18 november 11 18:29 Reageer (204) Economie RSS

Gezinnen zonder geld

Zembla laat zien dat de armoedeproblematiek groeit nu de gemeenten minder geld krijgen van het rijk voor armoedebestrijding

Het is crisis en dat is vooral voelbaar als je moet leven op of onder bijstandsniveau zoals ruim 10.000 gezinnen in Tilburg dat doen. En alsof ze het nog niet moeilijk genoeg hebben, wordt er ook nog eens flink op ze bezuinigd. Ze verliezen hun gesubsidieerde baan, hun uitkering of de hulp die ze nodig hebben bij de opvoeding van de kinderen. De regering denkt dat als je deze gezinnen minder geld geeft, ze vanzelf wel weer aan het werk gaan.

‘ZEMBLA’ laat deze week zien dat het helaas zo simpel niet is in de uitzending ‘Gezinnen zonder geld’, op vrijdag 18 november om 21.20 uur bij de VARA op Nederland 2.

Brenda en Karel behoren tot de Tilburgse onderklasse. Brenda krijgt van de bewindvoerder iedere week 20 euro om boodschappen van te doen. Tot voor kort kreeg ze schoenen en kleding voor haar kinderen mee uit de kringloopwinkel waar ze werkte. Maar haar baan wordt per 1 januari wegbezuinigd, dus dan heeft ze er weer een nieuwe zorg bij. De kinderen Jayno en Nicky weten maar al te goed hoe het thuis zit met de financiën. Dochter Nicky kreeg voor haar verjaardag 15 euro van een kennis maar moest het geld afgeven aan haar ouders. Nicky is overigens vol begrip: “Ze moeten er voor ons eten van kopen”. Een ander pijnlijk punt is het zwemdiploma. Nicky heeft geen diploma’s want ze is nooit op zwemles geweest, omdat haar ouders het niet kunnen betalen. Haar broertje Jayno heeft geluk. Hij heeft wel zijn A want op zijn school is het schoolzwemmen nog niet wegbezuinigd.

In Tilburg Noord woont Tonnie van Mook, alleenstaande moeder met vier jonge kinderen. Een van de kinderen heeft ernstige gedragsproblemen en daarom komt gezinscoach Frank dagelijks een paar uur helpen bij de opvoeding. Helaas kan Tonnie binnenkort geen beroep meer doen op Frank, omdat ook dit soort hulp wordt wegbezuinigd. Om te eten gaat Tonnie iedere vrijdag naar de voedselbank.

De voedselbank ontvangt gratis het overschot van lokale producenten en winkels, waarvan de uiterste verkoopdatum is verstreken. Het aanbod is wel een beetje eenzijdig. Meestal zijn het vooral frites en frikadellen, aangevuld met een klein beetje groente en fruit. Maar Tonnie is er blij mee. Haar financiële problemen verergerden toen ze, zoals ze zelf zegt ‘de fout inging’ met het toelaten van een wietplantage op zolder. Er werden haar gouden bergen beloofd door een slimme handelaar die goed wist hoe hard Tonnie de winst nodig had. Helaas kwam de politie er achter en werd ze door de rechter veroordeeld tot een boete van 7.000 euro. Door die boete is haar huishoudbudget nu gereduceerd tot 90 euro per week.

De Tilburgse wethouder Jan Hamming van Sociale Zaken verdiept zich in de armoedeproblematiek van zijn gemeente en organiseert daarom gesprekken met minima. Daar treft hij de 25-jarige doofstomme Kelly die flink moet inleveren omdat haar uitkering volgend jaar komt te vervallen vanwege de zogeheten ‘gezinstoets’. Gezinsleden die een uitkering ontvangen, verliezen die als er een ander lid van het gezin al een uitkering of inkomen ontvangt. Veel gehandicapte jongeren verliezen daardoor hun financiële onafhankelijkheid.

Wethouder Hamming doet zijn best de problemen op te lossen, maar heeft te maken met de landelijke politiek die de gemeente Tilburg 50 miljoen minder geeft voor uitkeringen en armoedebestrijding. Door deze maatregel kampen veel meer gemeenten met forse tekorten op hun bijstandsbegroting.

Laatste Reacties (204) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Truus Beek, wo 23 november 2011 12:10 Reageer op Truus

    Truus

    Had te doen met het echtpaar wat door ziekte een armoeval gemaakt heeft Deze verdienen alle steun van de maatschappij

    had mede3lijden met de kinderen niet met de veroorzakers (ouders)

    Blijkt dat de rijken er volgend jaar op achter uit gaan de armen gaan er op vooruit!!!

  • Amhtaham I., ma 21 november 2011 20:40 Reageer op Amhtaham

    Amhtaham

    Wel komisch die reactie van sommige waarschijnlijke welgestelde mensen die menen dat het allemaal wel meevalt.
    Doet me denken aan die keer dat die Tsjakka-kerel; Emile Ratelband weleens zou laten zien dat je best rijk kan worden van de daklozenkrant verkopen als je maar de juiste spirit hebt. Ik geloof dat ie het een halve dag heeft volgehouden [zogenaamd verkleed als dakloze] waarna hij zich lekker in een bad liet zakken en liet scheren in een of andere villa.
    Wel lef dat ie het probeerde [en liet filmen], maar duidelijk dat die mensen werkelijk geen enkel benul hebben hoe het is om in armoede te leven. (Empathisch vermogen en links/rechts verhoudingen, zou dat geen interessant onderzoek zijn? Trouwens, evolutionair gezien blijken alleen de sterkeren tot sociaal gedrag in staat, als een individu instinctief begrijpt dat ie het genetisch af gaat leggen wordt ie pas egoistisch.. Parasieten doen het ook heel goed, de mossoorten zijn ook extreem succesvol.. Dus, klop jezelf vooral niet teveel op de borst als je je bankrekening vol hebt staan, er zijn betere argumenten dat dat je zwakte illustreert dan je kracht. Alleen een zwak eekhoorntje verzamelt voor 2 winters nootjes, laat staan voor 50.000...]

  • Truus Beek, do 24 november 2011 13:09 in reactie op Amhtaham I. Reageer op Truus

    Truus

    Met een huis vol huisdieren en shag binnen handbereik dan denk ik dan zal het wel meevallen

  • arnold schaap, zo 20 november 2011 10:59 Reageer op arnold

    arnold

    Gratis frites van de voedselbank, nou dat schiet lekker op. Frituurolie of frituurvet zijn vrij prijzig...... Echt gezond zijn frites ook niet.

  • Jim Peeters, zo 20 november 2011 01:20 Reageer op Jim

    Jim

    waar ik nog niemand over hoor zijn die arme kinderen die door hun ouders op een gigantische achterstand in de ontwikkeling gezet worden

    Sommige ouders moeten gewoon verboden worden om kinderen te krijgen als ze niet de capaciteit hebben om ze een fatsoenlijk en veilig leven te geven. Geen geld is geen reden om ze geen goede opvoeding te geven.

  • Eline W, zo 20 november 2011 12:01 in reactie op Jim Peeters Reageer op Eline

    Eline

    En als mensen nadat ze kinderen hebben gekregen in de problemen komen moeten de kinderen zeker worden afgemaakt? Weet je hoe duur het is al die kinderen uit huis te plaatsen. Je kan beter hub ouders helpen, is veel goedkoper.

  • Anja Lodewijks, za 19 november 2011 23:03 Reageer op Anja

    Anja

    Het is natuurlijk gemakkelijker een bijstandmoeder op te pakken die verleid werd tot een wietplantage op zolder dan de criminele handelaar die deze mensen op psychologische wijze weet in te palmen.

    Net als het verdekt opgesteld staan bij een school om kinderen met kapotte fietslampjes te betrappen en daar punten mee behalen.

    Men houdt natuurlijk onvoldoende tijd over voor het echte werk.

    De maffia is niet slechts een probleem van Italië, ze is een wereldwijd probleem. Met name Nederland is voor de misdaadorganisaties een van de belangrijkste landen voor cocaïnehandel. Italiaanse maffiadeskundigen waarschuwden vorig jaar in Argos dat beruchte misdaadorganisaties als de ‘ndrangheta uit Calabrië stevig in Nederland zijn geworteld. Alleen: de Nederlandse politie en justitie deden daar volgens hen te weinig onderzoek naar. Is daar intussen verandering in gekomen? Wat staat er bijvoorbeeld in een nog niet openbaar gemaakt KLPD-rapport over de Italiaanse maffia in Nederland?
    http://weblogs.vpro.nl/argos/

  • Herman , za 19 november 2011 23:59 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Herman

    Herman

    Wat staat er bijvoorbeeld in een nog niet openbaar gemaakt KLPD-rapport over de Italiaanse maffia in Nederland?
    Dat het hier vvd heet.

    Het is natuurlijk gemakkelijker een bijstandmoeder op te pakken die verleid werd tot een wietplantage op zolder dan de criminele handelaar.
    Binnen de vvd heet het uitbesteden outsourcen.

    Bij mensen als Frank Vandalen ( toepasselijke naam trouwens ) heet die leefstijl 'living on the edge'.

    Ik ga welterusten zeggen tegen jou Anja.

  • Anja Lodewijks, zo 20 november 2011 11:42 in reactie op Herman Reageer op Anja

    Anja

    Een vriend van een vriendin was rechercheur, het is alweer jaren geleden dat hij samen met zijn collega's ver gervorderd was in een groot drugsonderzoek waar belangrijke en bekende namen een rol in speelden. Ze waren tot schokkende ontdekkingen gekomen en het netwerk bleek zeer groot.
    Van de een op andere dag werden ze van de zaak afgehaald. Het dikke dossier werd in de kast opgeborgen en op een onbenullig zaakje gezet.
    Dit was voor hem de zoveelste keer, hij is daarna elders gaan solliciteren en werken.

    De maffia organisatie maakt gebruik van smurfen, kleine hoeveelheden tegelijk, die kleine hoeveelheden zijn voor de KLPD niet interessant om onderzoek naar te doen en de politiek doet net of dit probleem niet bestaat.
    Dus hoe haaks staat dit op het pakken van de bijstandsmoeder?

  • Eline W, za 19 november 2011 20:25 Reageer op Eline

    Eline

    Dan nu nog even over dat gezinsinkomen, dit doe ik in een aparte post omdat de inhoud van de vorige post belangrijker is, en ik niet wil dat dit dat gaat domineren.

    Ik en mijn ouders hebben onze zaakjes momenteel behoorlijk voor elkaar. Toch voel ik mij vrijwel direct bedreigd door die gezinsinkomen maatregel. Ik sta momenteel nergens ingeschreven als woningzoekende (moet ik wel doen, ik weet het). Mijn ouders hebben beide een baan, maar wie zegt dat dat volgend jaar nog steeds zo is? Ik heb redenen om aan te nemen dat er een kans bestaat dat dat niet zo is. Mijn vader komt dan door leeftijdsdiscriminatie nooit meer aan het werk. Stel dat allebei mijn ouders over een jaar geen baan meer hebben, die kans is zeer klein maar zelfs met kleine kansen moet rekening gehouden worden. Dan heb ik drie jaar om weg te komen (onder de aanname dat het spaargeld van mijn ouders dan ook op is), lukt dat me niet dan moeten mijn ouders van mijn spaargeld (dat ik vanaf mijn 17e opzij heb gezet om later goed mee te beginnen) gaan leven. Kortom, hoe klein de kans ook is dat het misgaat door deze regering moet ik na gaan denken over wat ik met dit geld doe. En ten alle tijden tijden zorgen dat ik de mogelijkheid heb om direct bij mijn ouders weg te gaan.

    Nou is mijn situatie op dit gebied totaal niet bedreigend, maar er zullen er velen zijn waar dat wel zo voor is. En ben je dan nog gemotiveerd je eigen toekomst op te bouwen. Hierdoor wordt de fianciele situatie van je ouders weer bepalend voor wat je zelf met je toekomst kan doen. Als kinderen vanaf dat ze op een 16e een baantje nemen hun ouders moeten gaan onderhouden zal uit huis gaan om daar vanaf te zijn zelfs vrijwel onmogelijk zijn. Hoe kan je ooit je eerste maand huur betalen als je geen cent opzij kan leggen omdat je van de paar uur per week die je werkt je ouders moet onderhouden? Dit is waanzin.

  • Bas Grootel, za 19 november 2011 21:38 in reactie op Eline W Reageer op Bas

    Bas

    Eline. Dit is geen waanzin. Waarom zouden jouw ouders, die beiden nog werken, ons geld moeten innen terwijl jij ook de kost kunt verdienen. Wel leuk hoor. Je ouders krijgen een uitkering en jij verdient goed geld. Boven modaal. Maar wel met onze belastingcenten. Waarom vind je het niet normaal dat je ook een bijdrage aan de huur, het eten en drinken, etc. bij kan dragen.

  • Han van der Horst, zo 20 november 2011 14:36 in reactie op Bas Grootel Reageer op Han

    Han

    Als dat gebeurt, moet volgens jou Eline W. haar studie opgeven om een baantje te nemen. Omdat ze dat doet, wordt dan de studiebeurs die ze genoten heeft, omgezet in een rentedragende lening die ze ook nog terug moet betalen. Die studie gaat nogal goed, voor zover ik het kan bekijken, maar die moet dan worden opgegeven. Dat noemen wij in beschaafd Nederlands kapitaalsvernietiging.

    Maar kapitaalsvernietiging, daar is rechts de afgelopen jaren heel succesvol in gebleken. Dus dat was te verwachten.

    Nu gaat Bas een reactie schrijven dat je werken en een exactie studie heel gemakkelijk naast elkaar kunt doen.

  • Marma Duke, zo 20 november 2011 17:35 in reactie op Han van der Horst Reageer op Marma

    Marma

    Wat u zegt is niet helemaal waar, men mag namelijk van het DUO tot iets boven de 13.000,= EUR per jaar bijverdienen zonder dat dit invloed heeft op de StuFi.

    Ik ben geen Bas maar heb zelf een v/d zwaarste exacte studies op wetenschappelijk niveau gevolgd, zonder enige hulp van familie of subsidie/uitkering.
    Is prima te doen, je moet gewoon discipline hebben en niet denken dat je altijd zult kunnen blijven uitgaan en de nieuwste spullen kunt kopen, wat vaak een gebruikelijk denkbeeld blijkt.

    Dat over kapitaalvernietiging, is uiteraard u mening.

  • Denkend aan Holland, ma 21 november 2011 11:42 in reactie op Marma Duke Reageer op Denkend

    Hmm... als ik uw reacties hier in dit draadje zo eens lees dan komt het mij voor dat het heel erg hard studeren op uw zware exacte studie ten koste is gegaan in het opdoen van andere niet minder nuttige kennis en competenties.

    Een beetje genuanceerder denken bijvoorbeeld. Of een toefje minder kleinerend vrouwen hier aanspreken... ik noem maar wat.

    Uw sociale competenties zullen we maar buiten beschouwing laten.

  • José Sijstermans, za 19 november 2011 22:13 in reactie op Eline W Reageer op José

    José

    Het is de vraag of jouw ouders in de bijstand komen. Als ze bij ontslag 50 jaar of ouder zijn, komen ze in de IOAW.

  • Eline W, za 19 november 2011 23:44 in reactie op José Sijstermans Reageer op Eline

    Eline

    Het gaat ook niet om mij. Het gaat om mensen voor wie het wel een probleem is.

  • Ed Schut, za 19 november 2011 20:13 Reageer op Ed

    Ed

    De situaties die bij Zembla te zien waren, kwamen mij bekend voor.
    Als coordinator bij Humanitas Thuisadministratie in Assen, kom ik wekelijks soortgelijke situaties tegen. Mensen weten soms niet waar ze allemaal recht op hebben. Hebben verkeerde keuzes gemaakt Soms domme pech Door schuldsanering/regelingen via de GKB kunnen mensen na enige jaren weer met een schone lei beginnen.

  • Eline W, za 19 november 2011 20:07 Reageer op Eline

    Eline

    IK heb nu eindelijk Zembla eens afgekeken, en ik moet zeggen dat het tweede deel nog erger is dan het eerste deel. Ik schaam me dat ik in een land woon waar dit kan. En het ergste is nog dat we hier helemaal niets mee bereiken.

    Uit principe worden mensen die net uit de put komen daar door deze regering weer in getrapt. Dit kost de samenleving bakken met geld, en levert veel persoonlijke ellende op. Kan iemand mij vertellen wat het voordeel hier van is. Iedereen blijft hier zonder enig argument eigen verantwoordelijkheid roepen, maar dat is toch incompatibel met het de middelen die deze mensen in staat stellen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen weg te bezuinigingen. Hoe kan iemand meer kans krijgen op een baan als de hulp bij het vinden van een baan van de ene op de andere dag wordt wegbezuinigd?

    Ik wil iets doen, ook al is het maar iets kleins. Daarom zal ik niet rusten voordat dat kind zwemles heeft gehad!

  • Marcus Mark, za 19 november 2011 22:40 in reactie op Eline W Reageer op Marcus

    Marcus

    ik zou zeggen gebruik uw spaargeld hiervoor. waarom niet meteen wat geld overmaken naar de mevrouw met de wietplantage? (u weet wel die mevrouw die spijt kreeg en de wietplanten heeft "weggegooid") u blij, want u kunt weer iets doen voor een zielige onrendabele, mevrouw wietplantage blij en ik blij, want ik hoef t niet te doen. win, win, win. toch?

  • Eline W, zo 20 november 2011 09:45 in reactie op Marcus Mark Reageer op Eline

    Eline

    Waarom heeft u het steeds over die wietplantage. Kunt u ook eens iets vertellen over die vrouw met die zoon, en dat echtpaar met een koophuis?

  • Marcus Mark, zo 20 november 2011 10:25 in reactie op Eline W Reageer op Marcus

    Marcus

    ach mevrouwtje zo lang "mensen zonder geld" een koophuis hebben gaat t nog steeds vrij goed met Nederland

  • Eline W, zo 20 november 2011 11:05 in reactie op Marcus Mark Reageer op Eline

    Eline

    Wat is dat voor onzin? In het verleden hadden ze wel geld, en huizen zijn nou éénmaal onverkoopbaar op het moment. U denkt zeker dat iemands huis wordt afgepakt zodra hij geen werkt meer heeft ofzo?

    Heef u de uitzending wel bekeken?

  • Ruud Wiemer, zo 20 november 2011 12:06 in reactie op Marcus Mark Reageer op Ruud

    Ruud

    [ach mevrouwtje zo lang "mensen zonder geld" een koophuis hebben gaat t nog steeds vrij goed met Nederland]

    Onzin. Dat dacht Bush ook met het promoten van verstrekken van zogenaamde NINJA hypotheken (NO Inkom, NoJobs, No Assets). Hiervoor richtte hij twee overheids banken op tw. Freddy Mac en Fanny Mae die natuurlijk allang failliet zijn gegaan. Dit was 1 van de grote oorzaken van de kredietcrisis in de USA. De mensen die het betrof wonen nu nog steeds in tenten.

  • Han van der Horst, zo 20 november 2011 14:38 in reactie op Marcus Mark Reageer op Han

    Han

    Ach meneertje, dat echtpaar.....de ene had leukemie gekregen en de andere een herseninfarct.

    Pech, he, moet je maar gezond eten. Toch....? Dat is zo'n beetje je mentaliteit. Of niet?

  • Frans Akkermans, zo 20 november 2011 10:59 in reactie op Eline W Reageer op Frans

    Frans

    Hier een interessante link naar de geschiedenis van het sociale werk. Doe wel en zie om. Problemen en oplossingen zijn niet van vandaag of gisteren. Bemoeizorg geloof ik dat de nieuwe term is.

    http://www.sozio.nl/maarten-van-der-linde-genstalleerd-als-bijzonder-lector-geschiedenis-van-het-sociaal-werk/1024179

  • Marcus Mark, za 19 november 2011 18:51 Reageer op Marcus

    Marcus

    Tot zover dit programma in de zendtijd voor politieke partijen...

  • Eline W, za 19 november 2011 19:58 in reactie op Marcus Mark Reageer op Eline

    Eline

    Dan mag jij mij eens uit gaan leggen wat hier politiek aan is. Het zijn verhalen van mensen, dit is hoe deze mensen er voor staan. Dat heeft helemaal niets met politiek te maken, en zeker niet in de zin die jij zegt.

    Misschien dat je het als campagnestpotje van de VVD ziet, waarin ze laten zien hoe ver ze vorderen met het in de grond trappen van mensen die hun leven proberen te beteren. Het lukt zo te zien aardig, geniet u van deze ellende stem VVD. Blijkbaar vinden hel veel mensen dat dit is zoals het hoort.

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 21:44 in reactie op Eline W Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Eline, Joop is niet een afspiegeling van de samenleving, je vind hier veel mensen die het vooral grappig vinden om in een enkele zin vooral kwetsend te zijn.

    Het maakt hen niet uit waar het item over gaat, ze weten wat overwegend door reageerders gepost word en zo weten ze ook hoe ze tranen kunnen trekken. Zo noemt men dat ook onderling.

    Gewoon niet serieus nemen.
    Ik merk wel dat niet altijd je reactie doorkomt dan, maar ja, dat is dan maar zo.

  • Eline W, zo 20 november 2011 09:49 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Eline

    Eline

    De laatste tijd lijkt het alsof zei alles mogen zeggen, en ik daar niet cynisch op mag reageren. Ik bewaar lange reacties tegenwoordig altijd in een notepad venster, en pas ze aan totdat ze erdoor komen. Vaak wordt een lange inhoudelijke reactie geweigerd om een laatste zeer cynische zin.

    Waarom mogen deze mensen dit wel?

  • Freedom Waves, zo 20 november 2011 10:26 in reactie op Eline W Reageer op Freedom

    Freedom

    Daarom schrijf ik geen lange stukken meer.
    Ik heb geen zin mijn energie zo te verspillen.

  • mandarijn fruitvlieg, zo 20 november 2011 17:06 in reactie op Eline W Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Goede vraag.

    Hoewel, soms weet ik zelf al dat ik tever doorschiet.
    Dan vind ik het soms wel terecht.

    Er zijn echter genoeg keren bij dat het mij volledig ontgaat waarom iets niet doorgelaten is. Ja ik druk iemand dan heel hard op de feiten, maar dat is niet omdat ik dan aan het schelden ben maar omdat de inhoud nou eenmaal zo hard is. Ik vermoed dat op deze momenten de hamster even moest plassen.

    Tegelijkertijd, het zijn voornamelijk kinderen/ jong volwassenen die belletje lellen.

    We hebben de verantwoordelijkheid de gesprekken in goede banen te leiden. Een soort taak tot heropvoeden, want blijkbaar is er ergens in de ontwikkeling er een stagnatie opgetreden.


    Dat is denk ik de reden er achter. Het blijft gissen natuurlijk zonder uitleg.

  • Eline W, zo 20 november 2011 19:24 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Eline

    Eline

    "Tegelijkertijd, het zijn voornamelijk kinderen/ jong volwassenen die belletje lellen."

    Hoe weet je dit? Bepaalde bekende figuren hier zijn toch echt al wat ouder (tenzij ze zich anders voordoen dan ze zijn, wat niet uit te sluiten is).

  • mandarijn fruitvlieg, zo 20 november 2011 20:36 in reactie op Eline W Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Hoe weet je dit?

    Kan het niet bewijzen uiteraard, maar ik denk het te kunnen zien aan de argumentatie en gebrek vaak aan historisch besef.

    Verder kan ik mij goed verplaatsen in hoe ikzelf was als tiener, en de wijze waarop ik argumenteerde om gelijk te halen. Je zet je af tegen alles wat ouderen zeggen, ongeacht of ik werkelijk wist hoe het in elkaar stak.

  • Sjouke Boonstra, zo 20 november 2011 22:25 in reactie op Eline W Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == De laatste tijd lijkt het alsof zei alles mogen zeggen, en ik daar niet cynisch op mag reageren. Ik bewaar lange reacties tegenwoordig altijd in een notepad venster, en pas ze aan totdat ze erdoor komen. Vaak wordt een lange inhoudelijke reactie geweigerd om een laatste zeer cynische zin. ==

    Eline, ik probeer je nu voor de derde keer te vertellen dat ik het met je eens ben en dat ik me er ook over verbaas dat de goorste trollreacties van de GS-club er wél doorkomen en veel nettere maar oprecht verontwaardigde reacties van sociaal betrokken mensen niet.

    Maar dat gaat vandaag waarschijnlijk niet meer lukken.

  • Marcus Mark, za 19 november 2011 18:47 Reageer op Marcus

    Marcus

    "Tonny kreeg spijt en gooide de wietplanten weg" lol tuurlijk

  • Marcus Mark, za 19 november 2011 18:23 Reageer op Marcus

    Marcus

    Weer een ouderwetse typische lekkere docu zoals we die gewend zijn van de VARA

    Verder eigenlijk gewoon Onrendabelen 2.0

  • Marcus Mark, za 19 november 2011 18:42 in reactie op Marcus Mark Reageer op Marcus

    Marcus

    "lekkere Zembla docu" had dat moeten zijn

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 19:40 in reactie op Marcus Mark Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Stel, je krijgt morgen Leukemie, denk je er dan nog zo over?

  • Eline W, za 19 november 2011 20:51 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Eline

    Eline

    Dat overkomt rechtse mensen niet.

  • Suus Suus, za 19 november 2011 16:32 Reageer op Suus

    Suus

    Laten we wel wezen, de dame in kwestie die aan wietplantage deed, zit gewoon fout. Dat is wettelijk zo. Wat haar motivaie ook was geweest. Als je aan zoiets begint, dan die je ervan bewust te zijn, dat dat enorme gevolgen heeft. Dan kan ik de mensen, die beweren dat ze fout was, dus haar verantwoordelijkheid heeft verkwanseld jegens sowieso haar kinderen, niet kwalijk nemen. Ze zal vast goede redenen hebben gehad, dat neemt niet weg, ze heeft een bewuste risico genomen, of ze was labiel.

    Dat neemt niet weg, door maar blind te staren op deze wiet kwestie, dat die andere schrijnende gevalen, zoals zieke echtpaar, of het doofstomme dame of die mevrouw met epilepsie, of de wajongers zomaar terzijde geschoven kunnen worden. Zij gaan wel de nare gevolgen ondervinden van het beleid dat gevoerd gaat worden.
    Daar gaat het om en de essentie van het verhaal zijn ook om de benaderde situatie van deze mensen. Zij zijn wel representabel voor mensen die in NL in een soortgelijke situatie zitten.

  • Bas Grootel, za 19 november 2011 17:54 in reactie op Suus Suus Reageer op Bas

    Bas

    Het is inderdaad heel fout van deze mevrouw om die wietplantage toe te laten. Maar het is ook al langer bekend dat de mensen die mensen zoals deze mevrouw gebruiken nog beter zijn dan de stofzuigerverkopers van vroeger. De vrouwen, het mijn meestal vrouwen, worden gewoon uitgezocht. Misschien al meteen, of in een later stadium, worden deze mensen keihard gechanteerd. De politie kent deze praktijken ook. Ze weten in welke wijken ze moeten zoeken. Simpelweg met warmtemeters.

  • Suus Suus, za 19 november 2011 18:33 in reactie op Bas Grootel Reageer op Suus

    Suus

    Een mens heeft altijd een keuze. Bovendien hoeft ze zich niet te laten chanteren. Bij chantage melden bij de politie.

  • Bas Grootel, za 19 november 2011 21:42 in reactie op Suus Suus Reageer op Bas

    Bas

    Ik sta ook niet achter haar keuze. Ik constateer alleen dat dit op behoorlijk grote schaal speelt. Heel triest.

  • Eline W, zo 20 november 2011 14:40 in reactie op Suus Suus Reageer op Eline

    Eline

    Eigenlijk is dit hetzelfde als de bejaarden zonder computer met 8 internetaansluitingen. En daar spreken we allemaal schande van, alleen omdat het hier om een illegale activiteit gaat is de verkoper opeens niet meer schuldig? Natuurlijk had die vrouw dan aanbod niet moeten accepteren, maar we zijn nou niet allemaal even weerbaar.

    Probleem is natuurlijk dat mensen die erin trappen aanpakken meet oplevert dan de mensen die het ze aansmeren.

  • Suus Suus, zo 20 november 2011 15:55 in reactie op Eline W Reageer op Suus

    Suus

    Dat beweer ik niet. Iedereen kan van alles aangeboden krijgen. Dagelijks worden we bedolven onder reclame. Of men kan ook een aanbod krijgen tot heling of tot drugskoerier worden. Hoe verleidelijk dat kan zijn, staat buiten kijf, zeker het geboden bedrag voor geboden diensten.

    Als je iets aanvaard wat wettelijk verboden is, dan dien je ook de eventuele consequenties te aanvaarden.

    Ze wou eens nieuwe schoenen kopen voor haar kinderen, als ik het goed heb begrepen. Maar ze kan toch ook een degelijk schoen tweede hands kopen ? Daarnaast, alle andere bijstandsmoeders die ook wel ieys nieuws willen voor de kinderen, is het dan legitiem dat ze illegaals ondernemen ? Er zijn genoeg bijstandmoeders die zonder duistere bijklusjes wel rondkomen. Geen vetpot, maar wel creatief met hun geld omgaan en het stellen prioriteiten. Dat is al moeilijk genoeg, en zij zitten in een vergelijkbaar situatie als de wietplantage dame, wat inkomsten betreft. Door die keuze te maken, betaalt ze wel nu 90 euro in de maand of week aan afbetaling, waarmee ze ook voor haar kinderen boodschappen kon doen. Is toch zonde ? Ze had daar rekening mee moeten houden.

    Bijstand hoort een tijdelijk bijdrage te zijn, om mensen niet aan hun lot over te laten. Dan blijft het betaalbaar voor een ieder die het nodig heeft.
    Gelukkig is er in NL zo een stelsel. Het kan simpelweg niet de bedoeling zijn, dat men het bijstandsbedrag wegens schaarse inkomsten gaat aanvullen met allerlei klusjes, zolang men niet betrap wordt. Dat holt het systeem gewoon uit, dat is dan toch niet eerlijk voor de mensen die het echt nodig hebben ?

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 15:26 Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Het word tijd dat de media, pers, journalistiek gaan kiezen....

    Staan we achter het volk, of achter de huidige regering....


    Meen ik echt....
    Dit gaat zo langzamerhand ook op voor de politieman op straat en de soldaat....

  • Julius Vold, za 19 november 2011 17:42 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Julius

    Julius

    Achter de regering.
    Ze doen het prima.

  • Censuur Joop, zo 20 november 2011 15:51 in reactie op Julius Vold Reageer op Censuur

    Censuur

    "Ze doen het prima."

    Wat doen "ze" prima? Alles wat opgebouwd is afbreken? De rijken nog meer verrijken en de armen nog verder laten creperen? Noem dat maar goed. Maar vanuit jouw optiek zal het wel goed zijn. Totdat jezelf met je kop tegen de muur loopt. En dan maar hopen dat er nog iemand is die jou wil helpen. Aan mij hoef je het niet te vragen. Je hebt bij mij je krediet flink verspeeld.

  • Jo Wekker, za 19 november 2011 18:21 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Jo

    Jo

    Staan we achter het volk, of achter de huidige regering....
    =================
    Wij staan achter de democratie, dat is wat we allemaal met elkaar hebben afgesproken en zij die zich niet aan deze spelregels kunnen houden, dienen het veld te verlaten. Ik begrijp best dat jij een voorstander van referendum bent, maar voorlopig is dat recht er nog niet en dien je de wetten van de democratie gewoon te accepteren. Dat dit niet altijd even makkelijk is omdat je eigen gevoel op de proef wordt gesteld, is jammer dan.
    Overigens ben ik wel een voorstander van referendum maar niet voor alles. Ook referendum als het gaat om delicate onderwerpen zoals vluchtelingenhulp, immigratie, ouderenzorg, sociale zorg, integratie, terugsturen van illegalen, etc.

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 19:39 in reactie op Jo Wekker Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Wij staan achter de democratie, dat is wat we allemaal met elkaar hebben afgesproken en zij die zich niet aan deze spelregels kunnen houden, dienen het veld te verlaten.
    _________________________________________________________


    Het ziet er dus niet zo goed uit voor PVVD en CDA.

  • Jo Wekker, zo 20 november 2011 10:01 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Jo

    Jo

    Voor de PVV en VVD ziet het er prima uit, voor het CDA slecht. Dat is ook de terechte rekening die deze partij gaat betalen voor het draaien en door het gedrag van een aantal van haar onbetrouwbare leden. Ik persoonlijk zal erg geen traantje om laten terwijl ik vroeger best het CDA wel een warm hart toewenste.
    Nee je doet je sterk voor om je zogenaamd hard te maken voor Mauro en uiteindelijk stem je tegen zoals Ferrier en Koppejan. Deze twee waren puur uit op persoonlijk gewin en aandacht. Eén ding is zeker deze twee komen nooit meer terug op een politieke positie voor het CDA.

  • Censuur Joop, zo 20 november 2011 15:54 in reactie op Jo Wekker Reageer op Censuur

    Censuur

    Je vergist je. De PVV staat al tijden stil en iedereen weet dat stilstand achteruitgang betekent. Kwestie van tijd en Wilders is exit. De VVD ziet haar winst langzaam maar zeker ook vervliegen.

    En terecht. Want voor de meest corrupte in incapabele regering van na WO2 is het eind in zicht door eigen falen, onmenselijk beleid en schandalige zelfverrijking.

  • Berthold Hohenlowe, zo 20 november 2011 17:42 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Berthold

    Berthold

    Bent u een soort derde partij die vanaf grote hoogte neerkijkt op wat er zo allemaal gebeurd?

  • , ma 21 november 2011 15:36 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op

    Gebeurt is met een -t.

  • Berthold Hohenlowe, ma 21 november 2011 19:26 in reactie op Reageer op Berthold

    Berthold

    Ach toch. Wildtdt u nu dat ik voor straf minstens een jaar zwijg omdat ik taalkundig in gebreke ben gebleven?

  • rene adriaans, za 19 november 2011 14:02 Reageer op rene

    rene

    Laat zulke mensen hun eigen boontjes doppen en de gevolgen zijn vaak erger dan de kwaal. Na een aantal jaren in een crisisopvang gewerkt te hebben heb ik van dichtbij meegemaakt hoe veel van deze mensen met de rug tegen de muur staan door omstandigheden en oorzaken die ze vaak niet kunnen overzien laat staan hanteren. Sociale begeleiding is voor deze mensen een must willen ze niet afglijden naar totale verpietering en sociaal isolement. Ik had trouwens niet anders verwacht van rechts dus het komt dan ook niet niet als een verrassing. Onbeschaamd onbeschaafd deze regering.

  • Peet Van Velzen, za 19 november 2011 13:03 Reageer op Peet

    Peet

    Nou ja: "Gezinnen zonder Geld".
    Ze hebben een leuk huis, medische verzorging, opleiding voor de kinderen. Ze kunnen roken (mevrouw aan het begin van de aflevering rookt), hebben waarschijnlijk gewoon internet en kabel-TV.
    Dat heet dan "armoede".

  • Peet Van Velzen, za 19 november 2011 13:53 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Peet

    Peet

    Als deze mensen even de tuin opruimen en hun haren kammen ziet het er 100% beter uit.

  • Blisss Blisssc, zo 20 november 2011 12:15 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Blisss

    Blisss

    Ik hoop dat er voor jou scheerschuim is bij de voeddelbank, mocht je er ooit een beroep op moeten doen !

  • Eline W, za 19 november 2011 14:13 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Eline

    Eline

    Ik daag u uit een weekje voor 20 euro boodschappen te doen. En daarna kunt u vertellen of dat armoede is. Deze mensen kunnen niet gezond eten!

  • Peet Van Velzen, za 19 november 2011 16:32 in reactie op Eline W Reageer op Peet

    Peet

    Stoppen met roken: Eur 10 / week
    Internet en Kabel-TV opzeggen: Eur 10 / week
    Twee huisdieren wegdoen: Eur 10 / week
    Naar de Aldi ipv AH: Eur 5 / week
    =========================================
    Extra Eur 35 voor een paar stevige maaltijden.

  • , za 19 november 2011 17:32 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op

    En U vindt dat humaan?
    Afgezien van het feit dat je tegenwoordig niet meer zonder computer en internet kunt voor je contacten met overheid of wat dan ook.
    Voor kinderen die schoolgaan is het thuis hebben van een PC een voorwaarde.
    En de rest, mensen die weinig geld te besteden hebben gaan veelal al naar de Aldi of de Lidl.

    Man wat een eng mens bent U.

  • Censuur Joop, zo 20 november 2011 15:48 in reactie op Reageer op Censuur

    Censuur

    "Man wat een eng mens bent U. "

    En wat ben ik het daar vreselijk mee eens, Katz. Je snapt niet dat er zulke mensen werkelijk bestaan. Soms denk ik dat het een ingehuurde ophitser is.

  • Peet Van Velzen, zo 20 november 2011 16:14 in reactie op Censuur Joop Reageer op Peet

    Peet

    Eng mens? Omdat ik weet dat roken veel geld kost? Of omdat ik het vreemd vind als iemand lekker doorrookt en te weinig eten koopt voor zijn kinderen?
    En zaken als kabel-tv en internet waren 5 jaar geleden nog luxe, nu vindt iedereen dit wel een basisminimum. Tjsa, zo is half Nederland arm natuurlijk.

  • Eline W, za 19 november 2011 17:38 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Eline

    Eline

    Nummer 1 heb je gelijk in, maar is zeker in die situatie natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

    Die huisdieren is het enige van waarde dat ze heeft.

    En ik weet niet of dat gezin internet heeft. Maar dat is voor schoolgaande kinderen tegenwoordig een 1e levensbehoefde. En hoe verwacht je dat iemand solliciteert zonder internet?

  • Eline W, za 19 november 2011 17:41 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Eline

    Eline

    Ow, en u denkt echt dat deze mensen zomaar naar een dure winkel gaan. Deze mevrouw gaat waarschijnlijk naar minstens 4 supermarkten, ze heeft toch weinig anders te doen.

    Als he 20 Euro hebt kan je echt geen 5 euro besparen door naar een andere winkel te gaan. Dat idee is absurd.

  • Eline W, za 19 november 2011 18:32 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Eline

    Eline

    Overigens, hoe kan iemand met 20 Euro per week 35 Euro besparen?

  • Anja Lodewijks, za 19 november 2011 18:52 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Anja

    Anja

    Je bedoelt net niet doodgaan.

  • Censuur Joop, za 19 november 2011 18:59 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Censuur

    Censuur

    Probeer het eens, zou ik zeggen. Makkelijk lullen als je geen geldgebrek hebt. Behalve als je het zelf eens een aantal weken probeert. Toe maar, ik daag je uit. Maar dat lef zal je nooit hebben omdat je weet dat een mens van 20 euro per week niet kan leven. Per dag heeft één persoon tenminste 4,00 nodig om goed en gezond te kunnen eten. En dat is dan alleen het eten. Moet er niet een veter van je schoen stuk gaan, of je afwasmiddel op zijn.

  • Han van der Horst, zo 20 november 2011 14:43 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Han

    Han

    Internet opzeggen. Dan ook geen sollicitatieplicht meer?

  • Mees ., za 19 november 2011 14:45 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Mees

    Mees

    Roken is dus alleen maar voor de rijken.

    Bij mijn weten is tv/radio (internet weet ik niet maar als dat het nog niet is behoort het dat wel te zijn)een basisbehoefte....ook dat is welbegrepen eigenbelang,mensen moeten mee kunnen doen met de samenleving.


    Jij staat waarschijnlijk voor dat ze zich in een hol moeten verstoppen.

    Zelfredzaamheid is een DOEL!!!
    Zelfredzaamheid als voorwaarde zoals de VVD voorstaat is pas eng.
    Je hebt pas recht op iets als jezelf je broek op kunt houden.
    Zorg dus eerst maar eens dat je zelfredzaam bent dan zien we wel verder.

    En wat met de mensen die dat dus niet zijn en om welke reden dan ook echt niet kunnen...bestaan die dan ineens in de ogen van de VVD niet meer.
    Als ze door wijken lopen waar die mensen leven sluiten ze dan hun ogen?

    Ze leven zelf buiten de realiteit,althans ze hebben een compleet andere visie op de realiteit.

    Het lijkt me het beste dat ze hun eigen huizen omheinen met grote hekken waar ze niet doorheen kunnen kijken want dat wat je niet ziet bestaat ook niet.

  • Piet Monster, za 19 november 2011 15:19 in reactie op Mees . Reageer op Piet

    Piet

    Roken is alleen voor de rijken.
    Nee, gewoon een kwestie van de tering naar de nering zetten. Als je maar 20 euro per week hebt moet je op zulke luxe dus het eerste bezuinigen.
    Opvallend afwezig was de pa van de kinderen , die draagt toch neem ik aan wel bij voor zijn kroost als die van 20 euro per week met 3 mensen moeten rondkomen?
    Kenmerkend vond ik de huisdieren. Omdat mevr niet wil of kan erkennen dat ze zich niet de goede zorg voor de hondjes kan veroorloven, wordt er niet gesterilliseerd en dus worden de problemen alleen maar groter: meer hondjes, meer mondjes om te voeden en meer investeringen nodig voor vaccinatie e.d of zorg bij ziekte. Het tekent de kortzichtigheid .
    Ben trouwens ook benieuwd wat er met de criminele winsten uit de hennepkwekerij is gebeurd?

  • Nieuw!: Veldman, za 19 november 2011 15:28 in reactie op Piet Monster Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Voor mij is roken belangrijker dan eten .
    En dat geldt voor meer rokers .
    Als ik 10 euro heb dan 5,- voor shag, dan eet ik maar wat minder gezond .
    En zo leiden de prijsverhogingen op tabak tot ongezonder leven.

  • Kreh Yea, za 19 november 2011 23:40 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Kreh

    Kreh

    Nee, zo leidt uw eigen keuze tot een ongezond leven. Niemand anders dan UZELF is hier verantwoordelijk voor.

  • Censuur Joop, zo 20 november 2011 15:57 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Censuur

    Censuur

    Wat had jij dan gewild? Dat ze op straat leven met een flesje shampoo en een kam in de ene hand en de bijbel in de andere hand?

  • peter van den bemt, za 19 november 2011 11:13 Reageer op peter

    peter

    Zoals Bleker zegt, nadat het Planbureau voor De Leefomgeving, de natuurorganisaties en professoren zeggen dat het kabinet de NL natuur vernietigt: wij breken de natuur niet af, zal het kabinet hier ook zeggen: de armoedeproblematiek wordt niet groter. Punt.

  • Frank Schutte, za 19 november 2011 12:28 in reactie op peter van den bemt Reageer op Frank

    Frank

    Je begint een bepaald patroon te herkennen die je ook in de jaren dertig van de vorige eeuw tegenkomt, steeds meer slachtoffers van de rechtse graaiers met hun leugenbeleid die rond of onder de armoedegrens komen te leven worden door de veroorzakers in de media niet als slachtoffers opgevoerd, maar gaan ze voor de afleiding om hun criminele handelen te gaan verdoezelen als veroorzakers in de media opvoeren.

    In de jaren dertig is het hen ook gelukt om de publieke opinie via de media zo te gaan beïnvloeden dat deze slachtoffers door het grote publiek werden gezien als veroorzakers van de crisis, de slachtoffers werden op een gegeven moment door de gemanipuleerde ook gezien als werkschuw en lui, laat dat voor de meeste mensen een les zijn uit onze geschiedenis, want de grootste ratten die hier op aarde rondlopen, schuwen het niet om nu dat zelfde kunstje te gaan herhalen.

    Ze weten geen andere uitweg te bedenken, omdat ze net als de jaren dertig een economisch proces in gang gezet hebben die uit de hand aan het lopen is, ze weten gewoon niet hoe ze de negatieve gevolgen van dat beleid met al zijn leugens kunnen gaan beteugelen en gaan nu hun pijlen richten op de slachtoffers, een afleidingsmanoeuvre.

    Mensen laat u oogjes open gaan, deze slachtoffers zijn niet de oorzaak van alle ellende waar we nu middenin zitten.

    Vanochtend durft wethouder Henk Kool van de Haagse gemeenteraadsfractie van de VVD op de radio gewoon te beweren dat hij voor elke werkeloze die een uitkering aanvraagt een baan heeft, hoeveel leugens wil je nou nog horen als het CBS laat zien dat de werkeloosheid alle maanden aan het stijgen is, waarom stijgt hij dan als deze rat beweerd dat hij voor iedere nieuwe werkeloze een gelijkwaardige nieuwe baan heeft.
    Want daar draait het juist om, deze rat heeft ooit eens van de werkverschaffing gehoord en gelooft nu dat hij elke nieuwe werkeloze voor een drol zijn stoepje kan laten vegen en sneeuwvrij houden.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/7264/Schuldencrisis/article/detail/3041645/2011/11/18/Nibud-1-mln-mensen-in-sociaal-isolement.dhtml

    http://www.depers.nl/binnenland/611238/VVD-wil-Occupy-betogers-uitkering-afnemen.html

    http://www.vkbanen.nl/banen/artikel/Werkloze-moet-voor-baan-verhuizen/823918.html

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdlijn_van_de_kredietcrisis

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdlijn_van_de_Europese_staatsschuldencrisis

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 13:36 in reactie op Frank Schutte Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Frank, daar zeg je zoiets.

    Maar moet de media dan niet zich kwijten van de journalistieke verantwoordelijkheid. en dan wel naar het volk.

    Dien je niet als media die zeepbel te doorprikken, zodat luisteraars en kijkers wel het hele plaatje krijgen en niet alleen de leugens of de halve waarheden....

    En mogen journalisten een eigen mening meegeven in wat een objectieve berichtgeving dinet te zijn.

    Ik weet zeker als media, pers, elke outlet dit naar waarachtigheid zou doen....die hele PVVD, CDA en PvdA meuk geen enkele draagkracht zouden krijgen, zij zouden nu niet regeren, dat weet ik zeker.

  • Mees ., za 19 november 2011 14:50 in reactie op Frank Schutte Reageer op Mees

    Mees

    "Je begint een bepaald patroon te herkennen die je ook in de jaren dertig van de vorige eeuw tegenkomt, steeds meer slachtoffers van de rechtse graaiers met hun leugenbeleid die rond of onder de armoedegrens komen te leven worden door de veroorzakers in de media niet als slachtoffers opgevoerd, maar gaan ze voor de afleiding om hun criminele handelen te gaan verdoezelen als veroorzakers in de media opvoeren"


    Precies....
    Aandacht afleiden van eigen crimineel gedrag.
    Door te focussen op anderen hopen ze daarmee dat ze zelf niet in het vizier komen te staan.

  • Mees ., za 19 november 2011 14:58 in reactie op Frank Schutte Reageer op Mees

    Mees

    Bush deed zoiets...door de aandacht te focussen op angst(angst voor de Islam) konden hij en zijn consorten vrij spel.
    In zijn periode van presidentschap is de hele kas leeggeroofd en doorgesluisd naar de rijksten der rijken waardoor later de kredietcrisis losbarstte waar we nu allemaal last van hebben.
    Niemand die zijn ogen open had en zag wat zich er werkelijk onder hun ogen afspeelde.

  • Marjolein Stuijfbergen, za 19 november 2011 11:02 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    We zijn de nieuwe Kruimeltje Musical voor over 50 jaar aan het creëren.

    Mensen, mensen waar zijn we mee bezig!! Wie nu nog durft te beweren dat we een beschaafd land zijn, is ziende blind en horende doof....

    En voor wie het zo eenvoudig is om met de vinger te wijzen naar mensen met schulden; verdiep u eerst in de achterliggende problematiek.

    Als er al schulden zijn, want dat heeft heus niet iedere rechtsbijstands gerechtigde, zijn de oorzaken daarvoor te divers om op basis van vooroordeel deze mensen collectief te beschuldigen van wanbeleid.

    Bovendien; moest de schoorsteen niet branden om onze consumenten economie staande te houden? Nooit is er een beleid gevoerd om mensen voor schulden te behoeden. integendeel. Leningen, kredieten en een tweede of derde hypotheek was de normaalste zaak van de wereld!!

    Ik hoop dat solidariteit in ons land ooit weer eens terugkomt!!

  • Julius Vold, za 19 november 2011 11:11 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Julius

    Julius

    Hoezo vooroordeel?
    De vrouw is kwestie is willens en wetens een wietplantage begonnen en is hiermee dus grondig in de fout gegaan.
    Dat is haar eigen verantwoordelijkheid én schuld.
    Ze heeft het voor haarzelf gewoon verkloot en wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten.

    Maar gaat u maar lekker schijnheilig solidair zijn met deze mensen.
    Ik ben het liever met mensen die buiten hun schuld problemen hebben gekregen.

  • Evert van Vliet, za 19 november 2011 11:52 in reactie op Julius Vold Reageer op Evert

    Evert

    Ik zie niet in wat er 'fout' zou zijn aan het kweken van plantjes.

  • Julius Vold, za 19 november 2011 12:19 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Julius

    Julius

    De wetgever vindt dat wél fout.

  • Hans van der Helm, za 19 november 2011 12:19 in reactie op Julius Vold Reageer op Hans

    Hans

    Ik ben het liever met mensen die buiten hun schuld problemen hebben gekregen.
    ===
    Zit je ergens naar te vissen ???

    Als je in grote nood zit, klop je maar even bij me aan.

  • Julius Vold, za 19 november 2011 12:39 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Julius

    Julius

    Quote
    'Zit je ergens naar te vissen ???'
    ---
    Nee

  • Marjolein Stuijfbergen, za 19 november 2011 12:24 in reactie op Julius Vold Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Hoezo vooroordeel?

    Collectief vooroordeel!!!

    Ik praat haar gedrag niet goed, integendeel, maar begrijp iedereen die in zijn of haar eentje kinderen groot moet brengen met héél weinig geld. Als ze zwart was gaan schoonmaken hadden we haar ook beschuldigt.

    Wat ik merk is dat er uitsluitend wordt gekeken naar de daad zonder in te leven in de achtergrond van waaruit sommige mensen hun daden plegen.

    Realiseert u zich mensen in nood tot rare beslissingen kunnen komen. Dit zal alleen maar toenemen.

    50 jaar geleden werden mensen die moesten rondkomen van weing geld ook gezien als minderwaardig. Ik merk die tendens nu weer opkomen.

    Mensen worden op één hoop geveegd en veroordeelt tot steuntrekkers die te lui zijn om te werken. Deze mentaliteit vind ik persoonlijk erger dan iemand die probeert onder armoedige omstandigheden kinderen op te voeden en te verzorgen, ook als ze daarbij zwart moet werken!! Uiteraard geen wietplantage beginnen, jammer dat deze mevrouw als representatief wordt gezien voor duizenden anderen...

  • Julius Vold, za 19 november 2011 12:39 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Julius

    Julius

    U nuanceert wél deze criminele daad goed en ik kan geen enkele reden verzinnen waarom we begrip moeten hebben voor de mevrouw in kwestie.

    Zij had naar de gemeente kunnen stappen en daar waren diverse mogelijkheden geweest om haar op een legale wijze een meer dan bestaansminimum te geven.

    Ik beweer nergens dat deze mevrouw te lui zou zijn om te werken; i beweer wél dat ze deze criminele daad niet nodig had om rond te kunnen komen.

  • Censuur Joop, zo 20 november 2011 15:40 in reactie op Julius Vold Reageer op Censuur

    Censuur

    "De vrouw is kwestie is willens en wetens een wietplantage begonnen "

    Fout! Fouter kan je het niet zeggen met je walgelijke morele oordeel.

    Willens en wetens er ingeluisd door de criminelen die haar van alles hebben voorgespiegeld en haar de hoop gaven dat zij eindelijk eens iets meer in haar portemonnee had dan alleen de lege bodem!

    Schie toch eens uit met die achterlijke domme voor- en veroordelen. Jij en je soortgenoten weten helemaal niet hoe het is in armoe te moeten leven en geen grip meer op je leven te hebben. Niet iedereen is zo begiftigd met een stel hersens zoals jij.

  • Piet de Geus, zo 20 november 2011 16:16 in reactie op Censuur Joop Reageer op Piet

    Piet

    "Willens en wetens er ingeluisd door de criminelen die haar van alles hebben voorgespiegeld en haar de hoop gaven dat zij eindelijk eens iets meer in haar portemonnee had dan alleen de lege bodem!"

    Dat pleit haar niet vrij. Als zij, zoals jij suggereert, op geen enkele manier verantwoordelijk gehouden kan worden voor haar daden, dan moeten de kinderen als de bliksem uit huis geplaatst worden. Wedden dat ze in dat geval om het hardst schreeuwt dat ze wel toerekeningsvatbaar is? En dat jij op de virtuele barricaden springt om haar daarbij te steunen? Het is toch echt van tweeën een.

  • Censuur Joop, zo 20 november 2011 15:46 in reactie op Julius Vold Reageer op Censuur

    Censuur

    "Ik ben het liever met mensen die buiten hun schuld problemen hebben gekregen. "

    Zoals een hypotheek ver boven je macht omdat je niet onder wil doen voor je buurman en droog brood moet vreten om de schijn op te houden, de afbetalingen bij virtuele warenhuizen, de van geleend geld gekochte tweede en derde vakantie, de veel te veel dure en grote van geleend geld gekochte auto, en de immense verbouwing van de zolder tot sauna van geleend geld? Zulke schulden bedoel je?

  • Florian Lichti, za 19 november 2011 10:47 Reageer op Florian

    Florian

    Je verkloot eerst je eigen leven en financiele positie (schulden, wietplantage) en gaat vervolgens zielig doen als je bewindvoerder 20 euro per week uitkeert.
    Waarna Zembla met draaiende camera's het leed komt filmen om te laten zien "hoe erg dit wel niet is".

    Waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven?

    Gaat Zembla binnenkort ook langs bij alle brave bijstandmoeders die het WEL redden doordat zijn geen schulden maken en WEL eigen verantwoordelijkheid kennen?

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 11:43 in reactie op Florian Lichti Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Dat was niet het beste voorbeeld...

    Maar dan heb je vast ook wel een oordeel over de 2 mensen in een koophuis, de een leukemie de ander een hersenbloeding gehad, en ze kunnen alles wat zij in hun leven hebben opgebouwd zien verdampen. Zij zijn veroordeeld tot de bedelstaf.

    Dan heb je vast ook die vrouw gezien met inwonende zoon. Je weet wel, je woont bij je moeder en kan vervolgens voor de lasten van je moeder gaan betalen, wat gebeurd er dan met de toekomst die deze jonge man moet opbouwen, en wat doet dat met de zelfstandigheid van deze vrouw als zij haar zoon het huis uit moet zetten. Thuis hulp voor epilepsie gaat niet werken.

    Of dacht je van het wegbezuinigen wat belicht werd zodat mensen een handvat hebben om eruit te komen.


    Je faalt als mens! door het zo makkelijke te poneren wat hierin getoond werd.

    Bah

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 11:46 in reactie op Florian Lichti Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Gaat Zembla binnenkort ook langs bij alle brave bijstandmoeders die het WEL redden doordat zijn geen schulden maken en WEL eigen verantwoordelijkheid kennen?
    ________________________________________________________
    Is geprobeerd, die zijn er niet, wel die eigen verantwoordlijkheid nemen, dat doen ze allemaal op een zeeeer klein deel uitvreters na, maar er is er geen 1 die rond kan darvan....niet 1

    Tot 1500 Euro Netto kan jij slechts de meest elementaire zaken borgen voor een leven in Nederland. Maar je moet eerst voor jezelf hebben moeten zorgen wil je begrijpen dat dit zo is.

  • Evert van Vliet, za 19 november 2011 11:50 in reactie op Florian Lichti Reageer op Evert

    Evert

    "Je verkloot eerst je eigen leven en financiële positie.........."

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Nl-staatsschuld-1946-2001.png

  • Florian Lichti, za 19 november 2011 12:47 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Florian

    Florian

    UITSTEKEND voorbeeld ja!
    Ik heb hier al vaker gepost: als WIJ ons huishoudboekje net zo zouden behandelen als de overheid dan hadden we _allemaal_ extreem hoge schulden.

    Het is inderdaad schandalig hoezeer de politiek er maar niet in slaagt te bezuinigen (en wij WEL als gewone burgers!)

    Daarom ben ik dan ook een voorstander van bezuinigen.....bezuinigen....bezuinigen.....

  • Anja Lodewijks, za 19 november 2011 13:10 in reactie op Florian Lichti Reageer op Anja

    Anja

    "Het is inderdaad schandalig hoezeer de politiek er maar niet in slaagt te bezuinigen (en wij WEL als gewone burgers!)"

    Je geeft als overheid het geld uit aan geldverslindende zaken die totaal overbodig zijn en aan zaken die niets met het welzijn van de mensheid te doen hebben.

    Als politiek laat je je natuurlijk ook aan de hand nemen van de grootkapitalisten, de plutocraten, en maakt in achterkamertjes afspraken over hoe zij hun winsten kunnen uitbreiden en de belasting kunnen omzeilen terwijl jij daar als politicus een beloning voor tegemoet kunt zien in de vorm van een zekergestelde toekomst.

  • Evert van Vliet, za 19 november 2011 13:25 in reactie op Florian Lichti Reageer op Evert

    Evert

    Bezuinig gelijk goed en schaf het opgedrongen monetaire systeem af zoals we dat moeten kennen.

    Waar vette winsten worden gedraaid moeten er wel ergens flinke oren aan worden genaaid.

    Dat is 'economie' voor beginners, de rest krijg je d'r (niet eens gratis) VERPLICHT bijgeleverd, incluis de erfplicht.

  • Marcus Mark, za 19 november 2011 10:40 Reageer op Marcus

    Marcus

    "bewindvoerder", "vier kinderen", "wietplantage"...

    Need I say more?

  • Nieuw!: Veldman, za 19 november 2011 11:41 in reactie op Marcus Mark Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ik denk dat we de oplossing tegen armoe in handen hebben.
    Legaliseer die hap - iedere arme een wietplantage op zolder en huppekee we zijn uit de problemen .

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 11:53 in reactie op Marcus Mark Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Dat niet, wel iets langer denken als je wilt.
    En het hele filmpje kijken als je wilt, en ook de andere zaken belichten als je wilt.

  • Censuur Joop, zo 20 november 2011 15:36 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Censuur

    Censuur

    Maar dat wil hij niet. Hij kijkt wel uit. Straks blijkt hij nog iets teveel te hebben gezegd. ;)

  • Censuur Joop, za 19 november 2011 19:30 in reactie op Marcus Mark Reageer op Censuur

    Censuur

    Zij geeft tenminste haar fout toe... de meeste corrupte VVD-ers geven niks toe en trekken royaal van hun wachtgeld betaald door de burgers van Nederland.

  • Bernie Whistler, za 19 november 2011 08:10 Reageer op Bernie

    Bernie

    Iedereen kan in een dergelijke situatie belanden. Je zult als goedverdieners bijvoorbeeld maar ten prooi zijn gevallen aan de louche praktijken van schurk Scheringa, je baan kwijtraken en de downfall begint.

    Ik had deze Zembla-uitzending gistermiddag al vet aangekondigd via FB, zodat in mijn sociale actieradius het niemand kon ontgaan hoe hard de crisis toeslaat aan de 'onderkant' van de maatschappij en dat diezelfde maatschappij deze groep laat vallen als een baksteen. Ofwel: hoe gemeentelijke overheden en vooral de landelijke overheid besluiten nemen die de belangen van bijstandsgerechtigden allesbehalve behartigen.

    Voor Rutte en zijn kille ultrarechtse regering blijken zwakkeren maar erg lastig en leveren zij geen bijdrage voor zijn vingerlikkend rechts beleid. Kansloze groep die nóg verder wordt weggetrapt. Behalve asociaal regeergedrag ook nog eens kortzichtig: want we hebben het hier over een enorm potentieel aan arbeidskrachten dat je mi. moet koesteren qua opbouw van een nieuwe economische orde straks.

    Hartverwarmend trouwens om te zien hoe hulpverleners met de doelgroep omgaan, voor zolang Rutte daar nog voor beschikbaar stelt natuurlijk...

  • Julius Vold, za 19 november 2011 10:30 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Julius

    Julius

    Quote
    'Iedereen kan in een dergelijke situatie belanden.'
    -----
    Nee hoor.
    Als je willens en wetens een wietplantage begint dan is dat je eigen domme schuld en dien je zelf ook maar de gevolgen te dragen van deze risicovolle keuze.

  • Piet de Geus, za 19 november 2011 10:45 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Piet

    Piet

    "Iedereen kan in een dergelijke situatie belanden."

    Die tweeverdieners die de een na de ander ernstig ziek werden, waren daar een goed voorbeeld van. Maar die vrouw die het leven maar "overkomt" (inclusief een wietplantage op zolder, een kinderschare en een roedel zich voortplantende huisdieren) en die man met die staart die probeert van het dievenpad af te komen, zijn nou niet bepaald voorbeelden die sympathie opwekken. Daar had Zembla wel wat meer dan slechts 1 voorbeeld van normale mensen tegenover mogen zetten om haar doel te bereiken.

  • Bernie Whistler, za 19 november 2011 10:58 in reactie op Piet de Geus Reageer op Bernie

    Bernie

    @Piet & @Julius

    Da's maar net hoe je het verhaal uitlegt. Sociaal zwakkeren zijn niet alleen een gewillige prooi van de vingerlikkende Rutte, maar ook van de gevestigde onderwereld. In de docu kwam dat goed naar voren. Juist deze doelgroep moet goed en professioneel gecoached worden, ongeacht of ze al dan niet in een (krediet)crisis zitten.

    Domweg en zonder beleid of visie bezuinigen dwingt een deel van de bijstandsgezinnen naar het schemergebied tussen onder- en bovenwereld. Zo gaat dat, en zo is dat altijd gegaan. Het is je in de docu natuurlijk niet ontgaan dat de keuze voor het toelaten van de wietplantage bepaald niet door luxe werd ingegeven, maar puur en alleen om te overleven?

  • Julius Vold, za 19 november 2011 11:14 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Julius

    Julius

    Lariekoek.
    Je praat nu criminele daden goed.

    Zonder die wietplantage had deze vrouw, weliswaar redelijk minimaal, rond kunnen komen.
    Het is gewoon haar eigen schuld en ze heeft het voor haarzelf (en haar kinderen) verkloot. Jammer, maar daar hoeft de maatschappij niet voor op te draaien.

  • Evert van Vliet, za 19 november 2011 11:55 in reactie op Julius Vold Reageer op Evert

    Evert

    Crimineel?

    Geef daar eerst maar eens een definitie van zonder naar bij elkaar gefantaseerde wetgeving te verwijzen.

  • Julius Vold, za 19 november 2011 12:30 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Julius

    Julius

    Gefantaseerd?
    Rechtsstaat heet zoiets.

  • Piet Monster, za 19 november 2011 13:00 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Piet

    Piet

    nou dat is vrij simpel: hennepkweek is gewoon verboden in nederland. tot 5 planten wordt voor eigen gebruik niet vervolgd. Alles daarboven wel. mevr is zelf het beste voorbeeld van een graaier, die over de rug van anderen snel geld wil maken

  • Bernie Whistler, za 19 november 2011 11:56 in reactie op Julius Vold Reageer op Bernie

    Bernie

    Het is maar de vraag wat binnen een bepaalde context crimineel is. Het kapotbezuinigen van bijstandsgerechtigden misschien? Wajongers als zinloze burgers hulpeloos op straat trappen? Het creëren van een compleet nieuwe creperende sociale onderlaag...dat is pas crimineel.

  • Julius Vold, za 19 november 2011 12:18 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Julius

    Julius

    Heeft niets met context te maken en probeer nu niet recht te praten wat krom is.
    Deze vrouw heeft willens en wetens het risico genomen en heeft iets gedaan wat tegen de wet is.
    Eigen schuld!

  • Jo Wekker, zo 20 november 2011 10:18 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Jo

    Jo

    Het creëren van een compleet nieuwe creperende sociale onderlaag...dat is pas crimineel.
    ============
    Het is heel eenvoudig, je kunt een euro maar 1 keer uitgeven. Waaraan is een kwestie van keuzes maken. Als je kiest voor een multi culti maatschappij en daardoor allerlei immigranten laat binnenkomen die niet willen integreren die daardoor nooit aan het werk komen en dus wat gaan betekenen voor de maatschappij, als je kiest om illegalen niet uit te zetten maar wel deze personen een geneeskundige verzorging geeft waarvoor niet betaald wordt, als je kiest voor een belachelijk hoge ontwikkelingshulp wat niet in verhouding staat tot de bezuinigingen die doorgevoerd moeten worden, als je kiest niets te doen aan het misbruik van het sociale systeem, dan is er geen geld meer voor allerlei sociale aspecten. Geen geld meer voor zorg, uitkeringen voor hen die het echt nodig hebben en ga zo maar door.
    Laatst weer een spotje gezien over UNESCO, over het doneren van geld. We weten dat UNESCO vrijwel failliet is doordat Amerika de geldkraan heeft dichtgedraaid. Waar denk je dat al het geld dat nu gegeven wordt aan UNESCO naar toegaat? Exact naar de organisatie zelf, naar de mensen van deze organisatie die salaris willen hebben, naar overhead, naar infrastructuur, etc. Het geld wordt echt nu niet besteed aan het doel waarvoor deze organisatie bestaat. Maar dat vertelt men er even niet bij. Zo wordt de bevolking ook door dit soort organisaties voor de gek gehouden.

  • Piet de Geus, za 19 november 2011 14:12 in reactie op Julius Vold Reageer op Piet

    Piet

    "Het is gewoon haar eigen schuld en ze heeft het voor haarzelf (en haar kinderen) verkloot. Jammer, maar daar hoeft de maatschappij niet voor op te draaien."

    Niet voor haar. Wel voor de kinderen. Je vraagt je af waar Jeugdzorg blijft als ze nodig zijn.

  • Censuur Joop, zo 20 november 2011 15:33 in reactie op Julius Vold Reageer op Censuur

    Censuur

    Wat knap dat jij die mevrouw en haar verleden zo goed kent dat jij wel even uit zal maken hoe arm zij was en is. Jij weet helemaal niets van haar dan wat jij in een paar minuten op de tv hebt gezien. En dan toch zo'n grote muil over iets wat ook jou had kunnen over komen, mits je niet moreel superieur bent, maar dat is vanzelfsprekend, nietwaar?

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 11:50 in reactie op Bernie Whistler Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Bernie, toen ik de docu zag en zag dat men met deze casus aanving, wist ik al dat deze aangegrepen zou worden om alle voorbeelden mee te niet te doen, ook die van de twee oudjes die dreigen het huis kwijt te raken door ziekte, en de vrouw die aan epelepsie lijdt waarvan de zoon de lasten moet gaan dragen.

    Nova had er wellicht goed aan gedaan de eerste casus weg te laten, al heb je natuurlijk gelijk. Maar dit word juist aangepakt om de andere niet te zien.
    Zwak ziek en misselijk maar wel de realiteit, en dit alles om een discussie te kunnen winnen op een opiniesite.....zieliger kan niet, dieper zinken ook niet.

  • Julius Vold, za 19 november 2011 12:20 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Julius

    Julius

    Het heeft niets te maken met 'het winnen van een discussie', maar met het nemen van eigen verantwoordelijkheid.

    Schrijnende gevallen moeten natuurlijk geholpen worden, maar ik heb geen medelijden met deze vrouw die bwust ervoor heeft gekozen om iets crimineels te doen.
    Wie z'n billen brandt, dient op de blaren te zitten.

  • Bernie Whistler, za 19 november 2011 12:56 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Bernie

    Bernie

    Tsja Mandarijn, sommige rechtse reag(l)uurders zitten hier nu eenmaal als kraaien op een waslijn om aan te kunnen vallen als de onderbuik daartoe het sein geeft. Geldt trouwens ook voor sommige schrijvers ter linkerzijde. Overigens kwam Nova niet met de docu, maar Zembla. Een VARA-productie. Zelf vind ik trouwens dat het qua onderwerpen wel een evenwichtige docu was.

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 13:48 in reactie op Bernie Whistler Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Dat moet inderdaad Zembla zijn, ......excuus.

  • Piet de Geus, za 19 november 2011 14:10 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Piet

    Piet

    "Het is je in de docu natuurlijk niet ontgaan dat de keuze voor het toelaten van de wietplantage bepaald niet door luxe werd ingegeven"

    Nee, dat werd ingegeven door de schuldenberg die ze had gecreëerd. Zoals de commentaarstem zo subtiel zei: het leven overkomt haar. Net zoals die kinderen haar kennelijk waren overkomen. En net zoals het haar overkomt dat die huisdieren zich maar voortplanten.

    Hier is duidelijk behoefte aan zeer stevige coaching om er nog iets van te maken, want het lijkt me niet best voor die kinderen om met zo'n voorbeeld op te groeien. Het risico op overerving van mentaliteit en ellende is levensgroot.

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 13:47 in reactie op Piet de Geus Reageer op mandarijn

    mandarijn

    dat ben ik met je eens Piet, dat was ook mijn eerste gedachte, maar wat die mevrouw en man met staat duidelijk moesten maken is natuurlijk dat mensen die ingezaet worden om deze mensen te laten beseffen dat zzij zelf ook moeten veranderen worden wegbezuinigd.....althans, zo heb ik het begrepen. Nog naast wat Bernie zegt dat de vrouw inderdaad misbruikt is door mensen die ook over haar rug geld verdiende.

    Maar inderdaad, ik zag deze discussie aankomen toen ik met de beelden van die vrouw geconfronteerd werd. De andere voorbeelden hadden er flink meer mogen zaijn of zelfs wellicht de enige in beeld gebrachte voorbeelden.

  • , za 19 november 2011 16:01 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    *inclusief die man met die staart*...........Wij mogen best onze ideeën hebben over mannen met afgezakte staartjes en een brede middenscheiding, maar dat is geen enkele reden om die mannen anders te behandelen dan anderen.;)

  • Piet de Geus, zo 20 november 2011 00:07 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Wij mogen best onze ideeën hebben over mannen met afgezakte staartjes en een brede middenscheiding, maar dat is geen enkele reden om die mannen anders te behandelen dan anderen."

    Deze mantra heb ik gisteren meerdere malen hardop gezegd, nadat ik dat dichterstalent zag dat voor zijn inburgering was gezakt.

  • Han van der Horst, zo 20 november 2011 14:59 in reactie op Piet de Geus Reageer op Han

    Han

    Ze hadden wel meer dan een voorbeeld Piet. Als ik me niet vergis was die mevrouw van de wietplantage ook nog eens net ontslagen vanwege de bezuinigingen bij het Kringloopcentrum, waar ze 17 jaar gewerkt had. Dat schijnt vaker te gebeuren. Bij het kringloopcentrum in de buurt van mijn werk wordt nu iedereen ontslagen omdat men geheel met vrijwilligers gaat werken. Ik heb daar nog een handtekening tegen gezet.

    Ze leek me niet iemand die zich zelfstandig staande kán houden in onze maatschappij. Dat is vers twee. Zulke mensen zijn er. Ze stonden niet vooraan toen God het verstand uitdeelde. Een beschaafde maatschappij onderkent dat en houdt zulke mensen een beetje uit de wind, al was het alleen maar omdat er veel meer berekenbare schade ontstaat als je ze aan de gevaren en bedreigingen van de samenleving blootstelt.

    Volgens Zembla leeft een op de acht Nederlanders onder de armoedegrens. Dat percentage zal de komende jaren wel stevig stijgen. Net als het aantal daklozen. Een van de vormen van zelfredzaamheid waartoe dit zal leiden, is het een snelle groei van misdaadorganisaties. Het anti-drugsbeleid van de regering schept voor zulke organisaties geweldige kansen. De gevestigde orde schept een uitstekende voedingsbodem voor een tegenmacht, geen linkse tegenmacht maar een criminele tegenmacht. Dat is iets om je ernstige zorgen over te maken.

  • Piet de Geus, zo 20 november 2011 16:10 in reactie op Han van der Horst Reageer op Piet

    Piet

    "Ze leek me niet iemand die zich zelfstandig staande kán houden in onze maatschappij."

    Vandaar dat ik ook pleit voor stevige coaching, opdat mentaliteit en armoede niet worden doorgegeven aan de volgende generatie.

    Je hebt gelijk wat betreft de ontwikkeling dat kringloopwinkels en andere beschermde arbeidsplekken sterk door de bezuinigingen worden getroffen.

    Ook op dat vlak doet het kabinet het tegendeel van wat het zou moeten doen: een plek in de luwte bieden aan mensen die zich zelfstandig niet kunnen redden op de arbeidsmarkt.

  • Dikke Beer, za 19 november 2011 08:09 Reageer op Dikke

    Dikke

    Beetje jammer dat mensen er aan gewend zijn geraakt dat ze alles maar krijgen omdat ze een beetje zielig zijn.

    Het wordt schraler allemaal, de prijs die wordt betaald om bij die heerlijke Europese familie te horen.

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 11:54 in reactie op Dikke Beer Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Ja ze kregen gratis leukemie en de partner een hersenbloeding...

  • Florian Lichti, za 19 november 2011 01:10 Reageer op Florian

    Florian

    Wat voor het gemak nauwelijks word belicht is het feit dat zo goed als ALLE mensen in deze docu schulden hebben gemaakt en bezig zijn die af te betalen.
    Verder lijkt iedereen een bewindvoerder te hebben???

    Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid en de overheid hoeft v.w.b dit soort gevallen echt niet altijd zomaar bij te springen wat mij betreft.

  • Sjouke Boonstra, za 19 november 2011 15:13 in reactie op Florian Lichti Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Verder lijkt iedereen een bewindvoerder te hebben??? ==

    Bewindvoerders verdienen dik aan deze mensen.

  • José Sijstermans, za 19 november 2011 20:00 in reactie op Florian Lichti Reageer op José

    José

    Vaak zijn de financiële problemen al ontstaan vóórdat men in de bijstand komt.

    http://www.nibud.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/onderzoeken/Inkomensterugval_2010.pdf

  • Mary de France, za 19 november 2011 00:38 Reageer op Mary

    Mary

    Velen gaan er aan voorbij dat het vaak mensen zijn die niet zo bijdehand zijn als zij. Er zijn nou eenmaal mensen die niet zo makkelijk en snel door het leven gaan. Die zullen nóóit een gewoon leven kunnen opbouwen. Al die slimmeriken die zeggen: laten ze gewoon gaan werken... ach.... die zijn ook eigenlijk helemáál niet slim.

  • Eline W, vr 18 november 2011 23:54 Reageer op Eline

    Eline

    20 euro per week!!!

    Ik heb meer te besteden!

  • Piet de Geus, za 19 november 2011 00:07 in reactie op Eline W Reageer op Piet

    Piet

    "Ik heb meer te besteden!"

    Maar jij hebt dan ook niet zo'n spoor van schulden achtergelaten dat je nu onder de knoet van een bewindvoerder van de schuldhulpverlening zit.

  • Eline W, za 19 november 2011 14:15 in reactie op Piet de Geus Reageer op Eline

    Eline

    Nee, en ik ben inwonende student. Maar ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die per week van minder moeten leven dan ik op een zaterdag verdien.

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 15:22 in reactie op Eline W Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Armoede word ook vaak in stilte geleden...

  • Mark Sinops, vr 18 november 2011 23:41 Reageer op Mark

    Mark

    Dit blijft een probleem totdat iedereen arm is.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 18 november 2011 23:27 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "...Haar financiële problemen verergerden toen ze, zoals ze zelf zegt ‘de fout inging’ met het toelaten van een wietplantage op zolder..."

    Nuf said...

  • Evert van Vliet, vr 18 november 2011 23:42 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Evert

    Evert

    http://www.youtube.com/watch?v=pOIzXiceauw

    Het is maar net wat je als criminele winst wenst aan te merken.

    http://www.youtube.com/watch?v=2AAa0gd7ClM

  • Anja Lodewijks, za 19 november 2011 09:05 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Anja

    Anja

    "Het is maar net wat je als criminele winst wenst aan te merken.

    http://www.youtube.com/watch?v=2AAa0gd7ClM "

    Wat treffend.

    Maar juist de mensen met een kogelvrije pantserplaat voor de kop werken zich naar de top.
    Onbereikbaar voor de realiteit
    http://www.youtube.com/watch?v=YUhb0XII93I&feature=player_embedded

    De realiteit moet weer terug naar de mensen zelf.
    http://www.youtube.com/watch?v=0yu__uh7wd0&feature=related

  • Evert van Vliet, za 19 november 2011 11:24 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Evert

    Evert

    http://www.youtube.com/watch?v=wmOecBHVhLg

    Het 'leuke' is dat de meerderheid net doet alsof we hier met iets nieuws van doen hebben nb!

    Wie de rest van de dag waar recht op zou hebben staat dan ook allang vast, en morgen vroeg weer op om het nog eens vet over te doen.

    Alles netjes geregis(s)/(tr)eerd naar gelang onze planeet zich een baan om onze ster zwoegt.

    Tijd bestaat niet eens dus waar het einde van de maand vandaan MOET komen is sowieso een raadsel.
    (volgens mij ligt de bewijslast bij de-genen die de maandelijkse rekeningen sturen).

  • Eline W, vr 18 november 2011 23:57 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Eline

    Eline

    Bent u niet in staat te begrijpen dat die verleiding heel groot is als je niet voldoende geld heb om je kinderen eten te geven?

  • Joop Schouten, za 19 november 2011 00:18 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joop

    Joop

    Een tevreden verkoper is geen ...

  • Censuur Joop, za 19 november 2011 01:41 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Censuur

    Censuur

    Je zult maar wanhopig om geld verlegen zitten omdat je al jaren structureel geld tekort komt om je gezin fatsoenlijk te laten functioneren. Kan nooit genoeg gezegd worden.

  • Herman , za 19 november 2011 10:46 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Herman

    Herman

    Helaas voor haar kan ze niet terug vallen op een wachtgeld regeling van €8000 per maand hoewel zij toch wel ondernemerschap in zich heeft.

  • mandarijn fruitvlieg, za 19 november 2011 11:58 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Voor het gemak scheer je de andere mensen die voorbijkomen over dezelfde kam, naast wat anderen al tegen je zeggen.

    0 menselijkheid heet dat, een dier vertoond meer compassie voor het leven.

  • Eline W, za 19 november 2011 20:53 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Eline

    Eline

    Denkt u ook zo over die vrouw met leukemie en die man met een hersenbloeding? De gevolgen zijn namelijk vrijwel identiek.

  • het geweten, vr 18 november 2011 23:18 Reageer op het

    het

    Gemeenten krijgen minder geld van het rijk.
    Gemeenten verhogen OZB met 35%.

    Dat bij het rijk de bodem van de schatkist al tijden goed zichtbaar cq leeg dat weet een ieder.
    Dan krijg je dat het rijk gaat bezuinigen, gemeenten krijgen minder geld en meer van die onzalige plannen.
    Maar wel stug door gaan met o.a. het ontwikkelingshulp, toen Balk nog het opperhoofd was en de vraag kreeg: minderen op het ontwikkelingshulp?? riep Balk: onder geen beding!
    Kadeng!!
    En nu wil jawel Geert Wilders dat er leest u ff mee? vier miljard op het ontwikkelingshulp word bezuinigd cq geminderd word.
    En dat per jaar, en elk jaar weer!
    WAUW, hij Geert Wilders laat dit zwaar wegen met de komende onderhandelingen met het kabinet Rutte1.

  • Thomas Luijben, za 19 november 2011 03:17 in reactie op het geweten Reageer op Thomas

    Thomas

    Stug doorgaan met HRA en JSF. Niets doen aan exorbitante bonussen en vulgaire zelfverrijking bij banken en verzekeraars.

  • Thomas Luijben, za 19 november 2011 03:19 in reactie op het geweten Reageer op Thomas

    Thomas

    600.000 werklozen, op naar 1 miljoen als het zo doorgaat. Het zou me niets verbazen.

  • Warner de Jong, vr 18 november 2011 23:13 Reageer op Warner

    Warner

    Tot een Asociaal bestaan veroordeeld.
    Het kan Iedereen zomaar gebeuren.

  • Joop Schouten, vr 18 november 2011 23:41 in reactie op Warner de Jong Reageer op Joop

    Joop

    'Zomaar'

  • Evert van Vliet, vr 18 november 2011 22:10 Reageer op Evert

    Evert

    http://www.youtube.com/watch?v=yPHtv5uN4sQ&feature=pyv&ad=7044016742&kw=1930

  • Joop Schouten, vr 18 november 2011 22:37 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Joop

    Joop

    http://www.youtube.com/watch?v=S-E5JkP-Q7U

  • Evert van Vliet, vr 18 november 2011 21:58 Reageer op Evert

    Evert

    Crimineel.

  • Joop Schouten, vr 18 november 2011 21:57 Reageer op Joop

    Joop

    De Onrendabelen.

    Straks, als deze mensen 19 jaar in een PVV-strafkamp hebben gezeten om het stelen van een brood, kunnen zij zich altijd nog nuttig maken als 'praktisch gerichte trainingsobjecten' voor de ME tijdens het ontruimen van hun enige beschutting en onderkomen 'Een Kraakpand'.

    Of ben ik te somber ?

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 22:45 in reactie op Joop Schouten Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Mwah, volgens mij vertaal je hier redelijk watde PVV ´erts het liefst willen zien al zou het hun moeder betreffen.

  • Joop Schouten, vr 18 november 2011 23:05 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Joop

    Joop

    Niet helemaal.
    Victor Hugo bedacht ook al zoiets.
    PVV-ers kennen de naam niet.

    : )

  • Evert van Vliet, vr 18 november 2011 23:08 in reactie op Joop Schouten Reageer op Evert

    Evert

    Niet zo somber, tot morgen.

    http://www.youtube.com/watch?v=tpGP10qk9A8

    Wat is cultuur toch mooi hè?

  • Joop Schouten, vr 18 november 2011 23:47 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Joop

    Joop

    : )))))))))))))))


    http://www.youtube.com/watch?v=SF7XV4GI4Q4&feature=related

    Slaap zacht...

    Morgen heb ik 'open huis'.

    Er komen mensen langs om te vieren dat ik straks dood ben.

  • Evert van Vliet, za 19 november 2011 00:03 in reactie op Joop Schouten Reageer op Evert

    Evert

    trusten, 't is goed toeven hier...

    http://www.youtube.com/watch?v=w9TGj2jrJk8

  • Aert Willem d'Holbach, vr 18 november 2011 23:31 in reactie op Joop Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Somber? Welnee...
    Rationeel? Allerminst.

  • joost kijkt verder, vr 18 november 2011 21:41 Reageer op joost

    joost

    Als we nu gewoon eens stoppen met het weggeven van al die tienduizenden banen aan oostblokkers, gooien de grenzen dicht, we houden op met flauwekulsubsidies en stoppen met ontwikkelingshulp, dan zijn we toch zo uit de armoede? Als we daarna ook nog alle werkweigeraars hun uitkering ontnemen, dan kunnen we de uitkeringen voor mensen die het echt verdienen weer op een acceptabel niveau brengen.

  • Evert van Vliet, vr 18 november 2011 22:40 in reactie op joost kijkt verder Reageer op Evert

    Evert

    En Joost mag weten waarom oost-blokkers geen recht op een schamel leven zouden hebben?

    Het ontgaat je totaal dat we met z'n vèèl te velen op 1 en dezelfde planeet leven waar we het dus wel met z'n allen mee zullen mòèten doen.

    Niet omdat ik dat zeg maar omdat een beetje realiteitszin dat afdwingt.

    Het zal je dus ook wel/niet op zijn gevallen dat diezelfde planeet nog steeds 'gewoon' volop naar de verdoemenis wordt geholpen onder het motto dat arbeit frei zou maken.

    Iets zinnigs komt er allang niet meer uitrollen, niet dat ik dat had verwacht zolang er politiek aan te pas komt overigens Joost, en dat is wel iets waar jij het van moet hebben zonder je al teveel zorgen te hoeven maken over de verboden verklaarde hooivorken.

    Ik zou zo zeggen buk maar vast want je wordt òf door 'links', òf op z'nne grieks dan wel door rechts genomen, maar genieten zal je!

  • het geweten, vr 18 november 2011 23:21 in reactie op Evert van Vliet Reageer op het

    het

    Oost-blokkers moeten hun eigen land welvarend maken.
    Steun krijgen ze al van de EU, dus daar blijven en aan de slag.
    Er zijn hier werklozen genoeg die 1, 2, 3, aan de slag kunnen.
    Hoeveel werklozen zijn er op dit moment in Nederland?
    Nou dan.
    Punt.

  • Evert van Vliet, vr 18 november 2011 23:33 in reactie op het geweten Reageer op Evert

    Evert

    En hoeveel noeste arbeiders voeren om te beginnen iets zinnigs uit?

    Je kunt er wel een punt aan draaien maar om tot een zinnig geheel te kunnen komen ontkom je niet aan het geheel.

    Lijnenen trekken en wetten bij elkaar fantaseren kunnen we allemaal, daar heb je geen geweten voor nodig.

  • het geweten, za 19 november 2011 00:49 in reactie op Evert van Vliet Reageer op het

    het

    En hoeveel politici en ambtenaren voeren iets zinnigs uit??
    Wel O wel,.............................
    Denk zo`n 30 tot 33%, en dan ben ik nog optimistisch.
    Punt.

  • Evert van Vliet, za 19 november 2011 11:13 in reactie op het geweten Reageer op Evert

    Evert

    0 politici en een handvol ambtenaren.

    De rest zijn veredelde steuntrekkers.

    Gij zult niet jatten wordt volop verkracht....de indoctrinatie zelve als excuus om dat op de rest van de planeet los te laten opdat iedereen zich toch een beetje koning(in) moet voelen...erfplicht en al.

    Nu die erfenis uit een vette schuld blijkt te bestaan weet je bij voorbaat wie de rekeningen krijgen gepresenteerd, beleefd doch pertinent weigeren mag niet?

    Het blijft een monetaire dictatuur, zonder duiten heeft niemand meer enig excuus.

  • jopie bakkert, za 19 november 2011 07:48 in reactie op Evert van Vliet Reageer op jopie

    jopie

    u eet brood,heeft een woning etc etc etc.Dat word met mensenhanden gemaakt maar u kijkt zeker neerbuigend naar de noeste arbeiders waar ik er 1 van ben! En nee ik stem geen pvv maar netjes pvda,op mnr Cohen welteverstaan.

  • Evert van Vliet, za 19 november 2011 11:05 in reactie op jopie bakkert Reageer op Evert

    Evert

    Je hoeft mij echt niet te vertellen hoe een dak boven het getergde hoofd tot stand komt, ik ben trots eigenaar van littekens om dat te bewijzen.
    Daar is voor de rest eigenlijk niemand aan te pas gekomen en toch dreigt er ten ALLE tijden beslag op te worden gelegd wanneer je niet mee wenst te doen aan het jagen op winst.

    En dan heb ik het nog niet eens gehad over het bescheiden lapje planeet waar iedereen allang het volste recht op had, dat 'mag' je opkopen...van wie weet geen hond?

    Het zit wel goed (niet dus), de-genen die het minste uitvreten 'krijgen' de hoogste uitkeringen op de bankrekeningen bijgeschreven.

    En dat terwijl er meer dan voldoende zinnige arbeid voorhanden is, maar ja, ouderwetschen kwaliteit is helaas? te duur....wie dat bepaald heeft mogen ze wat mij betreft opgraven en aan de hoogste boom van de indoctrinatie opknopen...

    Vooralsnog gaat het leeuwen(aan)deel! aan grondstoffen en energie op aan klinkklare onzin.....allemaal aansluiten in de file folks!

    http://www.youtube.com/watch?v=NuTKrVp3MRM

  • Zomaar een mening, za 19 november 2011 03:17 in reactie op het geweten Reageer op Zomaar

    Zomaar

    Oost-Indisch blind?
    De oostblokkers worden enmasse door de werkgevers hiernaartoe gehaald omdat ze stukken goedkoper zijn. Deze mensen klagen niet wanneer ze als moderne slaaf worden uitgebuit.

    Haal die kleppen eens van je ogen of dat grote bord voor je kop weg.
    Steeds maar blaten dat zelfredzaamheid iedereen siert maar ze duidelijk de kans ontnemen om die zelfredzaamheid te ontplooien omdat er meer behoefte is aan die, hierboven genoemde moderne slaven.

    Nederland heeft een historie wat betreft slavernij en heeft helaas niets van de VOC mentaliteit verloren. Hier past slechts een gezegde "Eens een dief, altijd een dief" oftewel iemand die niet van zijn fouten leert vervalt steeds in herhaling.

  • El Che, za 19 november 2011 12:12 in reactie op joost kijkt verder Reageer op El

    El

    Oostblokkers worden binnengehaald door rechts graaiend Nederland. Laten werken voor een hondenfooi. Maximale uitbuiting en maximale winst. Wat wil rechts graaiend Nederland nog meer.

  • Jan Peters, vr 18 november 2011 21:39 Reageer op Jan

    Jan

    De vraag der vragen zal ook in deze reportage wel weer niet gesteld worden aan deze mensen. Wat die ander 95% van Nederlands doen om uit de armoede te blijven. Werken, juist ja! Dat is het antwoord, gewoon gaan werken. Leuk werk willen we allemaal maar als dat even niet lukt ga je maar wat anders doen. Tuinders kunnen geen personeel vinden en het is werk dat iedereen kan doen.

    Tja en dan zijn er nog de onduidelijke gevallen. In dit soort reportages wordt je altijd achtergelaten in een mist van wat is nu precies de geschiedenis en het dossier is van deze mensen. De Zembla website biedt een mooie mogelijkheid om de achtergrond informatie op te plaatsen. Als ik dat allemaal doorgespit heb, hoor en wederhoor kan ik mij een definitief oordeel vormen. Het feit dat deze informatie structureel niet verstrekt wordt maakt voor mij wel duidelijk hoe het zit.

    Hoe het ook kan liet Nieuwsuur vorige week zien in een reportage over de Wajang. Kijk en oordeel zelf.
    http://nieuwsuur.nl/video/311756-te-veel-jongeren-in-wajong.html

  • Dehnus Nörder, vr 18 november 2011 20:53 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    En gesprek hebben ze weinig aan beste man. Maar goed... heel veel mensen in Brabant stemmen PVV en denken dat het met de gulden automatisch beter word. Dus ze zullen het moeten voelen.. klinkt hard maar ze stemmen er toch op. Verdeel en heerst heet dat, zorg dat je een zondebok hebt en je hebt de macht.

    Ach ja... maar er komt wel een Miljonairs beurs.... talk about bad timing.

  • joost kijkt verder, vr 18 november 2011 21:27 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op joost

    joost

    Dus nu is de schuld van armoede de PVV stemmers, het moet ook niet gekker worden hier.

  • , za 19 november 2011 08:48 in reactie op joost kijkt verder Reageer op

    Het probleem is dat de pvv-stemmers niet schijnen te willen begrijpen waar de ellende vandaan gekomen is, en dat je het probleem met de invoering van de gulden niet oplost.
    Ze hebben niet de schuld aan de *armoe* (schaam je) maar zijn iets te dom om te snappen dat je aan de gulden helemaal niets hebt

  • Censuur Joop, zo 20 november 2011 15:28 in reactie op joost kijkt verder Reageer op Censuur

    Censuur

    Bijna goed. Het is de schuld van de kortzichtigheid en kleingeestigheid van de PVV-stemmers die te beroerd zijn zich eens ergens echt goed in te verdiepen voordat ze een keuze maken die zich tegen hen zal keren. En daardoor andere mensen in door die achterlijkheid meesleuren de afgrond in.

  • wim landmeter, vr 18 november 2011 20:28 Reageer op wim

    wim

    Wanneer houdt het rechtse front eens op om constant de uitkeringsgerechtigde te bashen ? De ellende neemt alleen maar toe, ik hoop dat de politiek zijn gezicht verliest als de euro eruit knalt. Dan is het ach en wee ! Maar ondertussen zitten veel wegbezuinigde mensen uit de wao/wia/wajong en WW in de bijstand. Kost een berg maar gelukkig zijn de polen er om onze banen in te nemen. Laten we nu eens de boel omdraaien en zorgen dat uitzend/detachering bureau verboden worden en iederen RECHT heeft op werk middels een dwingende wet die dit regelt dus verleg het zoeken naar een baan naar de werkgever die VERPLICHT wordt een afspiegeling van de bevolking aan te nemen voor 20 uur VAST. Verbied de flexcontracten en bedrijven die outsorcen een extra boete opleggen voor elk niet nederlands ingezetene personeellid die door een bedrijf in dienst genomen wordt ( 1345 euro netto ).
    de werkgevers zijn lang genoeg in de watten gelegd ! het wordt nu tijd voor menselijkheid, eerlijk verdelen en werk voor eigen volk eerst.

  • Eline W, vr 18 november 2011 20:34 in reactie op wim landmeter Reageer op Eline

    Eline

    Ik neem niet aan dat je hiermee bedoelt dat werkgevers aan positieve discriminatie moeten gaan doen en daarmee verplicht worden slechter gekwalificeerd personeel in dienst te nemen? Want dat is een slechte zaak.

    Laten we beginnen met het anonimiseren van sollicitatiebrieven, dat zal bepaalde mensen al een hoop helpen.

  • joost kijkt verder, vr 18 november 2011 21:28 in reactie op Eline W Reageer op joost

    joost

    "Laten we beginnen met het anonimiseren van sollicitatiebrieven, dat zal bepaalde mensen al een hoop helpen."

    Heeft een ondernemer zelf ook nog wat te zeggen over wie hij aanneemt?

  • Eline W, vr 18 november 2011 23:11 in reactie op joost kijkt verder Reageer op Eline

    Eline

    Natuurlijk, maar hij mag brieven beoordelen zonder de naam van de persoon te zien. Wat is daar mis mee, als hij ze uitnodigt voor en gesprek ziet hij toch wie het is, en dan is de stap om iemand weg te sturen zonder te horen wat hij te vertellen heeft op hoe zijn naam klinkt al een stuk groter.

  • Thomas Luijben, vr 18 november 2011 20:21 Reageer op Thomas

    Thomas

    Deze verschillen worden alleen maar groter. Uiteindelijk barst er een bom.

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 20:16 Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Des Duivels, vr 18 november 2011 19:02
    Ach, een beetje colletoral damage om in de EU te blijven moeten we er maar voor over hebben.
    -----------------------------------------------------------------------------------

    Over colletoral damage gesproken....

    Althans...

    Ik neem aan dat je het hier niet over de mensen die in dit artikel worden aangeduid hebt maar over je inzichten t.a.v menselijkheid en genoten opleiding.

  • Frank Schutte, vr 18 november 2011 19:28 Reageer op Frank

    Frank

    Ja Nederland anno 2011, met een Minister President en een Minister van Financien die Nederlands ouders wil gaan overtuigen om van hun laatste spaarcentjes met Sinterklaas en Kerst nog wat hebbedingetjes te gaan kopen, maar diezelfde Nederlands ouders niet kan garanderen of ze volgend jaar beiden nog een baan en daardoor een fatsoenlijk inkomen hebben.
    Hoe gestoord kun je zijn om dit gaan opperen als het voorbeeld van je mogelijk toekomstige lot naast je woont en hier in Zembla laat zien dat ze voor de rest gewoon maling aan je hebben.

    Dit zijn gewoon schurken die alleen oog hebben voor het welzijn van hun boezemvrienden, en de rest van Nederland daar gewoon voor laat creperen van de honger als het moet.
    Beste mensen wanneer gaan uw oogjes nou eens open!

  • Bijstandskoning van GeenStijl, vr 18 november 2011 19:26 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    "Tilbogg" dat is de ouwe buurt van Geertje Wilders. Zijn stemmers zullen zich wel afvragen waarom de GBL hen niet te hulp schiet!

    (Antwoord: de verantwoordelijkheid van Wilders ligt bij zijn Israëlische geldschieters en lobbyisten vanuit de USA.)

  • Klungel de Eerste, vr 18 november 2011 21:21 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Klungel

    Klungel

    Gôh! Laat ik nu al die tijd al denken dat onze geblondeerde adonis geboren en getogen is in Venlo....

  • joost kijkt verder, vr 18 november 2011 21:31 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op joost

    joost

    Allemaal de schuld van Wilders, als hij er niet was, was er geen armoede, je hebt helemaal gelijk.

  • Klungel de Eerste, vr 18 november 2011 19:07 Reageer op Klungel

    Klungel

    ...en wat krijg je nog meer bij de voedselbank in Tilburg? Boeken. Ligt een beetje zwaar op de maag, maar het vult in ieder geval...

  • Des Duivels, vr 18 november 2011 19:02 Reageer op Des

    Des

    Ach, een beetje colletoral damage om in de EU te blijven moeten we er maar voor over hebben.

  • Nieuw!: Veldman, vr 18 november 2011 19:15 in reactie op Des Duivels Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Je bedoeld om Wilders en Rutte aan de macht te houden

  • Mostafa Mouktafi, vr 18 november 2011 19:32 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Maar die twee staan al op bananenschillen die geplakt zijn aan hun glimmende schoenen. Een andere schoen is er niet.

  • Des Duivels, vr 18 november 2011 19:34 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Des

    Des

    Het is een misvatting om te stellen dat Rutte en Wilders verantwoordelijk zijn voor armoede van mensen. Deze mensen hebben jarenlang op potverterende partijen zoals de sp en pvda gestemd. Dan moet je op een gegeven moment op de blaren zitten.

  • Mostafa Mouktafi, vr 18 november 2011 19:45 in reactie op Des Duivels Reageer op Mostafa

    Mostafa

    U praat de taal van een boze ''verarmde'' arm, in mijn oog.

  • Jan Jansen, vr 18 november 2011 19:53 in reactie op Des Duivels Reageer op Jan

    Als we het toch over misvattingen hebben, van welk kabinet heeft de SP ook alweer deel uitgemaakt?

  • Des Duivels, vr 18 november 2011 21:54 in reactie op Jan Jansen Reageer op Des

    Des

    Sp kiezers gaan niet voor gratis geld bedoelt u?

  • Jan Jansen, za 19 november 2011 04:13 in reactie op Des Duivels Reageer op Jan

    Dat is geen antwoord op mijn vraag.

  • , za 19 november 2011 08:51 in reactie op Des Duivels Reageer op

    Geef eens antwoord op de vraag die je gesteld wordt?

  • Eline W, vr 18 november 2011 19:53 in reactie op Des Duivels Reageer op Eline

    Eline

    En weer doet u de feiten geweld aan. Ow, dat is niet zo? Kom dan maar met een bron.

  • de_gewone man, vr 18 november 2011 20:07 in reactie op Des Duivels Reageer op de_gewone

    de_gewone

    Wat een onzinnige opmerking.

  • , za 19 november 2011 08:50 in reactie op Des Duivels Reageer op

    Ja, die hebben dan ook al jaren en jaren de alleenheerschappij in dit land gehad, nietwaar?

    Geven ze bij jou op school geen geschiedenisles?
    Zit je niet meer op school?
    Dan ben je te snel gestopt met leren, dacht ik zo.

  • Jonas De Ridder, za 19 november 2011 11:22 in reactie op Des Duivels Reageer op Jonas

    Jonas

    [Het is een misvatting om te stellen dat Rutte en Wilders verantwoordelijk zijn voor armoede van mensen. Deze mensen hebben jarenlang op potverterende partijen zoals de sp en pvda gestemd. Dan moet je op een gegeven moment op de blaren zitten. ]

    Het zijn juist vaak de mensen die in de vvd praatjes getrapt zijn.
    Vertrouw op ons en de kapitalistische markt dan komt alles goed.
    Tot het moment dat het fout gaat in je leven, want dan nemen we je keihard te grazen. Helaas zeggen ze dat laatste er nooit bij.

    Het kapitalisme heeft geen oplossing voor sociale problemen.

  • hr. arryo, vr 18 november 2011 22:01 in reactie op Des Duivels Reageer op hr.

    hr.

    Ach, daar is onze Des weer. Des stelt het voor alsof Ruttekop & de GBL hier verantwoordelijk worden gesteld voor de armoe in Nederland (en dat is natuurlijk niet zo, volgens Des en dat is ieder weldenkend mens met hem eens). Maar wij weten wel beter. Want Des is hier een oude bekende, we zijn zo langzamerhand wel het een en ander van hem gewend want Des staat hier bekend als iemand die graag een loopje met de feiten neemt. En wij gunnen hem zijn pleziertjes. maar of u hem serieus zou moeten nemen? Och, oordeel zelf.
    Even in het zoekkvenster van Google.nl invoeren 'site:joop.nl “Des Duivels” misvatting' levert al gauw iets op als: -- Het begint nu wel erg griezelig te worden...
    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/301429/Helmonders-dreigen-met-eigenrichting-tegen-Marokkanen.htm?showall=true
    Vergeet de immigratiestop maar, veel en veel te laat. Weldra zal er op remigratie, of dekolonisatie worden aangestuurd. --
    of: -- Als Geert President wordt dan is er helemaal geen parlement meer nodig! --
    of: -- Hoe kun je de HRA afschaffen zonder de hypotheekeigenaar te benadelen?
    Heel eenvoudig door de hypotheekrente per wet te halveren.
    Waarom moet een bank 5 a 6% rente ontvangen over geld dat niet van die bank is? Het geleende geld wordt uit het niets gecreeerd, het is geen spaargeld. --
    of : -- Geen enkele Nederlander heeft iets tegen immigratie. Een immigrant, mits die zelfstandig z'n broek op kan houden, draagt namelijk iets bij aan de samenleving.
    De situatie in Nederland is die van kolonisatie. Corrupte machthebbers hebben het toegestaan dat Nederland overspoelt werd met mensen die de verzorgingsstaat helemaal leeg hebben gezogen zoals de Hollanders dat ook met Nederlands Indie hebben gedaan.
    immigratie ja.... kolonisatie nee... --
    (voor de duidelijkheid heb ik in deze citaten alle witregels waar Des zo dol op schijnt te zijn maar geschrapt).
    Dat waren enkele proeven van Des' kunnen. En het moet gezegd: hij doet zijn werk als provocateur naar behoren. Geertje mag blij zijn met zo'n tekstschrijver/informant. Schaamteloos tart Des de logica en de feiten. Feit is namelijk alleen dat wat in zijn betoog past en wie ergens anders over denkt heeft ze al gauw niet op een rijtje (zijn rijtje) of is anderszins niet ter zake kundig.
    Ik wil maar zeggen: Des informeert...

  • Censuur Joop, za 19 november 2011 01:42 in reactie op Des Duivels Reageer op Censuur

    Censuur

    Mijn moeder noemde een dierenlijk altijd een kreng.

  • Mostafa Mouktafi, vr 18 november 2011 19:00 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Rutte komt de Nederlandse geschiedenis als : De rijke premier van de Armen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven