22 februari 12 12:18 Reageer (63) Economie RSS

Gas- en oliereuzen keren dikste bonussen uit

CBS: Gas- en oliebedrijven keerden in 2010 hoogste bonussen uit … Financiële dienstverlening is een goede tweede … In alle bedrijfstakken zijn de bonussen ‘licht’ afgenomen

Bedrijven die zich bezig houden met de gas- en oliewinning waren in 2010 koploper in het uitkeren van bonussen. Deze waren met name incidenteel en bedroegen gemiddeld 17.000 euro per werknemers, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag.

Volgens de cijfers van het CBS is de financiële dienstverlening nog steeds een goede tweede. Daar werd ruim 12.000 euro uitgegeven aan bijzondere beloningen. De sector eindigt nog steeds hoog terwijl tussen 2008 en 2010 de bonusbetalingen in deze sector flink zijn gedaald.

Voor alle bedrijfstakken samen zijn de bonussen licht afgenomen tussen 2008 en 2010, aldus het CBS. In de financiële dienstverlening en het onroerend goed daalde de bonussen het meest met ruwweg 20 procent. De bedrijfstakken als informatie, horeca, water en zorg, sectoren die altijd onderaan de bonusladder stonden, is een kleine toename te zien. Alleen in de energievoorziening is een duidelijk stijging te zien. Die wordt veroorzaakt door overnames in de branche.

Opmerkelijk is dat de bedrijfstakken energievoorziening, informatie en communicatie en de specialistische zakelijke dienstverlening relatief veel incidentele, maar weinig overeengekomen toeslagen kent.
AD: Hoogste bonussen bij gas- en oliebedrijven
cc-foto: The Justified sinner

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (63) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Wiebe van Roeden, do 01 maart 2012 21:38 Reageer op Wiebe

    Wiebe

    Altijd lekkah zo''n bonus ... als je met je geweten kunt verkopen dat fossiele brandstoffen de wereld naar de kloten helpen .. en je bedrijf geen donder heeft gedaan aan alternatieven als zon/wind - of sterker nog - dit bewust heeft getraineerd en jij daar fijntjes aan hebt meegewerkt - dan is zon bonus lekkah natuurlijk ... ben alleen ook nog eens bang dat die bonussen vooral in de witte-boorden kragen zijn beland (of bij comissarisjes als W. Kok) maar niet bij mensen bij wie de oliesmurrie uit de oren druipt..

  • Roelf Turksema, wo 22 februari 2012 23:09 Reageer op Roelf

    Roelf

    Poeh, als de jongens met de handen uit de mouwen dat horen.....waar zijn die bonussen uitgedeeld? Niet bij exploratie of productie....ik ben best benieuwd.

  • Bataafs Republikein, wo 22 februari 2012 19:05 Reageer op Bataafs

    Bataafs

    Zeer onverstandig, dit Grajes Bonus gedrag. Ipv dat ze nou eens miljarden gaan investeren in duurzame energie! Er is nog steeds geen slimmerik die een antwoord heeft gevonden op het transportprobleem van waterstof. Het winenn is een ding, vervoer is het andere.... Zandbakistan doet er ook goed aan om de hele zandbak op de 4kante mm vol te planten met zonnepanelen, windmolens en allerhande collectoren. Is toch echt het nieuwe zwarte goud.... Zonde, dat korte termijn denken.

  • Wouter Boersen, wo 22 februari 2012 17:53 Reageer op Wouter

    Wouter

    Eigenlijk best wel zielig als je zo aan geld verslaafd bent.

  • Klaas Blondeman, wo 22 februari 2012 18:36 in reactie op Wouter Boersen Reageer op Klaas

    Klaas

    Dus als je aan het eind van het jaar een beloning krijgt voor je goede prestaties, ben je "verslaafd aan geld"? Ik vind geld totaal niet belangrijk, maar moet ik mijn 13e maand dan terugstorten?

    Ik vind het best wel zielig als het woord "bonus" bij sommigen als een rode lap op een stier werkt. Rancune, jaloezie en gefrustreerdheid, meer is het niet. Zielig hoor.

    De enige die echt verslaafd aan geld is, is volgens mij het partijbestuur van de SP.

  • Wouter Boersen, wo 22 februari 2012 19:26 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Wouter

    Wouter

    " Ik vind geld totaal niet belangrijk, maar moet ik mijn 13e maand dan terugstorten? "

    Misschien is de voedsel-bank een idee?

    Geeft vast een goed gevoel.

  • Ben Jansen, wo 22 februari 2012 23:50 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Ben

    Ben

    Misschien is het raadzamer om eerst eens na te vragen bij de SP wat zij met het geld uit de afdrachtregeling voor nuttigs doet alvorens loze en ongegronde opmerkingen te uiten. Als u eerst goed uw huiswerk had gedaan dan was die sneer naar deze sociale partij overbodig geweest.
    Tenzij u gewoon wilt katten, misschien uit onvrede over uzelf?

  • Piet de Geus, do 23 februari 2012 03:05 in reactie op Ben Jansen Reageer op Piet

    Piet

    "na te vragen bij de SP wat zij met het geld uit de afdrachtregeling voor nuttigs doet"

    Ja, dan krijg je natuurlijk meteen een financiële verantwoording van die uiterst open partij. Bovendien is wat zij "nuttig" vinden uiterst schadelijk voor de rest van de samenleving.

  • D. Bunker, wo 22 februari 2012 17:13 Reageer op D.

    D.

    Ook al geen besef van "een keten" neem ik aan?

    Intellect wordt nu eenmaal beter betaald.

  • Michel Reiziger, wo 22 februari 2012 17:56 in reactie op D. Bunker Reageer op Michel

    Michel

    @D. Bunker: nee winst wordt beter betaald, als je dat nog niet snapt zou ik als ik jou was maar de term intellect achterwege laten.

    En winst en intellect staan totaal los van ellkaar, snap je wel he...hoop ik?

  • Centurio Veritas, wo 22 februari 2012 19:23 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Centurio

    Centurio

    En winst en intellect staan totaal los van ellkaar, snap je wel he...hoop ik?
    ------

    Volgens mij snap je het zelf niet. Winst maken doe je niet zonder enig intellect. Of denk jij dat succes per ongeluk komt?

  • Michel Reiziger, wo 22 februari 2012 22:46 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Michel

    Michel

    ***Volgens mij snap je het zelf niet. Winst maken doe je niet zonder enig intellect. Of denk jij dat succes per ongeluk komt?***

    Oh ja...die wijsheid. Doe het dan goed: dan moet je zeggen, zonder water geen intellect, begin je ten minste een beetje vooraan in de ...."keten." LOL

    Of denk jij dat succes per ongeluk komt?

  • Piet de Geus, do 23 februari 2012 01:00 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Piet

    Piet

    "Of denk jij dat succes per ongeluk komt?"

    Dat is het officiële partijstandpunt van de SP: succes is louter afhankelijk van geluk en toeval, dus ons valt niets te verwijten. Het schijnt dat de achterban daar erg gelukkig van wordt.

  • Centurio Veritas, vr 24 februari 2012 00:00 in reactie op Piet de Geus Reageer op Centurio

    Centurio

    Toch raar dat je vervolgens van alles in de schoenen geschoven krijgt.

  • Evert van Vliet, wo 22 februari 2012 16:24 Reageer op Evert

    Evert

    Dat lijkt maar zo.

  • dr. Bob, wo 22 februari 2012 16:09 Reageer op dr.

    dr.

    Ja, gas en olie is ook zooo moeilijk te verkopen.
    Dat komt natuurlijk omdat er een oneindige voorraad van is.
    Dus die bonussen zijn welverdiend hoor ! (braak, braak)

  • Ingenieur Paul, wo 22 februari 2012 15:31 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    En welk punt wil dit artikel nu maken ?
    Gaat dit over de salaris struktuur van een bedrijfstak ? En wat moeten wij daarmee.

  • Evert van Vliet, wo 22 februari 2012 16:13 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Evert

    Evert

    Afrekenen aan de pomp.

  • Centurio Veritas, wo 22 februari 2012 18:09 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Centurio

    Centurio

    Natuurlijk. Of ben jij er zo één die liever doorrijdt zonder te betalen? Jij krijgt toch ook betaald voor geleverde diensten? Of ben jij er zo één die alleen betaald krijgt?

  • Michel Reiziger, wo 22 februari 2012 17:59 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Michel

    Michel

    Het enige punt in het artikel wordt nauwelijks genoemd, althans niet letterlijk en dat schijnen velen hier nog wel nodig te hebben...he ing. Paul. De Gas en Olie-industrie hebben relatief gezien de hoogste winsten behaald, dit staat in relatie tot de bonussen. Dat is nu eenmaal zo in een rente economie.

  • Jim Peeters, wo 22 februari 2012 14:53 Reageer op Jim

    Jim

    Ik neem aan dat het de bedoeling van de redactie is dat we hier schande over spreken?

    Alles wat in dit berich staat geeft juist aan dat het systeem op dit punt wel goed werkt. De bedrijven die het goed doen keren groter bonussen uit en de bedrijven waarmee het slechter gaat minder.

    Bonussen blijven overigens een heel goed instrument om werknemers te enthousiasmeren tot een betere productie zolang er goede controle blijft op eventuele misstanden

  • Evert van Vliet, wo 22 februari 2012 15:10 in reactie op Jim Peeters Reageer op Evert

    Evert

    "Bonussen blijven overigens een heel goed instrument om werknemers te enthousiasmeren tot een betere productie zolang er goede controle blijft op eventuele misstanden"

    Volgens mij ben je danig in de war, de productie wordt uitgevoerd door individuen die geen of een zeer schamele vergoeding e/o bonus op 'mogen' strijken.

    Wie globale delfstoffen en globaal overleverde kennis in beslag neemt is spekkoper.....beetje erf'recht d'r op loslaten en voila.

    Eventuele misstanden?....dat is toch zeker op zich al een verkrachting van het verstandelijke vermogen?

    Ondertussen wordt de planeet overigens nog steeds 'gewoon' om zeep geholpen.

  • Michel Reiziger, wo 22 februari 2012 18:10 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Michel

    Michel

    ***"Bonussen blijven overigens een heel goed instrument om werknemers te enthousiasmeren tot een betere productie zolang er goede controle blijft op eventuele misstanden"***

    Dat ligt helemaal aan de lands- en bedrijfscultuur. Bijv. in Japan zijn bonussen bij heel veel bedrijven uit den boze,

    ***Volgens mij ben je danig in de war, de productie wordt uitgevoerd door individuen die geen of een zeer schamele vergoeding e/o bonus op 'mogen' strijken.***

    De inkomsten verschillen in veel westerse bedrijven zijn vaak gigantisch hoog. In veel Aziatische bedrijven is dit minder.

    ***Wie globale delfstoffen en globaal overleverde kennis in beslag neemt is spekkoper.....beetje erf'recht d'r op loslaten en voila.***

    Geo politieke relaties met gigantische dominators zoals Shell zijn niet voor niks enorm toegenomen. Behoeft geen uitleg.

    ***Ondertussen wordt de planeet overigens nog steeds 'gewoon' om zeep geholpen.***

    Zolang de heersende 'elite' niet direct in hun levenswijze/standaard wordt bedreigd zal dat ook zo blijven.

  • YggY ..., wo 22 februari 2012 15:36 in reactie op Jim Peeters Reageer op YggY

    YggY

    Bonussen blijven overigens een heel goed instrument om werknemers te enthousiasmeren tot een betere productie zolang er goede controle blijft op eventuele misstanden
    ===========

    Bonussen worden over het algemeen niet uitgekeerd aan de mensen die iets produceren maar aan mensen die andere mensen laten produceren.

  • Centurio Veritas, wo 22 februari 2012 18:11 in reactie op YggY ... Reageer op Centurio

    Centurio

    En weet jij wat er voor nodig is om 2.500 man iets succesvols te produceren?

  • YggY ..., wo 22 februari 2012 19:23 in reactie op Centurio Veritas Reageer op YggY

    YggY

    Ja hoor dat weet ik, tenminste als u bedoelt "te laten produceren".

    2500 man.

  • Michel Reiziger, wo 22 februari 2012 23:33 in reactie op YggY ... Reageer op Michel

    Michel

    LOL..hoe simpel soms een antwoord kan zijn, nou maar hopen dat hij hem snapt.

  • Johannes Zeilstra, wo 22 februari 2012 14:00 Reageer op Johannes

    Johannes

    Allemaal symbool politiek volgens sommige prominente D66 reageerders.
    Meanwhile, terwijl u even niet oplet, gaat Goldman Sachs met onze pensioenen aan de haal.
    http://beurz.com/goldman-sachs-gaat-voor-de-nederlandse-pensioenen/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BeurzWeek+%28Beurz+Week%29

  • L C, wo 22 februari 2012 14:30 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op L

    L

    De pensioenen verdwijnen toch wel door mismanagement en gebrek aan kennis van zaken, of het nu Goldman Sachs is of door een of andere Nederlandse vermogensbeheerder maakt in principe weinig uit.

  • Roelf Turksema, wo 22 februari 2012 23:04 in reactie op L C Reageer op Roelf

    Roelf

    Sta je op hun loonlijst of ben je gewoon naïef?

  • Roelf Turksema, wo 22 februari 2012 23:03 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Roelf

    Roelf

    Goed opgelet.

  • Jan B, wo 22 februari 2012 13:40 Reageer op Jan

    Jan

    Tijd dat die financiele dienstverlening eens genationaliseerd wordt.

  • Evert van Vliet, wo 22 februari 2012 15:11 in reactie op Jan B Reageer op Evert

    Evert

    En de naties geglobaliseerd.

  • D. Bunker, wo 22 februari 2012 13:29 Reageer op D.

    D.

    Als ik die grafiek zo eens bekijk, worden docenten ook flink verwend met bonussen en dergelijke. Het onderwijs en de ambtenarij lijkt zelfs het best verwend te worden met "overeengekomen toeslagen".

  • Anja Lodewijks, wo 22 februari 2012 13:24 Reageer op Anja

    Anja

    Hoe dikker de bonus hoe hoger het zwijggeld.
    Olie begint enorm te stinken zodra het uit de aarde wordt gepompt.

    Elk mens die niet onafhankelijk in de bus-bush leeft, is afhankelijk gemaakt van olie. Overal in de wereld waar geld verdiend kan worden, gebruikt men olie.

    De gas-en oliereuzen en hun aandeelhouders hebben nooit last van een crisis, integendeel.

  • Gouden Ui, wo 22 februari 2012 13:09 Reageer op Gouden

    Gouden

    Ik denk dat ze eventuele verlagingen van de benzineprijs voor willen zijn.

  • Evert van Vliet, wo 22 februari 2012 12:36 Reageer op Evert

    Evert

    Volgens mij kun je niet eens eigenaar van de delfstoffen zijn.

    Corrupte, criminele zooi.

  • Centurio Veritas, wo 22 februari 2012 12:46 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Centurio

    Centurio

    Hoe gaan we dan huizen bouwen, auto's laten rijden, enz.?

    Heb je iets tegen eigendom?

  • Jan B, wo 22 februari 2012 13:41 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Jan

    Jan

    Ik heb er iets tegen als anderen aan de haal gaan met eigendom dat niet van hen is.

  • Evert van Vliet, wo 22 februari 2012 14:53 in reactie op Jan B Reageer op Evert

    Evert

    Inderdaad 'het' is niet eens voor eigengebruik en indien wel ontstijgt het dat met vele nullen.

  • Centurio Veritas, wo 22 februari 2012 15:58 in reactie op Jan B Reageer op Centurio

    Centurio

    Delfstoffen zitten in de bodem. Wie is er dan in de eerste plaats eigenaar van?

    "Ergens mee aan de haal gaan" impliceert onrechtmatig toeëigenen. Hoe denk jij dat te kunnen bepalen?

  • Bataafs Republikein, wo 22 februari 2012 19:07 in reactie op Jan B Reageer op Bataafs

    Bataafs

    De Staat dus, want die steelt maar duldt geen concurrentie. Hebben ze aan jou gevraagd of ze aan jouw centen mogen komen?

  • Kreh Yea, wo 22 februari 2012 12:46 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Kreh

    Kreh

    Als delfstoffen geen eigenaar hebben, mag niemand er dan aankomen? Of mag iedereen gewoon zoveel ervan winnen als hij/zij wil?

  • Dehnus Nörder, wo 22 februari 2012 12:51 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ja maar jij en ik zijn niet van de Weense school of fans van het Objectivisme. En zij wel, dus vinden ze ons maar "domme socialisten".

  • D. Bunker, wo 22 februari 2012 13:26 in reactie op Evert van Vliet Reageer op D.

    D.

    Het gaat niet om eigendom, het gaat om toegevoegde waarde. Aan delfstoffen die onder de grond zitten heb je niks maar degene die ze eruit halen, raffineren en verhandelen zijn spekkopers. Waarom? Omdat ze hun handen uit de mouwen steken.

    En dan staat er een groep met hun handen in de zakken langs de kant te roepen dat ze er niets van krijgen...

  • L C, wo 22 februari 2012 13:55 in reactie op Evert van Vliet Reageer op L

    L

    Dat is dan geregeld. Vanaf nu gaan we met z'n allen terug naar de tijd van de jagers-verzamelaars...

    Wacht even, dat is ook uitgesloten. Aangezien we geen hutten mogen bouwen van hout. Hout is immers ook een grondstof. We mogens onszelf ook niet verwarmen met steenkool, want dat is ook van de aarde.

    Beklemmend wereldbeeld.

  • Adrie van der Horst, wo 22 februari 2012 16:43 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Adrie

    Adrie

    Ja, wie is eigenlijk de eigenaar van die olie- en gasvoorraden die in de bodem zitten?
    Wij, wereldburgers, worden bestolen en afgeperst!
    Dat mensen die gas-en olie opsporen, dat naar boven halen, het geschikt maken voor gebruik en zorgen voor distributie, voor hun arbeid worden betaald, is vanzelfsprekend. Maar de meeste graaiers aan de top van die bedrijven en de speculanten maken hun handen (letterlijk) niet vuil. (Wel figuurlijk!)

  • Pieter Pan, wo 22 februari 2012 17:43 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Pieter

    Pieter

    Dat klopt. Elk druppeltje olie, elke korrel goud, etc. Het is van iedereen.

  • Centurio Veritas, wo 22 februari 2012 17:58 in reactie op Pieter Pan Reageer op Centurio

    Centurio

    Natuurlijk. Het moet niet gekker worden.

    Klaas investeert in gereedschap en machines om stoffen te delven. Klaas doet dat goed en verdient vervolgens geld met de verkoop van de stoffen.

    Maar volgens jou mag dat niet, Klaas moet zijn verdiende omzet afstaan aan Jan, Evert, Pieter, Joop, enz. die niets anders gedaan hebben dan op de bank zitten en tv kijken.

    Zie je het voor je?

    Dus eigenlijk vind jij dat je gewoon mag doorrijden nadat je getankt hebt. Immers, die olie is nooit van Shell geweest. Toch?

  • Julius Vold, wo 22 februari 2012 18:46 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Julius

    Julius

    Touché.
    Evert van Vliet probeert bij iedere discussie hetzelfde en dat is een soort filosofisch geleuter welk eigendom nou van wie is met als conclussie dat het van niemand is of van iedereen. Het boeit ook niet, maar leidt wel af van de daadwerkelijke discussie.

  • Marc Schouten, wo 22 februari 2012 21:53 in reactie op Julius Vold Reageer op Marc

    Marc

    "Evert van Vliet probeert bij iedere discussie hetzelfde en dat is een soort filosofisch geleuter.."

    Buiten een niet te waarderen minachting van deze opmerking ontbreekt er ook inhoudelijke kritiek.

    Probeer het nog eens....

  • Evert van Vliet, vr 24 februari 2012 11:42 in reactie op Julius Vold Reageer op Evert

    Evert

    'Het' ís de daadwerkelijke discussie.

    Wat menigeen 'vergeet' is dat ook de machinerie om te kunnen delven eerst gecreëerd moet worden van delfstoffen.
    Nu is het natuurlijk wel makkelijker oreren door te stellen dat 'iemand' daar in geïnvesteerd zou hebben dus alle rechten zou hebben op de delfstoffen.

    Je kunt mij niet wijsmaken dat we niet zonder die alleraardigste investeerders zouden kunnen.....dan was het wiel namelijk ook nooit uitgevonden.

    Waar jullie over willen discussiëren is poen, dat heeft totaal niets met grondstoffen van doen behalve de grondstoffen waar duiten uit geslagen worden e/o elektronische luchtledige 'waarde' aan toegekend wordt.

    Vraag aan de 1e de beste kleuter van wie de planeet is en je krijgt te horen; van niemand.
    Stel diezelfde vraag een paar decennia later en er komt allerhande klinkklare nonsens uitrollen om dat tegen te spreken.

  • Marc Schouten, wo 22 februari 2012 18:53 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Marc

    Marc

    Een volkomen onzinnig betoog.

    Moet je mij eens vertellen waar wordt beweerd dat arbeid niet beloond mag worden.

    Ik stel voor dat je het allemaal nog een keer doorleest zonder in paranoia te schieten en bang wordt dat je dingen worden afgenomen die je toch al niet bezit.

  • Centurio Veritas, wo 22 februari 2012 19:35 in reactie op Marc Schouten Reageer op Centurio

    Centurio

    Delfstoffen + arbeid = voordeel (dus toegevoegde waarde). Echter, het voordeel van de delfstoffen komt niet zonder arbeid. Het betoog wat hier door enkele wordt gehouden is dat deze delfstoffen van iedereen zijn. In zekere zin is dat ook zo, zo profiteert Nederland van het aardgas en leven ze in Qatar ook erg royaal van de olie. Maar ik zie niet in waarom er dus niet verdiend mag worden aan delfstoffen.

  • Marc Schouten, wo 22 februari 2012 20:52 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Marc

    Marc

    "Maar ik zie niet in waarom er dus niet verdiend mag worden aan delfstoffen."

    Omdat je uitgaat van een huisje-, tuintje-, boompje-idee met een hele dikke hoge schutting erom.

    Wie bepaalt van wie de delfstoffen zijn? (en waarom?) Van wie is de aarde? (en waarom?)

    Als we zo knap zijn om al die dingen die de aarde ons geeft om te zetten in iets nuttigs, is het dan niet logisch dat iedereen daarmee van kan profiteren?

    Een feit is dat zowel het aardgas als de olie (behalve dat ze schadelijk voor het milieu zijn en ons langzaam vergiftigen) raken op. Waar gaan de daarna de kapitalistische mallemolen op laten draaien, op zonne en windenergie? (Volgens mijn nog een van de redenen waarom er te weinig over de alternatieve energie soorten wordt nagedacht, er is geen vet geld mee te verdienen, zon en wind zijn gratis).

    "Delfstoffen + arbeid = voordeel"

    Voordeel voor wie? Voor de mensen die de arbeid verrichten?
    Ik dacht het niet, mijnwerkers worden meestal gekenmerkt door armoede. De ingenieurs kunnen daar aan de teken en vergadertafel een lekker salaris verdienen maar meestal gaan de grote winsten naar de mensen die niet hun handen uit hun mouwen steken, de mensen de geld met geld maken.

  • Centurio Veritas, vr 24 februari 2012 00:19 in reactie op Marc Schouten Reageer op Centurio

    Centurio

    Als we zo knap zijn om al die dingen die de aarde ons geeft om te zetten in iets nuttigs, is het dan niet logisch dat iedereen daarmee van kan profiteren?
    -------

    Ook als zij er niets voor doen? Dat is wel erg letterlijk profiteren dan. De Aarde 'geeft' maar weinig van die delfstoffen. Daar moet e.e.a. voor gedaan worden om te verkrijgen.

    Een feit is dat zowel het aardgas als de olie (...) raken op. (Volgens mijn nog een van de redenen waarom er te weinig over de alternatieve energie soorten wordt nagedacht, er is geen vet geld mee te verdienen, zon en wind zijn gratis).
    ------------

    Ik ben zeker een voorstander voor de doorontwikkeling van schone energie maar voorlopig halen voorziet dit in slechts een paar procent van onze totale energiebehoefte. Tenzij jij heel Nederland wil bedekken met windmolens?

    "Voordeel voor wie? Voor de mensen die de arbeid verrichten?
    Ik dacht het niet, mijnwerkers worden meestal gekenmerkt door armoede. De ingenieurs kunnen daar aan de teken en vergadertafel een lekker salaris verdienen maar meestal gaan de grote winsten naar de mensen die niet hun handen uit hun mouwen steken, de mensen de geld met geld maken.
    ----------

    En dat verwijt mij van een huisje-, tuintje-, boompje-idee? Ik vraag me af of ik hier op in moet gaan. Je gaat ervan uit dat mensen die op kantoor werken, geen zware baan kunnen hebben. Ik laat je verder in die waan.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven