29 juli 11 15:23 Reageer (173) Economie RSS

Griekse steun nog eens 35 miljard duurder; niet gemeld door De Jager

Oppositie geïrriteerd: Minister had bedrag moeten noemen

Was het eerder premier Rutte die er zo 50 miljard euro naast zat toen hij het over de financiële ondersteuning van Griekenland had, deze keer is het minister de Jager zelf die een kleine 35 miljard euro in een bijzin verstopt. Wat het Nederlandse aandeel daarin zal zijn, moet nog blijken, zo schrijft NRC Handelsblad. Wat wel duidelijk is, is dat Nederland zich aan een nog groter bedrag heeft gecommitteerd dan de Jager eerder meldde.

Nederland moet samen met andere eurolanden 35 miljard euro storten als garantie voor de Europese Centrale Bank (ECB), zo meldt NRC. Dit bedrag komt bovenop de 109 miljard die door de eurolanden en het Internationaal Monetair Fonds is toegezegd en de 59 miljard die moet worden bijgedragen door banken en andere financiële instellingen. 

In zijn brief aan de Kamer noemt De Jager de garanties aan de ECB in één zin en zonder bedrag. De oppositiepartijen reageren geïrriteerd. Zij vinden dat de extra garantie gemeld had moeten worden aan de Kamer. Het ministerie van Financiën laat in een reactie weten dat het bedrag niet vermeld is omdat het geen directe steun aan Griekenland betreft, bovendien zullen de garanties maar voor korte tijd nodig zijn, aldus NRC Handelsblad.

Lees hier meer

Update 19.15

SP, D66 en PvdA vragen het kabinet om opheldering over de nieuwe blunder in pakket Griekenland. SP-Kamerlid Ewout Irrgang vindt dat het kabinet dit weekend een brief moet sturen waarin ze alles uitlegt. "Zo kan er maandag worden besloten of de Kamer moet terugkomen van reces."

Irrgang: "Wij zijn tot nu toe nooit voorstander geweest van de steunpakketten, omdat ze onvoldoende de staatsschuld van Griekenland aanpakken en de banken onvoldoende bijdragen. Maar voorstander of tegenstander, we moeten in ieder geval kunnen beschikken over de goede cijfers. Door blunders van Rutte en De Jager hebben we dat niet. Aan dat gerommel moet snel een einde komen."

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (173) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Suzan Uz, zo 31 juli 2011 16:10 Reageer op Suzan

    Suzan

    Beleid van dit kabinet :

    Het volk wordt lekker bezig gehouden (cq afgelied) met Islam zus, Islam zo en integratie etc etc media offensief. Lins en rechts houden zijn met er zoet mee. Taak van gedoogpartner PVV.

    Ondertussen worden veel essentiëlere zaken, dat voor de toekomst van Nederlandse burgers ingrijpender is, tussen neus en lip summier doorgedrukt. Zoals het subsiediëren van goklust van banken in schulden in Zuid Europese landen.

    IPV de graailust van de banken en financiele instellingen aan banden te leggen, wordt het risicovol handel in schulden gewoon doorgesubsidiëerd met belastinggeld. Lik je vingers maar af Rutte en Jager.

    Maar ondertussen wel, sociale voorzieningen en de kunst versoberen en de zorg versoberen "linkse" hobbies, dat kost geld.

    Nee, rechtse hobbies, HRA en banken geld inpompen valt daarbij uiteraard in het niet.

    Laat het volk maar kibbelen over integratie en Islam, kan "rechts"Nederland, vingerlikkend hobbies bekostigen.

  • Ernst Anepool, ma 01 augustus 2011 22:03 in reactie op Suzan Uz Reageer op Ernst

    Ernst

    Yep, 35 miljard vergissen in het voordeel van de Bank is geen probleem, maar er 37 van te maken en de bezuinigingen op de sociale zekerheid en cultuuronderwijs en ander onderwijs te schrappen, dat kan ie niet.


    Dat iemand die zich tientallen miljarden vergist niet per direct naar huis gestuurd word en dan huiswerk krijgt, begrijp ik echt niet.

  • Suzan Uz, zo 31 juli 2011 15:53 Reageer op Suzan

    Suzan

    Het komt er simpelweg hierop neer, bankiers en financiele instellingen hebben gehandeld in schulden en gespeculeerd op de Griekse markt en dreigen nu verlies te lijden en de burgers mogen dat betalen.

    Wat nog erger is, Griekenland is niet te redden, die gaat op termijn toch failliet. Dus nog meer weggegooid geld.

  • jose van leeuwen, zo 31 juli 2011 12:08 Reageer op jose

    jose

    Volgens mij is binnen de EU elk land bezig met eigen belangen en het financieren van het bedrijfsleven onder het mom van ontwikkeling samenwerking.
    http://www.europa-nu.nl/id/viqrizo6gayl/nieuws/brief_regering_buitenlandse_markten?ctx=vihmlj2yj7im
    Sterk de nadruk legt men op eigendomsrecht en openbreken van de vrije markt voor zover die nog niet vrij is.
    Het kan toch niet zo zijn dat er alleen maar winnaars zijn, winnaars in arme landen en in Europa of Nederland.
    Waar en zijn er verliezers?

  • jose van leeuwen, zo 31 juli 2011 10:48 Reageer op jose

    jose

    http://www.vrede.be/nieuws/47-bewapening-militarisering/2162-de-reele-kostprijs-van-de-oorlog-tegen-het-terrorisme
    Gek dat de VS failliet gaat, goed voor bedrijven maar niet voor burgers.

  • Bert van Baar, za 30 juli 2011 19:52 Reageer op Bert

    Bert

    Volgens mij wordt het steeds aantrekkelijker om de Grieken uit de Euro te laten zakken.
    Ze maken 2% uit van de EU economie? What the heck??
    En kom nou niet met de opmerking dat dat het vertrouwen van de economie aantast! Die economie-jongens hebben een geheugen van 2 dagen en zitten de hele dag op het Beurs (Casino) plein hun verslaving weg te gokken.

  • Dik Brix, za 30 juli 2011 17:47 Reageer op Dik

    Dik

    Je kan mij niet wijsmaken dat De Jager, als hij met een brief van 10 kantjes komt om op een ingewikkelde manier 'helderheid' te brengen in de smoes van Rutte, die extra bijdrage niet heel bewust heeft verstopt in die ene bijzin.

    Als de oppositiepartijen dan niet verder komen dan 'irritatie' en 'blunder', dan is dat pure prietpraat.
    Zij zijn allang akkoord en zullen er verder niets mee doen.
    Want het was zeker geen 'blunder' van De Jager, het was heel bewust zo gebracht.

    Beetje off topic, maar wel aardig om artikel van Matthijs Bouwman te lezen op Z24.nl over de constructie van het EFSF, waar volgens hem gebruik gemaakt wordt van precies dezelfde constructies als van de banken met de doorverkoop van slechte hypotheken en tot de crisis leidden.
    Hij vindt het EFSF weliswaar uiteindelijk geen slechte constructie, maar geeft wel duidelijk de manier van denken van politici en deel economen weer.

    Er verandert niets, we gaan rustig verder op de ingeslagen weg.

  • Mostafa Mouktafi, za 30 juli 2011 14:31 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    lachwekend: ik hoor vaak Nederlanders zeggen: Ja, de jeugd van tegenwoordig zijn niet goed in wiskunde,heel raar''
    Vind je het gek? als het kabinet zelf kan niet goed rekenen, hoe zou een lering op school ergens een X zoeken??

  • kees van eck, za 30 juli 2011 21:37 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op kees

    kees

    Wie rekent er niet goed?
    Gewoon (bewust of onbewust) verkeerde informatieverschaffing.

    De Jager heeft wel een cum laude economie.
    U?

  • , zo 31 juli 2011 11:42 in reactie op kees van eck Reageer op

    Daar wordt het dus niet fraaier van, lijkt me

  • Joop Schouten, za 30 juli 2011 14:05 Reageer op Joop

    Joop

    Ik las een opmerking van Sander Boon. 'Goud is de enige vorm van bezit waar geen claim tegenover staat'.

    Met de schijnoplossing van geldproductie wordt de waarde alleen maar minder. De schulden stapelen zich op. Als het punt bereikt wordt dat de productiekosten van geld onrendabel is blijft er dus maar één overgebleven solide ruil- en betalingsmiddel over.
    Goud.

    Hoveel goud ligt er in de kluis van Griekenland?

  • Marq Pas, za 30 juli 2011 13:01 Reageer op Marq

    Marq

    Het moet me wel even van het hart dat ik het geen stijl vind om Jan-Kees de Jager zo te photoshoppen dat hij op een Italiaanse hitman lijkt.

  • , za 30 juli 2011 13:12 in reactie op Marq Pas Reageer op

    Had ik ook al gezien.
    "T is géén kijk!!

  • Lot Lievaart, za 30 juli 2011 15:03 in reactie op Reageer op Lot

    Lot

    Was mij niet opgevallen, maar nu je het zegt:-)

  • Herman , za 30 juli 2011 15:08 in reactie op Marq Pas Reageer op Herman

    Herman

    Dat hij op een Italiaanse hitman lijkt.

    Nou bij die club waar hij aan deel neemt is ie gegarandeerd de Capo di tutti capi.

  • Aert Willem d'Holbach, za 30 juli 2011 11:09 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het is heel simpel: wij brengen meer spullen naar Griekenland waar we geld voor krijgen dan dat de Grieken naar Nederland brengen. Als de Grieken geen geld meer hebben, kopen ze die spullen niet meer en dat is slecht voor ons.

    Maar wat me nog meer opvalt is dat de solidariteit van sommige socialisten kennelijk ophoudt bij de Nederlandse grens en dat geeft te denken. Dat geeft ernstig te denken. Internationaal socialisme? Aan mijn reet.

    En dan even on topic; 35 miljard reserveren is wat anders dan 35 miljard weggeven. Als mensen 35 euro in het spaarvarken hebben, is het ook niet weg.

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 11:38 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Suzan

    Suzan

    Beste Aert,

    Het heeft niets met solidariteit te maken, maar meer met woekerrentes die Griekenland moet ophoesten, wegens veroorzaakte enorme schulden. Wie is er hierbij gebaat ??

  • Aert Willem d'Holbach, za 30 juli 2011 13:27 in reactie op Suzan Uz Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Europa.

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 14:53 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Suzan

    Suzan

    Europa ?

    Wie ? De bevolking of de bankiers ?

  • Hein van Leeuwen, za 30 juli 2011 13:30 in reactie op Suzan Uz Reageer op Hein

    Hein

    De nieuwe overeenkomst met de Grieken voorziet in een verlaging van de rente, dus aan die eis is voldaan.

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 15:12 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Suzan

    Suzan

    Van welke rente ?

    U denkt niet dat de bank-,spaar- en hypotheekkosten verhoogd zullen worden als consequentie van deze actie?
    En dat de ziektkosten premies drastisch verhoogd zullen worden onder het mom van inflatie ?

    Geldsteun aan Griekenland is in een woord een actie ten bate van bonusjagers en graaiers, net zoals het invoeren van de Euro munt.

  • Marjolein Stuijfbergen, za 30 juli 2011 13:55 in reactie op Suzan Uz Reageer op Marjolein

    Marjolein

    "'Het heeft niets met solidariteit te maken, maar meer met woekerrentes die Griekenland moet ophoesten, wegens veroorzaakte enorme schulden. Wie is er hierbij gebaat ?? ""


    Betekent dit dan ook dat men de bevolking van Nederland geen extra bezuinigingen kan opleggen omdat er met 'woekerrente' wordt terugbetaald?

    Anders incasseeert de staat x aantal keren dubbel wat het uitleent zowel van Griekenland als de eigen bevolking.

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 14:51 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Suzan

    Suzan

    =Anders incasseeert de staat x aantal keren dubbel wat het uitleent zowel van Griekenland als de eigen bevolking.=

    Hoe bedoel je ?

  • Marjolein Stuijfbergen, za 30 juli 2011 15:36 in reactie op Suzan Uz Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Hoe bedoel je ?

    Van de Grieken vanwege het terugbetalen van de lening mèt rente, maar omdat het de staat geld kost, althans dat kunnen ze straks gaan zeggen, moet er vervolgens extra bezuinigd worden.

  • Aert Willem d'Holbach, za 30 juli 2011 14:29 in reactie op Suzan Uz Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het alternatief is geen steun verlenen. Is dat dan de oplossing? En kom alsjeblieft met de reactie dat het gratis geld moet zijn of een rentepercentage dat alleen maar verlies oplevert.

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 15:35 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Suzan

    Suzan

    Nee, hooguit 2 miljard. Nederland zit in Griekendland met 1,5 miljard terwijl Franse banken met 86 miljrd in Griekenland zitten.

    Of je verlies nemen als Nederland, een geen geld geven. De Grieken hadden maar beter hun zaakjes moeten regelen. Visie heet dat.

  • Dik Brix, za 30 juli 2011 17:56 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Dik

    Dik

    '35 miljard reserveren is wat anders dan 35 miljard weggeven. Als mensen 35 euro in het spaarvarken hebben, is het ook niet weg.'

    Waarschijnlijk wel als je op basis van die 35 euro een garantie voor 350 euro geeft aan een eetclubje van je neefjes en nichtjes. Zeker als die nog in de groei zitten en wel een hapje lusten.

  • Oog van de Kraai, za 30 juli 2011 10:45 Reageer op Oog

    Oog

    Als de PVV nu de stekker eruit trekt, zit ze tegen een PvdA aan te kijken die alleen maar sterker wordt.
    Als de PVV de stekker nog een tijdje laat zitten, maakt ze zichzelf steeds belachelijker, want ze steunt natuurlijk dit soort clowneske trucjes van de Jager/Rutte.

    Moeilijke keuze voor Wilders, en wat gebeurt vaak als mensen een moeilijke keuze moeten maken?

    Ze verlammen, en maken dan impliciet toch een keuze.

  • Aert Willem d'Holbach, za 30 juli 2011 11:25 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    1. Het intrekken van gedoogsteun betekent niet noodzakelijkerwijze dat het kabinet valt alhoewel doorregeren wel verdomde moeilijk kan worden;
    2. De val van een kabinet leidt niet per definitie to nieuwe verkiezingen, lees er de kieswet en grondwet maar eens op na.

  • Oog van de Kraai, za 30 juli 2011 12:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Oog

    Oog

    De kans dat het kabinet door kan zonder de PVV-steun is heel erg klein, zoals je zegt. Ik neem niet aan dat voor die optie wordt gekozen. Ze zijn dan volledig chantabel door links, maar zetten wel hun naam onder de voorstellen. De VVD als zetbaas in dienst van de PvdA, ik geloof niet dat dat realistisch is.

    En wanneer het kabinet valt, dan zijn er twee opties, proberen een ander kabinet samen te stellen uit de huidige Tweede Kamer-verdeling, of nieuwe verkiezingen. Dit laatste wordt door de Kiesraad geadviseerd aan de minister van BZK, en die beslist altijd bij de val van een kabinet voor nieuwe verkiezingen. Er is geen reden tot trendbreuk in deze.

    Indien de minister van BZK opportunistisch zou zijn, zou hij als CDA-er geen nieuwe verkiezingen willen bij een kabinetsval, want het CDA staat er historisch slecht voor. Dergelijk opportunisme zou echter niet acceptabel zijn, het is dan ook nog nooit vertoond, naar mijn weten, misschien in een oorlogssituatie, dat het zou kunnen.

  • Johannes Zeilstra, za 30 juli 2011 14:01 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Johannes

    Johannes

    /1. Het intrekken van gedoogsteun betekent niet noodzakelijkerwijze dat het kabinet valt alhoewel doorregeren wel verdomde moeilijk kan worden;/ Waarom? het is slechts een woord, Stel, hypothetisch, de PVV zegt om electorale redenen de gedoogsteun op.
    Maar blijft wel met dit kabinet meestemmen op punten waar ze het mee eens zijn. (doen ze nu ook). De "oppositie"blijft meestemmen met dit kabinet op punten waar zij het mee eens zijn (doen ze nu ook) wat veranderd er dan de facto? Allen het woordje gedoog kabinet wordt minderheids kabinet.
    / 2. De val van een kabinet leidt niet per definitie to nieuwe verkiezingen, lees er de kieswet en grondwet maar eens op na/
    Het kabinet hoeft niet te vallen als de gedoogsteun wegvalt, ze hebben alleen maar stemmen nodig bij moties, en of die nu bij de "oppositie"of de PVV vandaan komen maakt niets uit.

  • Aert Willem d'Holbach, za 30 juli 2011 14:34 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ja precies.

  • , zo 31 juli 2011 14:47 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Overigens jouw vvd-held Bolkestein heeft zich vernietigend uitgesproken tegen dit gedrag van jager en rutmans.
    En wat vindt een oprecht vvd-ertje dáár dan weer van?
    (Zag ik vanmorgen even op NUJIJ langsflitsen en was verrast.)

  • Marjolein Stuijfbergen, za 30 juli 2011 11:48 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Marjolein

    Marjolein

    ""Moeilijke keuze voor Wilders, en wat gebeurt vaak als mensen een moeilijke keuze moeten maken?"'

    De spagaat waarin de PVV zich heeft gemanouvreerd gaat steeds pijnlijker worden; ik wil niet al te plastisch worden, maar indien de dhr. Wilders geen maatregelen treft zal het tot een grote scheuring leiden.

    Niet dat ik erom zal rouwen overigens!!!

  • peter van den bemt, za 30 juli 2011 10:32 Reageer op peter

    peter

    Rutte had net laten zien dat hij niet goed bij de les was geweest. Er gaat 50 miljard meer in de steun dan hij gedacht had. Nou ja, zolang onze rijksten daar geen last van hebben, en daar zorgt hij wel voor, is dat natuurlijk niet zo erg. Maar om dan, voor Jager, te moeten zeggen dat er nóg eens 35 miljard meer heen zou gaan, was qua timing natuurlijk niet zo lekker. En dus moest de als meest betrouwbaar gewaardeerde minister Jager het wegmoffelen.

  • Jan Peters, za 30 juli 2011 02:06 Reageer op Jan

    Jan

    Hahahahaha..... allemaal met steun van de PvdA die consequent dit meest vreselijke kabinet sinds WOII (volgens hun, niet volgens mij) blijft steunen. Het kabinet moet wel. Wilders is hartstikke tegen dus geen meerderheid maar steeds komt die PvdA weer en duwt ze weer naar een meerderheid. Ik vraag me af wie de werkelijke gedoog partner is. De PVV of de PvdA? En dan te bedenken dat Wilders eigenlijk ook voor is maar hij kan lekker roepen, kiezers winst opstrijken in de zekerheid dat de PvdA toch voor stemt in het algemeen belang en de electorale rekening betaald. En Plasterk maar roepen ‘dit blijft niet goed gaan’ daarmee zeggend. Het Nederlands belang zal me roesten, ik zit hier voor mezelf.

    Nee mensen die miljarden gaan sowieso nergens over. Het zijn garantstellingen waar NOOIT werkelijk aanspraak op gemaakt zal worden. Dat trekt het Europese electoraat niet dus worden gewoon voortijdig (2013) andere truckjes verzonnen. Uiteindelijk betaald de Europese burger de rekening via inflatie, minder economische groei. enz. In ieder geval op een manier die niet rechtstreeks te herleiden is. En dat is goed zo. Dat spel begrijpt de Jager en hij doet een prima job in het belang van Nederland en Europa en ons aller welvaart.

  • Herman , za 30 juli 2011 10:10 in reactie op Jan Peters Reageer op Herman

    Herman

    En Plasterk maar roepen ‘dit blijft niet goed gaan’ daarmee zeggend. Het Nederlands belang zal me roesten, ik zit hier voor mezelf.

    Zeldzaam hoe een wetenschapper zo snel salonfähig en pluche geil kan worden.
    Hij slikt werkelijk alles van De Jager.

  • , za 30 juli 2011 12:13 in reactie op Herman Reageer op

    Ja, ik had ook hoge verwachtingen van Plasterk maar er is er niet één die me meer is tegengevallen.

  • Ruud Wiemer, za 30 juli 2011 12:17 in reactie op Jan Peters Reageer op Ruud

    Ruud

    [allemaal met steun van de PvdA die consequent dit meest vreselijke kabinet sinds]

    En met steun van D'66 en GL en CDA en VVD en misschien vergeet ik er nog een paar, waarom noem je er maar 1?

  • Jorn L, za 30 juli 2011 00:42 Reageer op Jorn

    Jorn

    Ik sluit me bij de enkeling aan. Ik ben niet van mening dat links of rechts hier iets mee van doen hoeft. Links of rechts maakt niet uit, de kern van de kwestie, daar waar de hele rimram om draait; is het wel of niet willen behouden van een corrupt stelsel. En corruptie kent geen kleur, geen politieke voorkeur, enkel het menselijk ratio dat faalt ongeacht de partij.

    Beste mensen, of u nou SP, VVD of PVV heeft gestemd, wat is de conclusie? En in alle gevallen is de pijnlijke realiteit dat in geen van de gevallen geluisterd is naar de achterban, laat staan dat er geluisterd is naar de nee-stem van het volk als een entiteit. Sterker nog, we zijn nu voor de zoveelste maal aan het compenseren voor het falen- en in stand houden van een corrupt stelsel dat het er niet toe doet of u links of rechts bent. Het heeft gedurende de afgelopen twintig jaar geen verschil gemaakt in de vraag of we de EU moesten oprichten of niet, die is er ondanks alles gewoon gekomen. En daar draait het om.

    Ik wil dit graag verder verklaren, want ik vind het kwalijk dat links en rechts überhaupt een rol spelen in dit debat en de vele die er nog zullen volgen.

    Ik hoop dat mensen zich gaan realiseren en inzien dat wat we aan het doen zijn kwalijk is en gevolgen heeft ongeacht welke klasse van de bevolking u toe behoort. Het steekspel met linkse- en rechtse retoriek is enkel het benoemen en uiten van symptomen en frustraties. En terwijl het volk onderling aan het vingerwijzen is, blijven de schuldigen mooi zitten waar ze zitten en doorgaan met deze criminele activiteiten.

    Het is toch van de zotten dat Rutte noch JKdJ weten waar ze ons voor laten betalen? Is dat niet frappant? Dat we maar honderden miljarden blijven pompen en we kennelijk niet eens de tekst lezen of begrijpen? Is dat niet hét hoogtepunt van deze ronduit misselijke grap?

    Dus hier gaan we weer: Oh nee, de Griekse regering geeft te veel uit terwijl er te weinig binnenkomt aan belasting en vergat daarbij even te melden dat het al veel te lang onterecht staatspapieren had laten omwisselen voor meer schuld van de Griekse Centrale Bank. Uiteraard in de hoop er iets mee te bereiken, maar toen dat ook faalde haalden de rente-marges steeds harder in tot het moment kwam dat de Griekse regering zoveel van het budget moest aflossen aan schulden dat het niet meer kon voorzien in studie-hulp, sociale voorzieningen, ouderdomsregelingen enzovoorts.

    'Geen probleem' zegt de Europese Centrale Bank, 'ik koop die schulden wel van je, dan kun jij lekker blijven aanmodderen met dezelfde methodes en hey, je betaalt vast wel terug hè?'.

    We weten hoe dat is verlopen, tot het punt dat de ECB niet langer deze troep kon opkopen (tegelijkertijd was het al naarstig bezig de rommel van Ierland, Portugal, Spanje en Italië op te kopen) zonder zo ernstig verlegen te komen zitten m.b.t. solventie dat het geen kant meer op kon. Het stelsel was zichzelf dronken aan het zuipen in een steeds rapper tempo. Dus wat doen we?

    Juist. Belletje plegen naar de Europese Commissie, die vervolgens wetgeving door de strot van iedere lidstaat drukt of er nou 'nee' wordt gezegd of niet. Dit was uiteraard al ruim van te voren gedaan voor nog maar duidelijk was waarom de EC voortaan nagenoeg letterlijk landen tot protectoraten kon stichten en overnemen/in de verkoop doen.

    Dan, een jaar of twee later barst de bom. En iedere Centrale bank van elke lidstaat koopt massaal staatspapieren op van de respectievelijke regering, wederom schuldbriefjes met rente, opdat de regeringen 'garant' kunnen staan voor landen die de economie niet hebben om uit een dusdanig gat te komen.

    We kieperen er een flinke bak geld in. Iedere lidstaat nu zelf verwikkeld in oplopende schulden. Verbazing alom wanneer blijkt dat Griekenland zich inderdaad niet nuchter kan zuipen door meer schulden op bestaande schulden te stapelen. En terwijl de schulden toenemen en daarmee een groter en groter aandeel van de begroting volledig op gaat aan rente-aflossing (zie ook Nederland), hoe minder en minder er geïnvesteerd kan worden in o.a.(de lijst is lang) de creatie van banen. En zonder banen, ofwel een productie-economie, is het einde zoek. Als ze niets van waarde gaan creëren en exporteren (wat nu niet eens meer mag)en de burger in een steeds dieper isolement komt te zitten zonder gezondheidszorg, toekomst op een studie, een pensioen enzovoorts, is het een ware tsunami van driewerf k*t. Dus zit er niets anders op dan letterlijk het land in de verkoop te zetten en volledig af te sluiten van de markten. Krankzinnig, niets minder dan krankzinnig en een volledige middelvinger tegen ieder begrip van democratie of vrije marktwerking.

    Sterker nog. We zijn daar nu, op dit moment. Zo erg is het al. En nog gaan we door. Onze regering die onze pensioenfondsen op het spel wil zetten, onze regering die zichzelf toestaat om meer en meer rente te moeten gaan aflossen op de leningen die het afsluit bij De Nederlandsche Bank, schurk Wellink en nu de nieuwe Jan doedel.

    Wie doet dat nou? Het bewust, cent voor cent, inleveren van onze soevereiniteit. Het inleveren van, binnenkort, onze pensioenen. Of het nou direct in de put van Griekenland is, of aan het afbetalen van de schulden aan de DNB, of later aan het subsidiëren van onze instortende bouwsector en huizenmarkt. Tegelijkertijd hebben we het nog niet eens over wat de gevolgen hiervan zijn voor onze gezondheidszorg, onze belastingen, onze pensioenen waar we hard voor werken zodat we later niet de eindjes aan elkaar hoeven te eten. De inflatie die steeds scherper oploopt naarmate we meer geld blijven printen en toveren. Het ebt direct de waarde van ons geld weg. De burger wordt hoe dan ook, in ieder Europees land, dubbel gepakt. En dan heb ik het niet over de zgn. inflatie van max. 2%, dat is nog exclusief de onzichtbare inflatie in voedsel, eigen bijdrage, huur en ga maar door. En dan komt daar bovenop nog het doortrap-effect van kansen die voor de volgende generatie kleiner worden. En je hiermee mensen in een hoekje drukt, criminaliteit aanspoort, wanhoop sticht. En er dan weer een politieke punchline van maken, misselijkmakend.

    Dat heeft niets meer met links of rechts te maken. Dat heeft alles te maken van de cementering van de Europese Fiscale Unie en de opheffing van onze stemmen, zekerheden en democratische slagkracht. Te krankzinnig voor woorden. Wie staat daar nou voor? Wie gelooft er nou nog in een goed einde aan dit verhaal? Dat is er niet.

    Droeviger nog is dat er sommigen zijn die werkelijk erin geloven. Die werkelijk geloven dat rente, op schuld, met nog meer rente en een escalerend effect, zichzelf wel oplost. Of dat we het voor een groter goed doen. Dat zou dan enkel en alleen gelden voor de eurofielen die u allen bij de neus heeft genomen en zich permanent vastgebeten heeft en niet meer loslaat. Dat zou gelden voor de door- en door corrupte bankiers, investeerders en directeurs die hier op wonderbaarlijke wijze alleen maar beter van worden. En niemand die ze voor het gerecht sleept. Niemand die deze criminelen benoemen voor wat ze werkelijk zijn.

    Dat is de kwestie van onze tijd. En dan kunnen we lang en breed neuzelen over, eerlijk gezegd, volstrekt irrelevante onzin en boetes en maximum-snelheidsverhoging en Wilders zus en PvdA zo. Het lijkt mij op zijn minst gezegd dat de burger beter verdient dan dat. En het lijkt mij dat voor de burger iets veel belangrijkers speelt dan die onzin in Den Haag.

    De originele crisis was al jaren in de maak. Hoe kan het anders dat Griekenland zich willens en wetens en met de zegen van de Centrale Bank zo lelijk heeft kunnen verwikkelen in schulden? Juist, dat kan alleen maar omdat de banken er pure winst op boeken. Maar ook omdat ze crisis een middel werd en nog steeds is om macht, simpelweg macht, over te hevelen.

    Onderschat niet de irrationaliteit van politici, burgers enzovoorts wanneer geconfronteerd met een crisis die maar door en door gaat. Een crisis die nota bene kunstmatig is en draait om 'geld' dat nooit echt bestaan heeft. Het is, zoals de Engelsen zo mooi zeggen, een klassieke en meedogenloze 'power grab'. En het blijkt uit ieder handelen, iedere wet die door de EC wordt aangemaakt, doorgedrukt wordt en uitgevoerd wordt alsof het een programma afwerkt. Totdat volledige lidstaten compleet zonder zeggenschap komen te zitten en de burger op geen enkele wijze democratische invloed kan uitoefenen op de eurofielen. Het is geavanceerde en zorgvuldige oorlogsvoering en economisch imperialisme.

    De originele crisis was al jaren in de maak. Hoe kan het anders dat Griekenland zich willens en wetens en met de zegen van de Centrale Bank zo lelijk heeft kunnen verwikkelen in schulden? Juist, dat kan alleen maar omdat de banken er pure winst op boeken. Maar ook omdat ze crisis een middel werd en nog steeds is om macht, simpelweg macht, over te hevelen.

    Onderschat niet de irrationaliteit van politici, burgers enzovoorts wanneer geconfronteerd met een crisis die maar door en door gaat. Een crisis die nota bene kunstmatig is en draait om 'geld' dat nooit echt bestaan heeft. Het is, zoals de Engelsen zo mooi zeggen, een klassieke en meedogenloze 'power grab'. En het blijkt uit ieder handelen, iedere wet die door de EC wordt aangemaakt, doorgedrukt wordt en uitgevoerd wordt alsof het een programma afwerkt. Totdat volledige lidstaten compleet zonder zeggenschap komen te zitten en de burger op geen enkele wijze democratische invloed kan uitoefenen op de eurofielen. Het is geavanceerde en zorgvuldige oorlogsvoering en economisch imperialisme.

    En terwijl dit spektakel zich ontvouwd en geen van de mediaconcerns het weten in te schatten voor wat het is, laat staan dat ze de burger informeren. Wordt er, terwijl de schulden oplopen en de eerste rondes bezuinigingen intreden, met het vingertje gezwaaid nota bene door onze eigen politici;

    "We moeten het niet willen om uit de EU te stappen, dat is funest."

    "Nederland is beter af in de EU, we kunnen echt niet terug."

    "Als we nu stoppen, wacht Nederland een superduperenorme strop!"

    Pertinent onwaar en volstrekt gelogen, zonder schaamte. En in sommige gevallen denk ik echt dat de helft ervan echt niet beter weten, ze er de meest basale economische kennis niet voor hebben. Dat ze evengoed bij de neus genomen zijn. De andere helft kijkt reikhalzend uit naar hun zeteltje in Europese toren van Babylon. Zij zitten immers straks niet op de blaren. En zoals we weten zullen carrièrepolitici, links- rechts of centrum, de burger in de uitverkoop zetten voor eigen gewin. Dat is corruptie en u mag hier Rutte en JKdJ direct voor verantwoordelijk houden.

    Overigens is er, uiteindelijk na mijn hele betoog, wel een conclusie te trekken over wat we nou werkelijk zouden kunnen zeggen over links- danwel rechts. En dat is het volgende:

    Over het algemeen genomen zijn rechtse partijen door heel Europa in opkomst. En ze hebben nagenoeg allen gemeen, sommige linkse partijen trouwens ook, dat ze sterk anti-EU zijn.

    Wilt u zich nou alstublieft nog eens hard afvragen waar dit gigantische media-offensief tegen rechts werkelijk op gebaseerd is? Het is belangrijk om te realiseren dat dit niet echt over wat er in Noorwegen gebeurd is gaat, maar dat dit een kans bij uitstek is om de rechtse (en dus anti-EU) sympathie in Europa hard in te dammen.

    En in dat licht valt nog steeds niet te zeggen dat de linkse partijen daar bewust aan meespelen. Ik denk dat de meesten werkelijk redeneren vanuit de illusie dat onze wereld niet groter is dan 'links tegen wilders'. Andersom ook trouwens. En het is tijd om hiermee te stoppen. Er zijn werkelijk waar vele malen serieuzere zaken die een veel groter gevaar presenteren voor iedere burger.

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 11:16 in reactie op Jorn L Reageer op Suzan

    Suzan

    Uitstekend betoog. De burgers worden gewoon bestolen waar ze bijstaan.

  • R. Rokvok, za 30 juli 2011 11:34 in reactie op Jorn L Reageer op R.

    R.

    Prima verhaal maar het is natuurlijk wel een zaak van links tegen rechts. Rechts (of beter gezegd de werkgeversbelangen) is uit op een sterker Europa dat juist daardoor lidstaten tegen elkaar uit kan spelen. Links zit nog in de naïeve overtuiging dat de EU vooral een project is om vrede, breoderschap en veiligheid in Europa te vergroten; niet waar.

    Daarnaast negeert u de enorme herverdeling die plaats vindt door de grappen die u beschrijft. In feite wordt via een omweg virtuele waarde omgezet in reële bezittingen. Dit verdelingsvraagstuk is wel degelijk een zaak van links tegen rechts.

  • Marjolein Stuijfbergen, za 30 juli 2011 14:01 in reactie op Jorn L Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Duidelijk verhaal; en nu zitten de VS straks met hetzelfde dilemma, als ik u goed begrepen heb.

    Dan heeft u hier voortreffelijk het ontstaan van de tweede economische crisis verwoord!!!

  • Ernst Anepool, vr 29 juli 2011 23:57 Reageer op Ernst

    Ernst

    Ik roep al maanden dat de Jager niet anders doen dan Liegen over de staat van de Kas...

    er komt helemaal *niets* van de bezuinigingen terecht, hij schrijft alleen maar staatleningen uit,en geeft bevriende verzekerings kartels miljarden, want vergeet niet dat een groot gedeelte van die steun, direct terugvloeit naar onder andere Eureko/Rabo en ING/NN die via de woekerleningen nu goudgeld aan de opgedrongen rommelhypotheken in griekenland.


    Griekenland moet nu 72 Miljard alleen aan *rente* betalen, omdat de Jager de Rente verlaging *tegenwerkte* totdat Merkel hem tot de orde riep...

    En die rente, dus 72 miljard vloeit direct weer terug naar de steungevers, is dusalleen maar schuldvergroting!

    Ze hebben het dus nog niet eens over de *aflossing* want daar heeft kennelijk nog niemand echt overnagedacht, het gaat er voornamelijk over de rentebatalingen

    Kennelijk is de aflossing van secundair belang zoals dat gewoon is bij rommelhypotheken...



    En dat gebeurt dus van *ons* belasting geld, dat gaat niet naar Griekenland,maar gewoon naar Rabo en ING Duetsche Bank en RBS etc :-(

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 08:41 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Suzan

    Suzan

    =Ik roep al maanden dat de Jager niet anders doen dan Liegen over de staat van de Kas...=

    Dan bent je een roepende in de woestijn.

  • Ernst Anepool, ma 01 augustus 2011 00:24 in reactie op Suzan Uz Reageer op Ernst

    Ernst

    Yep. maar gelukkig zie ik dat er toch her en der gebruik word gemaakt van de onderzoeksverslagen die ik hier aflever.
    (en dat de Sysops bij het Rijk hun best doen om dan vlug de link te veranderen, wat ook wel een aardig compliment is eigenlijk :-)

  • Piet de Geus, ma 01 augustus 2011 08:33 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Piet

    Piet

    "gelukkig zie ik dat er toch her en der gebruik word gemaakt van de onderzoeksverslagen die ik hier aflever."

    Onderzoeksverslagen? Bij elkaar gecopy-paste onzin en malle complotten.

    "(en dat de Sysops bij het Rijk hun best doen om dan vlug de link te veranderen, wat ook wel een aardig compliment is eigenlijk :-)"

    Dat is geen compliment maar ernstige zelfoverschatting. Wat wel weer in het beeld past.

  • Gerard Bakker, vr 29 juli 2011 21:25 Reageer op Gerard

    Gerard

    Misschien moeten SP, D66 en PvdA ook maar eens 'ho' roepen tegen de geldhonger van De Jager, totdat meer respect voor de tweede kamer wordt getoond.

  • Suzan Uz, vr 29 juli 2011 21:47 in reactie op Gerard Bakker Reageer op Suzan

    Suzan

    het ook goed dat wilders een keertje achter zijn verkeizingsbeloftes zou staan en de stekker uit dit kabinet trekken, ipv de drastische maatregelen te gedogen, die regelrecht indruisen tegen zijn verkiezingsprogramma.

  • , za 30 juli 2011 08:02 in reactie op Gerard Bakker Reageer op

    Ik meen dat de SP al ho geroepen had.

  • Anja Lodewijks, vr 29 juli 2011 20:08 Reageer op Anja

    Anja

    Ongeloofwaardig. Demagogie.
    De techniek van het schokdempen. Het negatieve nieuws in etappes, dan kan het klootjesvolk wennen aan tegenvallers en zeuren ze minder hoorbaar.
    De heren politici hebben het te druk met besluiten nemen en hebben geen tijd om na te denken, dus denken ze automatisch ook niet na over de gevolgen van hun besluiten.

  • Private Eye, vr 29 juli 2011 20:08 Reageer op Private

    Private

    ECB is technisch failliet en kabinet probeert het verborgen te houden.

    Dat is de essentie van dit verhaal.

  • Joop Schouten, vr 29 juli 2011 19:26 Reageer op Joop

    Joop

    Hoeveel goud hebben 'wij' nog op voorraad?

  • Jo Wekker, vr 29 juli 2011 19:45 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jo

    Jo

    Dat heeft niets met goud te maken.

  • Henk Johan Faber, vr 29 juli 2011 20:56 in reactie op Joop Schouten Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    Het goud dat 'wij' bezitten ligt in ieder geval niet in onze Nederlandse kluizen en het is nog maar de vraag of dat goud niet is 'uitgeleend' (met andere woorden verwerkt in sieraden of de industrie).

  • Berthold Hohenlowe-Langenberg, za 30 juli 2011 03:52 in reactie op Joop Schouten Reageer op Berthold

    Berthold

    U bezit een hoeveelheid goud? Dat had ik niet gedacht van u.

  • Ruud Wiemer, vr 29 juli 2011 19:15 Reageer op Ruud

    Ruud

    Het Kabinet doet me denken aan de firma List en Bedrog, hoe lang kan dit nog duren??

  • Suzan Uz, vr 29 juli 2011 19:32 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Suzan

    Suzan

    Als de oppositie zo slap blijft, best lang.

  • , za 30 juli 2011 13:00 in reactie op Suzan Uz Reageer op

    Zolang de oppositie cq Cohen, Sap en Pech niets beters weten te doen dan hun tenen te tellen en af en toe, zij het fronsend, ja roepen gebeurt er niets.
    En zal ik dus de Pvda, D66 én GL heél lang verwijten dat ze met hun slappe zakkenwasserij dit kabinet zijn gang laten gaan.
    Afgezien van de vraag of ik de steun aan Griekenland terecht vind, en ik denk dat ik dat vind, is er véél te weinig kritisch commentaar over de manier waarop dit kabinet de burgers * voorlicht*
    (=voorliegt).
    Het zal best dat er bezuinigd moet worden, maar het hangt van je politieke kleur en visie af bij wie je dat doet.
    Dit kabinet bezuinigt bij de verkeerden, en op de verkeerde punten.
    En dáár doet de oppositie( die inmiddels die naam niet meer mag hebben, behalve misschien de SP) geen bal aan.

  • Ernst Anepool, ma 01 augustus 2011 00:22 in reactie op Reageer op Ernst

    Ernst

    VVD66 En GroenRechts kun je niets verwijten, die kunnen niets anders want dan raken ze hun aanhang van Zorgeverzekeraardirecteuren en de daaraan verbonden partijdonaties en pluchezeteltjes in de raad van bestuur kwijt.


    Ga maar eens kijken waar Rosenmöller en Halsema nu in de RvB zitten, opeens is al hun medegevoel voor de onderkant van de samenleving en het milieu in grote groenbruine wolken verdampt.

  • Suzan Uz, vr 29 juli 2011 18:02 Reageer op Suzan

    Suzan

    In Afrika komen de mensen letterlijk om van de honger, men kan een paar miljoen niet missen. Nee, dat kan ab so luut niet !! Echt niet. Nee, zielig, maar helaas. Laat die kinderen maar gewoon creperen. Economie , en buitenproportionele investeringen, maw. poen gaan nu eenmaal voor. Net of die geld van de bourgondische Grieken ooit terugkomt, met hun pensioen leeftijd van 45 jaar.

    Laten we vooral de pensioen in NL opkrikken naar 67 jaar. En wellicht in de toekomst tot 80 jaar.

  • Albert Hofmann, vr 29 juli 2011 17:51 Reageer op Albert

    Albert

    Hufter! (ik houd me in...) En maar vreemd blijven vinden dat mensen geen vertrouwen meer hebben in de politiek. Als je op zo'n naieve manier probeerd mensen te bedonderen, dan wordt het tijd om een ander beroep te kiezen...wordt makelaar, of ga spaarprogramma's of levenverzekeringen verkopen.

    Die steun zou en moet er komen...het enige wat je doet is het uitstellen. De top van de piramide is bereikt, erken het en ga vooruit kijken naar iets nieuws.

  • Suzan Uz, vr 29 juli 2011 17:30 Reageer op Suzan

    Suzan

    Dit kabinet wil/moet 18 miljard bezuinigen in 4 jaar tijd tot 2015.
    Bezuinigingen dat neergelegd wordt bij de NL burger en grotendeels bij de minima.

    Griekenland krijgt dus, hup, 109 miljard van EU landen (lees burgergeld) 59 miljard van de banken( ook burgergeld) en dan nu , als slagroom op een toetje, 35 miljard als garantie voor de Europese Centrale Bank.

    In totaal, 203 miljard.

    Ruim 10 voudige van die 18 miljard. Waar zijn we helemaal me bezig en waarvoor ?? Griekenland zal het toch niet terug kunnen betalen, op korte termijn, als die ooit al kan terugbetalen.
    Wel dames en heren, laten we nóg meer de broekriem aanhalen, dan wordt iig Griekenland gered.

  • Marc Kaptijn, vr 29 juli 2011 18:06 in reactie op Suzan Uz Reageer op Marc

    Marc

    Dat is dus geld wat wordt besteed om te voorkomen dat banken failliet gaan omdat bankiers met andermans geld onverantwoord hebben gegokt om zo hun eigen bonussen te spekken.

    Als er niet iets heel snel wordt gedaan om het wangedrag van de financiële top volledig aan banden te leggen (verbieden van bonusregelingen, nationaliseren van de banken, en daarmee de managers zeker niet meer belonen dan de balkenendenorm lijkt mij meer dan schappelijk) dan lijkt mij het allerlaatste restje geloofwaardigheid van deze regering verloren.

  • Albert Hofmann, vr 29 juli 2011 18:29 in reactie op Marc Kaptijn Reageer op Albert

    Albert

    1 centrale bank is voldoende in Europa....gaat helaas nooit gebeuren.

  • Suzan Uz, vr 29 juli 2011 18:37 in reactie op Marc Kaptijn Reageer op Suzan

    Suzan

    Verbieden bonussen etc. Na de laatste reddingsactie, en dat is een tijd geleden, tbv de NL banken, is er geen biet veranderd op dat vlak. Men gaat lustig door met bonussen, riante salarissen etc. etc. Wanneer gaat dat allemaal aan banden gelegd worden ?
    Geloofwaardigheid heeft deze regering wat mij betreft allang verloren.

    Schijnt dat Spanje ook behoorlijk in de financiele malaise zit. Dus, het is een kwestie van tijd dat er ook voor Spanje een reddingsactie komt.

    Wat een vooruitzicht.

  • kees van eck, vr 29 juli 2011 18:19 in reactie op Suzan Uz Reageer op kees

    kees

    Ja, uhm, je vergelijkt 203 miljard EU-geld met 18 miljard NL geld: wat zegt dit? Niets. Zet het aandeel dat NL betaalt af tegen de NL besparing, dat zegt tenminste iets.

    Griekenland krijgt niets, het is een lening. Herstructureren lijkt onvermijdelijk, maar daar moet nog worden onderhandeld.

    Jouw voorstel is om Griekenland te laten stikken, kennelijk... de gevolgen ken je, kennelijk, ook... als we het dan toch over broekriemen hebben... dat wordt gaatjes bijprikken :)

  • Suzan Uz, vr 29 juli 2011 18:44 in reactie op kees van eck Reageer op Suzan

    Suzan

    =Griekenland krijgt niets, het is een lening. Herstructureren lijkt onvermijdelijk, maar daar moet nog worden onderhandeld.=

    Grappig, En men gelooft écht dat die geld terugkomt ?
    Wat een utopie. Herstructurering ?? In twee eeuwen wellicht ?

    =Jouw voorstel is om Griekenland te laten stikken, kennelijk... de gevolgen ken je, kennelijk, ook... als we het dan toch over broekriemen hebben... dat wordt gaatjes bijprikken :)=

    Nou, Griekenland mag best wel geholpen worden in normale proporties, maar het bedrag wordt met de dag hoger. Nu is Spanje ook al hulpbehoevend. Welk land volgt ??
    Persoonlijk, ben ik vóór alleen een EU samenwerkingsverband, maar de Euro mag gelijk opgeheven worden.
    Een parasitaire munt is het, sinds de invoering al.

  • cor mol, vr 29 juli 2011 19:07 in reactie op kees van eck Reageer op cor

    cor

    Als u vindt dat Griekenland niets krijgt moet u toch de brief nog even lezen:

    Griekenland krijgt:
    (1) schuldverlaging door inkoop 20 miljard (pg 5)
    (2) credit enhancement garanties zodat banken verlengen 35 miljard - staat toch echt in brief en hebben alle kranten kunnen lezen - pg 5
    (3) private bijdrage schuldverlaging 13 miljard
    (4) reserve kapitalisatie banken (voornamelijk Griekse) - 20 miljard
    (5) lagere rente op EFSF - niet gewaardeerd in opstelling De jager (pg 5 tekst)
    (6) Daarnaast krijgen Griekenland, Portugal en Ierland alle dezelfde gunstige voorwaarden voor toekomstige EFSF leningen - pagina 7
    (7) Over de toekomstige afboekingen omdat Griekenland c.s. niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen en de kosten omdat garanties worden ingeroepen zullen we het nog maar niet hebben.

    + wat De jager is vergeten op te schrijven in zjin brief en derhalve aan ons oordeel wordt ontttrokken. Niets zou ik het dus niet willen noemen.

  • Aart Appel, vr 29 juli 2011 19:44 in reactie op Suzan Uz Reageer op Aart

    Aart

    En toch zijn er mensen die nog steeds volhouden dat we er dankzij de EU zo ontzettend op vooruit zijn gegaan. Hahahahaa!!

  • Marq Pas, vr 29 juli 2011 22:33 in reactie op Aart Appel Reageer op Marq

    Marq

    Dat zijn de mensen die de echte cijfers en statistieken kennen.
    Het Centraal Planbureau en dat soort amateurs.
    Gelukkig kunnen wij daarom lachen, en op Geert stemmen.

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 07:55 in reactie op Marq Pas Reageer op Suzan

    Suzan

    =Gelukkig kunnen wij daarom lachen, en op Geert stemmen.=

    Nou, dat scheelt, een slok op een borrel. Hij heeft ook heel wat voor elkaar gekregen, dan alleen maar "nee" stemmen, niet waar ?
    Daden meneer, die tellen. Anders stemt mijn oma ook tegen met "nee" , net zoveel waard als die "nee" geroep van wilders. Niets wordt ermee bereikt.

  • Marq Pas, za 30 juli 2011 11:35 in reactie op Suzan Uz Reageer op Marq

    Marq

    Ik verwijs u ten overvloede maar even naar mijn profiel.

  • Noud Aerts, za 30 juli 2011 09:46 in reactie op Suzan Uz Reageer op Noud

    Noud

    Susan,

    "Ruim 10 voudige van die 18 miljard. Waar zijn we helemaal me bezig en waarvoor ?? "

    Wat hebben onze 18 miljard aan bezuinigingen hiermee te maken?

    Die totaal som van 203 miljard is er 109 miljard waarover de belastingbetaler u en ik geld moeten betalen. En niet alleen u en ik maar die 109 miljard, die moeten worden uitbetaalt door, ik geloof 13 landen, waarin NL een bijdrage moet leveren van 5 miljard.

    Dat is ook nog te veel. Ik zeg ook geen geld meer naar....
    Maar ik wilde wel even duidelijk maken, dat wij niet die 203 miljard of die 109 miljard op moeten hoesten.

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 10:50 in reactie op Noud Aerts Reageer op Suzan

    Suzan

    Die 109 miljard is publieke geld, dus belastingeld van burgers, dus óók van Nederlanders en andere volkeren binnen de EU. Banken betalen 59 miljard wat tevens uiteindelijk burger geld is. 35 miljard, dat is tevens burgergeld.

    Consequentie is, dat alles wéér duurder gaat worden, immers moet het geld ergens van opgebracht worden.

    Het zal niet bij die 5 miljard blijven en ook al is dat zo, dan is het nog weggegooid geld, want die zullen we niet gauw terugzien.

    Dat is dus erg fijn. Vooral bezuinigen jongens, wij hoesten het wel op, we zijn nog immers niet vel over been. Maar wel door blijven investeren, marktwerking etc etc. De burgers betalen wel.

  • kees van eck, za 30 juli 2011 19:15 in reactie op Suzan Uz Reageer op kees

    kees

    Wat is uw oplossing eigenlijk?
    Wat is volgens u het resultaat van een failliet Griekenland?

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 21:01 in reactie op kees van eck Reageer op Suzan

    Suzan

    Dat heeft u uit mijn antwoord kunnen distilleren, maar ik zal het nogmaals schrijven.
    Of zo minimaal mogelijk hulp, hooguit 2 miljard, want Nederland heeft max. 1,5 miljard in Griekenland.
    Nog beter, niets geven aan een bodemloze put. Griekenland gaat uiteindelijk toch failliet.
    Dus weggegooid geld. Dat land heeft geen economische discipline anders was het sowieso zover niet gekomen. Je kunt als land wel herstructurering eisen als voorwaarde maar dat dient praktisch ook mogelijk te zijn.

    Leest u maar wat professor Harry Garretsen te Rijksuniversiteit Groningen heeft Griekse situatie het goed uitgelicht:

    Volgens Harry Garretsen, professor economie aan de Rijksuniversiteit Groningen, is een Grieks bankroet zeer goed mogelijk. ,,Gezien de hoogte van de schuld en de stagnerende economie is het zelfs zeer waarschijnlijk dat Griekenland failliet gaat. Het land bevindt zich in de uitzichtloze situatie van aflossings- en renteverplichtingen aan de ene kant en de noodzaak van economische groei om aan die verplichtingen te kunnen voldoen aan de andere kant. Gezien de steeds maar stijgende rente houden ook de financiële markten ernstig rekening met een Grieks bankroet.”

    Is een nieuwe lening uit het Europees noodfonds dan geen oplossing? ,,Misschien geeft zo’n krediet de Griekse economie wat lucht,” vertelt Garretsen. ,,Maar de schuld wordt alleen maar groter. Wat Griekenland uiteindelijk nodig heeft om een bankroet te voorkomen is economische groei. En een hogere schuld drukt juist de groei.”

    Dan maar failliet dus? ,,Dat zal denk ik uiteindelijk wel gebeuren. Maar een faillissement is voor bewindslieden van eurolanden niet erg aantrekkelijk. Het zou de stabiliteit van de euro ernstig kunnen ondermijnen en het betekent dat politici als Angela Merkel aan bankiers en investeerders uit hun land moeten vertellen dat ze hun geld niet of maar gedeeltelijk terugkrijgen. Daarbij komt dat banken vanwege de crisis nog niet zoveel vet op de botten hebben. Kortom, het is een zeer precaire situatie.’’

    http://www.erasmusjournalisten.nl/index.php/2011/05/10/griekenland-failliet-wat-is-dat/

    Kortom, er is geinvesteerd en Nederland kan met kleerscheuren er vanaf komen, door niet nog méér geld te verspillen aan een zinkend boot.
    Het probleem is groter voor Duitsland en Frankrijk. Die mogen het wat mij betreft oplossen. Zo niet, dan is dat jammer voor hen. Investeringsrisico heet dat, konden ze wel incalculeren.
    En mocht Griekenland failliet gaan, is dat op zich geen ramp voor NL. Dat zijn gewoon angstscenario's om het volk te overtuigen.

  • kees van eck, zo 31 juli 2011 15:38 in reactie op Suzan Uz Reageer op kees

    kees

    U geeft de mening van 1 econoom weer, niet uw eigen afweging. Weggegooid geld is iets anders dan een precaire situatie met een groot besmettingsgevaar naar andere zwakke Europese broeders. De visie van Garretsen is natuurlijk genuanceerder dan gewoon maar de kraan dichtdraaien en hopen dat het niet falikant misloopt. De bezuingingseisen van de EU aan Griekenland zijn een veel grotere rem op economisch herstel. Dat Griekenland er in het verleden een zooitje van heeft gemaakt, wil niet zeggen dat het onder toezicht veel beter zou kunnen. Dit past in de hele discussie van staatstoezicht vs. het ooit zo geprezen vrijemarktdenken (ook van onze VVD/CDA ministers)

  • Suzan Uz, zo 31 juli 2011 16:54 in reactie op kees van eck Reageer op Suzan

    Suzan

    'U geeft de mening van 1 econoom weer, niet uw eigen afweging."

    Ach gut en dan ? Die éne econoom is wel toevallig een professor economie aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Ik weet niet hoe het met u gesteld is, eer ik mijn mening vorm, raadpleeg ik deskundige bronnen en vergelijk e.e.a. en dan maak ik mijn afweging. Anders is het wat mij betreft uit de duim zuigerij.

    Mijn stelling komt grotendeels overeen van die beste man. Namelijk, Griekenland gaat uiteindelijk failliet. En mijn MENING is dan, niet meer geld weggooien in een onrendabele zaak.

  • Private Eye, vr 29 juli 2011 17:28 Reageer op Private

    Private

    @ Zjen Zen

    Bouman pleegt plagiaat. Zerohedge kwam 7 dagen geleden al met verhaal dat EFSF een off-balance sheet is:

    http://www.zerohedge.com/article/cdo-heart-eurozone-just-became-europes-plunge-protection-team

  • Zjen Zen, vr 29 juli 2011 17:45 in reactie op Private Eye Reageer op Zjen

    Zjen

    ah, dat wist ik niet Eye.

  • cor mol, vr 29 juli 2011 20:45 in reactie op Private Eye Reageer op cor

    cor

    Op pagina 5 van de brief De Jager staat toch echt 17+18=35 miljard credit enhancements - een eufemisme voor garanties -dus plagiaat kun je het niet noemen, hoogstens slordig overschrijven zonder bronvermelding door de pers en maar roepen toeten dat het niet in de brief staat omdat men niet kan lezen.
    Overigens waren we (ECB-aandeelhouders) die 35 miljard sowieso kwijt of dat nu garanties worden of geleden verlies ECB , alleen Trichet heeft nu zijn vijgenblaadje.

  • Private Eye, za 30 juli 2011 00:38 in reactie op cor mol Reageer op Private

    Private

    Cor,

    ik denk niet dat je mijn commentaar begrijpt. Het ging namelijk over Bouman's artikel dat de EFSF een SPV vehicle is. Ik meldde slechts dat Bouman zijn verhaal heeft gekopieerd van Zerohedge.

  • cor mol, za 30 juli 2011 15:19 in reactie op Private Eye Reageer op cor

    cor

    De drukte over of iets wel of niet off balancesheet is, lijkt me typisch iets voor de commerciële sector. Deze overheid wil ons graag doen voorkomen dat de hele steunoperatie iets is dat buiten rijksbegroting gehouden kan worden en alleen maar als consequentie heeft dat de staatsschuld nog "iets" meer oploopt.
    Tevens wordt op die manier het dreigement van de PVV ontmanteld, die heeft immers getekend voor "slechts" 18 miljard ombuigingen en zou anders een probleem hebben [http://tinyurl.com/4489ra7]. Met D66, GL en de PvdA als gedoogpartners van dit kabinet, komen ze daar wel mee weg.

    Wat financial accounting betreft kan de overheid het bedrijfsleven een handje geven. De banken en ander financiële instellingen schuiven het afboeken van de leningen ook voor zich uit door deze leningen tot de vervaldag aan te houden en, tegen beter weten in. geheel in overeenstemming met de bij elkaar gelobbyde regeltjes, niet af te waarderen.

  • Zjen Zen, vr 29 juli 2011 16:55 Reageer op Zjen

    Zjen

    http://www.z24.nl/analyse/artikel_230676.z24/Mathijs_Bouman__Noodfonds_euro_vol_financiele_trucs.html

    Opgebakken rotzooi
    Het noodfonds kan toveren: het verandert waardeloze Ierse, Portugese en Griekse leningen in goudgerande AAA-obligaties. Net zoals de Amerikaanse banken laagwaardige subprime-hypotheken wisten op te bakken tot investeerbare hypotheekobligaties.

    Gelukkig gebruikt het noodfonds wel een andere techniek. De banken maakten vormden de hypotheken om in ' collateralized debt obligations' (cdo's), met verschillende traches. Wie daarvan de duurste, meest kredietwaardige tranche koopt, krijgt als eerste z'n geld (met rente) terug. Wie een goedkope tranche koopt, staat achteraan.

    Het noodfonds is geen cdo, want alle schuldeisers zijn gelijk. Dat men toch slechte schuld in goede schuld kan omtoveren, komt door de enorme garantie van de eurolanden die onder de EFSF-obligaties ligt.

  • Jo Wekker, vr 29 juli 2011 16:54 Reageer op Jo

    Jo

    De Jager heeft dus weer eens de kamer misleid, althans daar lijkt het op. Misleid met geld van de NL’se burger. Ik heb al eerdere gezegd dat dit niet de laatste keer zal zijn en dat blijkt. Ik zeg nog eens dit gaat vaker voorkomen en na deze lening komen er gewoon meer. NL gaat een heel hoog bedrag betalen om Griekenland in de Euro te houden, dusdanig hoog dat nu stappen uit de EU wellicht voordeliger is.

  • Marjolein Stuijfbergen, za 30 juli 2011 08:05 in reactie op Jo Wekker Reageer op Marjolein

    Marjolein

    ""De Jager heeft dus weer eens de kamer misleid, althans daar lijkt het op. Misleid met geld van de NL’se burger."

    Het " hele " kabinet, inclusief de PVV, gaat de geschiedenis in als het kabinet van de misleiding!!

  • , vr 29 juli 2011 16:53 Reageer op

    Wat een foto:
    Apocalypse now

  • de heer Meijerink, vr 29 juli 2011 16:51 Reageer op de heer

    de heer

    Diepere bedoeling van De Jager: Het veelgeplaagde CDA wilde bewust de VVD ditmaal op zijn bek laten gaan.
    In ieder geval tonen allen aan dat ze schijt hebben aan goede informatie geven aan de burger. Straks komt er een slap en vaag verhaal van Rutte waarom alles zo is gelopen en gaat men over tot de orde van de dag.

  • Jo Wekker, vr 29 juli 2011 16:50 Reageer op Jo

    Jo

    Ik heb al in een eerdere reactie gezegd dat de steun aan Griekenland ten koste gaat van NL'se bevolking. Overal moet bezuinigd worden en de Jager geeft geld als bakken uit aan een land die het niet zo serieus nam met de waarheid om bij de Euro te horen. NL moet dit geld lenen van de Wereldbank, m.a.w. de NL'se schuld wordt groter en daardoor moet per jaar gewoon een bedrag aan rente betaald worden. Rente die wel eens 300 miljoen op jaar basis zou kunnen zijn zonder dat er afgelost wordt. Stel NL steekt 10 miljard in Griekenland a ca. 3 % rente op jaarbasis dus 300 miljoen. Het zou natuurlijk minder erg zijn als Griekenland gewoon zijn schuld met rente terug zou betalen echter dat kan het land niet. Ook dat heb ik al eens voorgerekend. Overigens is de EU nu al bezig met allerlei regelingen Griekenland te ontzien en een deel van hun schuld kwijt te schelden. Dat land betaald uiteindelijk haar schuld nooit terug. Het is goedkoper uit de Euro te stappen voor hen.
    NL had helemaal niet zo'n vaart moeten lopen omdat wij nauwelijks in Griekenland belegd hebben. Voor Duitsland en Frankrijk ligt dat anders, hun banken zitten voor vele miljarden in Griekenland en dat is ook de reden dat deze 2 landen zo happig zijn dat Griekenland gered wordt. Ja, geld van NL zorgt er voor dat banken in Duitsland en Frankrijk geen verlies lijden. Dat voordeel had de Jager moeten uitspelen en moeten zorgen dat deze 2 landen significant meer gingen bijdragen aan Griekenland. Overigens ben ik nog steeds van mening dat je dit bedrieglijke land gewoon moet terugsturen naar de Drachme. Dat zou voor dit land ook het beste zijn omdat ze dan niet gekoppeld blijven aan de dure Euro en zelf hun koers kunnen bepalen.

    Voor ons een voordeel omdat dan de vakanties in dit land een heel stuk goedkoper worden.:)))))

  • YggY ..., vr 29 juli 2011 16:46 Reageer op YggY

    YggY

    Is er al een tweet binnen van Wilders met

    "geen cent naar Griekenland"

    Zo vraag ik mij af of steunt Wilders het kabinet nog steeds en gedoogt de miljardensteun aan Griekenland.

  • Johannes Zeilstra, vr 29 juli 2011 17:17 in reactie op YggY ... Reageer op Johannes

    Johannes

    De oppositie bestaande uit PvdA/GL/D66/CU steunt dit kabinetsbeleid inzake de Euro crisis.
    Echt ik heb ook een afkeer van de PVV, maar dit kabinet had al 5 keer kunnen vallen als Cohen/Sap/Pechtold/Slob lef hadden gehad.

  • YggY ..., vr 29 juli 2011 17:27 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op YggY

    YggY

    Dit kabinet had ook al vijf keer kunnen vallen als de ballen die Wilders meent te hebben ook in praktijk waren gebracht.

    Als Wilders zo verschrikkelijk tegen financiële steun aan Griekenland is dan kan hij de stekker uit het gedoogakkoord trekken.

    Maar dat doet die schreeuwerd dus niet.

  • Suzan Uz, vr 29 juli 2011 18:12 in reactie op YggY ... Reageer op Suzan

    Suzan

    Zowel de oppositie, bestaande uit oppositie bestaande uit PvdA/GL/D66/CU als mede SP hadden een motie van wantrouwen kunnen indienen als ook PVV had de stekker eruit kunnen trekken wegens dit ribben uit de lijf steun aan Griekenland.

    Maar, ze doen het niet. Ze blijven bij slappe opmerkingen.

  • Jo Wekker, vr 29 juli 2011 17:53 in reactie op YggY ... Reageer op Jo

    Jo

    Zo vraag ik mij af of steunt Wilders het kabinet nog steeds en gedoogt de miljardensteun aan Griekenland
    ============
    Nee YggY, als er een meerderheid is in de kamer tegen de steun aan Griekenland, blijft de PVV bij haar standpunt en dan of de stekker eruit of de regering gaat duidelijk vertellen in Brussel: "Geen steun aan Griekenland." Zo eenvoudig is dat.

  • YggY ..., vr 29 juli 2011 20:11 in reactie op Jo Wekker Reageer op YggY

    YggY

    Zo eenvoudig is dat.
    ============

    U weet, zoals de meeste PVV'ers trouwens, de betekenis niet van het woord "gedogen".

    Of wat ik persoonlijk denk "u wilt de betekenis niet weten".

  • Jo Wekker, vr 29 juli 2011 21:33 in reactie op YggY ... Reageer op Jo

    Jo

    U weet, zoals de meeste PVV'ers trouwens,
    =============
    Als eerste weet je best dat ik geen PVV'er ben maar wel kan leven met veel van haar standpunten en het prima vind om te reageren als deze punten ter discussie komen.


    de betekenis niet van het woord "gedogen".
    ================
    Oh jawel dat weet Wilders donders goed en dat gebruikt hij ook. Hij gedoogt datgene hij is overeengekomen met VVD en CDA. Punten buiten deze overeenkomst gedoogt hij niet. Daarom is deze regering naarstig op zoek naar andere steun binnen de kamer.
    Maar Yggy jij weet dit al lang en ik hoef jou dit zeker niet te vertellen, .....toch????


    Of wat ik persoonlijk denk "u wilt de betekenis niet weten".
    ===========
    Nou ik zou zeggen, daag me uit, mij is niets te vreemd. Jij weet niet wat ik al gezien en gedaan heb.

  • Suzan Uz, vr 29 juli 2011 21:36 in reactie op YggY ... Reageer op Suzan

    Suzan

    Ja, wilders gedoogt dit Griekenland steun, namens diegenen die op hem gestemd hebben, namelijk Henk en Ingrid. Die zullen dan ook niet klagen neem ik aan.

    gedogen
    tolereren, dulden, toelaten, toestaan, verdragen, veroorloven

  • YggY ..., vr 29 juli 2011 22:14 in reactie op Suzan Uz Reageer op YggY

    YggY

    Suzan, je was me net voor

    tolereren, dulden, toelaten, toestaan, verdragen, veroorloven

    Volgens de wat simpele leefwereld van de PVV-mens hebben zij met de gedoog-constructie een pretpakket in huis gehaald terwijl het tegenovergestelde waar is.

    Zolang Wilders zijn gedoogconstructie aanhoudt is het verder niet belangrijk wat hij of zijn beweging vindt want gedogen wil gewoon zeggen dat hij een blanco cheque heeft afgegeven aan de zittende regering.

    Alles wat deze regering doet, inclusief de miljardensteun aan Griekenland, wordt gedoogd door Wilders, wordt toegestaan, wordt veroorloofd.

    Alles wat deze regering doet daar is Wilders dus mede verantwoordelijk voor, dus ook voor de financiële steun aan Griekenland.

  • Johannes Zeilstra, za 30 juli 2011 00:22 in reactie op YggY ... Reageer op Johannes

    Johannes

    Dus de PvdA/CU/GL/D66 hebben tegen de steun aan Griekenland gestemd, en de PVV voor?

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 07:49 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Suzan

    Suzan

    Dat staat nergens en daar gaat het ook niet om. Het gaat erom, dat wilders voor de zoveelste keer, een beleid gedoogd (zie betekenis gedogen) dat wéér eens regelrecht indruist tegen zijn verkiezingsprogramma.

    Men stemt toch op een verkiezingsprogramma, om juist als kiezer "de vruchten" van te plukken ?

    Een boel van zijn beloftes zijn verkwanseld. Wat vertegenwoordigd hij dan nog ? Kent u de term, een man een man, een woord een woord ??

    ALS PVV nu eens, daadkrachtig handelde, ipv weer eens slapjes nee stemmen, maar zijn verkiezingsbeloftes verzilverd wilde zien anders stekker eruit, zeker in geval van zeer dure steun aan Griekenland, ten koste van Henk en Ingrid, zou hij laten zien, dat zijn mooie beloftes ook wat waard zouden zijn. Nee, het waren simpele luchtballonnen is gebleken, voor de zovéélste keer.

    Als ik PVV zou stemmen (geen haar op mijn hoofd) voor de volgende keer, zal ik dus stemmen op een partij die haast nergens voor staat.

  • Johannes Zeilstra, za 30 juli 2011 10:52 in reactie op Suzan Uz Reageer op Johannes

    Johannes

    Ze kunnen alleen de stekker eruit trekken als ze nee stemmen op een voorstel van de regering en de "oppositie" zou dat ook doen.
    Kortom het gedogen is niets anders dan een holle kreet.
    D66 is op dit moment heel druk bezig met een voorstel om de ontslagbescherming te versoepelen, want dat is namelijk goed voor u.
    De PVV is hier mordicus op tegen, en zal dan ook tegen stemmen en veel kabaal maken.
    De PvdA en GL zullen wel mee stemmen immers het past in de groot Europese gedachte om vooral alles te liberaliseren, dan denk je namelijk over de grenzen en kan je concurreren tegen China.
    Dit kabinet wordt met de EU agenda en versobering van sociale wetgeving gedoogd door D66/PvdA/GL/CU, en met de directe harde bezuinigingen door de PVV.
    Rutte wist dit en heeft dat ook aangegeven.
    Kortom niet alleen de PVV gedoogd dit kabinet, maar ook PvdA/CU/GL/D66, waarbij de laatste hun vingers aflikken, maar niet verantwoordelijk worden gehouden.

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 11:34 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Suzan

    Suzan

    De PVV, die heeft alléén maar holle kreten. Niemand die de PVV dwingt of chanteert om deel te nemen aan het kabinet of deze te gedogen. Ook al zou de oppositie met alles ja en amen kinikken, dan onslaat dat PVV niet van het nemen van verantwoordelijkheid.
    Ipv holle nee geroep en alleen een show opvoeren voor de buhne, zijn de burgers nergens mee gediend en resultaten worden ook niet bereikt vor de zoveelste keer. Hij kan wel de held uithangen, maar een echte held trekt een streep, tot hier en niet verder, ondanks de oppositie.

  • Johannes Zeilstra, za 30 juli 2011 12:45 in reactie op Suzan Uz Reageer op Johannes

    Johannes

    Ik heb ook niets met de PVV, maar ze hebben toch echt tegen gestemd inzake de miljarden voor Griekenland. Had de "oppositie"dat ook gedaan dan was het kabinet gevallen.
    Als GL geen achterkamertjes politiek inzake Kunduz had bedreven, dan was het kabinet gevallen.
    Dat de PVV een nare ondemocratische beweging is weten we , dat ze mensen tegen elkaar opzet ook, dat ze hun zogenaamde standpunten per seconde weggooien weten we ook.
    Maar het kernpunt is, dit kabinet wordt op cruciale momenten in het zadel gehouden door de "oppositie".
    En dat komt omdat dit kabinet toch wel een heleboel dingen doet waar de "oppositie"achter staat. Doet dit kabinet dingen waar de "oppositie" zich niet in kan vinden, dan hebben ze de PVV.
    Rutte lacht zich een kriek.
    PvdA/CU/GL/D66 kijken wel uit om zich te scherp op te stellen, immers over een paar jaar zijn er weer verkiezingen, nieuwe ronde nieuwe kansen.

  • Suzan Uz, za 30 juli 2011 15:24 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Suzan

    Suzan

    Kortom, je bedoelt dus dat dit kabinet of linksom middels PVDA/D66/GL/CU en rechtsom middels PVV zijn zin vaak wel zal krijgen.

  • Johannes Zeilstra, zo 31 juli 2011 10:18 in reactie op Suzan Uz Reageer op Johannes

    Johannes

    Ja, en dat gebeurd dus ook.

  • , za 30 juli 2011 16:10 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op

    Oh. Zitten die ook in de regering?

  • Johannes Zeilstra, zo 31 juli 2011 10:26 in reactie op Reageer op Johannes

    Johannes

    Nee, en de PVV ook niet.
    Het is voor Rutte gewoon een afturf lijstje.
    X voorstellen en moties is de PVV voor, dus die kunnen we gewoon indienen (hoop kabaal en schande geroep vanuit PvdA/CU/GL/D66).
    X voorstellen en moties zijn PvdA/CU/GL/D66 voor en dus die kunnen we gewoon indienen.(Hoop kabaal en verontwaardiging vanuit de PVV)
    En zo gaat het spelletje door :-)

  • Jo Wekker, za 30 juli 2011 15:49 in reactie op Suzan Uz Reageer op Jo

    Jo

    Ja, wilders gedoogt dit Griekenland steun,
    ===========
    Dat doet hij dus niet. Hij heeft kilp en klaar gezegd dat hij het kabinet hierin niet steunt. De PvdA, GL, CU en D66 die gedogen de steun aan Griekenland. Dat je dat niet wist.

  • Sylvia Stuurman, za 30 juli 2011 16:32 in reactie op Jo Wekker Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Dat doet hij dus niet. Hij heeft kilp en klaar gezegd dat hij het kabinet hierin niet steunt.]

    Je weet best dat hij door te dreigen z'n steun aan het kabinet te stoppen elke beslissing kan dwarsbomen.

    Wat hij doet is dus voor de bühne zeggen dat hij tegen is, maar het ondertussen steunen.

    Dat weet je volgens mij best, of trap je werkelijk in z'n schijnvertoning?

  • Jo Wekker, za 30 juli 2011 21:45 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Jo

    Jo

    Dat weet je volgens mij best, of trap je werkelijk in z'n schijnvertoning?
    ==========
    Jij moet beter weten als jij mij gevolgd heb qua mijn reacties.

  • Jo Wekker, za 30 juli 2011 21:52 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Jo

    Jo

    Sylvia, ik denk dat we eens met z'n tweeën moeten gaan eten en een gigantische discussie hebben. Daarna denk ik dat we elkaar beter begrijpen dan jezelf denkt. Ik zal maar de eerste zijn zoiets voor te stellen.
    Tsjüsch

    Jo

  • YggY ..., zo 31 juli 2011 19:05 in reactie op Jo Wekker Reageer op YggY

    YggY

    Proest.

    Hilarisch weer

  • Jo Wekker, zo 31 juli 2011 19:39 in reactie op YggY ... Reageer op Jo

    Jo

    Ja ik laat me van de goede kant zien, daar kan jij wat van leren? Maar jij bent ook uitgenodigd. Ik wil dat hoofd van jouw wel eens zien.

  • , ma 01 augustus 2011 08:21 in reactie op Jo Wekker Reageer op

    Hij het jouwe niet.Denk ik.
    Weet ik bijna wel zeker.

  • YggY ..., ma 01 augustus 2011 14:38 in reactie op Jo Wekker Reageer op YggY

    YggY

    Ja ik laat me van de goede kant zien, daar kan jij wat van leren? Maar jij bent ook uitgenodigd. Ik wil dat hoofd van jouw wel eens zien.
    ==========================

    Ik heb geen enkele behoefte om uw hoofd te zien noch heb ik de behoefte eraan om met u in gesprek te gaan.

    Ik bevind me namelijk in de prettige positie dat ik degene die ik om me heen heb zelf mag uitzoeken en u bent helaas niet door de selectie gekomen.

  • Jo Wekker, za 30 juli 2011 22:34 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Jo

    Jo

    Je weet best dat hij door te dreigen z'n steun aan het kabinet te stoppen elke beslissing kan dwarsbomen.
    ==============
    Natuurlijk kan hij dat maar het is toch weggegooide macht als de PvdA, CU, GL en D66 mede ondersteunen. Kamermeerderheid verzekerd. Nee Wilders moet zijn veto laten gelden als het erop aankomt.

  • Private Eye, vr 29 juli 2011 16:26 Reageer op Private

    Private

    VVD's slogan was: orde op zaken.

    Wat een kiezersbedrog.

  • j. van der linden, vr 29 juli 2011 17:45 in reactie op Private Eye Reageer op j.

    j.

    Welnee, de échte VVDérs hebben hun zakies prima voor elkaar. Dat Henk en Ingrid het gelag betalen: dikke bult-- eigen schuld-- hadden jullie maar een andere krant moeten lezen!

  • J J, vr 29 juli 2011 16:25 Reageer op J

    J

    Normaal gesproken noem je het liegen.. met rechtse spin heet het een optimistische interpretatie van de waarheid.

  • Joop Schouten, vr 29 juli 2011 16:17 Reageer op Joop

    Joop

    Typisch 'des CDA's' flanst minister de Jager een 'balletje-balletje brief' in elkaar. Allemaal waarschijnlijk weer net binnen de regeltjes.

    Mocht zijn aftreden gewenst worden (...), zal Kwantumkop deze Bolle Bal (en zijn Bruin-1) de hand boven het hoofd houden. Daar durf ik wel weer een kist tomaten op in te zetten.

  • Piet Knollema, vr 29 juli 2011 16:59 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Joop, hou eens op met die scheldnamen.
    Je haalt je zelf er zo mee naar beneden.

  • Joop Schouten, vr 29 juli 2011 18:29 in reactie op Piet Knollema Reageer op Joop

    Joop

    Geen denken aan Piet, en ik hoef niet op een voetstuk.

    Ik heb eerder vermeld dat ik verbaal de handschoenen zou uittrekken. Daar hou ik me aan zolang Bruin-1 aan de macht is.

    Ballen zijn Ballen, Kwantumkoppen zijn Kwantumkoppen, Kruideniers zijn Kruideniers.

  • Herman , vr 29 juli 2011 20:57 in reactie op Piet Knollema Reageer op Herman

    Herman

    Ik snap Joop volkomen met Kwantumkop.
    Speciaal hij die ik ook zo hoog had doet mij het laatste jaar iedere keer denken aan W Kock die zijn vederen had af gelegd en steeds een duivels dilemma had.
    Er zijn voor mij nog maar twee in die club dat is Cohen vanwege zijn fatsoen en Spekman met zijn hart op de goede plaats.
    Snap trouwens niet wat zij daar nog doen.

  • cor mol, vr 29 juli 2011 16:16 Reageer op cor

    cor

    De Jager is ook vergeten te vermelden wat het financiële effect is van de lagere rente voor Griekenland die in elk geval de financieringskosten van de EFSF dekken (pg5 brief), maar natuurlijk niet de door De jager eerder voorstelde illusoire winst op de spread. Deze voorwaarden gelden ook voor Portugal en Ierland als deze landen hun programma's goed en volledig uitvoeren (pg 7 brief).
    Het was dan ook veel goedkoper geweest om meteen het plan Juncker uit te voeren en tot Euro-obligatie uitgifte over te gaan, maar dat zag ons financiële licht De Jager niet zitten [http://tinyurl.com/3ekqqwc]. Immers " We moeten niet overdrijven", zei De jager met de kennis van toen [6 december 2010]. We hebben inmiddels, met de kennis van nu, door hoe groot zijn kennis en die van Rutte is.

  • Private Eye, za 30 juli 2011 00:45 in reactie op cor mol Reageer op Private

    Private

    Cor,

    De Jager heeft wel meer domme dingen gezegd.

    We zouden er geld op verdienen volgens hem. Quote van 2010.

    En nu hebben we een PM die nog veel meer leugentjes om bestwil zegt.

    Wat een stelletje kneuzen in Den Haag, maar tegelijkertijd diep triest dat deze 'vrienden' alle appeltjes voor de dorst opblazen.

  • Azazel semjasa, vr 29 juli 2011 16:13 Reageer op Azazel

    Azazel

    We blijven geloof ik maar voor sinterklaas spelen, waar halen ze al die miljarden vandaan in tijden van bezuinigingen? kennelijk (zeer vermoedelijk) mag de belastingbetaler hier voor op draaien. Leuk hoor die Euro

  • Meta Foor, vr 29 juli 2011 16:12 Reageer op Meta

    Meta

    Bos daarentegen had zich er lachend van afgemaakt '....''het gaat om Principes en niet de Poen ...''

  • , vr 29 juli 2011 16:48 in reactie op Meta Foor Reageer op

    en dat weet je zeker, erretje?

  • jaap vos, vr 29 juli 2011 16:57 in reactie op Meta Foor Reageer op jaap

    jaap

    maar hij zat er nooit 50 miljard naast zoals 'onze markje' .....

  • Piet Knollema, vr 29 juli 2011 17:00 in reactie op Meta Foor Reageer op Piet

    Piet

    Dat is wel erg gemakkelijk. Als dat de redding van de Jager moet wrden is hij - en jij - wel erg diep gezonken.

  • Hein van Leeuwen, vr 29 juli 2011 17:03 in reactie op Meta Foor Reageer op Hein

    Hein

    Niet wijzen naar links, niet wijzen naar Bos. Als het om duidelijkheid gaat was Bos heel helder en duidelijk. Dat kun je van Rutte noch De Jager zeggen.

  • , vr 29 juli 2011 19:04 in reactie op Meta Foor Reageer op

    Je bedoelt Rutte?

  • Meta Foor, vr 29 juli 2011 19:21 in reactie op Reageer op Meta

    Meta

    nou, nee, niet ,

    Rutte die loopt niet gierend van de lach het land de blubs in te boren

  • , za 30 juli 2011 15:37 in reactie op Meta Foor Reageer op

    Nee, dat deed Zalm.
    Tja.
    Een vvd-er, hé?

  • Hans de Jong, vr 29 juli 2011 16:07 Reageer op Hans

    Hans

    Je zou soms bijna denken dat het 1 groot oplichting praktijk is deze hele "reddingsplan". Zo snel mogelijk en zoveel mogelijk geld wegdrukken, en de bevolking laten stikken als het geld weg is. ALs de EU valt, net als Mubaraks vrouw. Privéjets met koffers (En de eigenaren van privéjet en goud) vol met goud richting China of zuid Amerika.

    Dit kan nog wel eens tot een nieuwe burgeroorlog lijden dit allemaal tussen noord en zuid Europa. Als mensen het idee krijgen als ze niks meer te verliezen hebben in de toekomst. Je het naatje moet werken om anders man schulden mogen aflossen.

    We staan aan begin van een einde van de westerse beschaving. Daar ben ik zeker van ;)...

  • Johannes Zeilstra, vr 29 juli 2011 16:44 in reactie op Hans de Jong Reageer op Johannes

    Johannes

    Inderdaad burgeroorlog is lijden voor veel mensen.
    Einde van de beschaving... is er ooit een begin geweest dan?

  • , vr 29 juli 2011 16:49 in reactie op Hans de Jong Reageer op

    Je zou het soms haast denken.
    Nou, denk het maar rustig.
    Het IS zo.
    We worden belazerd waar we bij staan.

  • Marq Pas, vr 29 juli 2011 22:35 in reactie op Hans de Jong Reageer op Marq

    Marq

    Wat een prachtig embleem heeft u daar, het komt me echter uiterst bekend voor...

  • Aert Willem d'Holbach, za 30 juli 2011 11:10 in reactie op Hans de Jong Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Doe niet zo hysterisch. Oorlog? Daar ben je nog altijd zelf bij.

  • Marq Pas, za 30 juli 2011 11:57 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marq

    Marq

    " daar ben je zelf bij"
    ---
    Er is maar 1 kant nodig die de 'oorlog' verklaart (Utoya, vorige week).
    Soms zelfs maar 1 persoon (Princip, 1914).

    Ontneem mensen hoop op een betere toekomst, geef ze een gemeenschappelijke vijand, en stook het vuur langzaam op.
    Een Godwin is onnodig, want het is al duizenden malen eerder zo gebeurd, en Servie bijvoorbeeld is nog altijd in het nieuws. (Daar waren 'we' ook zelf bij.) Dan is 1 'gek' genoeg.

    Mocht men in delen van Europa die wanhoop weer gaan voelen, terecht of onterecht, zal zo'n scenario zeker niet ondenkbaar zijn.
    Ik heb er vertrouwen in dat het niet zover komt, maar er zijn al gekkere dingen gebeurd. Vorige week nog.

  • Aert Willem d'Holbach, za 30 juli 2011 13:28 in reactie op Marq Pas Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Die ene persoon is opgepakt dus die oorlog is ook weer voorbij.

  • Lot Lievaart, za 30 juli 2011 15:13 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Lot

    Lot

    Die ander ook (1914) en toe kwam er alsnog oorlog (!)

  • Marq Pas, zo 31 juli 2011 11:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marq

    Marq

    Volkert van de Graaf ook, dus de Islamofobie ook meteen over.

    (Kortbochtig wensdenken is best lekker inderdaad.)

  • robert vd heide, vr 29 juli 2011 16:06 Reageer op robert

    robert

    kom op zeg ,,18 miljard over de ruggen van zieken en gehandicapten bezuinigen .
    weigeren een paar miljoen voor de honger in afrika te doneren .

    en nu al 85 miljard aan rechtse hobbies (aandelen/beurs) weggegooid

    TIJD VOOR ACTIE !!! oppositie wordt wakker!!

  • Piet de Geus, vr 29 juli 2011 16:40 in reactie op robert vd heide Reageer op Piet

    Piet

    "en nu al 85 miljard aan rechtse hobbies"

    Als het dan toch zo primitief moet: met die rechtse hobby's worden de linkse hobby's betaald. Dat is het verschil tussen investeren in de toekomst en geld over de balk gooien.

    Zonder die 85 miljard is de schade veel groter en is er niks gewonnen. Wel is het zaak om wat verder vooruit te denken, want dan is er ruimte om extra eisen aan dat geld te verbinden. Nu blijft het bij reageren op de markt, in plaats van die markt mede bepalen.

  • robert vd heide, vr 29 juli 2011 17:40 in reactie op Piet de Geus Reageer op robert

    robert

    ""Zonder die 85 miljard is de schade veel groter en is er niks gewonnen"


    zie ik anders : gewoon een erg dure uitstel van executie
    en rechts die met deze uitgaven echte oorzaken probeert te verbloemen

    raar dat de architecten van de crisis nu als slagerss hun eigen vlees keuren en ons de oplossing willen geven met nog meer hebzucht,,

    kan ook je verlies nemen ,en veranderen ipv in stand willen houden wat gecorumpeert is

  • Piet de Geus, vr 29 juli 2011 19:24 in reactie op robert vd heide Reageer op Piet

    Piet

    "zie ik anders : gewoon een erg dure uitstel van executie"

    Maar de executie is veel en veel duurder. In feite lijkt jouw standpunt op wat de Tea Party nu in de VS doet rond het verhogen van de kredietlimiet: laat de boel maar in het honderd lopen en wellicht krijgen wij dan op de resterende puinhopen wel onze zin.

  • robert vd heide, vr 29 juli 2011 22:09 in reactie op Piet de Geus Reageer op robert

    robert

    ok ,,en lijkt ook veel op pvv standpunt ,,
    als je realiseert dat de klap toch komt ,kan je het niet maken de burger verder in de schulden te helpen om je eigen positie te redden
    onder het mom ,we krijgen meer terug

    wij profiteren niet mee van de opbrengsten ,,ons wordt voorgehouden ,,eerst het zuur ,,en nog meer zuur
    en dan blijkt dat het goed ging ,,maar dat was voor buffer voor als het fout mocht gaan ,dus konden ze ook het zoet niet geven
    pensioenfondsen voor miljarden afgeroomt ,,die zitten nu met tekorten

    nu gaat het fout omdat er geen buffers zijn
    en nu weer voor 85 miljard in het pak laten naaien ,,?
    dacht het niet
    deze overheid moet zelf maar bezuinigen ,door geen jsf ,hypotheekrenteaftrek,uitzend missies ,wel veel geld wat word uitgegeven ,maar wat er niet is
    en ophouden met te doen of iedereen werkschuw of lui is ,of dat de buitenlanders het hebben gedaan,,dat zijn niet de echte oorzaken.
    al wil de vvd en pvv dat als bezweringsformule uitdragen ,omdat dat lekker simplificeerd en afleidt van hunzelf als verantwoordelijken



    toch ben ik meer geneigd sp te stemmen en vind pvv en tea party extreem rechts

  • Marjolein Stuijfbergen, za 30 juli 2011 09:26 in reactie op Piet de Geus Reageer op Marjolein

    Marjolein

    ""In feite lijkt jouw standpunt op wat de Tea Party nu in de VS doet rond het verhogen van de kredietlimiet""

    De wereld krijgt nog een tweede ronde economische crisis; net zolang tot we er van doordrongen zijn dat dit niet werkt. De luchtbel van het grote geld zal imploderen. Wat in augustus dit jaar zal plaatsvinden, zal in juni 2012 zijn climax bereiken, wereldwijd.

    De republikeinen wekken de indruk dat ze denken dat de klappen (opnieuw) aan de onderkant zullen vallen, en de rijken zullen worden gespaard, maar het is absoluut niet ondenkbaar dat de clash nog harder aankomt dan in de dertiger jaren van de vorige eeuw.

    We zien nu een (economische) val van het Westen, waar het Oosten van gaat profiteren. De rollen zullen niet van ene moment op het andere moment worden omgedraaid, maar het Westen zal zijn economische invloed gaan verliezen aan het Oosten. China is bijvoorbeeld niet uitgesloten, maar die zal het nooit alleen redden. Meer democratie in het Midden Oosten zou een ingang kunnen bieden om hierin een grote rol te kunnen spelen, want de Arabische Lente is nog lang niet voorbij!!!

    Niet de Islam is het grote probleem, de Westerse wereld zelf is behoorlijk destructief bezig om zichzelf te vernietigen. Het nadeel van het anti Islam sentiment is dat het afleid van de werkelijke problematiek; de macht van het geld. En juist daarin zullen complete veranderingen komen!!!

    Wat niet wil zeggen dat de risico's van het Islamitische terrorisme moet worden onderschat, nee dat zal voorlopig nog behoorlijk wat aandacht vragen. Maar een economische clash van inmens grote omvang zal niet uitblijven!!!

    En natuurlijk heeft dit direct gevolgen voor onze politiek. Want wie neemt een kabinet nog serieus die de rijken spaart, de onderlaag; van minima tot en met modaal, geestelijk en fysiek gehandicapten en ouderen juist het hardst aanpakt om 18 miljard te bezuinigingen.

    Omdat er nog een tweede crisis aan zit te komen, komen we onder extra bezuinigingen niet uit, maar er zal wel een eerlijkere verdeling gevraagd moeten worden. Alleen een bovenlaag van de samenleving kan de economie van een land niet redden.

    Dat zal de eindconclusie worden willen we niet zo hard naar beneden donderen als straks in Amerika.

    Gelukkig heeft het kabinet al gezien dat het fout zat ten aanzien van het woningbeleid en wordt het sociale woningbeleid aangepast voor mensen met een inkomen tot € 43.000.

    Voorlopig is gezond en nuchter verstand vereist willen we het hoofd boven water kunnen houden, en tegelijkertijd, de invloed van de PVV proberen op te vangen.

    Met dhr. Wilders kan het twee kanten opgaan; of hij wordt nog radicaler in zijn communicatie, of hij damt echt in. Afhankelijk van het feit of zijn missie voorkomt uit oprechte zorg voor de samenleving, of gebaseerd is op zijn verlangen naar macht en in figuurlijke zin over lijken zal gaan.

    Ook op dat vlak zullen we nog het een en ander gaan beleven. Uiteindelijk gaat er ook een keer een moment komen dat er van dhr. Wilders openheid van zaken wordt verwacht ten aanzien van de financiële giften aan de PVV. Daarnaast volgt nog een rechtszaak aan het Europese hof. Kortom, hij is er nog niet.

    En zoals mevr. Albayrak ook in haar interview in het NRC al aangaf; dhr. Wilders zal op democratische wijze nooit een samenleving krijgen die hij nu voor ogen heeft; zonder Moslims, niet Westerse allochtonen en asielzoekers. En voor de wijsneuzen die met het tegenargument komen dat hij ze ook niet weg wilt hebben tenzij ze gaan assimileren, wil ik ze hierbij uit de droom helpen dat assimilatie gelijk staat aan opheffen van je eigen identiteit. Die zit in je genen. Die is niet weg te poetsen zonder dwang. En dwang is niet democratisch.

    Tevergelijken met de stelling dat mensen hun frustraties willen uiten en daar een podium aan gegeven moet kunnen worden anders komen gevoelens van ontkenning ergens in de tijd tot een climax. Zo zal het ook degene vergaan die onder dwang zijn eigen identiteit moet verbergen.

    Kortom, voldoende stof om over na te denken en te schrijven de komende jaren

  • Marjolein Stuijfbergen, za 30 juli 2011 14:07 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Marjolein

    Marjolein

    De posting van Jorn.L za 00.42 sluit hier perfect op aan!!!

  • Piet de Geus, za 30 juli 2011 14:52 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Piet

    Piet

    "De wereld krijgt nog een tweede ronde economische crisis; net zolang tot we er van doordrongen zijn dat dit niet werkt."

    Dat klopt. Maar als het huis in brand staat heeft het weinig zin om over brandpreventie te praten: er zal eerst geblust moeten worden, want de brand wacht niet maar wakkert alleen maar aan.

    Dat neemt niet weg dat je het momentum wel aan moet grijpen om vast wat zaken op de rails te zetten, zoals bijvoorbeeld de steun aan de banken gekoppeld had kunnen worden aan de eis dat die banken zich zouden splitsen in een risicovol en een risicoloos deel.

    Bos zegt in een groot interview in VN deze week overigens ook dat het kabinet Balkenende en hijzelf voorop er meer uit had moeten slepen.

  • Marjolein Stuijfbergen, za 30 juli 2011 15:59 in reactie op Piet de Geus Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Dat neemt niet weg dat je het momentum wel aan moet grijpen om vast wat zaken op de rails te zetten, zoals bijvoorbeeld de steun aan de banken gekoppeld had kunnen worden aan de eis dat die banken zich zouden splitsen in een risicovol en een risicoloos deel.

    De put wordt pas gedempt als het kalf verdonken is, ben ik bang!!

    Bos zegt in een groot interview in VN deze week overigens ook dat het kabinet Balkenende en hijzelf voorop er meer uit had moeten slepen.

    Dat siert hem!! Het zal hem als econoom en voormalig minister van financiën ook wel degelijk raken. Helaas hadden andere zaken prioriteit. Wat ook een valkuil voor politici is. Regeren is vooruit kijken, een visie voor ogen hebben voor de lange termijn. Ook inherent aan de politiek is dat het vele politici ontbeert aan het hebben van een visie.

    Ze zouden meer onderlegt moeten zijn in filosofie!

  • Lot Lievaart, vr 29 juli 2011 19:35 in reactie op Piet de Geus Reageer op Lot

    Lot

    [Als het dan toch zo primitief moet: met die rechtse hobby's worden de linkse hobby's betaald. Dat is het verschil tussen investeren in de toekomst en geld over de balk gooien]

    Linkse hobbies worden niet meer betaald:-) en de echte rechtse hobbies zoals investeren en zo....hebben ons juist in deze troep gedompeld.

    Als we iets meer hadden uitgegeven aan de kunsten en wat minder hadden geïnvesteerd in Griekenland, tel uit uw winst! Waren we er achter gekomen dat miljoenen geïnvesteren in iets duurzaams, handiger is dan miljarden investeren in een luchtbel!

  • , za 30 juli 2011 16:12 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Oh.
    Dus de HRA en de JSF en Afghanistan leveren het rijk zo gigantisch veel op dat daarmee de linkse hobbies kunnen worden betaald?

    Leg je het nog even uit?

  • Johannes Zeilstra, vr 29 juli 2011 16:43 in reactie op robert vd heide Reageer op Johannes

    Johannes

    Nee, de oppositie wordt niet wakker, als je ruim 30 jaar gedroomd hebt, en het blijkt een nachtmerrie te zijn, dan vlucht je gewoon weer terug in je droom. Die is veel fijner.
    Cyprus is de volgende, maar dat mag geen naam hebben, is maar 5 miljard.
    Italie kan niet meebetalen, ach er zijn nog zoveel andere landen.

  • N N, vr 29 juli 2011 17:41 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op N

    N

    Laat de Cyrioten maar stikken. Die zijn zo handig geweest om een munitiedepot naast de grootste electriciteitscentrale van het eiland te bouwen. 2 weken geleden was het boem! Eigen schuld, dikke bult. Geen geld naartoe sturen.

  • Grolschje ., vr 29 juli 2011 16:58 in reactie op robert vd heide Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Het verschil tussen garanties, structurele uitgaven, eenmalige uitgaven en leningen niet snappen ;).

  • robert vd heide, vr 29 juli 2011 17:43 in reactie op Grolschje . Reageer op robert

    robert

    daar heb ik een volks vertegenwoordiger voor

    alleen voel ik me al lang niet vertegenwoordigd ,maar hij zich gelegitimeerd

  • jaap vos, vr 29 juli 2011 17:01 in reactie op robert vd heide Reageer op jaap

    jaap

    je vergeet nog de 1,2 miljard subsidie voor de 'liberale marktwerking' van onze huizenmarkt van ons markje...

  • robert vd heide, vr 29 juli 2011 17:35 in reactie op jaap vos Reageer op robert

    robert

    da's een fooi vergeleken met 85 miljard

    subsidies zijn trouwens investeringen in de maatschappij

    terwijl bij de rechtse uitgaven vaak een klein groepje de vingers aflikt

  • Louis Break, vr 29 juli 2011 15:59 Reageer op Louis

    Louis

    Het ministerie van Financiën laat in een reactie weten dat het bedrag niet vermeld is omdat het geen directe steun aan Griekenland betreft, bovendien zullen de garanties maar voor korte tijd nodig zijn, aldus NRC Handelsblad.
    Dus niets aan de hand.

  • Dennis Mollis, vr 29 juli 2011 15:59 Reageer op Dennis

    Dennis

    Dat kan hij toch niet doen want anders moet hij met de billen bloot bij Geert. Iedereen kan toch zien dat Wilders de CDA ministers bij hun ballen heeft en ze moeten allemaal verantwoording afleggen bij Wilders voor (en soms ook achteraf) als ze iets doen met hun beleid dat bij hem weleens slecht zou kunnen komen te vallen. Ze zijn bijna allemaal al en keer aan de beurt gekomen deze kabinetsperiode. Leers kan iedereen zich nog herinneren en straks ook nog de Jager. Ik heb met ze te doen die CDA bewindslieden.

  • Johannes Zeilstra, vr 29 juli 2011 16:39 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Johannes

    Johannes

    Maar beste Dennis, het zijn toch GL/D66/CU/PvdA die vol voor alle steun gaan die de EU vraagt?

  • Dennis Mollis, vr 29 juli 2011 17:53 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Dennis

    Dennis

    Dan vergeet je dat Geert altijd op de achtergrond invloed heeft en dat de Jager in casu het kabinet in andere kwesties altijd van zijn gedoogsteun afhankelijk blijft. Hoe dan ook zal de Jager het beeld moeten uitstralen van dat hij geen cent te veel geeft aan de Grieken dus daarom dit soort miscalculaties en weglaten van feiten.

  • Marjolein Stuijfbergen, vr 29 juli 2011 15:53 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    " De oppositiepartijen reageren geïrriteerd "'

    Is dat de enige reactie? Als ik geïrriteerd ben heeft dat geen consequenties, ik verwacht dus wel ietsje meer dan alleen wat irritatie; wie van de heren dames politici dient een motie van wantrouwen in tegenover dhr. Rutte en dhr. de Jager?

  • Johannes Zeilstra, vr 29 juli 2011 16:37 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Johannes

    Johannes

    Dat hoef je niet te verwachten van PvdA/CU/D66/GL al zou het 350 miljard zijn.
    Europa kritisch zijn is namelijk populistisch, nationalistisch en provinciaal.
    Geloof me nu maar, over 100 jaar is Europa een paradijs voor iedereen.

  • Berthold Hohenlowe-Langenberg, vr 29 juli 2011 17:07 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Berthold

    Berthold

    Misschien verwacht u wel teveel. Daar wel eens aan gedacht?

  • , vr 29 juli 2011 18:46 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op

    Aangezien Uw introotje bijna onleesbaar is behoud ik me het recht voor er geen belangstelling aan te geven.
    Mielke, kom met iets beters.

  • Censuur Joop, vr 29 juli 2011 19:23 in reactie op Reageer op Censuur

    Censuur

    Heeft Mielke nou alweer een andere identiteit? Jij blijft tenminste altijd een Kat en herkenbaar. Hij vind het blijkbaar nodig zich te verschuilen als een haas voor een jager. ;D

  • Piet de Geus, vr 29 juli 2011 19:37 in reactie op Censuur Joop Reageer op Piet

    Piet

    "Jij blijft tenminste altijd een Kat en herkenbaar"

    En jij blijft tenminste altijd een tomaat of een kopje thee. Eveneens uiterst herkenbaar.

  • , za 30 juli 2011 13:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Oh, Piet.
    Een bezoekje aan een opticien is geen overbodige luxe.;)
    Dat is geen tomaat en ook geen kopje thee!!

  • Ernst Anepool, za 30 juli 2011 22:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op Ernst

    Ernst

    En jij blijft op de man inlaats van de bal spelen, altijd even onsportief :-(

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven