27 september 11 22:31 Reageer (38) Economie RSS

Griekenland voert huizentaks in

Omstreden belasting was voorwaarde voor EU-lening.. Taks wordt geïnd via elektriciteitsbedrijf... 

Het Griekse parlement heeft ingestemd met een belasting op onroerend goed. Er werd een nipte meerderheid behaald in het parlement, doordat alle fractieleden van de socialistische Pasok-partij van premier Papandreou voor stemden. Een huizentaks was één van de voorwaarden die de EU, de ECB en het IMF hadden gesteld voor het mogelijk maken van een nieuwe internationale lening aan het land.

De belasting zal niet door de Griekse overheid zelf worden geïnd, maar via de elektriciteitsrekening. Zo'n vijf miljoen Grieken zullen de belasting moeten betalen. Het voorstel was omstreden omdat een groot aantal Grieken deze simpelweg niet zouden kunnen betalen. Wie verzuimt te betalen zal binnen enkele weken van het elektriciteitsnet worden afgesneden.

NOS: Grieks parlement steunt huizentaks

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (38) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Neo- nozem, wo 28 september 2011 11:34 Reageer op Neo-

    Neo-

    http://www.trouw.nl/tr/nl/7964/Schuldencrisis/article/detail/2926785/2011/09/25/Boeten-voor-andermans-crisis.dhtml

  • Winston V., wo 28 september 2011 13:50 in reactie op Neo- nozem Reageer op Winston

    Winston

    Alweer bedankt, Neo-Nozem.

    Even de bovenste reactie onder het artikel hier plaatsen... Zo denken veel mensen al over Grieken en Griekenland. Ik word niet goed van dit soort domheid (zo creëert economie racisme):

    "Ik kan het woord Griek niet meer horen, het staat voor mij gelijk aan de meest corrupte mensen in Europa die ons gebruiken als PINAUTOMAAT bij ons Nederlanders , principieel zal ik nooit iets kopen bij een Grieks Restaurant wan wie weet wat voor eten ze ons voor schotelen. Bah"

    Waarom? Waarom toch laten mensen zich zo gemakkelijk hersenspoelen?

  • Neo- nozem, wo 28 september 2011 19:07 in reactie op Winston V. Reageer op Neo-

    Neo-

    Omdat mensen dat op school leren .

  • Joop Schouten, wo 28 september 2011 11:23 Reageer op Joop

    Joop

    Ja, ja.... Ik vraag me af of en wie dit kunnen opbrengen in de huidige situatie.

    Ondertussen drukte Baroso op het hart dat de afgesproken bezuinigingen volledig en tijdig nagekomen moeten worden. Griekenland moet resultaten laten zien, dan zal de EU de helpende hand blijven toesteken.

    Bron:
    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/28/barroso-presenteert-bankentaks-wil-griekenland-in-eurozone-houden/

    Wat een ongevoelige incompetente zakkenwasser.

  • Oswald Knepsenich, wo 28 september 2011 12:18 in reactie op Joop Schouten Reageer op Oswald

    Oswald

    ---Wat een ongevoelige incompetente zakkenwasser.

    In de financiële wereld leidt juist gevoel regelmatig tot incompetentie.

  • Joop Schouten, wo 28 september 2011 12:28 in reactie op Oswald Knepsenich Reageer op Joop

    Joop

    'In de financiële wereld leidt juist gevoel regelmatig tot incompetentie.'

    Dat ligt niet alleen aan de 'gokkers'.

  • jan bakker, wo 28 september 2011 11:14 Reageer op jan

    jan

    Dit zou eens tijd worden lijkt me..!

    En dat `innen`via de energienota?? Geeft een voortreffelijke inkijk in de Griekse overheid: men stelt letterlijk dat men hiervoor kiest om `de bureacratie van de Belastingdienst ( let wel, HAAR EIGEN belastingdienst) te ontwijken! Een volgende ingreep, de verhoging van de inkomstenbelasting dan maar innen via de telefoonrekening?
    Wat een land!

  • Duidelijk Rechts, wo 28 september 2011 10:38 Reageer op Duidelijk

    Duidelijk

    Ze hebben daar met zijn allen, let wel, met zijn allen, ver boven hun stand geleefd en nu moet men daar voor gaan betalen.
    En natuurlijk moeten ze nu met zijn allen de rekening voldoen.
    Niets mis mee.

  • Johannes Zeilstra, wo 28 september 2011 11:12 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op Johannes

    Johannes

    Tuurlijk, een minimumloon van 850 Euro netto met de zelfde prijzen als hier ja dan leef je ver boven je stand.
    Een toplaag heeft boven hun stand geleefd, en wimpelt dat nu af op de Griekse schlemiel, terwijl ze ondertussen hun kapitaal naar het buitenland verplaatsen.
    En omdat die Griekse schlemiel, die schulden niet terug kan betalen, moeten wij hun nu dus leningen verstrekken, waarmee de banken weer gered worden, en zij decennia lang voor moeten bloeden.

  • YggY ..., wo 28 september 2011 11:19 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op YggY

    YggY

    Volgens onze Griekenland-deskundige.

  • Jan-Peter Scheffer, wo 28 september 2011 17:59 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Wereldvreemde onzin; zie mijn andere bijdragen.

  • Frank Schutte, wo 28 september 2011 10:13 Reageer op Frank

    Frank

    Beste Jan-Peter Scheffer,
    Inderdaad zo zal het waarschijnlijk gaan aflopen, en nu maar hopen dat iedereen kan begrijpen dat we hier niet met terroristen te maken hebben maar met verzetstrijders die de strijd aangaan tegen onderdrukking en uitbuiting.

  • Oswald Knepsenich, wo 28 september 2011 09:15 Reageer op Oswald

    Oswald

    De maatregelen komen van de democratisch gekozen regering het parlement ondersteunt deze, de bakermat van de democratie neemt een democratisch besluit. Het IMF staat hierbuiten.
    Hoe Griekenland haar schulden betaalt is een Griekse aangelegenheid.

    Het is altijd de man in de straat die het merkt, die merkt het als het beter gaat, die merkt het als het slechter gaat. Dat komt omdat de man in de straat direct wordt beïnvloed door de conjunctuur.

    Rijke mensen hebben dat niet, die sparen wat minder bij tegenwind, dat is alles. Als je nu 500 miljoen bezit en dat wordt 400 miljoen, daar zal je geen glas champagne minder om drinken.

    Maar als je 500 Euro per maand krijgt en het wordt 400, dat doet pijn.
    Dit werkt ook omgekeerd.

    Destijds zorgde de Pasok voor de schulden door de pensioenen te verhogen, de pensioengerechtigde leeftijd te verlagen tot 55, de belastingen niet te innen, en onzinnige overheidsfuncties te creëren. En nu is het feestje afgelopen en presenteert Pasok de rekening.

    Het is een Griekse aangelegenheid hoe zij hun problemen oplossen. De man in de straat voelt de pijn, maar het was ook de man in de straat die jarenlang profiteerde van een gulle overheid.

    Het IMF is niet sympathiek, dat zijn schuldeisers nooit.

  • Neo- nozem, wo 28 september 2011 12:34 in reactie op Oswald Knepsenich Reageer op Neo-

    Neo-

    Het IMF is een monster !

    Het IMF neemt de vissers hun hengels af en in ruil voor 1 vis .

  • Piet de Geus, wo 28 september 2011 13:01 in reactie op Neo- nozem Reageer op Piet

    Piet

    "Het IMF neemt de vissers hun hengels af en in ruil voor 1 vis ."

    Veel viel er toch al niet te vangen, want Grieken vissen niet met een hengel maar door een staaf dynamiet overboord te kieperen.

  • Neo- nozem, wo 28 september 2011 13:30 in reactie op Piet de Geus Reageer op Neo-

    Neo-

    punt is dat het IMF mensen hun middelen van bestaan afneemt .
    Op die manier redt je de mensen niet maar sloop je ze.

    Het IMF deed dat overal ter wereld al eerder.
    Het IMF is namelijk niet bedoeld om te helpen maar om de belangen van grote bedrijven (die de grieken in deze crisis geholpen hebben) te behartigen.
    Het is een financiële terroristische organisatie .
    Ik riep een paar maanden geleden al : als je het IMF in huis haalt ben je de bok.
    Nu zien we dat dus. De Grieken zijn de bok dankzij het IMF .

  • Oswald Knepsenich, wo 28 september 2011 15:02 in reactie op Neo- nozem Reageer op Oswald

    Oswald

    ---Op die manier redt je de mensen niet maar sloop je ze.

    Het is niet de bedoeling dat het IMF mensen gaat redden.

    Het IMF heeft als een van de doelstellingen om ervoor te zorgen: (citaat) "foster global monetary cooperation, secure financial stability, facilitate international trade, promote high employment and sustainable economic growth, and reduce poverty around the world."

    Hiertoe legt het IMF regels op aan de aangesloten landen

    Als een land hulp nodig heeft om de arme inwoners te helpen dient het zich niet tot het IMF te wenden maar tot andere organisaties.

  • Neo- nozem, wo 28 september 2011 19:11 in reactie op Oswald Knepsenich Reageer op Neo-

    Neo-

    Verdiep je maar eens in de geschiedenis van het IMF en welke landen ze in het verleden al compleet gesloopt hebben .

    Een land als Argenitinië is zich nu pas aan het herstellen maar hebben in de paar jaar dat het IMF daar huishield een schade opgelopen die nog wel een jaar of 20 kost om te herstellen . En ze zijn al 10 jaar bezig.

    Hun industrie is verwoest, hun openbaar vervoer is verwoest (treinenverbindingen bestaan bijna niet meer) miljoenen leven nog steeds in armoe

    Allemaal door het IMF

  • Piet de Geus, wo 28 september 2011 19:32 in reactie op Neo- nozem Reageer op Piet

    Piet

    "de geschiedenis van het IMF en welke landen ze in het verleden al compleet gesloopt hebben"

    En hoe stonden die landen er 5, 10 jaar later voor?

  • Neo- nozem, wo 28 september 2011 20:03 in reactie op Piet de Geus Reageer op Neo-

    Neo-

    meeste van die landen zijn er nog lang niet bovenop

    IMF neemt landen hun middelen van bestaan af

  • Winston V., wo 28 september 2011 19:39 in reactie op Oswald Knepsenich Reageer op Winston

    Winston

    Het IMF... Je bedoelt de Internationale Maffia Federatie?

    http://www.youtube.com/watch?v=DqeceKUQug8

    Ik dacht al, wat hebben die financieel terroristen in Griekenland te zoeken..? Dit dus (Greece has 40 billion barrels of oil, and thousands of tons of Gold and Uranium):

    http://www.youtube.com/watch?v=x8M-rJULXlo&feature=related

  • Jan-Peter Scheffer, wo 28 september 2011 19:54 in reactie op Oswald Knepsenich Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Wat een empathietekort nu toch weer, elke keer dat economische gedogmatiseer dat voor realiteit moet doorgaan. Tja, zo houd men de oligarchische waan in stand: echte problemen van echte mensen en hun legitieme noden en klachten, hun argumenten en die van hun medestanders consequent bagatelliseren, negeren en diskwalificeren, henzelf in diskrediet brengen.

    Wat men daarbij kennelijk over het hoofd ziet, is dat men zich zélf op deze wijze diskwalificeert en delegitimeert als sociale gesprekspartner. Maar ja, in deze tijd van autistische machtspolitiek, is het opportuun en salonfähig geworden om sociaal-economisch autistisch te zijn.

    "Het IMF heeft (o.a.) als [...] doelstellingen [...]: (citaat): [...] promote high employment and sustainable economic growth, and reduce poverty around the world."

    O, echt waar? Mooie doelstellingen. Maar waarom dan:

    "Het IMF is niet sympathiek, dat zijn schuldeisers nooit.
    Het is niet de bedoeling dat het IMF mensen gaat redden.
    Als een land hulp nodig heeft om de arme inwoners te helpen dient het zich niet tot het IMF te wenden maar tot andere organisaties." ?

  • Donald Duck, zo 09 oktober 2011 09:44 in reactie op Neo- nozem Reageer op Donald

    Donald

    "Ik riep een paar maanden geleden al : als je het IMF in huis haalt ben je de bok.
    Nu zien we dat dus. De Grieken zijn de bok dankzij het IMF . "

    Daarom moedig ik regeringen aan de financien op orde te houden en zuinig te zijn met het geinde belstinggeld. Dan krijg je ook niet met het IMF te maken.

  • de heer Meijerink, wo 28 september 2011 09:05 Reageer op de heer

    de heer

    Het geld zal toch ergens vandaan moeten komen, de donorlanden hebben zelf geen geldbomen in de tuin staan.
    Om dit met de Duitse hyperinflatie in de jaren 20 te vergelijken gaat me toch iets te ver, maar de broekriem zal wel moeten aangetrokken. Ook in Griekenland.

  • Neo- nozem, wo 28 september 2011 20:07 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Neo-

    Neo-

    het geld moet gewoon betaald worden door de genen die het gestolen hebben ; de banken dus !

    En niet door een bevolking die daar niets aan kan doen.

    Als je er anders over denkt heb je een verwrongen rechtvaardigheidsgevoel

  • Anja Lodewijks, wo 28 september 2011 08:51 Reageer op Anja

    Anja

    Mijn vriendin is in Griekenland geweest. Zij heeft daar diverse mensen gesproken. Vooral in de grote steden wordt de toestand steeds zorgwekkender. Meer en meer mensen komen in de problemen, hun laatste geld gaat naar de basisbehoeften. Er worden al sieraden ingeruild.
    De gewone Griek is de pineut. De middenklasse is snel aan het verarmen. De kans op rellen wordt groter.

  • Jan-Peter Scheffer, wo 28 september 2011 06:56 Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Er is een sociaal-economische genocide gaande op de bakermat van de democratie, de filosofie en het theater. Macro-economisch noodzakelijk? Rot toch op, zeg! Ik heb veel verzinsels gehoord om sinistere, kwade daden goed te praten, maar die euro-onzin grenst aan waanzin. De massa-hysterie wordt nog eens gevoed door de, de belangen v.d. grootverdieners dienende media. Behalve, en tot mijn opluchting, Nieuwsuur van gisteren, want daarin kreeg een Griek, op locatie, de Acropolis mooi op de achtergrond, ruim de gelegenheid om te zeggen hoe het écht zit, m.a.w., de effecten v.d. "bezuinigingen" op het leven v.d. gemiddelde Griek, en die zijn dramatisch, en tragisch, en in feite gelijk aan de karaktermoord op een heel volk. Papandreou is een verrader van het volk dat hij moet dienen. Merkel lekker met oogkleppen op de gierkar trekken, en 't is hier al niet anders, met die euro-ja-knikkers zonder sociaal geweten aan de macht. Al deze lieden dienen aangeklaagd, en ook zij die ons de eurowaan in eerste instantie hebben opgelegd, demagogisch en ondemocratisch. De Griek in Nieuwsuur voorspelde de ineenstorting van de hele leugen-constructie die euro heet, vroeger of later. Something's gotta give, and it ain't the people, 'cause they got nothing to give anymore.

  • Frank Schutte, wo 28 september 2011 01:07 Reageer op Frank

    Frank

    Er zal nu wel in Griekenland een levendige handel ontstaan in (tweedehandse) knijpkatten, misschien kunnen wij als Nederlanders die gesubsidieerde knijpkatten door de EU ook gaan exporteren naar Griekenland, dan kan K. J de Jager ons dit heugelijke nieuws bij buitenhof gaan vertellen.

  • Jan-Peter Scheffer, wo 28 september 2011 09:45 in reactie op Frank Schutte Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Op een gegeven ogenblik, als de staat de mensen definitief heeft beroofd van have en goed en een toekomst voor henzelf, en dus voor hun kinderen, zitten er weer partizanen - vrijheidsstrijders zijn dat, geen terroristen - in de bergen, in Griekenland, in Italië, en wie weet ook weer in Spanje. De Griek in Nieuwsuur voorspelde een ramp. Je eigen land, je eigen volk, je familie en omgeving moeten verdedigen tegen misdaden door de staat, is een ramp, een drama, een tragedie, maar die kan men vermijden, om te beginnen door het volk met respect te gaan behandelen i.p.v. minachting door hun noden zo goed als volledig te negeren, terwijl de gepriviligeerden vrolijk kunnen doorgaan met exploiteren en erop los leven. Het willens en wetens toestaan van een extreme sociaal-economische tweedeling creëert woede. Legitieme woede. Frankrijk 1789. Rusland 1917.

  • Herman , wo 28 september 2011 00:43 Reageer op Herman

    Herman

    Wie verzuimt te betalen zal binnen enkele weken van het elektriciteitsnet worden afgesneden.
    God verhoede het maar ik ben bang dat er bloed door de straten zal gaan vloeien.
    Mensen de meest elementere behoefte ontnemen voor neo liberale hobby’s dat zal de Griek niet pikken.

  • Coos van Leeuwen, wo 28 september 2011 00:24 Reageer op Coos

    Coos

    Volgens NOS TT worden vooral de lage en middeninkomens daar de dupe van. Ja, het IMF is echt een zegen voor de mensheid.

  • Michel Reiziger, di 27 september 2011 23:53 Reageer op Michel

    Michel

    De schuld van Griekenland doet me steeds meer denken aan de herstel betalingen van Dutisland vlak na WO-I...verander het Verdrag van Versailles in het Verdrag van de Euro en we zijn er...

    Griekenland kan en zal nooit en te nimmer e schulden terug kunnen betalen, dat weet zo'n beetje elke econoom. Alleen de rente op de schulden is al gigantisch. Er wordt verder vanuit gegaan dat de Griekse economie zal groeien. Maar er is niemand die nu maar iets in Griekenland wil investeren, met uitzondering van de speculatieve beleggers, die willen best nog wel meer investeren in credit default swaps.

    Griekenland is niet overgeleverd aan zijn economie of aan Europa maar aan de speculatie van de Griekse schuld. Duurt niet lang meer dat de Griekse bevolking dit niet meer accepteert, net zoals de Duitsers dat toen deden na WO-I zal dit leiden tot sociale onrust en politieke instabiliteit.

  • Door de bank genomen, di 27 september 2011 23:29 Reageer op Door de

    Door de

    Zijn dit kenmerken van de shock doctrine in Griekenland?

    http://www.youtube.com/watch?v=IS6391Sdf7s

  • Johannes Zeilstra, wo 28 september 2011 09:51 in reactie op Door de bank genomen Reageer op Johannes

    Johannes

    Juist !
    De sprinkhanen plaag heeft Europa bereikt.

  • El Che, di 27 september 2011 23:22 Reageer op El

    El

    Het wordt donker in Griekenland.

  • Des Duivels, di 27 september 2011 23:32 in reactie op El Che Reageer op Des

    Des

    Welnee, de Grieken hebben zonnepanelen via een EU subsidie gekregen.

  • Oswald Knepsenich, wo 28 september 2011 09:16 in reactie op Des Duivels Reageer op Oswald

    Oswald

    Dat is een goede investering, blijkt nu.

  • Piet de Geus, wo 28 september 2011 00:58 in reactie op El Che Reageer op Piet

    Piet

    Het is er al behoorlijk donker. Lees bijvoorbeeld dit:
    http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/8786547/The-Greek-tragedy-no-money-no-hope.html

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven