. Inmiddels blijkt de stijging echter sterker dan verwacht (een stijging van 6% t.o.v. 2011). Alle 18-plussers zullen deze stijging dus in hun portemonnee voelen.


Nibud: Iedereen gaat er op achteruit in 2012


Laatste Reacties (203) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Hugo Freutel, zo 22 januari 2012 12:58 Reageer op Hugo

    Hugo

    Nederland is een toplocatie. Philips gaat weer produceren in NL want China wordt te duur! http://www.bloomberg.com/news/2012-01-19/china-no-match-for-dutch-plants-as-philips-shavers-come-home-1-.html

  • Klaus Jurritsch, vr 20 januari 2012 20:31 Reageer op Klaus

    Klaus

    Ik zit toch met een economisch vraagstuk.
    er zitten hier nogal wat specialisten.

    Tegenwoordig is in rechts Nederland bon ton dat Keynes niet werkt.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Maynard_Keynes

    Keynes was voorstander van overheidsinvesteringen om de economie te stimuleren. Dus bij hoge werkeloosheid zou de overheid flink geld moeten investeren, bijvoorbeeld in infrastructuur.
    Dubbele winst, want de arbeiders hadden geld om de lokale economie draaiend te houden, en na de crisis waren er ook mooie projecten gereed. Er zat een nadeel aan Keynes. De overheidstekorten zouden oplopen. Maar dat kon na de crisis weer terug worden betaald.

    Echter, zegt men, Keynes werkt niet, want geld moet uit het buitenland komen, anders lost het niets op. Ik voel daar ook wel voor. Immers wat Keynes voorstelt is roeren in een potje met geld, en er komt niets bij.
    Je verdeelt het anders, dat is alles.
    ------------
    Nu mijn vraag:

    Als het in de economie pompen van geld geen structurele oplossing is, waarom is dan het structureel bezuinigen wel een oplossing?

    Want ook bij bezuinigen blijf je gewoon roeren in de binnenlandse geldhoeveelheid en je verdeelt het anders. Kortom, je verandert niets aan de internationale positie van een land. Toch schijnt de huidige overheid heil te zien in bezuinigen.
    Waarom is Keynes fout en anti-Keynes goed?

    Kan iemand dat uitleggen?

  • Jaap Breekpunt, za 21 januari 2012 09:02 in reactie op Klaus Jurritsch Reageer op Jaap

    Jaap

    Er wordt niet bezuinigd om de economie aan te jagen, er wordt bezuinigd om de het begrotingstekort in de hand te houden.

  • Des Duivels, za 21 januari 2012 10:22 in reactie op Klaus Jurritsch Reageer op Des

    Des

    Zowel de theorie van Keynes als die van Friedman werken niet, omdat deze theorien uitgaan van een vraag/aanbod crisis. We hebben nu te maken met een systeemcrisis. Dit monetaire systeem is eindig omdat al het geld ontstaan is uit schuld en we daar rente over moeten betalen. De geldhoeveelheid is vele malen groter dan de daadwerkelijke waarde die er tegenover staat.

    Onderstaand artikel geeft dit goed aan

    http://www.dewaanvanvandaag.nl/2012/01/de-grootste-misvatting-in-de-huidige.html

    Dus in plaats van binnen het systeem te denken moeten we dit systeem juist afschaffen. Maar het is nu juist dit systeem waaraan banken en politici hun macht hebben.

  • Anja Lodewijks, za 21 januari 2012 11:11 in reactie op Klaus Jurritsch Reageer op Anja

    Anja

    Wanneer een overheid werkgelegenheid creëert, om het geld te laten rouleren, heb je wel een economisch systeem nodig dat deugt.

    Een economie gaat bergafwaarts wanneer er te grote rotte appels in het systeem zitten en de overheid beïnvloedbaar is.
    We zien nog steeds dat de rotte appels worden beschermd.
    De grote rotte appels zijn de bank- en speculatiesystemen die te grote virtuele bedragen, bestaande uit lucht vanuit de V.S., in de economie hebben gepompt en die lucht moet nu met aflossingen plus rente terugbetaald worden omdat de EU nog steeds meedoet aan het voortbestaan hiervan.

    De banken zijn door overnames steeds groter geworden, terwijl er al jaren massaal mensen ontslagen worden. De werkeloosheid is enorm toegenomen en dit gaat onveranderd door.
    Het geldsysteem is gigantisch gaan scheefgroeien. Het is een piramide systeem en de bodem maakt men steeds zwakker en de top wordt al zwaarder.
    Dit is ook gebeurd bij de grote bedrijven en banken waar nog steeds hoge salarissen, gouden handdrukken, hoge kostenvergoedingen en bonussen zijn uitgekeerd terwijl op de werkvloer massaal mensen ontslagen worden.

    Daarbij is er veel werkgelegenheid verloren gegaan doordat de grote bedrijven die via belastingomzeiling zijn vrijgesteld of minimaal afdragen aan de Nederlandse belastingpot via overnames de macht in handen kregen, en zich ook in goedkope loonlanden zijn gaan vestigen waardoor opnieuw veel geld is weggestroomd uit de economie naar de rijksten die steeds rijker worden en momenteel de enige zijn die tijdens de crisis enorme winsten blijven maken en waar de top nog steeds jaarlijks grote loonsverhogingen krijgt.

    Je kunt als overheid proberen wat je wilt, maar als je de rotte appels er niet uit haalt, is het systeem zo lek als een mandje.

    Volg het geld en zie waar het begint en waar het eindigt. En zie het gedraai van de overheden, die niet met oplossingen komen.

  • Sjouke Boonstra, za 21 januari 2012 11:48 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Een economie gaat bergafwaarts wanneer er te grote rotte appels in het systeem zitten en de overheid beïnvloedbaar is.
    We zien nog steeds dat de rotte appels worden beschermd.
    De grote rotte appels zijn de bank- en speculatiesystemen die te grote virtuele bedragen, bestaande uit lucht vanuit de V.S., in de economie hebben gepompt en die lucht moet nu met aflossingen plus rente terugbetaald worden omdat de EU nog steeds meedoet aan het voortbestaan hiervan. ==

    Exact! Het zijn de jongetjes die winkeltje speelden, en dan kon je lekker opbieden: dit kost een miljoen, kopen? Okee, dan kost dit tien miljoen! En ze boden lekker tegen elkaar op, ik bied een miljoen miljoen! Dan bied ik een biljoen ! Dan bied ik een triljoen! Totdat mama riep dat ze moesten komen eten. Morgen weer spelen? Jazeker! En weer vlogen de biljoenen en triljoenen over de tafel.

    Totdat er een deurwaarder aanbelde bij een van de families: u heeft nog een schuld van een biljoen uitstaan. Maar het was toch maar een spelletje? Virtueel geld toch? Dat bestond toch helemaal niet!

    Kan er nou iemand eens tegen die rotjongens zeggen dat het spelletje over is?

  • kees van eck, vr 20 januari 2012 20:26 Reageer op kees

    kees

    Koopkracht is alleen een relevante werkelijkheid voor mensen in het midden en eronder. Mensen in mijn directe omgeving, familie en vrienden, zijn helemaal niet bezig met uitgavepatroon, koopkrachtplaatje, huishuisboekje u name it. Eentje is net terug van twee weken Finland, met vriendin: rondrijden met een huurauto, hotels en restaurants. Ik vroeg hem wat de vakantie gekost had. Hij had geen idee. Een snel rekensommetje bracht ons op een slordige 5000 euro p.p.

  • Mostafa Mouktafi, vr 20 januari 2012 19:00 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Geld om de koopkracht te versterken is er niet, zei Rutte. Nee natuurlijk niet, dat ligt nu in de banken in Griekenland, inclusief 50 miljarden die miste Rutte bij het rekenen.Voor Nederlanders zijn er alleen maar bezuinigingen en het zich ontwikkelen naar achteren, en voor dat ik het vergeet, de Nederlander moet doorwerken tot ie op zijn bek valt. De doden worden ook dit Kabinet aangesproken en benaderd of zij iets kunnen betekenen voor Nederland.

  • Monique Sparla, vr 20 januari 2012 18:02 Reageer op Monique

    Monique

    Wat mij zo enorm verbaasd is dat er naast een hele horde jonge en aankomende economen er behoorlijk veel invloedrijke mensen binnen de overheid, het bancaire systeem en binnen de industrie zijn die dit niet raakt.

    Juist omdat we met elkaar samenleven en om even een duur woord te gebruiken vanuit een "interconnectivity economie" in dit kennis en informatie tijdperk, zou je verwachten dat mensen die er voor gestudeerd hebben sneller zouden opmerken wanneer iets niet werkt.

    Hoe komt het dat dit niet gebeurd?

    Zou het komen omdat ze binnen de gehele keten van de crisis zich niet persoonlijk verantwoordelijk voelen en hun eigen invloed niet in het kader van het probleem kunnen plaatsen?

    Maar nog steeds bezig zijn iets wat gewoonweg niet meer werkt op te lappen? Hoever wil men het laten komen?

    Links, rechts wat ook...dat is even, zo lijkt me niet relevant, er is genoeg ruimte voor overeenkomsten en verschillen.

    Echter het bewust instant houden van die economische issues, om vanuit politieke of religieuze uitgangspunten je gelijk te behalen, lijken me dan ook iets dat schaamte zou moeten oproepen.

    En wat erger.... het er zo overtuigd van zijn en denken dat de oude economische verdien modellen, die ergens rond 1847 vanuit de industriële revolutie ingericht werden, nu nog in een kennis en informatie tijdperk relevant zijn...

    Wanneer mag dit kabinet naar huis?

    En gaan de juiste mensen met elkaar samenwerken die in een duurzame en groene samenleving, bereid zijn te gaan investeren?
    En daarnaast voldoende lef en invloed durven uit te oefenen om die nieuwe verdienmodellen en nieuwe industrieën te ontwikkelen.

  • Zeno boy, vr 20 januari 2012 16:17 Reageer op Zeno

    Zeno

    Als de werkende beroepsbevolking binnen de EU een eenmalige directe belasting van zeg, gemiddeld 1000 euro zou betalen, wat zou dat opbrengen? Volgens mij kun je daar een noodfonds aardig mee opvullen. Dit alles wel naar draagvermogen natuurlijk. Dus de welgestelden betalen iets meer. Dan rest natuurlijk nog de noodzakelijke hervormingen binnen het monetaire banksysteem en de economische en bestuurlijke hervormingen van de betreffende landen zelf. Maar de financiële nood is dan wel in eerste instantie verholpen lijkt mij? We zouden het probleem met z'n allen zo op kunnen lossen! Maar dat gaan we natuurlijk niet doen. Hebzucht rules!

  • cor mol, vr 20 januari 2012 15:51 Reageer op cor

    cor

    Rutte gaat de koopkrachtplaatjes niet compenseren. Hij vergeet er echter bij te vertellen dat niet hij maar vooral de vakbonden die koopkrachtplaatjes moeten compenseren. Dat daarbij geldt dat "Zorgpremies harder stijgen dan beloofd" is gewoon niet waar. Toen het regeringsprogramma van Rutte werd doorgerekend, was al bekend dat de zorgkosten alleen in de hand konden worden gehouden als de eigen bijdrage tot ongekende hoogte zou stijgen tot 775 euro. en dat deze kosten buiten de kostenplaatjes gehouden zou worden.
    MP lachebekje liegt weer eens en begin er een gewoonte van te maken.[http://tinyurl.com/758j337]

  • King Benzai, vr 20 januari 2012 14:19 Reageer op King

    Iedereen levert wat in, behalve de echt rijken. Die zorgen wel voor elkaar, dat ze vooral niet minder rijk worden. En Markje doet ze nog een duit in het zakje door te weigeren om naar de HRA te kijken.

    Iedereen levert dus wat in, da´s een gevolg van het zakkenvullen in alle lagen van de bevolking.

    Maar mensen met kinderen moeten niet zeuren. Als je meer dan 1 a 2 kinderen neemt en nou ligt te zeuren hoe duur alles is kan ik geen medelijden met je hebben. Dat had ik je kunnen vertellen voordat je 3, 4 of 5 kinderen nam. 10 jaar geleden nog wel.

    Kinderen kosten nu eenmaal geld. Klaar. Een auto ook. Ik wil een Mercedes maar kan maar een Ford betalen. Tja. Dan koop ik dus geen Mercedes maar een Ford. Ik wil kinderen maar kan ze niet betalen... Tja en dan toch kinderen nemen. En de Nederlandse belastingbetaler maar betalen voor jouw kinderen.

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 22:34 in reactie op King Benzai Reageer op Censuur

    Censuur

    "En de Nederlandse belastingbetaler maar betalen voor jouw kinderen. "

    En die volwassen kinderen maar betalen voor jouw hypotheekrenteaftrek, jouw uitkering, jouw hartoperatie. En dat volwassen kind maar bouwen aan jouw huis en werken voor jouw uitkering en snijden in jouw lijf. Reken maar na.

  • Mostafa Mouktafi, vr 20 januari 2012 13:46 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Terug naar duizend jaar geleden,de inruilen tijden.

    Als een stam moeten wij, als het nodig is, door het leven als Nederlanders.Net zoals vroeger,toen de mensen nog rondliepen in dierenvellen, waren er geen winkels en de koopkracht bestond toen nog niet. Wij gaan niet in dierenvellen door het leven,dat is zeker, maar als moderne nudisten, want die kennen wij nu in onze tijden!

  • Biff Everwood, vr 20 januari 2012 13:29 Reageer op Biff

    Biff

    prijsstijgingen worden in deze berekeningen ook als extra kostenpost meegenomen, in veel gevallen de grootste stijger onder de kostenposten. Eventuele indexatie van inkomen is niet meegenomen, dus als uw inkomen meestijgt met de inflatie valt het allemaal reuze mee

  • Zeer Voornaam, vr 20 januari 2012 18:49 in reactie op Biff Everwood Reageer op Zeer

    Op prinsjesdag is de loonstijging ( voor zover bekent , ik heb geen cao en het is dus afwachten wat mijn baas schappenlijk vind ) wel meegenomen in de berekeningen. De extra kostenstijgingen zijn dus extra.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 13:25 Reageer op Joop

    Joop

    Nog ff dit Des. Je nam Argentinië als voorbeeld voor een mogelijke oplossing voor deze crisis.
    Ik heb het opgezocht (zie onderstaande). Het schijnt dat ze nog enorme claims van Hedgefondsen hebben uitstaan die ze via een rechter proberen terug te krijgen.
    Nu willen deze sprinkhanen Griekenland ook voor het gerecht dagen.

    Kortom, Argentinië is een slecht voorbeeld.
    Er zijn überhaupt geen goede praktijkvoorbeelden te vinden behalve die van ....

    Je weet wel.

    ...

    The cost of financial isolation
    La Nacion
    August 31, 2011

    Argentine politicians have said that Europe and the United States, currently mired in sovereign debt crises that could sink their economies, should take a lesson from how Argentina has emerged from its own crisis a decade ago, after defaulting on US$100 billion in foreign debt.
    Some economists have even called Argentina's case one of a "successful default," given the country's economic conditions today. But that would be a mistake for the next government to believe. Despite an impressive recovery on some fronts, ten years after the default Argentina remains locked out of the capital markets and risks cannibalizing its economy if it doesn't return to them soon.

    While Argentina's economy is large, diversified and has per-capita gross domestic product that is more than twice that of its peers, it is entirely dependent on domestic funding and an aging commodity boom to support it. Since the country's default in 2001 on US$82 billion in bonds, Argentina has made efforts to settle its debts, including two exchanges, the most recent occurring in 2010. But not all of Argentina's creditors have taken these offers, and the creditors, known as "holdouts", currently pose an unending risk to the country's finances through attachment litigation around the globe. These lawsuits, by individuals and institutions, produced 114 judgments against Argentina totaling more than US$7 billion. The policy of ignoring these judgments has led to self-isolation.

    Bron: http://atfa.org/cgi-data/news/files/4588.shtml

    en:

    Volkskrant 20-01-2012, pagina 11
    'Hedgefondsen kiezen de aanval' (n.a.v. artikel Newyork Times).
    Dat hedgefondsen er niet voor terugschrikken de duimschroeven stevig aan te draaien als er geld verdiend kan worden is bekend. Nieuw is de tactiek die zij nu ontwikkelen om hun verlies op Griekse staatsobligaties te beperken: Griekenland aanklagen wegens schending van de mensenrechten.

    (...)

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 14:51 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    Aanvulling: 'Argentina’s Defaulted Sovereign Debt: Dealing with the “Holdouts”
    http://fpc.state.gov/documents/organization/145568.pdf

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 16:16 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    '...dit vereist een aanpak buiten huidige structuren om.'

    De uitvoerders die de 'huidige structuren' bemannen heb je hard nodig om iets anders op te zetten. Hun expertise en 'netwerk' is onontbeerlijk en mensen behouden werk waar ze 'goed' in zijn.

    Dat óók zij nu 'outside the box' moeten leren denken is evident.

    Zolang 'geld' als een 'groeibriljantje' wordt gezien zullen economieën blijven vastlopen. Deze misvatting zie ik nog steeds als de hoofdoorzaak van ons 'herhaaldelijk economisch lijden'.

    Geld groeit immers niet aan de bomen.

    Ontneem geld de macht die het vertegenwoordigd.

    ...

    'De aarde behoort aan alle mensen gelijk toe, zonder onderscheid naar ras, geslacht, stand, vermogen of godsdienst.'

    'Het nastreven van het eigenbelang moet gebeuren onder een vrije, eerlijke concurrentie met gelijke kansen voor eenieder. Daarvoor moeten wel alle wettelijke en overgeërfde voorrechten afgeschaft worden.'

    Citaten Silvio Gesell.

  • Des Duivels, vr 20 januari 2012 14:54 in reactie op Joop Schouten Reageer op Des

    Des

    Andere tijden Joop.. destijds zaten we nog aan het begin van dit huidige monetaire systeem en Argentinie was een incident.

    Nu hebben we een systeemcrisis omdat wewereldwijd aan het einde van de cyclus zijn gekomen. Mensen worden wakker en overal wordt nu om verandering gevraagd.

    Dit gaat niet meer over links of rechts...dit vereist een aanpak buiten huidige structuren om.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 16:29 in reactie op Des Duivels Reageer op Joop

    Joop

    Ik dacht dat je Argentinië als 'positief' voorbeeld zag.

    (Zie jouw schrijven van 09:03: 'Wat kunnen we van de crisis in Argentinië leren?')

  • Des Duivels, vr 20 januari 2012 16:57 in reactie op Joop Schouten Reageer op Des

    Des

    Ik heb het over het domino effect dat nu op gaat treden. Destijds stond de situatie in Argentinie los van de rest van de wereld.

  • Nieuw!: Veldman, vr 20 januari 2012 17:00 in reactie op Joop Schouten Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    http://www.mo.be/artikel/argentinie-tien-jaar-na-de-crisis

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 18:15 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Joop

    Joop

    Tnx. : )))
    ...
    Ex-president de la Rua is bijzonder scherp voor de rol die het IMF speelde tijdens zijn ambtstermijn. De la Rua: ‘Het grote verschil tussen de twee crises is dat het IMF Griekenland bijstaat en dat het Argentinië in de afgrond hielp duwen.’

  • Klaus Jurritsch, vr 20 januari 2012 20:00 in reactie op Joop Schouten Reageer op Klaus

    Klaus

    "Het grote verschil tussen de twee crises is dat het IMF Griekenland bijstaat en dat het Argentinië in de afgrond hielp duwen."

    Kijk eens aan Joop, een verandering van standpunt, het heeft toch effect, die eindeloos lijkende discussies. Ik ga warempel met goed gemoed de avond in, en denk dat er nog hoop is.

  • Joop Schouten, za 21 januari 2012 10:51 in reactie op Klaus Jurritsch Reageer op Joop

    Joop

    '... is dat het IMF Griekenland bijstaat ...'

    Tja ....
    Vertel dat de Grieken die nu honger lijden.

  • Klaus Jurritsch, vr 20 januari 2012 20:32 in reactie op Joop Schouten Reageer op Klaus

    Klaus

    "Er zijn überhaupt geen goede praktijkvoorbeelden te vinden behalve die van ...."

    Noord Korea?

  • snert :, vr 20 januari 2012 13:20 Reageer op snert

    snert

    Waar gaan we strak 10 miljard op bezuinigen ???????

  • Michel Reiziger, vr 20 januari 2012 13:30 in reactie op snert : Reageer op Michel

    Michel

    Dat is allemaal niet nodig dat bezuinigen. Strakjes rkijgen we al dat geld van Griekenland terug, dan leven weer we weer in een welvaartstaat...aldus uw economisch wonder dhr. De Jager.

  • snert :, vr 20 januari 2012 13:50 in reactie op Michel Reiziger Reageer op snert

    snert

    De niet RENDABELEN ( vreselijk woord, geleerd van Piet de Geus) in de gehaktmolen gooien zal het wel worden.

  • Piet de Geus, vr 20 januari 2012 14:05 in reactie op snert : Reageer op Piet

    Piet

    "De niet RENDABELEN ( vreselijk woord, geleerd van Piet de Geus)"

    Teveel eer. Het vreselijke woord onrendabelen komt van de al even vreselijke Marcel van Dam.

  • Tom Meijer, vr 20 januari 2012 15:00 in reactie op snert : Reageer op Tom

    Tom

    "RENDABELEN ( vreselijk woord, geleerd van Piet de Geus"

    Niet van Piet maar van Marcel van Dam die al veel goed gezien had.

  • Michel Reiziger, vr 20 januari 2012 19:34 in reactie op snert : Reageer op Michel

    Michel

    Rendabelen zijn er alleen door misbruik te maken van de onrendabelheid van anderen. Maar schrale troost, we zijn strakjes alleemaal onrendabel, dat is dan weer goed voor onze eensgezinsheid in de samenleving.

  • Piet de Geus, vr 20 januari 2012 20:12 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Piet

    Piet

    "Rendabelen zijn er alleen door misbruik te maken van de onrendabelheid van anderen."

    Je moet je eigen beperkingen niet op de rest van de mensheid projecteren.

  • Michel Reiziger, vr 20 januari 2012 20:57 in reactie op Piet de Geus Reageer op Michel

    Michel

    werkt u ook bij een bank/hypotheek verstrekker?

  • Piet de Geus, za 21 januari 2012 00:26 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Piet

    Piet

    Nee, we zijn geen collega's.

  • Duidelijk Rechts, vr 20 januari 2012 13:55 in reactie op snert : Reageer op Duidelijk

    Duidelijk

    10 % op alle uitkeringen, het PGB enkel nog voor verzorgingstehuizen, ontwikkelingshulp 4 miljard, europa 2 miljard.
    Dan komen we al heel goed in de buurt.
    Dit kabinet zal daadkracht tonen, eindelijk eens een regering die niet pampert, maar doorpakt.

  • Wim van Delft, vr 20 januari 2012 13:10 Reageer op Wim

    Wim

    Toen Nederland nog niet meedeed aan EU en euro, in tijd van EEG, leverde dat Nederland relatief véél meer geld op.
    Toen maakte Nederland véél meer het verschil met andere landen.
    Helaas heeft die ziekelijke gelijkheidskul en volkomen doorgeslagen eenwordingsdrang e.e.a. goed verstierd.

  • drs Zen, vr 20 januari 2012 13:53 in reactie op Wim van Delft Reageer op drs

    drs

    'Helaas heeft die ziekelijke gelijkheidskul en volkomen doorgeslagen eenwordingsdrang e.e.a. goed verstierd.'

    Het is u blijkbaar ontgaan dat al die jaren sinds het ontstaan van de EU u en anderen hebben kunnen stemmen tijdens EU-verkiezingen. Mensen hebben gebruik gemaakt van hun democratische rechten. Dat het resultaat u niet bevalt is dikke pech. Als volksnationalist zou u toch gevoelig moeten zijn voor de Volkswil van ons Nederlanders die eerder internationaal gericht is dan volksnationalistisch. Of weet u het beter dan het Volk?
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Etnisch_nationalisme

  • Biff Everwood, vr 20 januari 2012 15:11 in reactie op drs Zen Reageer op Biff

    Biff

    goed punt. We hebben gewoon gestemd voor de euro, zoals de Denen tegen. O nee, voor de EU-grondwet. O nee, tegen, dus die geldt nu niet voor ons. O nee, toch wel.

  • Tom Meijer, vr 20 januari 2012 15:16 in reactie op Wim van Delft Reageer op Tom

    Tom

    "Helaas heeft die ziekelijke gelijkheidskul en volkomen doorgeslagen eenwordingsdrang e.e.a. goed verstierd."

    Blaat geen nonsens

  • Piet de Geus, vr 20 januari 2012 15:45 in reactie op Tom Meijer Reageer op Piet

    Piet

    "Blaat geen nonsens"

    Vraag niet het onmogelijke.

  • El Che, vr 20 januari 2012 12:52 Reageer op El

    El

    De geschiedenis laat zien dat de rijken door hun hebzucht om de paar generaties hun eigen verelendung voor het volk creëren, met uiteraard dito gevolgen voor henzelf, wanneer het volk daar de buik vol van heeft of beter gezegd lege buiken gaat krijgen. Het is allemaal zo voorspelbaar. Op een bepaald moment hebben armen niets, maar dan ook niets meer te verliezen. De rijken creëren hun eigen bijltjesdagen.

  • snert :, vr 20 januari 2012 14:17 in reactie op El Che Reageer op snert

    snert

    Dat heb je netjes gezegd.

    in vpro tegenlicht werd ook al gezegd dat dit een oorlog is tussen arm en rijk.

  • W.J. v/d Straat, vr 20 januari 2012 15:13 in reactie op snert : Reageer op W.J.

    W.J.

    Enige tijd geleden al weer die uitzending:

    Maar de boodschap daarin was: Een oorlog van rijk tegen arm, in die volgorde (niet omgekeerd) en niet "tussen" maar tégen !

    Het was een boodschap uit de USA, dus kunt u nagaan ....

  • Nico de Ligt, vr 20 januari 2012 15:08 in reactie op El Che Reageer op Nico

    Nico

    Ik denk dat de Nederlanders daar te laf voor zijn, maar de Fransen zullen weer de eerste zijn die het niet meer pikken. Er zullen geen koppen meer rollen maar het hele land zal plat gelegd worden door wilde en georganiseerde stakingen onder het motto ,wij niets meer dan ook jullie (de rijken) niets meer.

  • El Che, vr 20 januari 2012 16:28 in reactie op Nico de Ligt Reageer op El

    El

    De term bijltjesdag moet je ook ruim zien. De geschiedenis herhaalt zich nooit letterlijk, uitzonderingen daargelaten (bijv. Ceaușescu Roemenië)

  • Piet de Geus, vr 20 januari 2012 16:42 in reactie op El Che Reageer op Piet

    Piet

    "De term bijltjesdag moet je ook ruim zien"

    Het mag ook een mes in de rug zijn of de nationale hobby: bijten naar de hand die je voedt.

  • El Che, vr 20 januari 2012 19:11 in reactie op Piet de Geus Reageer op El

    El

    Wie voedt wie, Piet?

  • Popeye Kamper, vr 20 januari 2012 21:47 in reactie op Nico de Ligt Reageer op Popeye

    Popeye

    "Ik denk dat de Nederlanders daar te laf voor zijn,"


    Te laf ?... dat zal de toekomst uitwijzen. Als ik voor mijzelf spreek? het is voor mij vanzelf sprekend dat als ik moet kiezen, of verhongeren of het nodige verkrijgen door te stelen of whatever de keuze laat zich raden. En geloof mij, er zal 'n sterk figuur opstaan die de leiding gaat nemen. Ik ben opgegroeid in de achterbuurten van Rotterdam en weet dat als het water bij de mensen aan de lippen staat? dus niets meer te verliezen hebben alles los gaat. Ik lees jullie commentaren en heb daar respekt voor, maar analyses en cijfertjes daar heeft de onderkant van Nederland géén boodschap aan. Overleven en je kinderen iets te bieden hebben. En o ja, wijzen en roepen eigen schuld dat heb ik óók genoeg gelezen. Take care.

  • Nico de Ligt, za 21 januari 2012 10:18 in reactie op Popeye Kamper Reageer op Nico

    Nico

    Ik hoop dat je niet Wilders bedoeld met die sterke man want dan ben je helemaal ver van huis met deze rechtse manipulator.Ik ben zelf ook opgegroeit in een Rotterdamse volksduurt.

  • Frank Straathoff, vr 20 januari 2012 16:13 in reactie op El Che Reageer op Frank

    Frank

    Kijk aan, daar hebben we hem weer, de linkse frame dat de hardwerkende Nederlander zich verrijkt ten koste van het lage inkomen en de uitkeringstrekker. Waar komt al dat geld nou toch in beginsel vandaan Einstein?

    We zitten midden in de grootste financiële crisis ooit (!!) en we gaan er dit jaar een paar procent in bestedingskracht op achteruit. Maw uw koopkracht is 97% ipv 100%. Niet janken, maar snappen dat we er nog heel goed vanaf komen, en blij zijn dat die rijken het leeuwendeel van de belastinginkomsten ophoesten. Stemmingmakerij.

  • El Che, vr 20 januari 2012 19:10 in reactie op Frank Straathoff Reageer op El

    El

    Bang voor je eigen hachje?

  • Klaus Jurritsch, vr 20 januari 2012 20:03 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Klaus

    Klaus

    "Stemmingmakerij. "

    Inderdaad.

    Nu valt het wel weer mee dat de rijken ook het meeste overhouden aan het eind van de crisis, dus zo erg is het allemaal niet.

  • Kees Apollo, vr 20 januari 2012 12:42 Reageer op Kees

    Kees

    Het koopkrachtplaatje is niet compleet. De hoge inkomens ontbreken.

    De koopkracht berekenaar van NIBUD geeft de volgende cijfers.
    Stel met 2 x 100.000 -1,9%
    Stel met 1 x 100.000 en 1 x 35.000 -1,5%

  • jonh jakar, vr 20 januari 2012 13:15 in reactie op Kees Apollo Reageer op jonh

    jonh

    Dan blijft er tenminste de illusie dat we 'allemaal moeten bezuinigen'. Wat ze alleen vergeten te melden is dat sommigen meer dan anderen moeten bezuinigen.

  • Jan Jansen, vr 20 januari 2012 12:17 Reageer op Jan

    Jan

    Beetje buiten het thema, maar toch zal dit voornemen de koopkracht van pakweg driekwart van de inwoners nog verder doen dalen.

    VLAKTAK
    De vlaktaks (zowel omarmd door VVD, als nu weer door het CDA en natuurlijk voor de Blonde Dicatator die zo graag voor de mensen met de smalle beurs opkomt).

    REKENVOORBEELDEN

    HENK NU
    Henk is politieambtenaar en heeft bruto een inkomen van 30.000 euri per jaar. Ingrid zit thuis in de rolstoel.
    Nu betaald Henk 1.563 aan inkomstenbelasting.
    Los van alle pensioenafdrachten e.d. geeft dat een maandbedrag van 2.369 euri.

    VOORSTEL CDA (met instemming van PVVD)
    Vlaktaks 35%. Dat klinkt zo lekker simpel en eerlijk: appeleert aan gelijkheid en broederschap.
    Van het CDA mag de hardwerkende Henk straks 10.500 euri inkomstenbelasting gaan betalen (alle schouders moeten maar dezelfde lasten dragen).
    Daarmee heeft Henk (los van andere afdrachten) na IB nog maar 1.625 per maand. Dat is 744 euri per maand minder.

    FLORIS-JAN NU
    Floris Jan is manager en heeft een inkomen van 150.000 per jaar.
    Nu betaald hij 60.109 euri inkomstenbelasting.
    Daarmee houdt Floris Jan nu per maand 7.491 over na IB.

    VOORSTEL CDA (met instemming pvvd)
    Floris Jan gaat vlaktaksen, klinkt lekker solidair en betaald opeens nog maar 52.500 euri inkomstenbelasting.
    Daarmee houdt Floris Jan netto 8.125 euri per maand over. Dat is 634 euri per maand meer.

    Ik begrijp de term Compassie nu heel erg goed en weet wat het CDA hiermee bedoelt.

  • Rene Janssen, vr 20 januari 2012 12:10 Reageer op Rene

    Rene

    Mooie berekeninge weer van het rechtse gepeupel.
    Heel vreemd alleen dat in tijden van crisis de miljonairsfairs de bestellingen niet aan kunnen. Hessing nog nooit zoveel bestellingen heeft gehad voor Rolls Royces en ander speelgoed.
    Ipv te investeren in koopkracht voor de mensen holt het hier al jarenlang achteruit in tegenstelling tot Duitsland waar Merkel destijds besloot tot belastingverlagingen en de economie maar welgesteld 1 jaar last heeft gehad van terugval. Daarna draaide de economie daar weer als een tierelier met stijgingen tot +4 %.

  • Truus Beek, vr 20 januari 2012 12:54 in reactie op Rene Janssen Reageer op Truus

    Truus

    Hessing is een paar week geleden failliet gegaan, toch?
    Hoop dat er geen aanbetalingen zijn gedaan

  • Rene Janssen, vr 20 januari 2012 13:15 in reactie op Truus Beek Reageer op Rene

    Rene

    Hessing is niet failliet gegaan op de orderportefeuilles van de bestellingen van de auto's maar op investeringen in hun oude terrein met een ontwikkelaar samen. Ze dachten daar voor miljoenen aan huizen te verkopen in De Bilt.

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 14:08 in reactie op Truus Beek Reageer op Censuur

    Censuur

    "Hoop dat er geen aanbetalingen zijn gedaan "

    Ach, als je een Rolls Royce bestelt kun je die 10% aanbetaling ook wel missen.

    Ik denk dat er mensen rondhuppelen, die van jan lul, ineens johan snob zijn geworden en van gekkigheid niet weten hoe ze dat kenbaar moeten maken. Maar al draagt een aap een gouden ring...

  • Duidelijk Rechts, vr 20 januari 2012 13:32 in reactie op Rene Janssen Reageer op Duidelijk

    Duidelijk

    Hessing nog nooit zoveel bestellingen heeft gehad voor Rolls Royces en ander speelgoed.
    ============
    Weet u wel hoeveel belasting dit opbrengt?
    Geld wat weer uitgegeven kan worden om de onderkant van de samenleving te voorzien van uitkeringen.

  • Klaus Jurritsch, vr 20 januari 2012 20:06 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op Klaus

    Klaus

    "Geld wat weer uitgegeven kan worden om de onderkant van de samenleving te voorzien van uitkeringen. "

    En dat is maar goed ook, want anders was ons land onleefbaar. Geen rijke wil terug naar een maatschappij waar de onderkant aan zijn lot wordt overgelaten.

    Tenslotte zijn de rijken ooit begonnen met charity, en de reden daartoe was, omdat (behalve Christelijke rimram), ze in een veilige maatschappij wilde wonen, waar niet op iedere straathoen een melaatse kon staan die je beroofde en daarna in je hand beet om zeker te zijn dat je de ziekte ook kreeg.

  • Rene Janssen, za 21 januari 2012 13:03 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op Rene

    Rene

    In ieder geval begrijpt u de strekking niet maar goed dyslexie komt vaak voor helaas, ben bang vaker bij rechts dan links :)

  • jonh jakar, vr 20 januari 2012 12:00 Reageer op jonh

    jonh

    Niemand verbaast zich erover dat 1 van de groepen buitensporig hard wordt aangepakt? Hoezo eerlijk de lasten verdelen? Gewoon die parasieten aanpakken! Hoe durf je in de bijstand te zitten en je meerderjarige kinderen voor je laten zorgen als je ziek bent!

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 13:06 in reactie op jonh jakar Reageer op Censuur

    Censuur

    Inderdaad! Niemand heeft het over punt 2B!

  • Heinz Brauswasser, vr 20 januari 2012 11:34 Reageer op Heinz

    Heinz

    Hoe zit dat nu met als voorbeeld ? Een gebouw (pension ?) met 12 polen, romenen, vul maar in. Elk met een bijstandsuitkering, met één voordeur (voordeurdeler), die samen de kosten betalen. Worden deze dan ook gekort op hun bijstand ? Twee broers van de ene pool heeft nog werk en de zus van die andere romeen werkt ook.
    Wie weet hoe dit zit ? Wie controleert dat ?
    Of controleren wij alleen de arme Nederlanders ?

  • Klaus Jurritsch, vr 20 januari 2012 12:08 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Klaus

    Klaus

    "Of controleren wij alleen de arme Nederlanders ? "

    Beste Bruintje, we leven in een rechtsstaat. Wij controleren niet, we hebben daartoe politie. Als je redenen hebt om te veronderstellen dat die slecht functioneert, dan kun je met een paar anderen een groep/politieke partij oprichten die de politie controleert.
    Of je kunt je aansluiten bij een bestaande groep.

    De resultaten, als ze in je straatje passen, kun je publiceren, dan hoef je het niet bij kwalijk suggestieve vragen te laten. Maar dan kun je ze onderbouwen.
    Tevens kun je ook de niet-functionerende ambtenaren die je tijdens je onderzoek hebt aangetroffen laten vervolgen.

    Op die manier draag je positief bij, in plaats dat je door suggestieve vragen mensen die mogelijk volkomen onschuldig zijn in een kwaad daglicht zet omdat ze toevallig Pools of Roemeens zijn.

    Waarom schrijf jij trouwens Nederlanders met een hoofdletter en "pool" en "roemeen" niet?

  • Social Darwinist, vr 20 januari 2012 13:36 in reactie op Klaus Jurritsch Reageer op Social

    Social

    Het hoofdlettergebruik stoort mij niet zo. Maar dat je romeen schrijft i.p.v. roemeen, of romenen i.p.v. roemenen is ergelijk. Neem tenminste aan dat hij niet doelt op de inwoners van het Romeinse rijk.

  • Heinz Brauswasser, vr 20 januari 2012 13:45 in reactie op Klaus Jurritsch Reageer op Heinz

    Heinz

    Bijstandsuitkeringen vallen onder de gemeenten en dienen door de gemeenten gecontroleerd te worden op heeft u daar wel recht op.

    Een bijstandsmoeder die de voordeur deelt met haar kinderen wordt gewoon gekort op haar uitkering. Het gaat mij niet om die polen of roemenen, maar om gelijke monniken, gelijke kappen.

    Heeft deze groep bezit in Polen, Romenie of een ander land. Hebben ze wel recht op bijstand ? Hoe controleren wij dat ? Gelijke monniken, gelijke kappen.

  • kees kortekaas, vr 20 januari 2012 15:41 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op kees

    kees

    Wat is toch Romenie?

  • drs Zen, vr 20 januari 2012 16:16 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op drs

    drs

    'Een bijstandsmoeder die de voordeur deelt met haar kinderen wordt gewoon gekort op haar uitkering.'
    Dan moeten die kinderen wel een inkomen hebben, anders niet. Maar pas nadat de hond, kat, cavia en goudvis opgegeten zijn :-)

  • Klaus Jurritsch, vr 20 januari 2012 20:10 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Klaus

    Klaus

    "Hebben ze wel recht op bijstand ? Hoe controleren wij dat ? Gelijke monniken, gelijke kappen. "

    We hebben wetten, en ik neem aan dat de uitvoerders die goed uitvoeren, als jij andere informatie hebt, dan hoop ik dat je de uitvoerders die het fout doen zal aanmelden, want het gaat om onze belastingcenten, en jouw informatie dat iemand een fout maakt.

    Maar nog steeds is het volslagen zinloos en zelfs schadelijk om van Roemenen en Polen als groep te suggereren dat ze iets fout doen.

    Dat doet mij erg denken aan de PVV, en daar houd ik niet van.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 11:19 Reageer op Joop

    Joop

    Stukjes uit de column van Marcel:

    Armoede is geaccepteerd als prikkel om mensen de arbeidsmarkt op te jagen, ook als ze daar telkens worden afgeschoten omdat ze onrendabel zijn. Geld is de maat van alle dingen en alles wat niet in geld gemeten kan worden, is waardeloos. Zie het rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau over het rendement van extra uitgaven in de collectieve sector.

    Iedereen moet met iedereen concurreren, ook als vaststaat dat het averechtse effecten zal hebben: bij schoonmakers, kunst en cultuur, OV-bedrijven, leraren, ziekenhuizen, thuiszorg, huisartsen, tandartsen. Sociale zekerheid is van een recht een gunst geworden en een instrument om mensen onder curatele te stellen. Op straffe van armoede moeten ze doen wat er wordt gezegd.

    Veel sociaal-democratische wethouders zijn enthousiaste collaborateurs van het Haagse afbraakbeleid. In Rotterdam worden de behoeften van mensen in de bijstand ondergeschikt gemaakt aan de behoeften van werkgevers in de tuinbouwkassen. In Amsterdam zijn reïntegratiegelden alleen nog beschikbaar voor de kansrijkste werkzoekenden.

    Overal zijn bezuinigingen op de bijstand een maatstaf voor succes. In Den Haag worden op last van een PvdA-wethouder Poolse daklozen geweerd uit de daklozenopvang om het geld te reserveren voor Haagse daklozen. Eigen daklozen eerst. Hoe diep kun je zinken.

    Ik zou heel graag geloven dat Spekman en Cohen van de PvdA weer een fatsoenlijke sociaal-democratische partij willen maken. Maar dan kunnen ze dit soort uitwassen toch niet geluidloos laten passeren?

    Volkskrant 19-01-2012, pagina 16

  • Semolina Pilchard, vr 20 januari 2012 11:33 in reactie op Joop Schouten Reageer op Semolina

    Semolina

    'Sociale zekerheid is van een recht een gunst geworden (...)'

    Uitkeringen zijn vangnetten voor noodgevallen, geen vervangers voor werk.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 12:16 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Joop

    Joop

    'Uitkeringen zijn vangnetten voor noodgevallen, geen vervangers voor werk.'
    Klopt. Dus zorg daarnaast voor werk en verhoog het minimumloon zodat je je gezin kan onderhouden.

  • Klaus Jurritsch, vr 20 januari 2012 20:14 in reactie op Joop Schouten Reageer op Klaus

    Klaus

    "Dus zorg daarnaast voor werk "

    Jij maakt het wel heel makkelijk. Zorg voor werk. Daar kun je ook zelf voor zorgen. Je hoeft de welvaartsstaat niet aan een infuus naar binnen te krijgen.

    "en verhoog het minimumloon zodat je je gezin kan onderhouden. "

    Nog zo een, zorg zelf dat je wat meer waard bent op de arbeidsmarkt zodat je vanzelf een hoger loon ontvangt.

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 12:46 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Censuur

    Censuur

    "Uitkeringen zijn vangnetten voor noodgevallen, geen vervangers voor werk. "

    Wordt dat dan beweert? Ik zie en hoor dat nooit nergens gezegd worden. Dat maken sommige rechtse ego's ervan.

    Denk eens even na. Als je niet kunt werken was een uitkering altijd iets waar je recht op had. Dat recht heeft iedereen nog steeds. Ook jij als je zonder werk komt door welke omstandigheid dan ook.

  • Henk De Bree, vr 20 januari 2012 17:21 in reactie op Censuur Joop Reageer op Henk

    Henk

    http://video.google.com/videoplay?docid=-7641325221732436117

  • Nico de Ligt, vr 20 januari 2012 19:22 in reactie op Henk De Bree Reageer op Nico

    Nico

    Je doet nu tienduizenden mensen over één kam scheren en in een heel kwaad daglicht zetten,voordat je het weet word je deze maand nog werkloos of krijg je een auto ongeluk. En dan ben je ook een uitkering trekker en ontvang je geld waar ik als gepensioneerde 45 jaar ook voor betaald heb. Gelukkig ben ik nooit werkloos geworden of erger, en vind ik het normaal dat ik voor deze zekerheid premie moest betalen. In Amerika kom je gelijk in een kartonnen doos te wonen als dit noodlot je treft. Schaam je …….

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 22:48 in reactie op Nico de Ligt Reageer op Censuur

    Censuur

    "In Amerika kom je gelijk in een kartonnen doos te wonen als dit noodlot je treft."

    Hier ook, als het aan vingerlikkend rechts ligt. Mesen zonder schaamtegevoel maar wel met een heleboel egoïsme en narcistische eigendunk.

  • Nico de Ligt, za 21 januari 2012 10:28 in reactie op Censuur Joop Reageer op Nico

    Nico

    Hier ook, als het aan vingerlikkend rechts ligt. Mensen zonder schaamtegevoel maar wel met een heleboel egoïsme en narcistische eigendunk.

    Ik ben het helemaal met je eens,jammer dat veel domme mensen met lage inkomens door op de PVV te stemmen deze rechtse regering in het zadel hebben geholpen.

  • Semolina Pilchard, vr 20 januari 2012 19:02 in reactie op Censuur Joop Reageer op Semolina

    Semolina

    'Ook jij als je zonder werk komt door welke omstandigheid dan ook.'

    Nope, als zelfstandige heb je nergens recht op. En dat is prima, ik zou niet anders willen. Een uitkering betekent namelijk dat de Staat je ass owns en daar zit ik niet op te wachten.

    Maar goed, een uitkering hoort geen vanzelfsprekendheid te zijn. Jazeker, de werkende man betaalt premies, maar juist de werkende man weet zichzelf vaak bij de kraag te vatten en weer naar een nieuwe baan te sleuren. In situaties waarin mensen reeds een kwart eeuw of langer een maandbedrag ontvangen voor niets doen, zou ik niet meer van een recht meer willen spreken. Ze zijn verslaafd geraakt aan de vertrouwde stroom overheidscenten. En maar mekkeren over de bijdrage van werkende, thuiswonende kinderen, een maatregel die nu -terecht- word ingevoerd.

  • - drammer -, vr 20 januari 2012 17:00 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op - drammer

    - drammer

    OOk zijn het vangnetten en geen hangmatten.

  • Truus Beek, vr 20 januari 2012 13:01 in reactie op Joop Schouten Reageer op Truus

    Truus

    aldus onze scheef wonende SPer en Villabewoner

    sociale zekerheid is een vangnet en en geeft de burger het recht daarop indien hij of zij ook aan alle daarbij behorende verplichtingen heeft voldaan!! met andere woorden het is geen vrijblijvend recht

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 13:50 in reactie op Truus Beek Reageer op Joop

    Joop

    Ik woon in een hoekhuis waarvan 3-kwart afbetaald is en staat niet scheef.

  • Nieuw!: Veldman, vr 20 januari 2012 14:25 in reactie op Joop Schouten Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ze had het over Marcel van Dam - als Marcel van Dam iets zegt gaat rechts onderbuikende Nederland altijd Ad Hominem lullen over dat van Dam zo rijk is.
    Oftewel rijken mogen in hun optiek niks om armen geven.
    Nou als alle rijken waren als Marcel van Dam dan hadden we dit gezeik niet!

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 14:41 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Joop

    Joop

    Tnx.

    ; )

  • Piet de Geus, vr 20 januari 2012 16:40 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Piet

    Piet

    "Nou als alle rijken waren als Marcel van Dam dan hadden we dit gezeik niet!"

    Inderdaad, want dan waren ze allemaal rijk geworden uit de staatskas en dan was Nederland al lang failliet.

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 14:27 in reactie op Truus Beek Reageer op Censuur

    Censuur

    "met andere woorden het is geen vrijblijvend recht"

    Dat maak jij ervan. Er wordt nergens gezegd dat het een vrijblijvend recht is, Truus! Dus verdraai nou eens een keer niet altijd elk woord!

  • johan n., vr 20 januari 2012 18:52 in reactie op Truus Beek Reageer op johan

    johan

    U bent op de hoogte?
    Joop Schouten een villabewoner??

    Gaat Uw ingewortelde jalouzie niet een beetje met U op pad?

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 11:14 Reageer op Joop

    Joop

    'Uitgelekt: 'IMF veel somberder over eurozone''

    'Volgens de krant gaat het IMF er nu vanuit dat de economieën van de eurolanden dit jaar gemiddeld met 0,5 procent krimpen. In september vorig jaar voorspelde het fonds nog een groei van 1,1 procent. Voor de hele wereldeconomie wordt nu een groei verwacht van 3,3 procent, in plaats van de eerder voorspelde vooruitgang met 4 procent.'

    'Vooral de vooruitzichten voor Zuid-Europese landen zijn slecht. Het IMF voorspelt voor Italië een economische krimp van 2,2 procent en voor Spanje van 1,7 procent. Deze landen worden hard geraakt door de forse bezuinigingen die ze dit jaar moeten doorvoeren.'

    Bron:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3130463/2012/01/20/Uitgelekt-IMF-veel-somberder-over-eurozone.dhtml

    ...

    Dat wordt dus straks méér dan 164 eurootjes achteruit.

  • Klaus Jurritsch, vr 20 januari 2012 12:14 in reactie op Joop Schouten Reageer op Klaus

    Klaus

    "Dat wordt dus straks méér dan 164 eurootjes achteruit. "

    Jullie zijn dus tweeverdieners met een inkomen van 40.000

    Je hoeft niet bang te zijn, mensen in jouw positie kunnen normalerwijze een stootje velen.

    Niet leuk, maar a la, je koopkracht is dan nog steeds groter dan die van vijf jaar geleden.

    In het socialistische paradijs moet je heel wat meer inleveren, want dan is het delen met de rest van de wereld. En nu zijn het alleen die anderen, in verweggistan, die arm zijn.

    Lekker toch, Joop? Selectieve solidariteit.

  • Marc Schouten, vr 20 januari 2012 13:32 in reactie op Klaus Jurritsch Reageer op Marc

    Marc

    "In het socialistische paradijs moet je heel wat meer inleveren ..."

    Daar zou ik best een berekening van willen zien. Het zou me niets verbazen als dat allemaal meevalt.

    "Geld is de maat van alle dingen en alles wat niet in geld gemeten kan worden, is waardeloos." (MvD)

  • Klaus Jurritsch, vr 20 januari 2012 20:16 in reactie op Marc Schouten Reageer op Klaus

    Klaus

    "Daar zou ik best een berekening van willen zien. Het zou me niets verbazen als dat allemaal meevalt"

    Neem gerust aan dat als wij moeten delen met de derde wereld, dat wij geld kwijt raken en zij erbij krijgen.

  • Marc Schouten, za 21 januari 2012 12:34 in reactie op Klaus Jurritsch Reageer op Marc

    Marc

    "Neem gerust aan dat als wij moeten delen met de derde wereld, dat wij geld kwijt raken en zij erbij krijgen."

    Waarom zou ik dat moeten aannemen? Er is op deze wereld genoeg voor iedereen, het is alleen verkeerd verdeeld. Zelf nu hier met de crisis hebben we genoeg om die crisis op te lossen. Het geld is er, het zit alleen op de verkeerde plek.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 14:04 in reactie op Klaus Jurritsch Reageer op Joop

    Joop

    'Selectieve solidariteit in een socialistische paradijs'

    Leuk verzonnen.
    Hoe kom je d'r op ...

    Behalve dat ik socialistische dictatoriale griezelstaten prachtvoorbeelden vind van algehele 'staatswaanzin' geloof ik ook niet in een hiernamaals.

    : )

  • Klaus Jurritsch, vr 20 januari 2012 20:17 in reactie op Joop Schouten Reageer op Klaus

    Klaus

    "Leuk verzonnen.
    Hoe kom je d'r op ..."

    Jij brengt dit soort ideeën tot leven, en vandaag is niet voor het eerst.

  • Paul Duran, vr 20 januari 2012 11:06 Reageer op Paul

    Paul

    "Iedereen" gaat erop achteruit?
    Waar is de rest, scenario's 8 t/m 15? Voor al degenen die in Den Haag zitten zijn deze plaatjes toch de minima?

  • Heinz Brauswasser, vr 20 januari 2012 10:58 Reageer op Heinz

    Heinz

    Ik denk dat wij allemaal, inclusief de overheid weer terug moeten naar funktioneel gaan leven. Iets minder vakanties, iets minder vaak naar een terras, minder lang bellen, selektiever met het kopen van levensmiddelen, selektiever omgaan met gas en elektra, niet de laatste modegrillen volgen met o.a. mobietjes, etc..

    Ook de overheid (wij) kan functioner worden. Ofwel minder duur.
    Kijk in je eigen omgeving naar wat er staat aan niet funcitionele onzin, omdat bijvoorbeeld een wethouder of ....... dat wel leuk vond.
    Och het is toch niet mijn geld. De domme bevolking betaalt wel, via de ..... en via de .......
    Als ik in mijn eigen groot dorp kijk, zie ik :
    * wegobstakels in straten waar amper auto's komen
    * kunstwerken waar nooit iemand om heeft gevraagd. Plus lelijk zijn.
    Als ik zo knutselding zelf voor mijn huis zou zetten, zal de gemeente dit weghalen.
    * een winkelcentrum (vele miljoenen) dat niet loopt. Niemand wil daar zitten. Niet in de appartementen en niet in de luxe winkels met hoge huurprijzen.
    De grote ketens die zouden komen, volgens de wethouder, blijven ook weg. Het dorp zal wel te klein zijn.
    * nog goede asfaltwegen in de woonwijken, die vervangen worden door klinkers.
    * een contract met een belegger dat de gemeente niet goed heeft gelezen en beoordeeld. Schade 7 miljoen.
    * zo kan ik nog wel 30 voorbeelden noemen in mijn dorp, zonder toegevoegde waarden.
    * ten zuiden van Eindhoven een geluidscherm uit gezellige ronde buizen, dat een vermogen heeft gekost. Vond blijkbaar iemand leuk.
    En tel daarbij het jaarlijks onderhoud. Schoonmaakkosten. De kunstwerken langs de autobaan van Venlo naar het zuiden. Ook daar de jaarlijkse schoonmaakkosten en als bestuurder moet je op de weg letten.

    Dus het geld ligt gewoon op straat. Gewoon geld over de balk.
    De bomen groeien niet tot in de wolken. Wij kunnen nog zoveel besparen op onzin, dat bezuinigen beperkt kan worden.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, vr 20 januari 2012 10:54 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Haha, zie je dat ene dingetje? Ouder in bijstand met kind, maandelijks minus €736!! Dan weet je echt zeker dat je een VVD'er op sociale zaken hebt zitten.

  • Eline W, vr 20 januari 2012 11:31 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Eline

    Eline

    Moeten die dood ofzo? Je zal het haast gaan denken, wat moeten ze eten?

  • Jim Peeters, vr 20 januari 2012 11:58 in reactie op Eline W Reageer op Jim

    Jim

    ahum...in die berekening zal dat inwonend kind iets van 2000 euro netto per maand kunnen verdienen

  • Andy de Groot, vr 20 januari 2012 12:21 in reactie op Eline W Reageer op Andy

    Andy

    de inwonende kinderen dienen dit gewoon aan te vullen. Wat is hier het probleem van? Niet meer dan logisch.

  • Piet de Geus, vr 20 januari 2012 12:51 in reactie op Andy de Groot Reageer op Piet

    Piet

    "de inwonende kinderen dienen dit gewoon aan te vullen. Wat is hier het probleem van?"

    Exact dezelfde regels golden al voor willekeurig welke andere verdienende huisgenoot. Daar heb ik dit soort klaagzangen nooit over gehoord. Maar toen trof het de klagers waarschijnlijk niet zelf. Het egoïsme en de daarop gebaseerde selectieve verontwaardiging viert nog steeds hoogtij.

  • Eline W, vr 20 januari 2012 13:05 in reactie op Piet de Geus Reageer op Eline

    Eline

    Hoe werkt dat eigenlijk als dit meerderjarig kind studeert? Moet het daar dan mee stoppen?

  • Eline W, vr 20 januari 2012 13:06 in reactie op Andy de Groot Reageer op Eline

    Eline

    Studie? Een eigen toekomst opbouwen?

  • MILOW RAMBALDI, vr 20 januari 2012 10:54 Reageer op MILOW

    MILOW

    Ik ken mensen die hun zorgverzekering hebben opgezegd omdat ze domweg niet kunnen betalen.
    mijn vriendin is een jaar terug werkloos geworden na 6 maanden ww is zij in de bijstand terechtgekomen. met een bijstand van 700 euro per maand moest ze een zorgverzekering van 220 euro per maand betalen.
    haar moeder heeft haar in huis genomen en nu wordt haar aow van haar moeder ingekort omdat zij haar dochter wilde helpen. dit is toch niet normaal!!! weg met dit onmenselijke kabinet Rutte/PVV

  • Duidelijk Rechts, vr 20 januari 2012 11:48 in reactie op MILOW RAMBALDI Reageer op Duidelijk

    Duidelijk

    Niet zo overdrijven.
    Een zorgverzekering van 220 euro bestaat gewoon niet.
    Kom hier dus niet met kletspraatjes.

  • GJ Huisman, vr 20 januari 2012 13:51 in reactie op MILOW RAMBALDI Reageer op GJ

    GJ

    Nederland kent een zorgplicht, dus je moet een zorgverzekering hebben. En een basisverzekering is verkrijgbaar vanaf een euro of 80 per maand.

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 14:21 in reactie op GJ Huisman Reageer op Censuur

    Censuur

    En dan vergeet jij de nominale premie die er bijkomt. En reken het eigen risico dan ook maar om. Kom je toch een heel eind richting 200 euro per maand.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 10:34 Reageer op Joop

    Joop

    Wij gaan er dus maandelijks meer dan 164 euro op achteruit.

  • Des Duivels, vr 20 januari 2012 11:10 in reactie op Joop Schouten Reageer op Des

    Des

    Je gaat er nog veel meer op achteruit Joop. Deze € 164 is een directe belasting. Wat veel erger is, is de indirecte belasting namelijk de inflatie. Met elke euro die wordt bijgedrukt gaat uw koopkracht erop achteruit.

    Inflatie (opblazen van de geldhoeveelheid) is gewoon een belasting.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 11:52 in reactie op Des Duivels Reageer op Joop

    Joop

    Daar ben ik ook bang voor.

    Fukkeduk.

  • Heinz Brauswasser, vr 20 januari 2012 11:36 in reactie op Joop Schouten Reageer op Heinz

    Heinz

    Met 60.00,00 euro per jaar kun je dit wel missen, als socialist, met jou neo-liberale reacties.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 12:25 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Joop

    Joop

    Hé, niet schelden hè?!

    Ik ben geen neoliberaal !

    : )

  • Berthold Hohenlowe, vr 20 januari 2012 12:43 in reactie op Joop Schouten Reageer op Berthold

    Berthold

    Die € 164 had u vanmorgen al kunnen verdienen. Theoretiseren over zwevende economische onzin boven een kopje koffie brengt geen geld in het laadje.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 13:30 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Joop

    Joop

    'Theoretiseren over zwevende economische onzin boven een kopje koffie brengt geen geld in het laadje.'

    Toon die 'onzin' eerst maar eens aan.

    Ondertussen 'multi task' ik verder met een bak koffie naast me.

  • Berthold Hohenlowe, vr 20 januari 2012 15:08 in reactie op Joop Schouten Reageer op Berthold

    Berthold

    Waarom zou ik dat doen? Uw vraag of mijn bewering wel klopt is zo'n beetje hetzelfde als de vraag aan te tonen dat de straat nat wordt als het regent.

  • Piet de Geus, za 21 januari 2012 10:46 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "Ondertussen 'multi task' ik verder met een bak koffie naast me."

    Multi-tasken is iets anders dan tegelijk een reactie tikken en een bak koffie drinken. Multi-tasken is aan de ene opdracht werken en zodra het even kan tussendoor alvast aan de volgende beginnen. Moet je eens proberen: het enige nadeel is dat je aan het eind van de maand minder te klagen hebt.

  • Duidelijk Rechts, vr 20 januari 2012 10:34 Reageer op Duidelijk

    Duidelijk

    Beetje overdreven bericht.
    Er wordt gesproken over een gezin met 5 kinderen, welk gezin heeft nu nog 5 kinderen?
    En zo ja, dan mogen ze daar zelf voor zorgen en niet de gemeenschap.
    En krijg ik iets minder, dan werk ik gewoon een avond over, is het probleem weer geheel opgelost.
    Mensen moeten zelfredzaam zijn en niet zeuren, het gratis geld is op.

  • jaap vos, vr 20 januari 2012 11:53 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op jaap

    jaap

    lekker makkelijk redeneren vanuit je eigen luxe-zeteltje !! je lijkt 'onze' premier die ook veel te jong is om zich 'dingen te kunnen realiseren' en tottaal geen levenservaring heeft maar dat mag je misschien ook niet verwachten van iemand van die leeftijd die lekker alleen op zijn flatje woont 2-hoog en trouw elk weekend naar zijn moeder gaat. Jij zegt dat je dan ter compenstatie 'lekker een avondje gaat overwerken'. Dat is goed als jij dat voor jezlef ok vindt maar van een ander die ook zijn eigen leven leidt mag daar zelf zijn ding van denken, hoop ik. Die 5 kinderen die dat gezin groot brengt moeten later jouw pensioentje zien op te brengen hoor en het is dus een verstandige investering om grote gezinnen of uberhaupt kinderen grootbrengen te stimuleren als overheid gezien de dubbele vergrijzing waar we de komende 25 jaar mee zitten. Maar, nee markje vindt het belangrijker dat de grootverdieners in Nederland niet teveel belasting betalen en geeft ze dus hun belasting terug in de vorm van de HRA !?? Een erg gevaarlijke redenering omdat alles stokt de economie, de verjonging van onze menselijke populatie en de onderlinge verschillen groter maakt. Er zal een tijd komen dat de gewone man het echt zat is en dan komt er Revolutie !!!!!! Tijd om schavotten te bouwen voor de verantwoordelijken !!!!!!

  • Piet de Geus, vr 20 januari 2012 12:47 in reactie op jaap vos Reageer op Piet

    Piet

    "Die 5 kinderen die dat gezin groot brengt moeten later jouw pensioentje zien op te brengen hoor"

    En jij vertrouwt daarop? Ik hoop dat je verstandiger bent.

    "het is dus een verstandige investering om grote gezinnen of uberhaupt kinderen grootbrengen te stimuleren"

    Gezien de enorme overbevolking lijkt me dat alles behalve verstandig. En als ik ergens in investeer, dan heb ik ook graag iets over die investering te zeggen: wie is het meest geschikt om kinderen te baren opdat de kans dat ze mijn pensioen ook daadwerkelijk gaan opbrengen? En wie is het meest geschikt om voor het bezwangeren te zorgen? Wat voor eisen stellen we aan de opvoeding opdat de kans dat ze ons pensioen op gaan brengen wordt gemaximeerd en de kans dat ze een levenslange kostenpost worden wordt geminimaliseerd? Is het niet economischer om tegen die tijd kinderen die nu elders op de wereld voor een habbekrats opgroeien in te vliegen voor zorgtaken?

    Wil je dit soort overwegingen niet maken (en wie zou dat wel willen?) dan moet je niet zeuren over een investering en al helemaal niet over investeren omdat die kinderen laten een pensioentje (veel is het dus al niet) op gaan brengen. Het is een pure drogredenering.

  • Piet de Geus, vr 20 januari 2012 10:32 Reageer op Piet

    Piet

    "Een gezin met 5 kinderen bijvoorbeeld met een enkele kostwinner en een brutoinkomen van 40.000 euro per jaar, levert 5,6 procent in oftewel 233 euro per maand."

    Het echte schandaal is dat zij nog steeds voor al dat kroost kinderbijslag en kindgebonden budget ontvangen.

  • Hein Eken ., vr 20 januari 2012 12:10 in reactie op Piet de Geus Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    Meneer de geus zie het als een starterssubsidie die kinderen gaan later allemaal belasting betalen ,waardoor geld weer terug komt,niet alle gezinnen met vijf kinderen komen uit de lagere milieu's,de meeste grote gezinnen komen tegenwoordig uit de betere midden-klasse.
    Het is volgens mij een beter besteedde subsidie dan die op energie,landbouw,hypotheken,reintergratieprojecten daar verdwijnt pas geld in de verkeerde zakken.

  • Duidelijk Rechts, vr 20 januari 2012 13:12 in reactie op Hein Eken . Reageer op Duidelijk

    Duidelijk

    Prietpraat.
    U weet namelijk helemaal niet of die kinderen belasting gaan betalen.
    Het kunnen wel criminelen worden, die de maatschappij heel veel geld gaan kosten en dat begint al bij de kinderbijslag.

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 14:17 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op Censuur

    Censuur

    Goh, leuk. Net zei je nog: Welnee, je kleinkind krijgt alle kansen om een goed vak te leren en een goed inkomen te verdienen.
    Wel moeten er natuurlijk wel de kansen die geboden worden aangepakt worden.
    Dus je best doen op school en je kansen pakken en er ligt een mooie zinvolle toekomst in het verschiet.
    Niet nu al klagen en somber zijn. "

  • Piet de Geus, vr 20 januari 2012 14:16 in reactie op Hein Eken . Reageer op Piet

    Piet

    "die kinderen gaan later allemaal belasting betalen"

    Hoe ben je daar zo zeker van? Statistisch is het een gok die alleen een durfinvesteerder aan zal gaan.

    "de meeste grote gezinnen komen tegenwoordig uit de betere midden-klasse."

    Ah, jij hebt dat bericht van onlangs niet helemaal begrepen. Er stond dat het aantal grotere gezinnen in de betere middenklasse het meest toenam. Dat zegt helemaal niets over waar de meeste grote gezinnen voorkomen: van 1 promille naar 2 promille is bijvoorbeeld een enorme stijging, maar het tikt natuurlijk niet aan. De meeste grote gezinnen komen nog steeds voor in de asociale milieus.

  • Frank Schutte, vr 20 januari 2012 20:00 in reactie op Piet de Geus Reageer op Frank

    Frank

    Beste Piet,
    "De meeste grote gezinnen komen nog steeds voor in de asociale milieus."

    Wat probeert U met uw maatschappijvisie over asociale mileus nou precies te beweren, zijn deze ouders en hun kinderen onmaatschappelijk?

  • Piet de Geus, za 21 januari 2012 12:05 in reactie op Frank Schutte Reageer op Piet

    Piet

    Hoezo maatschappijvisie? We hebben het over demografische gegevens.

  • Frank Schutte, za 21 januari 2012 19:34 in reactie op Piet de Geus Reageer op Frank

    Frank

    Beste Piet,
    Demografische gegevens, aan mijn hoela.
    Zeg nou gewoon dat U een foutje hebt gemaakt, en laten wij de arbeidersklasse die ondersteunde voorzieningen nodig hebben niet meer asociaal noemen.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_klasse

  • de heer Meijerink, vr 20 januari 2012 10:24 Reageer op de heer

    de heer

    En maar blijven doorgaan met het neoliberale, rücksichlose bezuinigen. Geld moet rollen, daardoor creëer je weer meer geld.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 11:38 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Joop

    Joop

    'Geld moet rollen, daardoor creëer je weer meer geld.'

    Inderdaad. Mits je geld maar louter als een ruilmiddel ziet om nieuwe (schone en nuttige) projecten te handhaven en op te starten.

    Zonder rente- en winstdwang..

  • Bijstandskoning van GeenStijl, vr 20 januari 2012 10:13 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Ik blijf toch hardnekkig positief. Hoe meer de koopkracht gesloopt wordt, hoe sneller dit verschralingskabinet draagvlak verliest. Er van uitgaande dat niet al teveel mensen zwichten voor rechtse douceurtjes als 130 rijden en inbrekers slaan.

  • Heinz Brauswasser, vr 20 januari 2012 11:01 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Heinz

    Heinz

    Met dit soort onzin schieten wij niet op. S.v.p. oplossingen.
    Wat is het alternatief ? Lost dit alternatief het wel op ?
    Of wordt dan mijn kleinkind, het kind van de rekening ?

  • Duidelijk Rechts, vr 20 januari 2012 12:00 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Duidelijk

    Duidelijk

    Of wordt dan mijn kleinkind, het kind van de rekening ? =====
    =====
    Welnee, je kleinkind krijgt alle kansen om een goed vak te leren en een goed inkomen te verdienen.
    Wel moeten er natuurlijk wel de kansen die geboden worden aangepakt worden.
    Dus je best doen op school en je kansen pakken en er ligt een mooie zinvolle toekomst in het verschiet.
    Niet nu al klagen en somber zijn.

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 12:54 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Censuur

    Censuur

    "Of wordt dan mijn kleinkind, het kind van de rekening ? "

    Welnee, eigen verantwoordelijkheid! Aanpakken, werken en pezen! Hup hup, niet lullen maar poetsen! Jij kan toch werken en sparen, de ouders kunnen toch werken en sparen het kind kan toch werken en sparen? Of wil jij zijn rekening bij mij leggen en mijn gratis geld laten ontvangen. Ja, ik ben toch echt gekke Ingridje niet, hoor. En anders verkoop je je huis maar.

  • Optel Som, vr 20 januari 2012 09:54 Reageer op Optel

    Optel

    Met kunst en vliegwerk is die 1 of 2 % makkelijk te repareren. Zo heb ik alle kennissen geadviseerd om hun zorgverzekeraar te bellen en te vragen om internetkorting. Scheelt al snel 5 tot 10% op de premie.
    Daarnaast wordt voor velen het spaarloon niet meer ingehouden. Voor de lange termijn minder, maar voor nu stijgt het nettoloon direct.

    En o o o waarom moet er altijd worden uitgegaan van koopkracht verbetering?? Tientallen jaren achter elkaar maar vooruit en vooruit en nu weer eens een keertje ietsjes achteruit. Prima hoor.

    Geen tweede lcd, senseo, vakantie, iphone, ipad, blackberry, plasma, nespresso, sportschool, 5 kinderen, nintendods, internet, playstation, ereader, lego, 3d tv, 3d stereo, weerstation, broodmachine noem het maar op.

    De welvaart is ook te groot geworden om alles maar te willen. Sterker nog, als we het voorgaande niet kunnen, noemen we onszelf arm...

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 10:18 in reactie op Optel Som Reageer op Joop

    Joop

    Ik wil mijn 3 kinderen, internet, tv en broodmachine niet wegdoen ...

  • Piet de Geus, vr 20 januari 2012 15:10 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "Ik wil mijn 3 kinderen, internet, tv en broodmachine niet wegdoen ..."

    Me dunkt dat er in jouw dagschema volop tijd is om een stapje extra te doen.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 18:19 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joop

    Joop

    : )

    ... En anders jij wel.

  • Piet de Geus, vr 20 januari 2012 20:14 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "En anders jij wel."

    Maar mij hoor je dan ook niet klagen.

  • Truus Beek, vr 20 januari 2012 10:42 in reactie op Optel Som Reageer op Truus

    Truus

    laatste 12 jaar is mijn inkomen 40% gestegen,. Voor alle duidelijkheid zat in 2000 al op eindschaal ga er nu een 85 op achter uit 1,4%. Gelukkig wonen we niet in Griekenland want dan had ik die komma op zijn minst moeten verplaatsen. Maar goed daar zijn de inkomens de laatste jaren ook absurd gestegen

  • Dehnus Nörder, vr 20 januari 2012 10:58 in reactie op Optel Som Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ah.,.. de Rechtse FUD...
    Jij weet alles en kan alles. Bijna alles wat je hierboven in je lijstje noemt hebben mijn ouders niet of ik ook niet. Toch ben ik zeker niet arm.

    Maar dit is weer om net te doen alsof bijstandmoeder zijn een vetpot is, voor hun is die 37 euro per maand een fortuin. Maar ja dan nog maar meer van die leuke "Waterdagen!" van Mamma per week. Want dan leren de kinders Mamma te haten als een "kansloze" en gaan ze harder werken, althans dat is de uit Amerika overgewaaide theorie over minimum loon, dat dat niet bedoelt moet zijn om van te leven (Ja daar is het al zo ver dat het moet gelden voor minimum loon).

    Dat "kansloze" moeder wel gewoon werkt hier in Nederland.. voor haar uitkering. En elke keer besteld dat bedrijf weer een nieuwe "kansloze" als de tijd op is en ze aangenomen dient te worden. Re-integratie bedrijf geneert een rapportje die alle schuld bij Mamma legt, want die is "onmanagebaar" (dat is het woord dat ze vaak gebruiken, de zakken kunnen geen Nederlands als je hun brieven leest). En de sociale dienst neemt dat zo over.

    Ik heb al gevallen meegemaakt dat ze er na 6 maanden (de looptijd van het contract) er uit vloog, haar vakantie dagen niet kreeg, alle schuld ook in de schoenen kreeg van zowel klote bedrijfje (die misbruik van de regeltjes maakt) als Re-integratie Bureau (let wel dit is niet de gemeente maar een privaat bureau vaak)... en de gemeente neemt dit advies gelijk over en trok de uitkering in (dat is de schuld van de gemeente die geen vragen durft te stellen hoe dat nu gekomen is, want daar hebben ze dat bureau toch voor. Staat zo'n vrouw in tranen bij je, al de papieren te overleggen omdat ze bij god niet weet wat ze verkeerd heeft gedaan. Dan begin je woest te worden ja!

    Sorry dit is een rant, en ja dit irriteert me. Dat soort gevallen heb ik meerdere keren mogen meemaken, en je loopt bij de gemeente, intergratie bureau en het bedrijf tegen een massieve muur!

    Maar een ding kan ik je verzekeren, ze heeft geen twee LCD's, Senseo, Blackberry, Sportschool,etc. Verder zou Sportschool juist vergoed moeten worden, al was het alleen maar voor de gezondheid van de mens en haar sociale contacten. Die leg je dan beter, gewoon als gemeente zijnde een afspraak maken met het goedkoopste sportschool instituut zodat ze daar voor bijna niks of niks naar toe mogen. Socialen contacten leiden nog vaakst tot een baan.

  • Wim van Delft, vr 20 januari 2012 09:51 Reageer op Wim

    Wim

    Tja, wie gekke gerritje uithangt in Europa en geld over de balk smijt t.b.v. Europese ontwikkelingslanden, degenereert zelf. Wet van logica.

  • Gerard Lauwman, vr 20 januari 2012 10:28 in reactie op Wim van Delft Reageer op Gerard

    Gerard

    Jouw intelligente en opbouwende commentaren lees ik altijd met genoegen.

  • Dehnus Nörder, vr 20 januari 2012 10:59 in reactie op Wim van Delft Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ah Verdeel en Heers, zeiken over Europa zodat we daar meer mee bezig zijn, maar niet zien dat het ons winst opgeleverd heeft. Maar dat de Vastgoedmagnaatjes die Gekke Geertje betalen veel centen in eigen zak zitten te steken en de gemeenschap voor hun ellende laten opdraaien moeten we maar accepteren!

  • Mees ., vr 20 januari 2012 09:50 Reageer op Mees

    Mees

    De Vijfde Dag rekent in samenwerking met het Nibud uit wat de gevolgen zijn voor uw huishoudportemonnee.

    http://www.eo.nl/devijfdedag

    Bekijk de laatste uitzending en hoor hoe dramatisch het plaatje eruit ziet voor mensen die het al niet te breed hebben

  • Semolina Pilchard, vr 20 januari 2012 10:56 in reactie op Mees . Reageer op Semolina

    Semolina

    Hahaha. De eerste kandidaat vond ik wel het meest schrijnend (item over pensioenen). 'k Keek rechtstreeks in het gelaat van armoede, een afschuwelijk gezicht. Meneer woonde in een vrijstaand huis en nu moest hij....nu moe...nu moest hij wellicht één van de twee auto's weg doen! En hij kon ook minder goed op vakantie! En zijn vrouw moest wellicht met haar cursus stoppen! De onmenselijkheid.

  • Andy de Groot, vr 20 januari 2012 15:06 in reactie op Mees . Reageer op Andy

    Andy

    Daar zat iemand bij die al 23 ! jaar in de bijstand zit...haar meerderjarige kind moest gaan bijspringen omdat ze een baantje in de Horeca had. Haar andere dochter had een Wajong uitkering.

    Tel uit je winst

  • Missy Burps, vr 20 januari 2012 09:28 Reageer op Missy

    Missy

    Een lobby van alleenstaande ouders heeft in december van 2010 alle politieke partijen benaderd. Gebeld, gemaild, persoonlijk gesproken, een petitie overhandigd, rekenvoorbeelden gegeven, hoorzittingen bezocht. En kijk.. "Een alleenstaande ouder met 1 kind en een bruto inkomen van 25000 euro gaat er het minst op achteruit: 0,1 procent, oftewel een euro per maand."

  • Dehnus Nörder, vr 20 januari 2012 11:00 in reactie op Missy Burps Reageer op Dehnus

    Dehnus

    25000 euro per jaar heb je niet zo maar als alleenstaande ouder hoor. De meesten werken part time om toch er wat voor de Kinders te zijn.

  • cor mol, vr 20 januari 2012 09:21 Reageer op cor

    cor

    Het CDA kan direct haar linksere koers in praktijk gaan brengen.Mevrouw Blanksma [CDA] zal zich ongetwijfeld haar uitspraak uit 2011 nog herinneren:

    " Blanksma zegt de koopkrachteffecten voor de minima in het oog te blijven houden. ''Die zullen we altijd een warm hart toedragen.''"

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 09:13 Reageer op Joop

    Joop

    Ayn Rand zou tevreden zijn.
    Plunderden die plebs. Laten ze hun eigen broek maar ophouden.

    Nu nog wat zakenlui op verkleinde overheidsposten plaatsen om de afbraak te voltooien.

    Op naar de oligarchie.

  • Evert van Vliet, vr 20 januari 2012 10:00 in reactie op Joop Schouten Reageer op Evert

    Evert

    'Reset'.....en toen was alles weer als vanouds.

    Het eenzame verschil met de antieke knoet is dat je nu als 'buitenstaander' een kansje kunt wagen om mee te roven zolang je je maar inzet voor dát systeem van pure onderdrukking.

    Kortom; het 'oude' kapitaaltje zit nog immer met het sceptertje te klieren ook al gaat de planeet steeds sneller naar haar kloten.
    Het is maar goed dat 'we' ondertussen geciviliseerd de hooivorken in het vet laten staan....je zal maar tegen je 'eigen' indoctrinatie in opstand komen niet dan?

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 10:31 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Joop

    Joop

    Ik dacht aan stakingen.

    Misschien moet hele land gewoon plat totdat het huidige geldsysteem is doorgelicht en veranderd. Daarnaast wens ik een volledig onafhankelijk onderzoek (...) naar de werkelijke gevolgen van het neo-liberale denken en gerelateerde economische toepassingen én het huidige woeker-rentesysteem.

    Ondertussen voeren we Vrijgeld in.

    ; )

  • Evert van Vliet, vr 20 januari 2012 11:00 in reactie op Joop Schouten Reageer op Evert

    Evert

    'Het' is een internationale roversbende, dus je kunt er niet omheen om globaal het bijltje d'r bij neer te flikkeren.

  • Truus Beek, vr 20 januari 2012 13:04 in reactie op Joop Schouten Reageer op Truus

    Truus

    dromer!

    99% van de werkende bevolking zal niet meedoen

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 14:15 in reactie op Truus Beek Reageer op Censuur

    Censuur

    "dromer!

    99% van de werkende bevolking zal niet meedoen "

    O, en hoe weet jij dat zo zeker? Denk je dat echt? Droom jij dan maar lekker door.

  • gerrie de vries, vr 20 januari 2012 15:27 in reactie op Censuur Joop Reageer op gerrie

    gerrie

    Omdat dit Nederland is en poeperts zijn.

  • johan n., vr 20 januari 2012 18:43 in reactie op gerrie de vries Reageer op johan

    johan

    Zo.
    Hier geeft iemand een statement af.................
    Poeperts.
    Gossiemijne.

  • Jaap Breekpunt, vr 20 januari 2012 20:00 in reactie op johan n. Reageer op Jaap

    Jaap

    Welkom terug.

  • de heer Meijerink, vr 20 januari 2012 10:25 in reactie op Joop Schouten Reageer op de heer

    de heer

    Terug naar vroeger, 'toen alles nog goed was!'

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 11:07 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Joop

    Joop

    Goed idee. Maar wie weet, misschien dat we met wat geïmplanteerde neutrino's in tijd zouden kunnen teruggaan.
    Dan kunnen we alles alsnog rechtzetten.
    ; )

  • Social Darwinist, vr 20 januari 2012 11:24 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Social

    Social

    Minder slecht is ook een formulering?

  • Klaas Slager, vr 20 januari 2012 10:32 in reactie op Joop Schouten Reageer op Klaas

    Klaas

    Deze dame verheerlijkt inderdaad economische macht.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 11:30 in reactie op Klaas Slager Reageer op Joop

    Joop

    Ayn Rand was een innige vriendin van Alan Greenspan.
    Neo-liberalen zijn hun aanhangers.

  • Des Duivels, vr 20 januari 2012 09:03 Reageer op Des

    Des

    Onderstaand is een reactie op een artikel van René Tissen waar ik me helemaal bij aansluit.

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/redactie/column/tissen/2012/articles/Koppige-kwestie.xml


    De oplossing is eigenlijk heel simpel, maar helaas zien we door alle bijzaken het bos niet meer..

    Eigenlijk zouden we met z'n allen gewoon even goed moeten kijken hoe in het verleden landen met grote schuldproblemen die hebben weten op te lossen, denk bijvoorbeeld aan Argentinië. Wat heeft Argentinië gedaan en WAAROM? Wat kunnen we van de crisis in Argentinië leren?

    Stap 1. : Nationaliseer de centrale bank van het land en zorg dat de regering de controle krijgt over de geldhoeveelheid/geldcreatie

    Stap 2. : Neem stap 1 op in de grondwet en start een voorlichtingscampagne voor het volk waarom dit zo belangrijk is

    Stap 3. : Maak de media onafhankelijk van bankiers, hoe moeilijk dit ook zal zijn. Stop de propaganda en de leugens

    Stap 4. : Zorg eerst goed voor het volk en een gezonde economie en bekijk daarna pas welke schulden je eventueel gaat terugbetalen

    Stap 5. : Veroordeel alle partijen inclusief politici die willens en wetens de boel hebben bedonderd, dus ook Rutte, Bos, de Jager en alle andere huichelaars. Als je weet dat je eigen centrale bank de boel loopt te flessen, dan heb je naar mijn idee de plicht als politici hier wat aan te doen. Doe je dit niet, dan ben je gewoon medeplichtig aan die strafbare feiten en moet je maar op de blaren gaan zitten

    Stap 6. : Zorg voor een echte democratie, het volk bepaalt

    Kijk nu ook bijvoorbeeld even naar Hongarije.
    Hongarije wil eigenlijk een truc á la Argentinië uithalen, want Hongarije wil:
    - een nieuwe centrale bank oprichten die onder controle staat van de regering
    - corrupte media die onder controle staan van de bankiers verbieden/beperken
    - zelf bepalen welk beleid goed is voor het Hongaarse volk

    Wat horen wij? Wij krijgen te horen dat premier Orban trekjes van een dictator begint te vertonen! Waarom? Omdat premier Orban niet doet wat de bankiers willen en het "verdeel & heers" spelletje van de bankiers in gevaar brengt!

    Zoek voor de grap eens op hoeveel centrale banken er nog in de wereld zijn die niet onder controle staan van een heel klein clubje huichelaars, één van de laatste was de centrale bank in Libië.. Direct na de eerste bombardementen is deze centrale bank opgedoekt en vervangen voor een "ECHTE" centrale bank!

    Waarom betalen wij in godsnaam nog steeds rente aan commerciële banken over elke euro die banken d.m.v. 1 druk op een knop kunnen creëren?

    Centrale banken zijn de “baas” over de “normale” banken, de centrale bank bepaalt dus het beleid van de bank. Wat mag de bank wel en wat mag de bank niet?

    Waarom laten wij commerciële partijen het beleid van een centrale bank bepalen, zelfs nadat ze er keer op keer een zooitje van maken en de boel bedonderen?

  • Mostafa Mouktafi, vr 20 januari 2012 09:26 in reactie op Des Duivels Reageer op Mostafa

    Mostafa

    En wat vind jij van een nieuwe verkiezingen? Mijn handen juiken.
    En om schoon te beginnen en helemaal zich te genezen van de ''doek-grip'' in Den Haag, moet je eerst helemaal dat hoofddoek vergeten.
    Anders blijven wij in dit land: Hoooofd, schouder, knie en teen knie en teen.....hoooofd.....ect....

  • Johannes Zeilstra, vr 20 januari 2012 10:04 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Johannes

    Johannes

    Denk je dat verkiezingen iets veranderen?
    We zitten vastgeketend aan de corporatieve staat EU, die door chantage haar wil doordrijft.
    Een centrale bank kan en mag niet in particuliere handen zijn, dan ben je aan de goden overgeleverd.
    En welke van de Eurofiele partijen, zou dit ter overweging nemen?
    Die schuiven iedere vorm van kritiek hautain ter zijde als populisme.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 09:47 in reactie op Des Duivels Reageer op Joop

    Joop

    Goeiemorgen Des. Je gaf weer wat ter overdenking.

    'Waarom laten wij commerciële partijen het beleid van een centrale bank bepalen, zelfs nadat ze er keer op keer een zooitje van maken en de boel bedonderen?'

    Ik zou zeggen: omdat een kleine bovenlaag meer geld wil beuren én omdat we nog vastzitten in een onvrije economie met een verplichte groeidwang in een woekerrentesysteem.

    ...

    Over Orban als politiek persoon denk ik vooralsnog uitermate negatief.:

    http://player.omroep.nl/?aflID=13439355

  • Des Duivels, vr 20 januari 2012 11:07 in reactie op Joop Schouten Reageer op Des

    Des

    Follow the money Joop. Door wie wordt Rosenmoller betaald?

    Even voor de goede orde, Da's waar, Hongarije heeft grote schulden en heeft hulp nodig. Maar deze schulden hebben ze vooral hun voormalige minister-president Gyurcsány (Hongaarse pvda)te danken. Toen in het najaar van 2006 een geheime toespraak werd gepubliceerd waarin Gyurcsány toegaf dat hij had gelogen over de economische situatie van het land, en dat er onrealistische verkiezingsbeloftes waren gedaan eisten Orbán en nationalistische rechtse oppositie het aftreden van de regering. Volgens ongeveer 70% van de Hongaarse bevolking moest Gyurcsány en zijn corrupte kliek het veld ruimen.

    En nu Hongarije de macht over de centrale bank terugneemd van de globale elite worden alle instrumenten in het werk gesteld om het land verder leeg te melken. Laat je niet foppen!

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 11:49 in reactie op Des Duivels Reageer op Joop

    Joop

    Ik denk niet de Hongaarse staatsbank (noch anderen) over zullen gaan op een ander geld-rente-systeem en zal daarom zal (globaal gezien) niet veel uitmaken ben ik bang voor. De bevolking blijft de pineut en zowel het als nieuwe establishment blijven er gewoon warmpjes bijzitten.

  • Des Duivels, vr 20 januari 2012 13:19 in reactie op Joop Schouten Reageer op Des

    Des

    Als één schaap over de dam is Joop dan volgen er meerderen. We moeten onder het systeem van de ECB, FED en IMF uit en de geldcreatie weer in eigen handen nemen. De SP en de PVV moeten hier samen in optrekken. Van de gevestigde partijen valt niets te verwachten omdat hun bestaansrecht afhankelijk is van dit schuldslavensysteem..

    Hou jij ze dom dan houd ik ze arm.. snapez vous?

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 14:13 in reactie op Des Duivels Reageer op Censuur

    Censuur

    "De SP en de PVV moeten hier samen in optrekken"

    Zodra de SP samen optrekt met de PVV ga ik CU stemmen.

  • Evert van Vliet, vr 20 januari 2012 09:50 in reactie op Des Duivels Reageer op Evert

    Evert

    "Waarom laten wij commerciële partijen het beleid van een centrale bank bepalen, zelfs nadat ze er keer op keer een zooitje van maken en de boel bedonderen?"

    'Wij' doen helemaal niets behalve over kopvodden en leeggeviste sloten krijsen.

    Ondertussen staat de staat als onderdeel van een hele waslijst aan andere staten al járen onder curatele van de financiële dictatuur, geprivatiseerd terwijl er niemand privé aansprakelijk valt te houden.

    Niet dat nationaliseren van die instellingen veel oplost, al was het alleen 'maar' omdat exact dezelfde problematiek dan (nog steeds) wordt uitgespeeld over de hoofden van 'derden' 'elders'.

    Daar waar poen als leidraadje geldt ontkom je niet aan eigendoms'recht' dat het eigen gebruik (vele malen) ontstijgt e/o het roven van van alles en nog meer waar prijskaartjes aan gehangen kunnen worden.

    En nee, het ontsporen komt niet door de koperdiefjes.

  • Joop Liefaard, vr 20 januari 2012 11:51 in reactie op Des Duivels Reageer op Joop

    Joop

    [Wat heeft Argentinië gedaan en WAAROM? Wat kunnen we van de crisis in Argentinië leren?]

    Des, wat ik mij van de crisis in Argentinië o.a. nog herinner is dat iedere Argentijn van de ene dag op de andere al zijn zuurverdiende spaarcenten kwijt was.

  • Des Duivels, vr 20 januari 2012 14:46 in reactie op Joop Liefaard Reageer op Des

    Des

    U prefereert om langzaam aan de bedelstaf te geraken? Ik zeg een streep onder alle schulden en opnieuw beginnen. Hoe langer deze crisis gaat duren hoe sterker wij tegen elkaar uitgespeeld gaan worden.

    Schoon schip maken en samen opnieuw beginnen... dat is de manier om een land op te bouwen.

  • Anja Lodewijks, vr 20 januari 2012 16:09 in reactie op Des Duivels Reageer op Anja

    Anja

    Je hebt gelijk en elk land dat onafhankelijk is van de V.S. wordt te grazen genomen (lees John Perkins, de economische huurmoordenaar om te weten hoe ze te werk gaan).
    Ik vond de volgende artikelen over het geldsysteem ook heel duidelijk:
    http://www.courtfool.info/nl_Geheimen_van_geld_rente_en_inflatie.htm

    http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M26&s=M69&ss=P794&l=NL

  • Anja Lodewijks, vr 20 januari 2012 16:50 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Anja

    Anja

    De reacties zijn verschoven dus even ter verduidelijking: Je hebt gelijk wat de economie betreft, vanzelf ben ik het niet eens met de pvv te zien als "our lifesaver".

  • Hugo Freutel, vr 20 januari 2012 08:53 Reageer op Hugo

    Hugo

    Koopkrachtdaling kan nog veel slechter uitpakken als de EU haar steunfondsen niet gevuld krijgt en NL begroting volgens EU norm moet halen ( 7 miljard extra bezuinigen ) Het wordt tijd dat de EU en NL eens met een toekomst perspectief komen van de komende 5 jaar.
    Tering naar de nering zetten wordt de nieuwe mode.
    JSF's afbestellen, politiemissie afblazen per direct uit Afghanistan, ontwikkelingshulp op 1% noodhulp, HRA afbouwen/ hervormen in 30 jaar. Bezuinigen op zorg en onderwijs.

  • GJ Huisman, vr 20 januari 2012 09:27 in reactie op Hugo Freutel Reageer op GJ

    GJ

    In grote lijnen eens, maar bezuinigen op Zorg en Onderwijs is m.i. te kort door de bocht. Met meer geld krijg je niet altijd iets beters, en minder geld hoeft niet voor kwaliteitsverlies te zorgen.

    Maar minder handen aan het bed, of een (verdere) daling van onze onderwijskwaliteit, lijkt me niet wenselijk.

  • Hein Eken ., vr 20 januari 2012 12:18 in reactie op GJ Huisman Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    Wij kunnen als nederland helemaal niet bezuinigen ,wij beginnen altijd onder aan de trap te vegen ipv aan de bovenkant

  • Hugo Freutel, vr 20 januari 2012 15:10 in reactie op GJ Huisman Reageer op Hugo

    Hugo

    Zorg en onderwijs zijn de grootste begroting slurpers, daar moeten zaken efficiënter kunnen.
    Zorg: iets minder snel investeren in de state of the art instrumenten, minder overhead. markt werking als het kosten besparend werkt en beter aanbod geeft, anders terugkoppelen naar overheid. Markt werking in de zorg heeft de neiging kosten verhogend te werken.
    Onderwijs: op hoger onderwijs bezuinigen, meer samenwerken met bedrijven/ sponsoring, minder overhead.

  • Eline W, vr 20 januari 2012 11:32 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Eline

    Eline

    De toekomst is immers niet belangrijk, we kunnen best alles wat we geleerd hebben vergeten en God weer nieuw leven in blazen.

  • Mostafa Mouktafi, vr 20 januari 2012 08:48 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Als goed is, gaat Rutte de nederlandse geschiedenis in als de schuldig van het A-status verlies. Ze komen er aan om één A-tje mee te nemen!

  • gerrie de vries, vr 20 januari 2012 15:32 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op gerrie

    gerrie

    Heel Europa wordt afgewaardeerd dus Nederland ook. Kan altijd nog slechter kijk even om je heen.

  • Irma Noord, vr 20 januari 2012 08:42 Reageer op Irma

    Irma

    Volgens de berekening (nogal grof) van het Nibud ga ik er 3% op achteruit. Vijftig euro per maand op een inkomen van nog geen 1100 euro. Het Nibud heeft volgens mij hierbij geen rekening gehouden met de stijgende ziektekosten want mijn eigen berekeningen (en mijn bankrekening) geven toch echt aan dat ik er 120 euro op achteruit ga. Per maand! En dan weet ik nog niet eens hoe hoog de eigen bijdrage voor de medicijnen van mijn dochter en mijzelf zal worden.

    Dit kabinet wil blijkbaar dat ik hun crisis betaal..... terwijl ik nooit enig voordeel van de enorme winsten heb gehad.

  • Des Duivels, vr 20 januari 2012 09:33 in reactie op Irma Noord Reageer op Des

    Des

    Het kabinet wil dat u de crisis betaald? Irma... 136 van de 150 zetels willen dat u deze crisis betaald. Die 136 willen namelijk de status quo en daarmee de macht behouden.

    Elke politieke partij die binnen dit EMU systeem wil blijven en niet voor een terugkeer naar een eigen munt pleit is een vijand van uw portemonnaie.

    Denkt u nu echt dat stemmen op een partij die u een paar tientjes in de maand meer beloofd een oplossing biedt? Zij maken het slechts erger. Het hele LINKS/RECHTS spelletje is bedoeld als een rookgordijn, we hebben geen democratie maar een finocratie.

    Stop met rente betalen over staatsschuld en terug naar de gulden. Schrijf je favorite politicus en en vertel dat je het spelletje doorhebt, dat je weet dat staatsschulden en hypotheekschulden niet bestaan..

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 10:16 in reactie op Des Duivels Reageer op Joop

    Joop

    Terug naar de gulden is onmogelijk.

    Daniel Cohn-Bendit omschreef de situatie als volgt: De gezamelijke Euro is als geklutste eieren en is niet meer uit elkaar te halen' (...).

    Een gemeenschappelijke munt maakt betalingsverkeer gemakkelijker.

    Het is het onderliggende geldsysteem die (wederom) alles laat ontsporen. Geef dit systeem de schuld i.p.v. de munt.

    Ik geloof zelf dat we wereldwijd beter af zijn met één munt én een ander kapitaal-systeem.

  • Des Duivels, vr 20 januari 2012 11:33 in reactie op Joop Schouten Reageer op Des

    Des

    Flauwekul, ik heb je al reeds eerder uitgelegd dat 90% van de schulden virtueel zijn en slechts bestaan omdat u jarenlang geindoctrineerd bent.

    Ruim 90% van de geldhoeveelheid is ontstaan d.m.v. een druk op de computer, er is nooit echt voor gewerkt. Je kunt geen waarde creeeren door de geldhoeveelheid te vergroten. We hebben geen schuld aan banken.

    Je blijft hangen in het schuldslavensysteem en dat wil men graag omdat je zo een schuldslaaf blijft en dus makkelijk te controleren bent.

  • Joop Schouten, vr 20 januari 2012 13:33 in reactie op Des Duivels Reageer op Joop

    Joop

    Ik spreek je niet tegen over die 90% geldbubbles Des.
    In tegendeel.

    Neoliberale lapmiddelen of staatsbanken werken slechts op zeer korte termijn.

    Ik zie meer in een Vrijgeld.

  • Irma Noord, vr 20 januari 2012 12:01 in reactie op Joop Schouten Reageer op Irma

    Irma

    De euro op zich is niet het probleem, maar de slechte afspraken, de liberale Europese politiek die er aan ten grondslag liggen.
    Wat dat betreft zit ik bij de juiste partij dus.....

    Ik hoop dat veel mensen (en partijen) nu eindelijk doorkrijgen dat ze echt een foute keuze hebben gemaakt bij de verkiezingen en dat we snel een ander kabinet krijgen. Jammer dat veel onschuldige mensen eerst door een enorm zure appel moeten bijten. Ik ga in elk geval mijn best doen die mensen te helpen.

  • Truus Beek, vr 20 januari 2012 13:03 in reactie op Irma Noord Reageer op Truus

    Truus

    Uw telleurstelling zal groot zijn na de volgende verkiezingen en na het uitspreken van beleidsvoornemens van de regering
    denk dat er weinig wordt teruggedraaid

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 12:48 in reactie op Des Duivels Reageer op Censuur

    Censuur

    "Stop met rente betalen over staatsschuld en terug naar de gulden. "

    Stop met zeiken. De gulden kan en komt niet meer terug. En dat is maar goed ook met onze 70% export!

  • Des Duivels, vr 20 januari 2012 13:12 in reactie op Censuur Joop Reageer op Des

    Des

    Vooral niet zelf nadenken maar blind anderen volgen... is dat wat jij voorsteld?

    Nogmaals, de euro heeft niet bijgedragen aan de groei van onze export, dat hebben de leningen van banken aan de exportlanden gedaan. Er is nooit economische groei geweest, want deze landen kunnen hun schuld niet terugbetalen.

    Groei gefinancierd door de staatsschuld te vergroten is geen groei, het is welvaart stelen van mensen die sparen en pensioenen hebben doordat de geldhoeveelheid wordt verruimd.

    Een terugkeer naar de gulden is de enige optie om nog wat van het pensioen- en spaargeld terug te zien.

  • Hein Eken ., vr 20 januari 2012 16:18 in reactie op Des Duivels Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    geweldige simpele analyse,alleen zal geen econoom dat zeggen want dan sluiten ze hem meteen op.Mag ik weten wat u van beroep doet?

  • Des Duivels, vr 20 januari 2012 19:45 in reactie op Hein Eken . Reageer op Des

    Des

    Ik verdien mijn geld op de termijnmarkt. Easy money als je het systeem kent.

  • Zeer Voornaam, vr 20 januari 2012 18:54 in reactie op Des Duivels Reageer op Zeer

    " Een terugkeer naar de gulden is de enige optie om nog wat van het pensioen- en spaargeld terug te zien. "

    U vergeet de factor wisselkoers in uw relaas.
    Ik ben bang met opzet om uw sprookje makkelijker te kunnen verkopen.

  • Des Duivels, vr 20 januari 2012 19:49 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Des

    Des

    Pensioenfondsen kopen aandelen en staatsobligaties. Deze staan op naam. Wisselkoersen hebben hier geen invloed op.

    Investeer uw geld dus nooit in een fonds omdat u daarmee geen eigendomsrechten heeft.

  • Andy de Groot, vr 20 januari 2012 12:24 in reactie op Irma Noord Reageer op Andy

    Andy

    € 1.100 per maand netto is dan we erg weing. Voor 5 dagen per week werken?

  • Piet de Geus, vr 20 januari 2012 15:13 in reactie op Irma Noord Reageer op Piet

    Piet

    "terwijl ik nooit enig voordeel van de enorme winsten heb gehad"

    Heb je dan een bijdrage aan die winsten geleverd?

  • GJ Huisman, vr 20 januari 2012 08:39 Reageer op GJ

    GJ

    Ingevuld, 4% per maand achteruit volgens de koopkrachtberekenaar. Tja.

    Die koopkrachtberekenaar is natuurlijk totaal niet bruikbaar voor individuele gevallen: veel te 'hoog over', leuk om gemiddelden over het hele land te weten maar dat moet je dan niet aanbieden als 'tool' voor individuele burgers om hun situatie te berekenen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven