26 april 11 23:57 Reageer (155) Economie RSS

'Kans op nieuwe crisis is levensgroot'

VIDEO: Topeconomen: 'Politiek moet direct ingrijpen in bankensector' ... Hoogleraren waarschuwen onafhankelijk van elkaar voor levensgevaarlijke risico's bancaire sector ...  Ze pleiten voor het scheiden van zakelijke en particuliere afdelingen van banken

Vier hoogleraren luiden de noodklok. De risico's op een nieuwe crisis blijken levensgroot, maar de politiek wil niet ingrijpen. Arnoud Boot, hoogleraar financiële markten en adviseur van de Nederlandse bank zegt in Nieuwsuur dat de samenleving gigantische risico's loopt. "De omvang en snelheid waarmee banken risico’s nemen is letterlijk een tijdbom onder de Nederlandse economie."

Volgens hoogleraren Boot, Herman Wijffels, Ewald Engelen en Hans Schenk ziet de politiek de urgentie niet om in te grijpen, terwijl het volgens hun morgen opnieuw fout kan gaan. Banken zouden volgens de topeconomen niet ongezien hun gang mogen gaan omdat ze nog zo ontzettend zwak zijn, maar wel enorme risico's nemen.

De politiek doet niet genoeg en moet direct ingrijpen. Dat beweren de hoogleraren onafhankelijk van elkaar in Nieuwsuur. Engelen: "Politici vinden het onderwerp 'schijnbaar ingewikkeld', het debat over hoofddoekjes wordt over het algemeen belangrijker gevonden dan de economie, er ontbreekt simpelweg kennis en expertise bij parlementariërs en omdat er heftig gelobbyd wordt door de bancaire sector."

Volgens GroenLinks Kamerlid Bruno Braakhuis moet het signaal van de topeconomen serieus genomen worden. De hoogleraren pleiten voor het scheiden van zakelijke en particuliere afdelingen van de banken. Banken nemen nu grote risico's met geld dat door particulieren op de bank is gezet.

Ook waarschuwen de topeconomen voor het 'kleine' wereldje. Boot vergelijkt de bankensector met een 'golfclub'. Economen vanuit de banken komen in de politiek en vanuit de politiek gaan ze de bankenwereld weer in. Daarin schuilt het gevaar dat zij 'in hun eigen waarheid gaan geloven'.

Laatste Reacties (155) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • cor mol, ma 02 mei 2011 14:32 Reageer op cor

    cor

    We weten het wel maar we doen het niet:

    Arjen van Witteloostuijn over het monetaire stelsel op de lange termijn
    http://www.mejudice.nl/video-detail/135

    Dat hebben we al eerder meegemaakt:
    http://nos.nl/video/3354-zalm-we-voeren-m-niet-uit.html

  • Jan B, ma 02 mei 2011 13:25 Reageer op Jan

    Jan

    De bankensector vertikt het om te veranderen. In een pervers een tweetje met de politiek zetten ze hun oude praktijken gewoon voort, op kosten van rekeninghouders en de belastingbetaler. Het wordt tijd dat deze lieden keihard worden aangepakt: een volgende crisis is simpelweg niet meer repareerbaar. Maar de politiek blijft bij geneuzel over hoofddoekjes, animalcops en andere (zonder uitzondering volstrekt onbenullige) zaken die het papier niet waard zijn waarop de verslagen van de 2e kamer vergaderingen worden vastgelegd. Tijd dat de politiek ook wordt aangepakt dunkt mij.

  • Ernst Anepool, di 03 mei 2011 20:09 in reactie op Jan B Reageer op Ernst

    Ernst

    Kijk eens wie er in de Politiek de dienst uitmaken, dat *zijn* Bankmedewerkers...

    EN bekende Politici met graaihandjes, waar zitten die nu?

    bij de Banken, onder het mom de ene wast de hand van de anderen duwen ze het volk koppie onder opdat het geld naar hen toedrijft...

  • Jan B, di 03 mei 2011 22:25 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Jan

    Jan

    Klopt. Er is een draaideur tussen politiek en bankwezen, ook in personele zin.

  • Roland Balder, vr 29 april 2011 05:06 Reageer op Roland

    Roland

    Financiele economie een farce

    Toen ik een 20 jaar geleden een vriendin sprak en zij mij vertelde dat ze financiele economie ging studeren moest ik lachen want is niet niet elke economie een financiele.Ik begreep toen niet de scheiding tussen de reele en financiele economie.De problemen in het financiele systeem maken mij nu duidelijk wat het verschil is tussen beide. Terwijl in de echte economie iemand arbeid levert en daar geld,die een waarde vertegenwoordigd voor terug krijgt,gebeurt er in de financiele economie precies het tegenovergestelde,men krijgt geld en haalt er de waarde uit .Het is deze waarde van geld waar ik nooit iemand over hoor.Banken, beleggers in vastgoed,speculanten,hypotheek rente aftrek en andere complexe producten halen de echte waarde die het geld vertegenwoordigd er uit.Een gewone arbeider die iets maakt en wel echte waarde levert voor het geld dat hij daar voor krijgt ziet zo zijn verdiende geld in waarde dalen.Er zijn mijns inziens op dit moment teveel mensen,beroepen die echte waarde uit de economie halen.

    Dit brengt mij op mijn volgende punt namelijk de Bonussen.Dit onderwerp is namelijk nogal overbelicht.Wat gebeurt er als de bonussen zelfs helemaal werden afgeschaft.Het geld wat nodig is voor deze bonussen stroomt dan als bijv.dividend door naar de aandeelhouders.Conclusie: dat geld waar iedereen zich zo boos om maakt is alsnog verdwenen,en zorgt ervoor dat echte waarde uit het systeem vloeit.

    Er word in het filmpje gesproken over grotere reserves om er voor te zorgen dat als het fout gaat er iets aan gedaan kan worden,Hee wacht even als het fout gaat.Moeten we er niet voor zorgen dat het niet fout gaat.Gaan we nu dus sparen voor de volgende crash zodat we dan niet hoeven te bezuinigen maar het potje leeg kunnen maken dat bij die banken gespaard is? en gaan we dan vervolgens weer hogere reserves in stellen.

    Het kapitalisme heeft ons gebracht waar we nu zijn een mooi land met fijne wegen en mooie autos,huizen,vaatwassers en andere luxe dingen waar wij niet meer zonder kunnen/willen.

    Ik wil iedereen daar dan ook hartelijk voor bedanken! echt top man moet je kijken wat we allemaal bereikt hebben.Nu lijkt het me echter tijd voor iets anders.Sommige mensen lijken hier alleen nog niet klaar voor ze gaan door met hun kop in het zand te steken,liegen,manipuleren,draaien en daarom moet het eerst allemaal helemaal fout lopen.Jammer maar ja!!!!

    Verder heb ik nog een tip voor als het straks helemaal fout loopt met de financiele economie.Namelijk ga naar je werk en doe wat je anders ook doet,behalve het sturen van facturen want dat is toch maar een farce.Als iedereen dat doet is er niets aan de hand.

    Vriendelijke groet Roland

  • Ernst Anepool, vr 29 april 2011 22:24 in reactie op Roland Balder Reageer op Ernst

    Ernst

    Als je niet weet wat dividend is, kun je maar beter stoppen met reageren, dat is namelijk de beloning voor de mensen die hun *geld* hebben geinvesteerd in die aandelen, om het bedrijf van liquide middelen te voorzien.


    Dat is dus iets totaal anders dan het glibberige gedraai en gegraai van Halbe Zeilstra en de zijnen...

  • cor mol, do 28 april 2011 21:57 Reageer op cor

    cor

    Het salaris van het aantal topmanagers a in onderneming X bedraagt totaal A. Het salaris van het aantal overige werknemers b in die onderneming bedraagt totaal B. De verhouding A/a gedeeld door B/b is dan een aardige kerngetal.
    1) als men A te laag vaststelt lopen a werknemers weg;
    (2) Als we nu afspreken dat als A te hoog wordt vastgesteld er b werknemers weglopen is het probleem opgelost. Mocht dat niet werken dan kunnen alle consumenten niets van onderneming X kopen, waardoor a+b werknemers naar hun baan kunnen fluiten.

    We hebben de politiek dus helemaal niet nodig. Die ondernemingsgewijze productie is toch een fraai mechanisme.

  • Alfons Dekker, do 28 april 2011 08:55 Reageer op Alfons

    Alfons

    Zeker, controle op de banken moet. Maar er is (nog steeds) één heel grote blinde vlek: de wereld van de speculanten, zowel op de financiële markten als de goederen(termijn)markten. Deze hebben vrij spel en zijn de werkelijke oorzaak van de crises in de afgelopen jaren. Banken zijn slechts hun "handlangers" omdat zij deze speculatie mede mogelijk maken.
    Hoe gaan de toezichthouders hier paal en perk aan stellen?????????

  • Zeer Voornaam, do 28 april 2011 00:34 Reageer op Zeer

    'anders lopen ze weg'

    Hoe eerder hoe beter. Dat soort droplullen moet je niet willen, die houden deze tijdbom in stand.
    Bovendien, lopen weg? Waar naartoe dan, alsof dat InHolland diplomaatje van hen zo gewenst is in het buitenland.

  • Jac Schmidt, do 28 april 2011 11:13 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Jac

    Jac

    "Anders lopen ze ze weg".
    Als een samenleving voor dergelijke chantage moet zwichten dan is ze niet waard om een samenleving genoemd te worden.
    Als samenleving zou je tegen die chanteurs moeten zeggen, oké je vertrekt maar naar het beloofde land maar je komt nooit meer dit land binnen, zelfs niet voor familie bezoek of wat dan ook.
    Voorgoed verbannen dus die chanteurs,
    Liever leven in een povere maar eerlijke samenleving dan in een waarin de maffia de dienst uitmaakt.

  • Private Eye, wo 27 april 2011 21:18 Reageer op Private

    Private

    Kijk naar Hans Wijers (D66).

    Minister van economische zaken en nu met 6 mln euro bonus bij Akzo. Best verdienende CEO van de AEX gemeten naar bonus over de hoeveelheid werknemers van het bedrijf.

    En Akzo heeft ten tijde van Wijers' leiding een slechte performance laten zien tov peer group (BASF, Fuchs, Sygenta, Dow etc).

    Benedenpeil performance wordt goed beloond in Nederland.

  • Jacqueline Wouters, wo 27 april 2011 21:58 in reactie op Private Eye Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Kun je mij melden wie ik nog mis bij de graaiers?

    Ik zie het weer noemen door private eye ik had er ook al iets over gezegd! Ik zal nu de linken eens geven!

    Hebbers en graaiers blog
    http://batgirl-forever.hyves.nl/blog/43673174/Graaiers_en_hebberds/7-aV/
    bonus cultuur
    http://batgirl-forever.hyves.nl/blog/43056249/bonus_cultuur/acJi/

  • Jacqueline Wouters, wo 27 april 2011 22:02 in reactie op Private Eye Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Ik heb de bevindingen van private eye even mij mijn eigen blog ter sprake gebracht!

  • cor mol, wo 27 april 2011 23:41 in reactie op Jacqueline Wouters Reageer op cor

    cor

    U weet toch dat bij Private Eye geldt dat eenoog alrijd koning is? U noemt een een naam en hij zal u aantonen dat het een nitwit is. Nog een wonder dat er iets werkt.

  • Jacqueline Wouters, wo 27 april 2011 22:07 in reactie op Private Eye Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Iedereen die mee wil werken aan mijn blog en onderzoek is welkom!
    Laten we de graaiers een te kijk zetten!
    Info indien gewenst blijft anoniem!
    Mail me sjaakiefotograaf@live.nl

  • Piet de Geus, do 28 april 2011 01:13 in reactie op Private Eye Reageer op Piet

    Piet

    "Best verdienende CEO van de AEX gemeten naar bonus over de hoeveelheid werknemers van het bedrijf."

    Het aantal werknemers is geen relevante maatstaf.

  • Private Eye, do 28 april 2011 11:06 in reactie op Piet de Geus Reageer op Private

    Private

    @ Piet de Geus,

    Oneens.

    Kijk Peter Vosser (baas Shell) verdient in absolute meer dan Hans Wijers, maar heeft meer dan het dubble aan werknemers en tevens heeft een markt kapitalisatie van 164 mld euro versus Akzo's markt waarde van 12.5 mld euro.

    Dus kijken naar beloning gedeeld over totale werknemers is een goede vergelijkingsratio.

    Uiteraard iemand die goed preseert, zou meer moeten verdienen die slecht presteert. Maar Akzo presteert ondermaats tov haar eigen peer group en tov andere AEX fondsen, terwijl Wijers de afgelopen drie jaar wel een van de topverdieners is geweest tov peer group en AEX fondsen. Dat is tegenstrijdig.

    Echter, Hans Wijers is een side issue.

    De discussie hier gaat over de banken die de samenleving in gijzeling houden. De bonussen zijn een van de issues die veranderd dienen te worden. Dan heb je nog de kapitaalbuffers, de accounting trucs die toegepast worden om het zonniger te doen voorkomen dan het werkelijk is, de funding en de assets over GDP, de splitsing tussen retail en wholesale, de toezichtshoudersrol, klanttransparantie, de RvC rol, de CRO rol en lender of last resort problematiek.

    Daar zou de Tweede Kamer zich over moeten buigen, maar ja, met eenoog als Braakhuis van Groenlinks, dan is hij koning in het land der blinden (zoals Cor zegt). En dan vragen ze Cees Maas om advies...

    Dan krijg je koekje van eigen deeg.

  • Piet de Geus, do 28 april 2011 11:35 in reactie op Private Eye Reageer op Piet

    Piet

    "Dus kijken naar beloning gedeeld over totale werknemers is een goede vergelijkingsratio."

    Op basis van een willekeurig voorbeeld? Dan heb ik een leuke vraag voor je. In 2007 verdiende Soros 2,9 miljard dollar. Had hij meer of minder mensen in dienst dan Shell of Akzo?

    Shell maakte vorig jaar 14,5 miljard winst, Akzo slechts 754 miljoen. Zou het inkomensverschil daar iets mee te maken kunnen hebben?

  • Private Eye, do 28 april 2011 12:45 in reactie op Piet de Geus Reageer op Private

    Private

    Salaris obv van winst is ook interessant. Wederom is Akzo's beloningsstructuur buitenproportioneel.

    Interessante vergelijking met George Soros en Royal Dutch.

    Verschil is dat George Soros eigenaar is van zijn eigen bedrijf (deelt de vruchten en zure appels). Peter Vosser is geen eigenaar van Shell, maar slechts werknemer en in dienst van het het bedrijf.

    Dat weerhoudt niet om je af te vragen hoe het mogelijk is dat George Soros zulke hoge winsten kan genereren.

    En credit to him, bijna alle winsten gaan naar Open Society, een goede doelstelling ter bevoordering van democratie in Oost Europa en Midden-Oosten.

  • Bert van Baar, wo 27 april 2011 20:27 Reageer op Bert

    Bert

    Nee, inderdaad doen de politici niets: Ze hopen op een snelle carriere bij zo'n bank. Daar kunnen ze vele keren meer krijgen (= niet verdienen) dan waar ze nu zitten. Ook lekker in die bonus-cultuur meedraaien. Dan moet je het de heren daar nu niet zo moeilijk maken, toch?
    En dan die huizenhoge slarissen: want anders lopen ze weg ... Jazeker en waarheen dan wel. Doe mijn 1 (EEN) voorbeeld van een topman die wegging omdat ie te weinig verdiende.
    Die topmannen die daar zitten gaan maar op 1 manier weg: Als ze gefaald hebben of gewoon: als de resultaten van hun beleid van de afgelopen jaren aan het licht komen. Daar schamen ze zich zo voor dat ze snel aan een "nieuwe uitdaging toe zijn"
    Ik wordt er ziek van. maar erger: ik verlies er mijn werk door.
    KLOOTTEN

  • N N, wo 27 april 2011 20:04 Reageer op N

    N

    Oplossing: Nationaliseren en laat ze de diensten doen die horen te doen i.p.v. speculeren met ons geld.

    Wacht! Eigenlijk waren ze ook genationaliseerd, de Nederlandse Staat, wij, hebben meer dan 50% van de aandelen gekocht, maar er geen eisen bij gesteld.

    De schuld die de banken hebben worden weer door ons betaald, door verhoogde prijzen voor hun diensten. Wij betalen dus dubbel, zo wordt je rijk, als bank dan.

  • Marijke S., wo 27 april 2011 19:40 Reageer op Marijke

    Marijke

    Er gebeurt niks.

    Er gebeurt gewoon helemaal niks.

    En daarom gaat het bij die banken gewoon zo door. Omdat er niemand ingrijpt (of kan ingrijpen?).

    De schade verhalen we wel bij de mensen die er het minst aan kunnen doen. Mensen met lagere inkomens, mensen met een ziekte of handicap. Speciaal onderwijs. En wat dan al die arme Josti's die zonder goede aangepaste scholing aan het werk moeten? Wajong uitgekleed, sociale werkplaatsen uitgekleed, en ze kunnen niet meer bij pa en ma blijven wonen want die hebben het zelf te druk.

    Nee, niet met werken, sinds ze zijn weggereorganiseerd zijn ze te oud om te werken. Het kan trouwens niet eens, ze zijn teveel tijd kwijt aan hun Josti-kind-dat-nu-volwassen-is en aan hun eigen ouders, die in het bejaardenhuis anders urenlang in hun eigen zeik blijven liggen omdat het personeel is wegbezuinigd.

    Maar de banken, zij graaien door...

  • Ernst Anepool, wo 27 april 2011 19:27 Reageer op Ernst

    Ernst

    Goh er is weer een nieuw propaganda verhaal bedacht om het falende beleid van Rutte 1 aka ¾Bruin goed te praten, de economie stokt niet doordat hij alleen maar belastingen verhoogt, nee hij gaat de banken de schuld laten geven....


    Alsof ie de banken niet had kunnen op laten draaien voor de Miljarden die daar aan staatsgeled verloren zijn gegaan.



    Rutte neem nou eindelijk de *verantwoordelijkheid* voor je eiegen (wan)gedrag in deze eens, en geef toe dat je inkompetent bent.

  • wijnand krabman, wo 27 april 2011 19:18 Reageer op wijnand

    wijnand

    Geen graaicultuur maar graancultuur!

    Heb eens rustig nagedacht. We moeten terug naar de basis. Vroeger was het geld gekoppeld aan goud. Een bankbiljet had een tegenwaarde van een bepaalde hoeveelheid goud. Na de wo 2 is deze koppeling losgelaten, waarom? Waarschijnlijk vond men het eenvoudiger om te zeggen uw briefje van 100 gulden heeft een tegenwaarde van 20 gram goud maar dat hebben we even niet in kas, want dat geeft alleen maar rompslomp. We spreken gewoon met elkaar af dat die 20 gram virtueel in de bankkluis ligt. Als we dit nu maar vaak genoeg zeggen dan is dat helemaal niet erg hoor!. Dat het wel erg was weten we inmiddels!
    Als banken weer gaan werken met geld wat ergens op is gebaseerd dan kan het in principe niet verkeerd gaan. Ik zou dan adviseren om niet met goud te werken, maar met iets wat eetbaar is. Dan krijgen we i.p.v. een graaicultuur een graancultuur!
    In de praktijk werkt dat erg overzichtelijk. De boer brengt zijn zakken tarwe naar het bankloket van de boerenleenbank en krijgt daarvoor een aantal bio-euro's retour. Hoe komt de bank aan euro’s? Van de centrale bank. Daar leent de bank tegen 1% gebakken lucht euro’s en koopt daar vervolgens graan voor. Deze hoeveelheid graan wordt omgezet in een hoeveelheid bio-euro’s, de bank kan die drukken in de vorm van bankbiljetten of digitaal geld. Deze koppeling moet natuurlijk wel bewaakt worden zodat er geen digitaal geld ontstaat waar geen tegenwaarde voor in de bank aanwezig is. Overtreding van deze regel wordt meteen met de kogel bestraft. Dat lijkt streng, maar is voor iedereen bet beste.

  • rob van der meer, ma 02 mei 2011 01:42 in reactie op wijnand krabman Reageer op rob

    rob

    http://www.strohalm.nl/media/stro/uploads/Het-wondereiland-Barataria-24-01-05.pdf

  • cor mol, wo 27 april 2011 19:12 Reageer op cor

    cor

    En dan hebben we ook nog dit tijdbommetje voor de banken, de belastingopbrengsten en de conjunctuur in het algemeen volgens het recente verslag van DNB:

    "In het rapport wordt erop gewezen dat huizenbezitters in Nederland weliswaar hun rentetermijn relatief lang vastzetten, maar dat uitgerekend de komende vijf jaar veel huishoudens hun rentevaste termijn zien aflopen. Het gaat om de helft van de huizenbezitters. Als de rente inderdaad stijgt, worden hun maandlasten fors hoger."

  • jose van leeuwen, wo 27 april 2011 19:04 Reageer op jose

    jose

    Twee oudkamerleden van het CDA (1 was staatsecretaris van economische zaken,Karien van Gennip en de heer Wijn, zijn allebei bij een bank gaan werken.
    De heer Wijn vond dat de kamer zich niet zo druk moest maken over hedge funds.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1397341/2007/02/07/CDA-rsquo-er-Joop-Wijn-overspeelde-zijn-hand.dhtml
    http://www.depers.nl/binnenland/462181/Meer-jonge-CDAers-keerden-politiek-rug-toe.html
    Maar Bos en Balkenende weten er ook aardig raad mee, weten precies wat er op verschillende plekken speelt en de mazen van de wet.

  • Jacqueline Wouters, wo 27 april 2011 18:37 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Ik zie het weer noemen door private eye ik had er ook al iets over gezegd! Ik zal nu de linken eens geven!

    Hebbers en graaiers blog
    http://batgirl-forever.hyves.nl/blog/43673174/Graaiers_en_hebberds/7-aV/
    bonus cultuur
    http://batgirl-forever.hyves.nl/blog/43056249/bonus_cultuur/acJi/

  • roher vogel, wo 27 april 2011 18:21 Reageer op roher

    roher

    als kunstenaars roepen dat het in deze tijd zo slecht gaat en dat het een aanslag op hun inspiratie doet, dan wordt er vaak gezegd dat je dan juist -in tijden van ellende met heel weinig middelen zoals geld - de mooiste dingen maakt.
    Het wordt hoog tijd dat de banken dat ook inzien dan zien de klanten als vanzelf hoe mooi of de bankprodukten zijn geworden.

  • Thom Holterman, wo 27 april 2011 18:18 Reageer op Thom

    Thom

    Financiële oligarchie

    Er wordt terecht gewaarschuwd voor de risico’s van een nieuwe crisis. Overigens, een nieuwe? Maar de vorige is nog helemaal niet uitgewoed. Bovendien, het kapitalisme (in welke variant ook) leeft van crisis. Alleen een postkapitalistische metamorfose zou daar een eind aan maken.

    Het ‘kleine’ wereldje, de ‘golfclub’ zou zich dat overigens niet laten welgevallen. Ook wel de ‘financiële oligarchie’ genoemd, gedijt in tijden van crisis juist goed. Die oligarchie is wereldwijd vertakt, zoals ik onlangs schreef onder de titel ‘Mondialisering: politieke term voor Georganiseerde Onzekerheid’ (zie:
    http://tijdschriftdeas.wordpress.com/2011/04/27/mondialisering-politieke-term-voor-georganiseerde-onzekerheid/ ).

    En inderdaad, politici laten in Nederland de politieke agenda maar al te graag bepalen door de soap van de PVV en, zoals in Frankrijk, door de hoofddoekjes-themata van de evenknie van het PVV, het Front national. Want denk niet dat het elders anders toegaat. Het levert stof voor afleidingsmanoeuvres op. Ook dat komt onder ‘mondialisering’ aan de orde ten behoeve van de ‘georganiseerde onzekerheid’.

  • Joris Goedbloedt, wo 27 april 2011 18:11 Reageer op Joris

    Joris

    Door al deze discussies vergeten we de verzekeringsbranche. Je weet wel van die woekerpolissen die door criminele tussenpersonen (meestal strak in het pak en met een zwarte glimmende BMW voorrijdend) met onjuiste en misleidende informatie aan de man zijn gebracht.
    Helaas worden deze praktijken door de politiek nog steeds niet als een misdaad gezien, waardoor ze nog steeds niet juridisch vervolgd en vastgezet kunnen worden. Integendeel ze gaan gewoon door. Dit in tegenstelling tot een bijstandsmoeder, die maandelijks 100 euro belastingvrij bijverdiend om het hoofd boven water te houden, als een crimineel wordt aangemerkt. M.a.w als je in de schatkist graait ben je een crimineel en als graaiers aan de top geld weggraaien bij de onderkant van de samenleving is er volgens de politiek geen vuiltje aan de lucht; nog erger er zijn niet eens regels om deze graaiers aan te pakken.

  • Private Eye, wo 27 april 2011 18:05 Reageer op Private

    Private

    Een laatste retorische vraag:

    'Na 2008 hoeveel leden van de Raad van Commissarissen of bestuursleden bij financiele instellingen (SNS, ING, Aegon, ABN, Fortis, RBS, APG, PGGM etc etc) zijn opgestapt, weggestuurd of vervolgd vanwege management falen of toezichthoudersfalen?'

    Antwoord is nul.

    Niet een bestuurslid of commissaris lid is vertrokken vanwege de crisis. Zeer en zeer betreurenswaardig dat niemand hier verantwoordelijk voor genomen heeft.

    Echter, Cees Maas is een van de hoofdverantwoordelijken met de Alt-A, SIVs, en andere puinhoop portefeuille. En hij wordt nu omarmd door politiek Den Haag en de media (zie Buitenhof, P&W, Nieuwsuur).

    Geen journalist of politicus die hem het vuur aan de schenen gelegd heeft en hij mocht zijn 16 miljoen + allemaal in zijn zak houden. Wat een farce.

  • Leo van Loo, do 28 april 2011 07:00 in reactie op Private Eye Reageer op Leo

    Leo

    Tilmant van ING is midden in de crisis vertrokken. Niet direct bij de kapitaalinjectie bij ING eind 2008, maar wel meteen in 2009 toen er een vervanger beschikbaar was. En oorzaak, ook al zal dat misschien niet zo expliciet gezegd zijn lag zondermeer in de performance van ING in de crisis.

  • Private Eye, do 28 april 2011 11:22 in reactie op Leo van Loo Reageer op Private

    Private

    Incorrect.

    Tilmant die samen met Maas ING de grond in heeft geboord, ging weg in 2009, maar uit eigen beweging om meer te spenderen aan zijn familie.

    Hij vertrok op 16 januari 2009 en ontving dat jaar 2 mln euro. Dus voor 16 dagen werk ontving hij 2 miljoen :-(.Interessant is op te merken dat hij een uitnodiging van Commissie de Wit (parlementair onderzoek naar het financieel stelsel ingesteld door de Tweede Kamer) heeft afgeslagen, terwijl hij in Belgie woont.

    En de Commisse heeft dat toegelaten, terwijl ING de grootste financiele support van de Nederlandse staat ontvangen heeft. Wel geld overhandigen aan ING, maar de voormalige CEO weigert dan vervolgens zich te verantwoorden voor zijn gedrag en acties onder ede in de Tweede Kamer.

    Nee, nogmaals. Niet een bestuurder of lid van de RvC is afgetreden, of ontslagen vanwege de crisis. Bankiers denken nog steeds dat zij geen blaam treffen. Het omgekeerde is waar.

  • cor mol, zo 01 mei 2011 20:37 in reactie op Private Eye Reageer op cor

    cor

    Nog een aanvulling: Tilmant was de man die dreigde met vertrek ING uit Nederland. Reden? , o.a. de druk op de bonussen en ja wel, gebrek aan maatschappelijke waardering. Dat was in 2007 toen hij natuurlijk nog geen flauw benul had hoe hij ING in de nesten werkte en er toch nog een aardig bedrag bij opstreek.

    http://tinyurl.com/3euntr4

  • N N, wo 27 april 2011 18:03 Reageer op N

    N

    Een aanrader voor de zogenaamde liberalen onder ons, maar ook voor de rest: http://www.e-text.org/text/Chomsky%20Noam%20-%20Democracy%20and%20Education.txt

    Noam Chomsky: "All of this would have been completely intelligible to the founders of classical liberalism, people like Wilhelm von Humboldt, for example, who inspired John Stuart Mill, and who very much like his contemporary Adam Smith regarded creative work freely undertaken in association with others as the core value of a human life. So if a person produces an object on command, Humboldt wrote, we may admire what he did but we will despise what he is, not a true human being who acts on his own impulses and desires. The bought priesthood have the task of undermining these values and destroying them among people who sell themselves on the labour market. For similar reasons, Adam Smith warned that in any civilised society governments would have to intervene to prevent the division of labour from turning people into "creatures as stupid and ignorant as it's possible for a human being to be." He based his rather nuanced advocacy of markets on the thesis that if conditions were truly free, markets would lead to perfect equality. That was their moral justification. All of this has been forgotten by the bought priesthood, who have a rather different tale to tell. "

  • Private Eye, wo 27 april 2011 17:47 Reageer op Private

    Private

    De banken en bankiers weten verdomde goed dat de Nederlandse staat ‘the lenders of last resort’ zijn.

    Het is daarom ook stuitend om de heer Cees Maas nog steeds te zien rondlopen als deskundige, terwijl hij als persoon verantwoordelijk was bij ING voor alle debacles. Hij was namelijk Chief Risk Officer. En nu loopt hij rond in politiek Den Haag als de persoon die adviezen geeft.
    Den Haag zou hem voor het gerecht moet slepen ipv een lintje te geven. Maar ja, zoals Arnoud Boot en anderen reeds gisteren in Nieuwsuur gesteld hebben, in de Tweede Kamer loopt er niemand en dan ook niemand rond met kennis van zaken. Check de CVs van onze volksvertegenwoordigers maar. Slechts filiaalmanager Stef Blok kan enigszins claimen dat hij er iets van begrepen heeft. En die joker bij Groenlinks die bij van Lanschot gewerkt heeft, is ook een tandloze waakhond.

    De economen stellen terecht dat de banken hun buffers moeten verhogen en dit gaat niet ten koste van prijs maar ten koste van de bonussen.

    Laat Cees Maas zo snel mogelijk zijn 16 miljoen + ING verdiensten terugbetalen aan de Nederlandse staat en dan kan hij tevens zijn lintje inleveren. Zeer ongepast allemaal.

  • Anja Lodewijks, wo 27 april 2011 17:37 Reageer op Anja

    Anja

    Zolang de bankiers e.a. macht hebben en gedekt worden door machthebbende politici en grootverdieners is het, naast het verkwanselen van andermans spaargeld en uitlenen van financiële lucht tegen veel te hoge kosten en rente, een duidelijk machtsspel.

    Machthebbers hebben een tegengesteld belang ten opzichte van diegenen waarover ze macht willen hebben. Macht is het vermogen om anderen te laten doen wat jij wilt. En daarmee kunnen die anderen dus niet meer doen wat ze zelf willen. De macht van de één, bestaat uit de onvrijheid van de anderen. De machthebber is gebaat bij onvrijheid van het volk, het volk is gebaat bij vrijheid. Een tegengesteld belang dus.

    Als machthebbers dan weliswaar een ander belang hebben dan het volk, maar desondanks toch altijd eerlijk zouden zijn, dan zouden er geen complotten of samenzweringen bestaan. Voor diegenen die de eerlijkheid van machthebbers gaan onderzoeken, wordt echter al zeer snel duidelijk dat eerlijkheid niet direct het sterkste punt is van machthebbers. En dat is logisch.

    Machthebbers hebben macht verworven. Ondanks het feit dat hun verworvenheid ten koste gaat van de bevolking. Het volk bestaat altijd uit een grote meerderheid ten opzichte van de machthebbers. Daarmee is de enige mogelijkheid om de vrijheid van de bevolking af te nemen, dat te doen via list en bedrog. Uit vrije wil komt het volk haar vrijheid namelijk niet inleveren.

    De mechanismen van macht en geld zijn te onderzoeken. En naarmate dat onderzoek vordert, ontstaat er een steeds completer beeld van de werking hiervan. Door dat onderzoek krijg je niet alleen meer begrip van de werking van de verschillende onderdelen (banken, corporaties, regeringen), maar ook meer begrip van het functioneren van het geheel: de werking van de mondiale machtsstructuur. Je onderzoekt de praktijk, en daarmee leer je die praktijk te begrijpen.

    Het doel is dus het behartigen van een belang. Een belang dat niet -of minder goed- behartigd zou kunnen worden als dat behartigen openlijk zou gebeuren. Die heimelijkheid is noodzakelijk omdat het belang tegengesteld is aan het belang van anderen. Als dat belang openlijk behartigd zou worden, dan zou dat op weerstand stuiten van de mensen met het tegengestelde belang. Daarom is dat belang beter te behartigen als je het stiekem doet.

    Degenen die de wereld van macht en geld werkelijk onderzoeken, en die wel rekening houden met de praktijk, zijn daarmee geen theoretici, maar kenners: ‘complotkenners’.
    Met dank aan Pieter Schuurman

  • Jacqueline Wouters, wo 27 april 2011 17:33 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    DEN HAAG - De tegenvallers op de lopende rijksbegroting zijn opgelopen tot ongeveer 2,3 miljard euro.
    Begroting van de Jager? De kat in de zak of de kat in de koffer Prinsjesdag?
    http://www.mobypicture.com/user/jajwouters/view/9343109

  • André De Kruijff, wo 27 april 2011 16:52 Reageer op André

    André

    De hele wereld is verloederd door de graai cultuur. Onbegrijpelijk dat een klein deel van de mensheid alle financiële kaarten in handen heeft. Alle Bonussen moeten per direct worden afgeschaft en uitbetaalde bonussen direct via een belasting maatregel terug vorderen. Lonen per direct worden teruggebracht naar normale maatstaven. Te vrede zijn met wat je hebt en uitwassen, straffen en langdurig opsluiten en al hun bezittingen verbeurt verklaren. Alleen dan is alles nog te redden. Alle Nuts bedrijven terug naar de Staat en weinig particulier gewin en verrijking.

  • Mostafa Mouktafi, wo 27 april 2011 16:36 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Een trucje om de armen in Nederland de mond te snoeren!
    Crisis bestaan niet, crisis veroozaken met een beleid wel.
    Straf de politici die de crisis veroorzaken. Klaar.

  • Kees Hudig, wo 27 april 2011 14:53 Reageer op Kees

    Kees

    De voorstellen om de boel grondig te reguleren worden al tijden (en al sinds voor de crisis toesloeg) voorgesteld door Platform DSE (http://www.economischegroei.net), oa. in de Fair en Green Deal (http://www.alliantiefairgreendeal.org)

  • Isis Maät, wo 27 april 2011 14:49 Reageer op Isis

    Isis

    Je hoeft geen econoom te zijn om te zien dat westerse economieën, zoals die zich al jaren aan het ontwikkelen zijn, naar de kloten gaan.
    Met dank aan de neoliberalen en hun superkapitalistische ideeën.

    Hebzucht, graaien, speculeren met gebakken lucht en zelfs met voedsel getuigen van weinig affiniteit met moraal.
    Immoreel gedrag, waar ik kotsmisselijk van word.

    De decadente westerse neoliberale kruik gaat zo lang te water tot ie barst.

  • Albert Hofmann, wo 27 april 2011 14:47 Reageer op Albert

    Albert

    Het hele macro economisch systeem zal anders moeten om de voortgang van de wereldwijde crisis te stuiten (let wel, we zitten pas net in een wereldwijde crisis.) Dit vergt een totaal andere manier van denken, zolang diegene die ons economische systeem bepalen en beheersen (bankiers, groot industriëlen) er zelf niet direct onder te leiden hebben en zich beschermt voelen door de politiek zal er weinig veranderen...totdat het te laat is.

  • Albert Hofmann, wo 27 april 2011 15:15 in reactie op Albert Hofmann Reageer op Albert

    Albert

    leiden...is natuurlijk lijden :-)

  • Marc Schouten, wo 27 april 2011 14:47 Reageer op Marc

    Marc

    Dit is geen nieuws. Er wordt al jaren gewaarschuwd door organisatie als ATTAC.

    Het nieuws is dat het nu publiek wordt.

  • W.J. v/d Straat, wo 27 april 2011 14:15 Reageer op W.J.

    W.J.

    Indien er onverantwoorde risico's genomen worden met geld van particulieren en met staatssteun, kan dat wellicht als misdaad worden gezien.

    De afgelopen periode is door dezelfden gecreëerd en meegemaakt, dus nogmaals wil zeggen: ondanks de waarschuwing nu met voorbedachte rade ! Het zou mooi zijn als juristen zich gaan buigen over een mogelijke aangifte.

  • Dr. Strangelove, wo 27 april 2011 13:56 Reageer op Dr.

    Dr.

    Topeconomen? Hmm.

    Topeconomen riepen dit al ver voor de fraude (pardon: crisis).

    William Black - Wijst erop dat niemand de nieuwe fraudeurs aanpakt, en dat Wall Street eigenaar is van het Witte Huis.

    Micheal Hudson - Hudson states that the mortgage crisis was caused by parasitic finance that used law and outright fraud, and that the government backing of toxic debt and quantitative easing are ways to keep real estate inflated while the banks shift the real losses to U.S. labor, taxpayers, and the international community.

    Het is de parasitaire sector die moet worden aangepakt. Justitie dient de fraudeurs te vervolgen, en tot op de laatste cent uit te zoeken waar het verdwenen geld gebleven is. Er dient schoon schip gemaakt te worden. De parasitaire sector moet weer worden omgevormd tot een dienend instrument in plaats van het doel op zich dat het nu is.

    Wat we nodig hebben is een oprecht politicus met een aangeboren talent voor het ontwijken van moordaanslagen en een brede steun bij een bevolking die snapt dat het afpersen van opa en oma iets erger is dan het hoofddoekje van de buurvrouw.

    een kansloos maar nobel streven.

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 13:25 Reageer op Joop

    Joop

    Zet mij met professor Heertje en Winston om de tafel en jullie krijgen een nieuwe duurzame economisch formule aangereikt op een bierviltje.

    Denk ik.

    : )))

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 13:35 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    economischE...

  • Piet de Geus, wo 27 april 2011 14:33 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    En hoe hoog zijn de hekken van prikkeldraad waarachter wij in volstrekte armoe moeten verblijven?

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 14:46 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joop

    Joop

    Dat ligt aan het economische delict die je pleegt en de gevangenis waar je in belandt.
    ; )

  • Jacqueline Wouters, wo 27 april 2011 13:13 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Een bank die geen maatschappelijke en zelfs geen financiële verantwoordelijk kan dragen, kun je toch niet je spaargeld laten beheren? Daar de overheid geen effectieve maatregelen treft, vind ik dat de burgers zo langzamerhand het heft in eigen handen moeten nemen
    Roep iedereen op direct zijn rekening bij die bank op te zeggen en zijn spaargeld naar een bank met grotere verantwoordelijkheid over te zetten (eentje zonder bonus cultuur)

    Het idee dat bonussen medewerkers aanzetten tot steeds betere prestaties, werkt averechts Medewerkers worden juist geprikkeld onverantwoord te handelen. De kwantiteit neemt toe, maar de kwaliteit neemt af. Een door bonussen opgejaagde handelaar zal ook verkopen aan klanten met te weinig draagkracht. Een door bonussen opgejaagde handelaar maakt wellicht op korte termijn meer winst, maar gaat op lange termijn te veel risico’s aan.

    Het rapport van de commissie- Maas is een aanfluiting
    Het ministerie van Financiën heeft de wens uit de sector om zichzelf te reguleren te snel overgenomen. Terwijl het ministerie ten tijde van de krediet crises de middelen had om harde eisen te stellen.


    Dit artikel verscheen eerder op de website van socialisme.nu.

    In de media verschenen onlangs berichten dat bankdirecteuren vrijwillig hun bonus zouden inleveren. Dit gebeurde echter niet omdat ze opeens barmhartige samaritaan zijn geworden, maar vanwege de maatschappelijke onvrede over de alsmaar toenemende zelfverrijking. Jan Hommen, CEO van de door onze belastingcenten gesteunde ING, zag daardoor 1,3 miljoen euro aan zijn neus voorbij gaan. Ook het bestuur van ABN haalde bakzeil. Toch gaat het zakken vullen ongehinderd door.

    Door John van Mullem

    De PVV probeerde afgelopen maand een ‘sociaal gezicht’ op te zetten met een Kamermotie waarmee dit soort bonussen met honderd procent belast zouden worden. Maar de symboolpolitiek van Wilders is opvallend: deze motie bleek willens en wetens wettelijk onuitvoerbaar te zijn en is daarmee niets anders dan een Haagse truc om ‘Henk en Ingrid’ voor de gek te houden. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde de motie en deed graag mee met het wassen van de handen in onschuld.

    Het uitspreken van ‘schande’ over de bonuscultuur verandert echter niets aan de praktijk van alledag: terwijl de bankdirecties tijdelijk worden teruggefloten, is het bij de rest van de grote bedrijven business as usual.

    Miljardairs

    Iedereen moet meebetalen aan de crisis’. Een vaak gebezigde zin met weinig inhoud als je kijkt naar de feiten. Forbes Magazine meldde onlangs nog dat het aantal miljardairs wereldwijd met ruim 27 procent is gestegen tot 1011. Hun gemiddelde vermogen steeg met een half miljard tot 3,5 miljard. Bij elkaar hebben ze een -vermogen van 3,6 biljoen euro (twaalf -nullen).

    Ook de Nederlandse rijken doen het schandalig goed. Met stip is de hoogst genoteerde Nederlander Charlene de Carvalho-Heineken die haar vermogen met 2,4 miljard zag stijgen tot een slordige 7 miljard euro. Als grootaandeelhouder is zij niet de enige die goed boert bij de gelijknamige biergigant.

    Het ‘basissalaris’ van topman Van Boxmeer stijgt met 10 procent tot 1,05 miljoen euro en het bedrijf wil zijn bonus verder laten stijgen van 100 tot 140 procent van zijn salaris. De verbittering op de werkvloer, waar momenteel in de cao-onderhandelingen wordt gevochten voor een paar procenten loonsverhoging, is dan ook zeer begrijpelijk.

    ING en Heineken zijn met de exorbitante winsten en bonussen geen uitzondering maar regel. Terwijl de normale man en vrouw het kind van de rekening worden, rijzen de winsten, de dividenden, de inkomens en de bonussen aan de top de pan uit. De totale nettowinst van de grootste 25 aan de AEX-index genoteerde bedrijven steeg in 2010 met 163 procent tot 39 miljard euro. Ook de aandeelhouders bleven niet achter. Zij ontvingen 11,1 miljard euro aan dividend.

    Nullijn

    De rest van de top van het bedrijfsleven vergat uiteraard ook niet zichzelf riante salarissen en bonussen toe te kennen. Bazenclub VNO-NCW hamert als vertegenwoordiger van de grote bedrijven al langere tijd op de hantering van de nullijn bij de cao-onderhandelingen, maar vindt het geen probleem dat het salaris van een topbestuurder in 2010 gemiddeld met 10 procent steeg.

    Bij Philips maken ze het helemaal bont. Terwijl 60.000 oud-medewerkers een loer werd gedraaid door de pensioenen niet te indexeren zodat er een miljard bezuinigd kon worden, vingen de vijf bestuurders in 2010 ruim een miljard euro waarvan 599.000 euro aan pensioen.

    En alsof dat nog niet genoeg was, besloot de raad van bestuur dat de nieuwe CEO Frans van Houten goed is voor een basissalaris van 1,1 miljoen euro. Hij ziet zijn bonus met 112,5 procent stijgen tot 200 procent van zijn salaris.

    In totaal bezit de rijkste 10 procent van de Nederlandse bevolking de helft van al het particulier vermogen. Rekent u even mee: met een eenmalige vermogensheffing van bijvoorbeeld een kleine 3 procent op deze 700 miljard euro kunnen de bezuinigingen van 18 miljard eenvoudig geschrapt worden en kan de onderkant van de samenleving – die part noch deel heeft in het veroorzaken van de crisis – worden ontzien.
    Bankinstellingen die hun werknemers op cursussen sturen inzake integriteit maar het zelf aan hun laars lappen! Ze zijn van elke fatsoen normen wars.

    Soms wordt integriteit uitgelegd als de afwezigheid van fraude maar er vallen ook waarden onder als fatsoenlijkheid,collegialiteit, betrouwbaarheid, klantgerichtheid, objectiviteit,, effectiviteit en misbruik maken van bevoegdheden,misbruik maken van voorkennis of persoonlijke informatie, of nevenactiviteiten verrichten die niet verenigbaar zijn met je functie!
    zoals
    fraude en corruptie
    omkopen
    handelen met voorkennis
    roddel en achterklap, zwartmakerij en loopbaan sabotage, slijmen en hielen likken: kantoor politiek waar vrijwel iedereen mee te maken heeft
    Maar ook overmatige bonussen opstrijken over de hoofden en ten koste van de werknemers

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 13:43 in reactie op Jacqueline Wouters Reageer op Joop

    Joop

    Hear, hear.
    : )))

  • Des Duivels, wo 27 april 2011 14:45 in reactie op Jacqueline Wouters Reageer op Des

    Des

    Wat wilt u, een kapitaalkrachtige overheid die een planeconomie uitstippeld waarbij incapabele aparatsjik de nieuwe rijke elite gaan vormen?

    We hebben nu eenmaal kapitaalkrachtige mensen nodig die in staat zijn dure producten te produceren en te kopen. Dit zorgt voor nieuwe producten, economien en werkgelegenheid.

    Kapitalisme is de minst slechte keuze.

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 15:05 in reactie op Des Duivels Reageer op Joop

    Joop

    Gelul.

  • sjaak de intellectueel, wo 27 april 2011 16:26 in reactie op Joop Schouten Reageer op sjaak

    sjaak

    Wat een sterk argument ik denk dat iedereen hierdoor wordt overtuigd dat u gelijk heeft!

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 16:41 in reactie op sjaak de intellectueel Reageer op Joop

    Joop

    Ook gelul.

  • N N, wo 27 april 2011 17:17 in reactie op Des Duivels Reageer op N

    N

    LOL in grote lijnen wordt de economie in samenwerking met de overheid bepaalt. Staatskapitalisme heet dat.

  • Johannes Zeilstra, wo 27 april 2011 19:20 in reactie op N N Reageer op Johannes

    Johannes

    Nee, corporatisme....

  • N N, wo 27 april 2011 20:07 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op N

    N

    Corporatisme? Corporaties waren opgericht om een project ten dienste van de bevolking te doen en zich daarna te ontmantelen. Het was nooit de bedoeling om ze rechten toe te kennen en ze de macht te geven die ze nu hebben. Bovendien kunne corporaties bestaan binnen staatskapitalistische systemen als de onze.

    Aanrader: The Corporation

  • Des Duivels, do 28 april 2011 08:48 in reactie op N N Reageer op Des

    Des

    Staatskapitalisme is een tussenvorm. Dit heeft als nadeel dat incapabele bestuurders en managers op plekken worden gezet (politiek benoemd)waardoor er veel overhead en bureacratie ontstaat. Je ziet het in de zorg, onderwijs, ov en uiteraard het immer uitdijende ambtenarenapparaat.

    Gelukkig gaat de huidige regering hier veel verandering in brengen.

  • Jan Jansen, wo 27 april 2011 17:25 in reactie op Des Duivels Reageer op Jan

    U bedoelt het consupatisme, kapitalisme is zo economie 1.0.

  • cor mol, wo 27 april 2011 17:51 in reactie op Des Duivels Reageer op cor

    cor

    "We hebben nu eenmaal kapitaalkrachtige mensen nodig"

    Laten we met kapitaalkrachtige bankiers beginnen.

  • , do 28 april 2011 09:32 in reactie op Des Duivels Reageer op

    Prachtig, onder één voorwaarde:
    Dat diezelfde kapitalisten ook de bende opruimen wanneer we door hun miskleunen weer eens in een crisis terecht komen.
    Maar nee, als ze de boel weer eens hebben verprutst kunnen wij voor de schade opdraaien.

  • Jacqueline Wouters, wo 27 april 2011 12:52 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Het waren stuk voor stuk pijnlijke ingrepen op het bezuinigingen van Ronald Gerritse (in 2009 zie artikel), secretaris-generaal op het ministerie van Financiën behalve als het om zijn eigen salaris gaat dan
    ineens is het marktconform (wat de markt betaald) ik dacht zelf eerder aan het aanbieden van een excuus door graaier Gerritse.
    Onder zijn leiding boog een ambtelijke werkgroep zich over de vraag welke bezuinigingen tot de mogelijkheden behoren wedden dat deze er niet opstond!

    Zestig bestuurders in het onderwijs verdienen meer dan de Minister President. Dat blijkt uit een overzicht dat is gemaakt door de Algemene Onderwijs Bond, op basis van de jaarverslagen van 2009. De bestuursvoorzitter van de Landbouwuniversiteit Wageningen, Aalt Dijkhuizen, staat aan kop met 350.000 euro. Andere bekende veelverdieners zijn onder meer Jo Ritzen (Universiteit van Maastricht), Yvonne van Rooij (Universiteit Utrecht) en de gewezen voorzitter van Hogeschool InHolland, Geert Dales. De Balkenende-norm is vastgesteld op 188.000 euro.
    Vandaag komt er nog een graaier bij
    Stoppen bij Nuon slaan door na bonus kritiek
    Geen bonus? Dan salaris met 70 procent omhoog!

    Nuon-topman Huib Morelisse heeft een salarisverhoging gekregen van maar liefst 70 procent. Hij verdient 750 duizend euro per jaar. Naast de verhoging heeft hij ook 724 duizend euro ontvangen ter compensatie voor misgelopen inkomsten bij zijn vorige werkgever. Dit tot woede van de aandeelhouders.
    Bij mij slaan ze onderhand ook door ik zeg mijn Nuon op!
    Wat een stel graaiers zeg!

    Vandaag gespot graaier Ad Scheepbouwer

    De komende jaren verdwijnen er ongeveer 5000 banen bij KPN, dat maakte het telecombedrijf donderdag bekend. De kosten moeten verlaagd worden en dat doet KPN door duizenden mensen uit het bedrijf te werken. Terwijl het bedrijf de winsten heeft zien dalen, is er aan de torenhoge beloning van de top niet getornd. Voormalig topman Ad Scheepbouwer kon zijn royale salaris echter wel gewoon in zijn zak steken. In 2010 verdiende hij 7,9 miljoen euro, waarvan ongeveer 3,8 miljoen euro in aandelen.

    De 25 bestuurders van de hoofdfondsen uit de Amsterdamse AEX-index incasseerden het afgelopen jaar samen 77,9 miljoen euro. Dat is gemiddeld 3,1 miljoen euro, zo blijkt uit het onderzoek dat NRC in samenwerking met de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) deed.

    Luisteren naar Tros 1 radio
    De berichtgeving uit de kranten van zaterdag wordt doorgenomen met Diederik Samsom, Jan Marijnissen en Jaap Smit met de presentatoren Kees Boonman en Margriet Vroomans.

    Jan Marijnissen stelt voor de Kleptomanen tax

    Yessssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

  • Jacqueline Wouters, wo 27 april 2011 12:40 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Graaiers en hebberds

    * Plaats nieuwe blog

    *
    *



    16 apr, 20:19 - 128 x bekeken-door wie?

    *
    Lien Slijngard de klerck
    Lien Slijngard de klerck

    Lien!
    Datum Zondag
    Laat ook je bezoek zien
    *
    Marco
    Marco

    Marco
    Datum Zaterdag
    Laat ook je bezoek zien
    *
    Jacqueline Levenskunstenares
    Jacqueline Levenskunstenares

    Sjaakiefotograaf
    Datum Donderdag
    Laat ook je bezoek zien
    *
    Nico
    Nico

    Nico
    Datum Donderdag
    Laat ook je bezoek zien
    *
    Erica
    Erica

    Zangeres Erica
    Datum 20 apr
    Laat ook je bezoek zien
    *
    Fred Coenders
    Fred Coenders

    Fred
    Datum 20 apr
    Laat ook je bezoek zien
    *
    Charles
    Charles

    Charlysplace
    Datum 20 apr
    Laat ook je bezoek zien
    *
    Joke Brans
    Joke Brans

    Joke
    Datum 17 apr
    Laat ook je bezoek zien
    *
    Emanuel Van arkel
    Emanuel Van arkel

    Emanuel Socialist In Christ
    Datum 16 apr
    Laat ook je bezoek zien

    Bezoekers:
    Vorig jaar verdienden 2.039 werknemers in de publieke en semi-publieke sector meer dan een minister. In 2008 waren dat er nog 1.916. Dit blijkt uit een overzicht dat minister Donner (Binnenlandse Zaken) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
    Als je bij die graaiers nu eens eens 100.000 euro terug haalt? 2.039 x 100.000 dat is een aardig bedrag! 203.900.000,- euro?

    Een greep uit het overzicht: 507.000 euro voor een directeur bij Altrecht geestelijke gezondheidszorg, 483.000 voor een directeur bij CZ zorgverzekeraar, 413.000 euro voor een directeur bij Woningstichting Ons Huis en 309.000 euro voor een medewerker bij de Belastingdienst.

    Ronald Gerritse de nieuwe bestuursvoorzitter van de AFM hij gaat bij de autoriteit financiële markten 4 ton verdienen.












    Dat is heel veel meer dan dat hij nu verdient als ambtenaar (hij was de thesaurier-generaal)algemeen schatkistbewaarder AFM die het maximale salaris van functionarissen in de (semi) publieke sector vaststelt. Dat hij met dat salaris ver uitstijgt boven de Balkenende norm 4 ton inclusief pensioen 223.666 vind het kabinet zo te merken geen probleem.













    De Kamer heeft een uitzondering gemaakt voor de AFM en de DNB'.
    Volgens Jan Kees de Jager (CDA)is de reden voor het hoge salaris dat deze marktconform zijn, want 'anders lopen ze weg'. Dat ze minister de Jager met dit soort oude praatje kunnen inpakken begrijp ik niet.

    Standaard onzin dus in dit geval ik hoor het ze al jaren beweren en laten we wel wezen de tijden in de financiële bankwereld zijn enorm veranderd sinds de banken crises dus zo goed hebben ze niet gepresteerd de afgelopen jaren je zou eerder het tegenovergestelde kunnen beweren wanprestatie..Denk je nu echt dat die toezichthouders voor een hoger salaris naar het buitenland vertrekken? Waar gaan ze heen dan Portugal Spanje Engeland Ierland Duitsland Griekenland of Amerika? De kosten in het buitenland liggen b.v in Engeland een stuk hoger en ze zullen hun gezin ook mee moeten verhuizen. Die heren directeuren hebben het reuze naar hun zin met hun vrienden in het Gooi of de een of andere mooie villawijk in Nederland.
    Mensen die niet gemotiveerd en niet loyaal zijn en alleen maar komen werken voor een extreem hoog salaris kun je maar beter niet aannemen. Mensen die zo een baan niet accepteren voor hetzelfde salaris als de Balkende norm lijken mij niet de meest gemotiveerd en niet erg loyaal. Werknemers die alleen voor een absurd hoog salaris kun je maar beter niet aannemen. Werken om ’iets nuttigs te doen voor de maatschappij’ is ook een belangrijke drijfveer en misschien geeft dat wel meer voldoening. Moraliteit is voor werknemers belangrijker eerlijkheid, oprechtheid en betrouwbaarheid doe wat je belooft, zeg waar het op staat en houd je vooral aan je eigen regels!
    Moraliteit van het bedrijf in de omgang met het personeel op alle niveaus, in de relatie met de klanten en met betrekking tot wet- en regelgeving. Integriteit en morele waarden horen in een hoog in het vaandel.”te staan.

    De AFM ( gedrags toezicht banken)geeft het slechte voorbeeld!
    De heer de Jager moet zich niet omver laten praten door een stel gladde nietsnutten.

  • , wo 27 april 2011 13:25 in reactie op Jacqueline Wouters Reageer op

    Kunt U me even aangeven wat U met deze post beoogt?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 15:00 in reactie op Jacqueline Wouters Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik ben het volledig met u eens. Vooral de eerste regels spreken tot de verbeelding.

  • Jacqueline Wouters, wo 27 april 2011 12:34 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Ik zou deze mensen maar eens serieus nemen!
    Zelf loop ik het al jaren te roepen dat het niet goed gaat bij de banken ik hou er zelf een blog van bij.
    En die volgende crises ja hoor die komt er ook aan en de politici zijn een soort van struisvogels ze nemen het niet serieus genoeg.
    VVD kan toch moeilijk hun golf vriendjes en zoontjes afvallen die ze naar voren schuiven op belangrijke plaatsen in de bank wereld,
    Misselijk en gevaarlijk cultuurtje van intimidatie en koppen die rollen als je niet meegaat in het bedrog zelfverrijking en zelfverheerlijking!

  • Truus Beek, wo 27 april 2011 12:07 Reageer op Truus

    Truus

    Welk systeem is volgens u dan duurzaam

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 12:24 in reactie op Truus Beek Reageer op Evert

    Evert

    Totaal wetenschappelijk...allesomvattend en niet 'slechts' wat wel zo van pas komt.

    Pas dan kun je d'r creatief mee gaan omspringen en je emoties aanwenden waar die er toe doen..binnen de daadwerkelijke samenleving niet de aangeleerde saampjes-be-levingen....daar krijg je maar dictatortjes van die het sceptetje aan het nageslacht 'mogen' overhandigen onder het uitkramen dat ze daar recht op zouden hebben.

  • Cor Edelenbosch, wo 27 april 2011 11:53 Reageer op Cor

    Cor

    Om dit te voorspellen hoef je geen econoom te zijn. Ieder weldenkend mens zal nu toch wel eens weten: dat het kapitalistische systeem aan hebzucht ten onder zal gaan.

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 12:02 in reactie op Cor Edelenbosch Reageer op Evert

    Evert

    'Het' is niet eens de hebzucht meer die daar garant voor staat, als indoctri-natie-slachtoffer heb je geen eens een andere keuze meer dan 'gewoon' aan het winstbejag deel te nemen op straffe van uitgekotst te worden.

    Allemaal nog eens erfplichtig vastgelegd ook nb!

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 11:03 Reageer op Evert

    Evert

    Kunnen die topeconomen voor de broodnodige verandering nou niet eens met een zinnig alternatief op het belachelijke monetaire systeempje (incluis de erfplicht) op de propjes komen?

    Laten we wel wezen, al werd alleen die erfplicht maar aangepakt dan had iedere mensch in beginsel eindelijk gelijke kansen.
    Alsof in de 'juiste' kringen rondkruipen niet voldoende voordelen oplevert?

  • N N, wo 27 april 2011 11:25 in reactie op Evert van Vliet Reageer op N

    N

    Wat is erfplicht? En wat heeft dit te maken met het monetaire systeem?

  • Evert van Vliet, wo 27 april 2011 11:44 in reactie op N N Reageer op Evert

    Evert

    Nou doei, zie je dat verband dan niet?

    Waar de 1 (totaal ongefundeerde) rechten komt opeisen bij de gratie van het 'juiste' DNA, pasje, religie e/o enige andere indoctri-natie is de ander verplicht dat te tol-er-eren, (h)erkennen en ja, zelfs te respect-eren.

    Allemaal uit de dikke duimen gezogen nonsens.

    De natte droom voor een minieme minderheid (en hun nageslacht) is en blijft een regelrechte nachtmerrie voor 'derden' en de planeet.

    Dat heeft alles met het huidige monetaire systeempje te maken, 'het' staat namelijk garant voor roven zonder je druk te hoeven maken over de goederen die je helemaal niet nodig hebt terwijl de hooivorken ten strengste verboden zijn verklaard...ijskoud kunstje zolang je de individuen in je directe omgeving maar op het randje van gezapige (monetaire) 'tevredenheid' houdt.

    Waar dat 'elders' toe leidt is 'hun' erfplichtig probleempje?

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, wo 27 april 2011 13:12 in reactie op N N Reageer op Fred

    Fred

    Als u het antwoord van de heer Van Vliet kan ontcijferen dan bent u een heldere geest... ;)

  • Piet de Geus, wo 27 april 2011 14:35 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Piet

    Piet

    Ik geloof dat hij nog steeds mokt omdat hij enerzijds geen riante erfenis heeft mogen ontvangen en er anderzijds ook geen economisch systeempje is dat hem toestaat om van nut te zijn.

  • N N, wo 27 april 2011 17:56 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op N

    N

    Vrij duidelijk lijkt me, al ben ik het niet in alle lijnen met hem eens. Naar mijn mening kunnen mensen wel de behaalde basale mensenrechten erven.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 15:09 in reactie op N N Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Velen gingen u voor, slechts weinigen waren volhardend genoeg...

  • Albert Hofmann, wo 27 april 2011 10:59 Reageer op Albert

    Albert

    Nieuwe crisis? We zijn net begonnen aan de 'oude'

  • Frank Schutte, wo 27 april 2011 10:59 Reageer op Frank

    Frank

    Elke nonvaleur kan gekozen worden in ons parlement en denkt en geloofd zelfs dat dankzij dit feit dat hij of zij het zich kan veroorloven om de slachtoffers van een groep graaiende profiteurs als veroorzakers op te voeren van alle problemen, omdat ze niet over voldoende kennis beschikken.
    Want het afbreken van onze verzorgingstaat en sneeuwruimen en participatiebanen bedenken voor alle slachtoffers van een groep graaiende profiteurs kan elke randdebiel voor 150.000 euro p/j.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, wo 27 april 2011 13:16 in reactie op Frank Schutte Reageer op Fred

    Fred

    Mooi he, democratie?

  • Anja Lodewijks, wo 27 april 2011 13:52 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Anja

    Anja

    Demoncratie

  • N N, wo 27 april 2011 20:09 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op N

    N

    Je kunt pas van democratie spreken als de macht en instituties in onze samenleving ook gedemocratiseerd zijn. Anders heb je onevenredige invloed vanuit de macht van het geld i.p.v. democratische invloed.

  • , wo 27 april 2011 10:09 Reageer op

    Deze overheid, of liever DEZE regering die banken tot de orde roept??
    Mag ik even een teiltje?

  • cor mol, wo 27 april 2011 09:49 Reageer op cor

    cor

    De exposure bij de grote Nederlandse banken is relatief nog groter dan in het artikel van Boot is aangegeven. Zie hiervoor het artikel op voxeu.com waaruit blijkt dat de verhouding activa/bbp voor de drie grootste banken voor Nederland bijvoorbeeld veel hoger is dan voor Duitsland. Let daarbij ook op de groei sinds 1990. Als u daarbij weer dat VOC-gevoel krijgt, moet u even nagaan hoe die VOC aan zijn eindje kwam.[http://www.voxeu.com/index.php?q=node/6346].

    In een interview met Korteweg in het FD werd recent aangegeven dat de Europese banken een exposure hebben voor de landen Griekenland, Ierland en Portugal (PIG) van ongeveer 210 miljard Euro. Als die banken daarop 30-50% op moeten afboeken ontstaat een verlies van 70-105 miljard Euro. Wie denkt u dat dit bedrag dan weer gaan ophoesten?

    Misschien toch maar snel de banken opsplitsen op basis van dit voorstel? [http://tinyurl.com/3s9gsg6]

  • roher vogel, wo 27 april 2011 09:24 Reageer op roher

    roher

    Wat een treurige verhalen hier allemaal. Beste mensen het is nog nooit zo goed gegaan in de wereld. Zorg is echter dat we de gigantische krachten die op alle maatschappelijk vlakken los komen
    in toom weten te houden en dat is wat anders. Het is pas erg als iedereen de diagnose zoals die hier in het algemeen verwoord wordt zou navolgen. Dat zou nml. betekenen dat iedereen op de zijlijn plaatsneemt en met een roeptoeter loopt te
    toeteren hoe slecht of het gaat. Steek je handen uit de mouwen en stort cement ipv dat het zo slecht gaat.

  • Harm J, wo 27 april 2011 13:18 in reactie op roher vogel Reageer op Harm

    Harm

    Het is de mensen op aarde die met een gouden paplepel in de mond zijn geboren inderdaad nog nooit zo goed gegaan. De gehele taart wordt inderdaad nog steeds groter. Tegelijkertijd worden de punten die eruit de taart gesneden worden echter steeds ongelijker. Terwijl de rijken steeds meer krijgen, blijven de armen achter.

    Migranten wordt het steeds onmogelijker gemakt om net als de rijke wereldburgers op zoek te gaan naar hun geluk. Het onderwijs wordt steeds meer uitgekleed en steeds ontoegankelijker gemaakt. De publieke sector staat al jaren in de uitverkoop.

    Dus ja, dat het steeds beter gaat is voor zo'n 10% van de wereldbevolking waar, maar voor 90% een fictie.

  • Piet de Geus, wo 27 april 2011 15:46 in reactie op Harm J Reageer op Piet

    Piet

    "De gehele taart wordt inderdaad nog steeds groter. Tegelijkertijd worden de punten die eruit de taart gesneden worden echter steeds ongelijker."

    Welnee, de punten worden steeds eerlijker verdeeld. In landen als China, India en Brazilië krijgen ze een steeds grotere punt. En ja, daarvoor moet jij een stukje inschikken.

  • Truus Beek, wo 27 april 2011 08:58 Reageer op Truus

    Truus

    Laten we deze weken allen overgaan naar de Triodos bank
    zul je zien dat de economen gelijk krijgen

    Maar vanuit den Haag en DNB moet er een trengere toezicht worden gehouden.

  • Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 12:19 in reactie op Truus Beek Reageer op Jager

    Jager

    Gewoon nationaliseren die hap zijn we van alles af .

  • N N, wo 27 april 2011 20:14 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op N

    N

    Feitelijk waren ze genationaliseerd met ons geld gekocht door de staat, maar de staat deed dat om ze te 'redden' i.p.v. ze dienstbaar voor de maatschappij en de belastingbetaler op te zetten.

  • Anja Lodewijks, wo 27 april 2011 08:50 Reageer op Anja

    Anja

    Treffende uitspraak gisteren in Nieuwsuur van een van de economen:

    De grote bankiers zijn keurig aangeklede handelaren in financiële lucht.
    Deze uitspraak zegt alles.

    Ze zijn niet anders dan dubieuze tweehands autoverkopers. Louche figuren.
    Dat het weer fout gaat, is wel heel duidelijk. En wie dat niet wil zien, houdt zichzelf een bord voor de kop.
    Dit hele gebeuren was jaren geleden al voorspeld inclusief het indekken van de luchtbel met de volgende luchtbel.
    Ik ben erg benieuwd met welke conclusie de Nederlandse Bank komt en hoelang de regerende politici de ontkenningsfase volhouden en de lobbyisten nog laten bepalen.

  • Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 13:30 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Jager

    Jager

    Het hele gebeuren was al jaren voorspeld
    maar dat las je niet in nederlandse kranten
    die waren toen ook al veel te druk met moslims in een kwaad daglicht te zetten

  • Anja Lodewijks, wo 27 april 2011 14:18 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Anja

    Anja

    De kranten weet ik niet zo precies, ik heb wel stukken gelezen van Willem van Middelkoop en zijn boek "Als de dollar valt " is uit 2007.
    http://www.willem-middelkoop.nl/als_de_dollar_valt
    http://www.willem-middelkoop.nl/
    Hij sprak het toen ook uit op RTL Z.
    Vpro zond een tegenlichtaflevering uit op 14-01-08:
    http://video.google.nl/videoplay?docid=-7895759020329729238#
    Money as debt staat al op youtube sinds zeker 2007, toen nog niet nederlands ondertiteld.
    http://www.youtube.com/watch?v=Xw8OkHZxARA
    Marcel Messing noemde het al in 2006:
    http://video.google.com/videoplay?docid=2025737815077941161#

  • Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 15:12 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Jager

    Jager

    Ik weet ook wel dat er wel eens iets doorsijpelde naar de mainstreammedia maar het was zeer sumier en ook geen voorpaginamateriaal maar wat geneuzel in de marge

  • Anja Lodewijks, do 28 april 2011 10:44 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Anja

    Anja

    Wouter Bos zat toendertijd, iig voor de kapitaalinjecties uit, aldoor openlijk in de ontkenningsfase. Hij propagandeerde de betrouwbaarheid van de nederlandse banken in die tijd. Wat betreft opkomen voor het nederlandse volk is de politiek een farce, net zo'n farce als democratie.
    En wat betreft de grote kranten; er zitten eerlijke journalisten tussen maar er is ook informatie die niet betrouwbaar en zo krijgen we te vaak een vertekend beeld tot en met leugens.
    Bepaald werkelijk nieuws krijgt geen bestaansrecht van politiek en media of graag afgedaan als complottheorie.

  • N N, wo 27 april 2011 20:10 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op N

    N

    LOL

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 08:30 Reageer op Joop

    Joop

    We zitten in het oog van de financiële storm...

    Onthou het maar.

  • Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 13:37 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jager

    Jager

    Ik kwam laatst een paar grieken tegen
    ......

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 13:39 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Joop

    Joop

    En? Beviel het?

  • Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 14:28 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jager

    Jager

    Ja Grieken zijn leuke mensen
    Ik weet ook niet waarom ik ben nooit in dat land geweest maar het klikt altijd tussen mij en grieken

    wat me opviel is dat ze best boos waren dat men in dit deel van europa de schuld bij de griekse bevolking neer wil leggen.

    "wij moeten bezuinigen op alles maar ondertussen blijven frankrijk en duitsland onze corrupte regering voor miljoenen wapens verkopen"

    Was min of meer de strekking

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 14:35 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Joop

    Joop

    De gemiddelde Griek, zoals ik ze daar en hier ben tegengekomen, is nogal trots en heeft behoorlijke lange tenen. (Maak bijvoorbeeld niet de fout hun historie zelf te interpreteren.)
    Maar als het klikt zit je al gauw aan met een glaasje lokale 'distillaat' en wordt het gezellig laat.
    Net Nederlanders
    ; )

  • Piet de Geus, wo 27 april 2011 14:44 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "behoorlijke lange tenen"

    Welnee. Bestel een lekker kopje Turkse koffie en je bent meteen goede vrienden!

  • Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 15:15 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jager

    Jager

    Ze vonden Nederlanders knettergek
    En daar was ik het best mee eens

    (volgens mij ben ik gewoon griek geweest in mijn vorige leven)

  • Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 15:26 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jager

    Jager

    [Maak bijvoorbeeld niet de fout hun historie zelf te interpreteren]

    In tegenstelling tot hier op Joop.nl (vast genoemd naar joop schouten) ben ik heel diplomatiek en allert op gevoeligheden .

    Ik stel vooral vragen over de historie
    Ik bombardeer mensen tot expert en laat vervolgens mijn mening daar over schijnen .
    En vaak zeg ik "ik heb me laten vertellen dat ... "
    Dat is natuurlijk niet zo vreemd gezien hoe veel ik ook lees over een land ik daar niet ben opgegroeid.

    Ik ben 10 x in portugal geweest in zowat alle streken en steden (behalve de azoren) en weet nog geen snars .

    (al weet ik meer dan de gemiddelde portugees over hun eigen historie weet)

    Geschiedenis is geen Wiskunde
    Wiskunde is een eenvoudig vak waar 1+1 twee is en als je dat eenmaal weet ben je klaar.

    Geschiedenis heeft net zoveel uitkomsten als er mensen zijn

  • Michiel Online, wo 27 april 2011 14:04 in reactie op Joop Schouten Reageer op Michiel

    Michiel

    "We zitten in het oog van de financiële storm..."

    worden we opgezogen, of krijgen we de andere kant voor ons kiezen? dat is de vraag die je stelt denk ik?

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 14:28 in reactie op Michiel Online Reageer op Joop

    Joop

    Het was geen vraag maar een constatering Michiel.
    Het economisch systeem hanteert nog steeds dezelfde formules met wat cosmetische aanpassingen; het (schijnbaar) redden banken met ons geld en wat vrijblijvende afspraken.
    Daarnaast hangt er nog steeds een enorme derivatenschuld van 600 biljoen dollar boven de wereldeconomie.
    (De schijnbare rust die dit geeft is het oog van de storm.)
    Beide houdt dus in dat er wezenlijks niet veel is veranderd. Dus tel uit je winst. Beter gezegd: op naar de afgrond.

  • Joop Schouten, wo 27 april 2011 14:47 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    '...het (schijnbaar) redden VAN banken met ons geld en wat vrijblijvende afspraken...'

  • jose van leeuwen, wo 27 april 2011 08:29 Reageer op jose

    jose

    http://www.bastadebat.nl/Inside-Job.htm
    "The Film That Cost over $20.000.000.000.000 to Make"

    De wereldwijde financiële crisis heeft meer dan 20 biljoen dollar gekost en resulteerde in miljoenen mensen die hun baan en huis verloren. Met oog op de naderende 1 mei, Dag van de Arbeid, zal Basta! donderdag 28 april de documentaire ‘Inside Job’ vertonen. Deze film demystificeert de complexe mechanismen die leidden tot het verlies van miljoenen banen en huizen tijdens de recente financiële crisis. We zien hoe de politiek al decennia overheidsregulering ontmantelt, Wall Street haar risicogedrag verhevigt en de 'grote' zakenopleidingen geen antwoord hebben op de onontkomelijke problemen. Middels intensief onderzoek en interviews met de grote financiële spelers, politici en journalisten volgt ‘Inside Job’ de opkomst van een vileine industrie en legt de verstrengelde relaties bloot die corrupte politici, wetgevers en academici met elkaar onderhouden.

    Al gaat deze documentaire met name over de financiële crisis in Amerika, met de vertoning van deze film wil Basta! het debat omtrent de financiële crisis in Nederland aanwakkeren. Zeker nu 1 mei weer duizenden mensen de straat op zullen gaan, niet alleen om de historisch verworven arbeidsrechten te vieren, maar juist om het overheidsbeleid omtrent de financiële crisis in de vorm van diepgaande bezuinigingen op de sociale sector in Nederland aan de kaak te stellen

  • Rob van Koot, wo 27 april 2011 08:23 Reageer op Rob

    Rob

    Banken zijn fout, we moeten met dat gegeven leren leven. Ze waren fout, ze zijn het en zullen het altijd blijven. Ik ben beslist voor de vrije marktwerking maar deze sector is te verrot om fatsoenlijk met die vrijheid om te kunnen gaan. Doe mij maar een staatsbank.

  • , wo 27 april 2011 08:20 Reageer op

    Ik zal voorzichtig doen met wat ik zeg, er hangt op deze site een heel peloton mensen rond dat de manier waarop men in de financiële sector bezig is, zichzelf overwaardeert en gerommel in de marge stimuleert buitengewoon OK vindt.
    Want ze verdienen het en het staat in hun contract enzo.

    Dus mensen, niet aankomen.........
    Dat diezelfde wereld volledig corrupt is, en meer weg heeft van een doortrapt piramidespel dan van eerlijk zakendoen , dat diezelfde corrupte bende al wéér bezig is de boel grondig te verzieken, en daarmee een nieuwe crisis uitlokt, ach, dat is een detail dat tzt wel door de belastingbetaler zal worden opgelost.

  • Piet de Geus, wo 27 april 2011 08:41 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Want ze verdienen het en het staat in hun contract enzo."

    Wat de economen zeggen is wel iets substantiëler dan jouw afgunst jegens de salariëring en je holle populistische praatjes over corruptie. Maar, zoals Engelen al suggereert, dan wordt het blijkbaar te moeilijk.

  • , wo 27 april 2011 10:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Want corrupt handelen is niet identiek aan corruptie, Piet.

  • Piet de Geus, wo 27 april 2011 11:36 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Want corrupt handelen is niet identiek aan corruptie"

    Met geleend geld naar het casino gaan heeft net zo weinig te maken met corruptie als met fietsendiefstal. Alleen simplisten gooien alles wat hen niet bevalt op een grote hoop omdat ze dan niet verder na hoeven te denken: bespaart veel hoofdpijn, zullen we maar zeggen.

  • Jan O., wo 27 april 2011 14:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    U heeft nogal een lage dunk van Uw tegenstanders.
    Of heeft U misschien een iets te hoge dunk van Uzelf?

  • Piet de Geus, wo 27 april 2011 14:39 in reactie op Jan O. Reageer op Piet

    Piet

    "U heeft nogal een lage dunk van Uw tegenstanders."

    Ik denk dat ik hun onderscheidingsvermogen redelijk in kan schatten. Dat verschilt overigens per persoon per onderwerp, al is het "zolang ik me maar zo extreem mogelijk uit zal het wel ok zijn" zo langzamerhand een epidemie.

  • , wo 27 april 2011 15:39 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Kijk, zo kennen we pietertje weer.
    LOL

  • Han van der Horst, wo 27 april 2011 11:35 in reactie op Piet de Geus Reageer op Han

    Han

    Zullen we de financiële sector maar eens geheel nationaliseren? Want op deze manier wordt het niks.

  • cor mol, wo 27 april 2011 12:20 in reactie op Han van der Horst Reageer op cor

    cor

    De fantastische resultaten van de staatsbanken kunnen we zien bij onze Oosterburen:
    http://www.zeit.de/2011/16/Kolumne-Bankenrettung

  • 'Klaas Jeltsma, wo 27 april 2011 12:36 in reactie op Han van der Horst Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    @Piet: Het is inderdaad naar het casino gaan met geleend geld. Aangezien geld een eerste levensbehoefte is, is dat behoorlijk schandalig.

    @Han: zoiets moet er inderdaad gebeuren. Of het loskoppelen van particulier-zakelijk.

    Ik heb de film 'inside job' ook gezien, en raad iedereen aan deze te kijken. Vooral schokkend is de verregaande vermenging van overheid en bancaire top. Het zorgt voor corruptie, belangenverstrengeling en lobbygroepen die welig tieren. Inmiddels ben ik in staat om te protesteren tegen het huidige systeem. Wanneer mensen daarmee beginnen sluit ik me aan. Weg met de bancaire lobby! Weg met het speculeren met een primaire levensbehoefte!

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, wo 27 april 2011 13:14 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Fred

    Fred

    Uhm kapitaal is geen primair levensbehoefte...

  • 'Klaas Jeltsma, do 28 april 2011 00:04 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Geld is inderdaad geen primaire levensbehoefte. Maar als we door speculatie ed weer naar een systeem van ruilhandel worden teruggeslingerd, dan is het monetaire systeem wel iets elementairs.

  • Piet de Geus, wo 27 april 2011 13:20 in reactie op Han van der Horst Reageer op Piet

    Piet

    "Zullen we de financiële sector maar eens geheel nationaliseren?"

    Iets met kind en badwater. Laten we eens beginnen met het opnieuw scheiden van universele banken en investeringsbanken.

  • Joe Speedboot, wo 27 april 2011 15:19 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joe

    Joe

    Re: Laten we eens beginnen met het opnieuw scheiden van universele banken en investeringsbanken.

    Dat lijkt me ook maar vooralsnog lijkt de politiek het te druk te hebben met de caviapolitie, een JSF kopen, koopzondagen, hoofddoekjes etc..

  • , wo 27 april 2011 13:29 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Ja, hoor Piet, ik ben behoorlijk afgunstig op die jongens die zich ten koste van elke vorm vergraaien aan gemeenschapsgeld.
    Ik zou het, dat begrijp je zeker wel, graag zelf doen.
    Het is alleen zo jammer dat ik vind dat ik genoeg heb, en dat het me verder zal jeuken of een ander meer krijgt dan ik.
    Is dat voor de Pietermanskes dezer wereld moeilijk te vatten?
    Tja.

  • Piet de Geus, wo 27 april 2011 16:50 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Het is alleen zo jammer dat ik vind dat ik genoeg heb"

    En ik maar denken dat je naarstig op zoek bent naar geld om je emigratieplannen een keer doorgang te kunnen laten vinden...

  • , wo 27 april 2011 17:11 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Moppie, daar heb ik absoluut geen cent extra voor nodig.
    Vreemd, nietwaar?

  • jose van leeuwen, wo 27 april 2011 08:20 Reageer op jose

    jose

    pensioenfondsen en banken speculeren met voedsel en grondstoffen. Als ik dan mensen hoor praten om economische gelukzoekers tegen te houden dan wordt ik ziedend.
    Banken en pensioenfondsen die bewust speculeren om hogere prijzen en daarmee het leven van velen zo bemoeilijken zijn economische gelukzoekers over de ruggen van mensen heen.
    Rellen in arme landen ,doden en gewonden omdat zij meer geld willen hebben. Men maakt geld met geld en daar staat geen productie tegenover.
    Pensioenfondsen en banken gebruiken ons geld om projecten te financieren ,te speculeren en op te souperen.
    Waar blijft de woede?

  • Jan vdH, wo 27 april 2011 08:12 Reageer op Jan

    Jan

    Video

    http://nieuwsuur.nl/video/235860-topeconomen-luiden-noodklok.html

  • jaap vos, wo 27 april 2011 07:52 Reageer op jaap

    jaap

    De banken bv vooral abn/amro = gerrit zalm !, zijn verslaafd aan 'ons' geld die ze spenderen aan bonussen & gokken op de beurs. Daarnaast stimuleren wij het zelf doordat we massaal te lui zijn om de daad bij het woord te voegen. Overstappen is zo'n rompslomp is een veel gehoord (kul) argument !? Het kost helemaal geen moeite om over te stappen is mijn eigen ervaring. Ik ben vorig jaar overgestapt omdat ik de ing beu was (bonussen & vrouwonvriendelijk ). Er is een erg goede overstapservice die geldt voor een lange periode, ik geloof een half jaar na de daadwerkelijke overstap ! Dus help de verslaafde van zijn verslaving af en stap over !!

  • Piet Knollema, wo 27 april 2011 09:49 in reactie op jaap vos Reageer op Piet

    Piet

    Bij zo'n reactie vraag ik me dan af wat daar achter zit.
    Wat is de reden dat jij bijvoorbeeld alleen de AMRO-ABN noemt en die van Zalm.
    Heeft dat iets te maken met jouw ongetwijfeld grote kennis van het bankwezen of gewoon met op niets gebasseerde politieke onderbuikgevoelens?

  • jaap vos, wo 27 april 2011 17:34 in reactie op Piet Knollema Reageer op jaap

    jaap

    bij zo'n reactie denk ik altijd waarom kom jij toch zo op voor de abn amro ......... Mijn reactie volgt na het kritisch volgen van de berichtgeving over het wel & wee bij de banken. De abn amro & ing springen nou niet echt in het oog als het gaat om maatschappelijke betrokkenheid, milieu, etc. Voor mij belangrijke zaken. Wel springen ze in het oog als het gaat om de verdeling van bonussen (abn amro), de directeur van de ing kon zich niet voorstellen dat zijn bank kon functioneren zonder bonussen, etc. Kortom gedrag dat je aan het denken zet & waar ik dan op reageer met consumentengedrag in dit geval ben ik overgestapt & voor als je geinteresseerd bent: ik ben naar de asn gegaan & nu al 2 jaar een erg tevreden klant !!!

  • Sylvia Stuurman, wo 27 april 2011 07:39 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Economen vanuit de banken komen in de politiek en vanuit de politiek gaan ze de bankenwereld weer in. Daarin schuilt het gevaar dat zij 'in hun eigen waarheid gaan geloven.]

    Dat is in feite een vorm van corruptie van de politiek, ook al gaat die corruptie subtieler dan wanneer er cash over of onder de tafel rolt.

    Ik denk dat deze belangenverstrengeling (niet alleen met banken; ook met mooie veelverdienersbaantjes in allerlei semi-publieke "geprivatiseerde" organisaties) een van de grote problemen van de politiek is, en daarmee van Nederland.

    Je stemt in de meeste gevallen op mensen die er hun eigen geheime agenda op na houden, voor persoonlijk gewin.

  • cor mol, wo 27 april 2011 09:55 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op cor

    cor

    corruptie van de politiek?
    Oh ja, zeker even niet opgelet, het stond toch echt op JOOP:
    http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/kapitaaleisen_banken_omhoog

  • Johannes Zeilstra, wo 27 april 2011 11:27 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Johannes

    Johannes

    Corporatisme.......

  • jeroen barends, wo 27 april 2011 06:42 Reageer op jeroen

    jeroen

    Het werkt bij jullie al net zo als hier in ZO Azie. Een pure corrupte broekzak-vestzak zaak (als het echter hier te gek wordt met een bepaalde corrupte club grijpt het leger in en zet gewoon de regering af, daar kunnen jullie nog wat van leren ;-). De Herenclub wisselt zijn senioren-leden uit tussen politiek en bankwezen met de wetenschap en gelegenheid dat als het fout dreigt te gaan na het graaiwerk de politiek en overheid (practisch hun eigen) banken zal herspekken om de zaak niet om te laten vallen, want "tja mensen, want dan hebben jullie belasting betalers uit de polder pas echt een probleem hahaha... ahem"

    Hoe sluis je belastinggeld dubbel naar jezelf toe langs zowel overheids- en particuliere kanalen. Nu nog een vette oorlog voor het militair-industrieel complex en de wederopbouw en infrastructuur business om nog meer belastinggeld naar over te maken. Het Midden Oosten lonkt weer.

    Maar goed. Er IS helemaal geen echt geld meer. Alleen getallen in computers bestaande uit schulden verpakt in opties op de waarde van die schulden. Bij de Great Global Monetary Meltdown van 12-'12 blijft er een klein clubje puissant rijke execs (met voornamelijk goud als contant kapitaal) bestaan die al wat er over is van het falliete bank- en bedrijfsleven voor een prikkie opkoopt en dan verder uw baas is.

    Trouwens ook logisch dat je nu alle miljoenen graait die je maar pakken kan met die wetenschap. Op Januari 2013 kost een halfje wit 9,5 miljoen Euro bij Appie en een liter plantenzaadbenzine 11,2 miljoen bij de Sjel... Om deze tijd eind April 2014 wordt voor het eerst een biljet van 500 miljard Eurodollar in omloop gebracht...

    En ik met een glimlach zittend in m'n schommelstoel op een terrasje voor m'n houten huis in een klein zelfredzaam dorpje tussen de rijstvelden op het platteland van Ubon Ratchathani in het noord-oosten van Thailand. Aem op schoot, de zelfgestookte genever bij de hand en lap grond met alle buren om ons eten te verbouwen (of heb ik dat al eens gezegd?).

  • Frans S, wo 27 april 2011 03:00 Reageer op Frans

    Frans

    Zo lang we dit vieze bruin-1 kabinet hebben zal het niet veranderen want
    de broekriem moet nog strakker worden aangetrokken bij de minst draagkrachtigen.
    waarom? nou daarom om JSF's en een kerncentrale aan te schaffen en om de
    bedrijven die eraan meedoen zoals Urenco en VDL...systems voormalige philips
    in Almelo de vrije teugels te geven met zeer forse (rechtse hobby) subsidies!
    Bovendien moeten alle collectieve dingen zoals zorg,sociale voorzieningen enz
    ervoor worden afgebroken en wordt de samenleving steeds oneerlijker omdat steeds
    meer mensen moeten gaan stelen om nog wat te kunnen eten en om de eindjes aan het eind
    van de maand aan elkaar te kunnen knopen vooral als ze ook nog kinderen hebben
    die ook een hoop geld kosten kortom dit systeem werkt criminaliteit in de hand.
    Die JSF's en die kerncentrale zijn volledig overbodig en verhinderen bovendien
    de weg naar een veiliger wereld en ze vernietigen de weg naar duurzaamheid.
    Dit bruine kabinet is meer met straffen en het totaal ontregelen van Nederland bezig
    dan de banken en de topelite goed aan te pakken en het zal een totale puinhoop moeten
    worden voordat de mensen in opstand komen tegen dit uiterst oneerlijke en gevaarlijke
    systeem.
    Er zijn verschillende protesten en acties in het land tegen kernenergie en andere
    nare zaken kijk op internet kom er ook naartoe met velen want ze zijn in de politiek
    stokdoof,natuurlijk leest de politie ook mee en die moet in z'n oren knopen dat dankzij
    die kerncentrale en de JSF's en de banken die weer subsidies krijgen zij ook flink
    worden gekort oftewel bij de politie, brandweer enz komen veel mensen op straat want
    het kost te veel en de politiek heeft geen zin om geld bij te leggen want ze geilen
    op die JSF's en nieuwe kerncentrale die miljarden kost en die 3000 nieuwe agenten zullen
    er nooit komen.

    Gaan we hier naartoe?
    Banken gered Nederland kapot de politiek stond erbij en keek erna en deed niets!

  • bert haan, wo 27 april 2011 02:11 Reageer op bert

    bert

    De aanstaande creditcard luchtbel in de U.S.A zal samen met een nieuwe banken crisis ons land in een onleefbare situatie brengen.
    De bestaande en aankomende bezuinigingen, samen met de grote verkwisting van geld zullen voor veel nederlanders niet meer acceptabel zijn.

  • , wo 27 april 2011 09:22 in reactie op bert haan Reageer op

    Maar die bankbazen zijn allemaal toffe boys, die hun centen inclusief bonussen *eerlijk* hebben verdiend en uitonderhandeld.
    Jawel.
    Ten koste van ons allen.

  • Michiel Online, wo 27 april 2011 01:42 Reageer op Michiel

    Michiel

    Ik heb net de derde film van Zeitgeist gezien. En ondanks dat de film me op een behoorlijk aantal punten wel teleur stelde denk ik niet dat het probleem bij "de banken" ligt maar bij de mens zoals in de film wordt uitgelegd.

    Dus ik denk dat wat deze man hier zegt, niks gaat oplossen. De interesse van politici ligt bij geld want dat houdt de economie draaiende, en dat hele motivatiesysteem daarachter hoort bij de destructiviteit die de economie teweeg brengt...ik vrees dat we aan de vooravond staan van een ommeslag die gemaakt gaat worden, "one way or the other".

  • Anja Lodewijks, wo 27 april 2011 12:28 in reactie op Michiel Online Reageer op Anja

    Anja

    ....ik vrees dat we aan de vooravond staan van een ommeslag die gemaakt gaat worden, "one way or the other".....

    We komen ook dichterbij 2012. Zou de illuminatie hier achter zitten?
    I.i.g de hoogste tijd voor zelfredzaamheid. Zelfredzaamheid was in de tweede wereldoorlog ook de manier om te kunnen overleven.
    http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M26&s=M67&ss=P1007&l=NL

  • Hugo Freutel, wo 27 april 2011 01:12 Reageer op Hugo

    Hugo

    De opmerking Hans Hoogervorst ( VVD! ) spreekt boekdelen:
    "Hans Hoogervorst, oud-minister van Financiën en scheidend voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), noemde de bankensector onlangs in Buitenhof "de sterkst gesubsidieerde sector in Nederland, nog erger dan de landbouwsector."
    Als zelfs liberalen gaan twijfelen aan de banksector, dan is er iets goed mis.

  • Anja Lodewijks, wo 27 april 2011 08:51 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Anja

    Anja

    ....Als zelfs liberalen gaan twijfelen aan de banksector, dan is er iets goed mis.....

    Het is geen twijfelen weer, maar weten.

  • Piet de Geus, wo 27 april 2011 09:42 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Piet

    Piet

    "Als zelfs liberalen gaan twijfelen aan de banksector, dan is er iets goed mis."

    Maar dat is toch niet nieuw? Het zijn niet voor niets GL en D66 die al een tijdje aandringen op aanscherping van Basel 3.

  • Jan O., wo 27 april 2011 10:25 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Hoogervorst is toch van de vvd?
    Daar heb ik ze nog niet gehoord over verscherpte controle op de banken.

  • Joe Speedboot, wo 27 april 2011 11:05 in reactie op Jan O. Reageer op Joe

    Joe

    Kennelijk werkt het bij de meesten zo dat ze als ze eenmaal deel uitmaken van een bank of politiek, ze razendsnel besmet worden door het oogkleppenvirus. Zie Kok, De Waal, etc.

  • Anja Lodewijks, wo 27 april 2011 12:08 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Anja

    Anja

    Vergeet hierbij Zalm niet, ook zo'n hoofdmoot.

  • Jac Schmidt, wo 27 april 2011 13:01 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Jac

    Jac

    Jammer voor de samenleving maar de poltiek heeft over deze materie niets te vertellen.
    Het groot kapitaal maakt zelf wel uit wat goed voor hen is.

    Al die onderwijzers en ambtenaartjes in de Tweede Kamer weten van toeten noch blazen hoe de financiele wereld in elkaar zit. Zij zijn met huid en haar aan de langskomende lobbyisten overgeleverd.
    Wat de man in de straat al door schaa en schande heeft ontdekt, namelijk dat die hele financiele wereld windhandel is, id bij de kamerleden nog niet doorgedrongen.
    Zij zijn er ook niet echt in geinteresseerd, volksvertegenwoordiger zijn is voor de meeste een woord- en spitsvondigheidspelletje.

  • Anja Lodewijks, wo 27 april 2011 18:30 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Anja

    Anja

    ....Al die onderwijzers en ambtenaartjes in de Tweede Kamer weten van toeten noch blazen hoe de financiele wereld in elkaar zit. Zij zijn met huid en haar aan de langskomende lobbyisten overgeleverd....
    Lobbyisten is een crime van de portemonnaie van het volk, dat is zeker.
    Ik laat mij toch niet wijs maken dat Wouter Bos van niets heeft geweten. Dat hij zwijgt als een graf over bepaalde zaken en bepaalde belangen heeft, lijkt mij meer aannemelijk.

    Op 9 februari 2011 vond in de aula van Cobbenhagen iFinance plaats, een evenement georganiseerd door studievereniging Asset | Accounting & Finance. Notoir spreker tijdens de middag was Wouter Bos.

    Onderwerp van de middag was de cultuur in de financiële wereld. Op die cultuur is, vooral sinds de financiële crisis, behoorlijk wat aangemerkt. Gedurende de middag werd met een interactief programma nagedacht over de toekomst. Roel van de Ven, die de PR van het evenement organiseert, kijkt terug op een geslaagde dag.

    “De bezoekersaantallen liepen al een aantal jaar terug, waarop het bestuur zich afvroeg hoe we dat konden tegengaan.” De oplossing werd gevonden in nieuwe media. Zo werden Youtube-filmpjes getoond bij de introductie van elke stelling, en werd er gebruik gemaakt van stemkastjes.

    Maar eerst gaf Wouter Bos, de keynote speaker, een presentatie over het bankwezen en de kredietcrisis die hij aan den lijve ondervond als minister van financiën. Laat zien dat je geleerd hebt van de crisis, adviseerde hij banken en handelaars. Daarnaast waarschuwde Bos ervoor dat de overheid zich niet al te veel moet inmengen met het bankwezen.
    http://universonline.nl/2011/02/09/wouter-bos-op-ifinance/

  • Jan O., wo 27 april 2011 13:36 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Jan

    Jan

    Ik denk dat dat wel klopt, ja.
    Corruptie is besmettelijk.

  • cor mol, wo 27 april 2011 13:20 in reactie op Piet de Geus Reageer op cor

    cor

    D66 dringt inderdaad al een tijdje aan op versterking van de banken en heeft daarvoor ingehuurd de voorzitter Boele Staal van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) , als de tijd het toelaat ook nog Eerste Kamerlid D66.

    Boele Staal: Banken zijn nooit ongezond geweest
    http://www.youtube.com/watch?v=f-RMGUBbUEQ
    http://tinyurl.com/3tnhy6r

  • Hugo Freutel, do 28 april 2011 00:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op Hugo

    Hugo

    GL en D66 vind ik markteconomisch liberaal light.
    Hoogervorst is een hardcore vrije markt lobbyist en uit zijn mond vind ik de typering van banken opmerkelijk.
    Banken zijn geen gewone bedrijven en daarom moeten er strenge regels komen voor grotere eigen kapitaaldekking.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven