18 december 09 02:33 Reageer (31) Economie RSS

FNV geeft verzet tegen verhoging AOW-leeftijd op

Geen acties, geen stakingen meer ... Wel verzet tegen wijze van invoeren

Vakbond FNV staakt het verzet tegen de verhoging van de AOW-leeftijd. Voorzitter Agnes Jongerius kondigt in een interview met Nederlands Dagblad het einde van de acties aan.

De FNV blijft het oneens met de maatregel die het kabinet wil invoeren of althans delen daarvan. Jongerius in het ND

We leven in een democratie. Als een meerderheid van het parlement kiest voor een verhoging van de AOW-leeftijd, heb je je daar bij neer te leggen. Maar we gaan niet akkoord met de wijze waarop het kabinet de maatregel wil doorvoeren''

Het staken van het verzet komt volkomen onverwacht: "Een week geleden riepen verschillende bonden die zijn aangesloten bij de FNV de vakcentrale nog op tot hardere actie om te redden wat er te redden valt".

Donderdag werd er actie gevoerd door de bouwbond.

Een van de belangrijkste punten waar het FNV zich tegen blijft verzetten is de vorm van de strafkorting voor mensen die wel eerder willen stoppen met werken. Wat Jongerius betreft zou die inkomensafhankelijk moeten zijn en voor de laagste inkomens op nul moeten uitkomen. Het tweede strijdpunt betreft de pensioenen. Zij vindt dat een zaak van werkgevers en werknemers en vindt dat het kabinet zich er niet mee moet bemoeien.


cc-foto: Petervisser4u De FNV voerde in november actie op de Coolsingel in Rotterdam

Laatste Reacties (31) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Dennis Mollis, za 19 december 2009 15:36 Reageer op Dennis

    Dennis

    Het heeft geen zin massaal weg te lopen bij de bond.

  • Romke Hofstra, zo 20 december 2009 17:53 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Romke

    Romke

    Juist Dennis
    We willen een sterke vakbond met leiders die visie en daadkracht uitstralen.
    Maar aller eerst MOETEN al die schreeuwers, die NIET lid, maar nu wel verontwaardigd zijn, zich maar eens aanmelden. Met z'n allen zijn we wel ijzersterk.
    Het proletariaat hoort bij de vakcentrales, niet uit protest stemmen op een PVV en aanverwante demagogische bewegingen (LPF, TON e.d.) Samen tegen de regenten strijden voor een eerlijkere rechtvaardigere maatschappij. AOW op 65 voor alle mensen, die op zijn; voor de "gezonden" onder ons de mogelijkheid om langer door te werken en beleid voeren voor ALLE mensen die tot hun 65 / 67 e ongewild aan de zijlijn staan. (Zij die dat bewust doen gewoon aanpakken!)

  • Joop Schouten, vr 18 december 2009 14:09 Reageer op Joop

    Joop

    Het schijnt anders te zitten:

    FNV staakt AOW-verzet NIET

    Koppen in diverse kranten als zou de FNV het verzet tegen de verhoging van de AOW-leeftijd staken kloppen niet. Agnes Jongerius heeft in een interview met de GPD-kranten gezegd dat de FNV rekening moet houden met de politieke realiteit dat er een kamermeerderheid voor die AOW-bezuiniging is, maar dat wil niet zeggen dat we ons daar al bij neerleggen. Integendeel, de FNV blijft op allerlei manieren actie voeren en lobbyen. Liefst om de wet zo mogelijk toch nog helemaal van tafel te krijgen, en anders zoveel mogelijk bij te laten stellen in de richting van het plan van de drie vakcentrales voor een flexibele, welvaartsvaste en toekomstbestendige AOW vanaf 65 jaar.

  • Zeer Voornaam, vr 18 december 2009 14:04 Reageer op Zeer

    Wat een onzin dat doorwerken tot 67 nodig zou zijn.
    Het is alleen nodig voor de pensioen fondsen.

    Als ik 1 uur in de week langer werk ( goh, wie werkt er eigenlijk het aantal uren dat ze betaald krijgen? ) maar goed, als ik 1 uur in de week langer werk dan haal ik die 2 jaar overwerk ook makkelijk. maar neeeeee, er moet een 36urige werkweek om werk voor andere te verschaffen,... maar dan wel 2 jaar van mijn leven inpikken aan het eind van mijn leven. ASOCIAAL gewoon. Dan maar weer 40 uur per week doen? Dat is toch veel logischer.

    O... ik lees dat ik er zelf maar voor moet sparen. Ook al zo lekker asociaal. Prima, maar dan ook maar helemaal geen belasting meer, dan heb ik geld zat om er zelf voor te sparen, dan was ik met 35 al opgehouden met werken. Maar neeeee,... .ik moet oorlogstuig betalen zodat het zogenaamd veilig is in Afghanistan. ( Ik heb nooit ruzie gemaakt met moslims dus ik zou niet weten waarom die mij dood willen ). Ik moet bewaking voor Wilders betalen omdat die zo graag maar roept wat ie roepen wil ( Als ik bij de hells angels een keer "pokke homos" roep dan ben ik wel gewoon dood, maar goed, als de politie mij niet op een feestje al heeft doodgeschoten dan hé ). Ik mag geitenboeren hun Q koorts vergoeden omdat er niet op tijd ingegrepen wordt door HH kabinet. Maaaaar als ik dan klaar ben mijn baas z'n 3de huis op Spanje te verdienen mag ik nog even 2 jaar door, omdat ik het niet bij elkaar gespaard heb. Wat een kut land.
    Iedereen zzp hoor je dan weer, ja lekker, zoals in Turkije en India enzo, echte welvarende landen... Hou toch op.
    De rijken in ons land worden steeds rijker en elk jaar weer kiezen we een kabinet dat langzaam maar zeker iedereen uitmelkt om dat te waarborgen. Je zou hopen dat een PvdA daar niet aan meedoet, maar helaas, de PvdA zit vol met mannetjes die graag na deze carriere bij een bank gaan "werken" om zo hun zakken te vullen, dan moeten ze dat zakkenvullen wel vastleggen in de wet.

  • Truus Beek, vr 18 december 2009 13:36 Reageer op Truus

    Truus

    Foto geeft precies aan hoe de leden zich nu moeten voelen

    Maar goed plek in volgend kabinet met PvdA is voor mevrouw bij deze verzekerd

  • Oscar de Klijne, vr 18 december 2009 12:34 Reageer op Oscar

    Oscar

    Ik vind het zeer te prijzen van de FNV. Nu weer aan tafel om grip te houden op de komende ontwikkelingen in het loongebouw en de sociale zekerheid. Let ook op de snel groeiende groep ZZP-ers. Nu al 700000. De wereld draait door en veranderd. De verhouding werkgever / werknemer veranderd sneller dan in Den Haag wordt gezien. Ik ben en blijf sociaal democraat en lid van een in mijn ogen progesieve partij. Kijk naar voren en werk mee aan een nieuwe arbeidsmarkt en stevig sociaal beleid. In mijn ogen is er niets mis met 40 dienstjaren of stoppen als je 67 bent. Eerder stoppen kan ook maar spaar daar dan zelf voor. Binnen 10 jaar is er werk zat en handjes tekort. Niet te conservatief worden en alleen maar vasthouden wat we hebben, maar een slag naar voren maken en moderniseren.

  • Johnny Berry, vr 18 december 2009 12:33 Reageer op Johnny

    Johnny

    Zo en nu weer snel samenwerken met onze vrienden van de PvdA.

    Wat is het toch een enorme slappeling die Jongerius. Ze heeft totaal maar dan ook totaal geen backbone. Bovendien heeft ze gewoon de vakbondsleden bedondert door pas op de death line te komen met een alternatief plan. Het is gewoon van begin af aan doorgestoken kaart geweest.

    Het was een 1 tweetje tussen de regering werkgevers en Jongerius allemaal in dat achterkamertje van Balkenende. Het is nooit de bedoeling geweest eruit te komen.

    Als ik FNV lid zou zijn zou dit toch echt wel het moment moeten zijn om deze drek organisatie per direct voorgoed vaarwel te zeggen. Mag hopen dat het stink schip FNV snel zinkt. En dan vooral niet bergen.

  • cor lakerveld, vr 18 december 2009 12:32 Reageer op cor

    cor

    FNV, veel gebrul weinig lol.
    Ook in het verleden heeft diezelfde vakbeweging de arbeider [ die vaak lid was ] knollen voor citroenen verkocht.
    Dat blijkt nu wel uit het ledental van deze organisatie!

  • Jan Minno Rozendal, vr 18 december 2009 12:03 Reageer op Jan Minno

    Jan Minno

    "We leven in een democratie. Als een meerderheid van het parlement kiest voor een verhoging van de AOW-leeftijd, heb je je daar bij neer te leggen."

    Uh ja, dan hoef je dus nooit meer actie te voeren.

  • Harry de Zomer, vr 18 december 2009 11:59 Reageer op Harry

    Harry

    Babyboomers veilig?
    Oké, afblazen maar.

  • I. Wilhelmus, vr 18 december 2009 10:32 Reageer op I.

    I.

    Laat me raden, het kan ingevoerd worden onder voorwaarde dat de laatste babyboomers met pensioen zijn.

    Nou ja, ikzelf ben net begonnen te werken en had ook niet de illusie eerder te kunnen stoppen dan 67.

  • Frank Schutte, vr 18 december 2009 10:51 in reactie op I. Wilhelmus Reageer op Frank

    Frank

    Opa en Oma, Pappie en mammie, zien hun kleinkinderen het liefst tot hun 80ste doorwerken als het maar niet ten kosten gaat van verworven zekerheden, dat hoor je vaak bij oudere die zelf alles al hebben.

  • Frank Schutte, vr 18 december 2009 10:19 Reageer op Frank

    Frank

    Schande, als je als vakbond roept dat 80% van werkend Nederland het niet zit zitten om op 67 jarige leeftijd te stoppen met werken, dan moet je als vakbond die zelf faliekant tegen deze verhoging zijn, alles uit de kast halen om ze op andere gedachten te brengen. Maar grootschalige acties die de kas van de FNV pijn zullen doen, zitten er niet meer in.
    De FNV is een geldmachine geworden die zijn/ons geld heeft zitten in aandelen van onze Multinationals, waardoor ze hun kas dubbel zouden pakken als ze acties bij deze Multinationals zouden houden.
    Volgens mij heeft de FNV geen bestaansrecht meer, als ze niet voor de belangen van de gewone hardwerkende man/vrouw willen opkomen, die onevenredig en hard worden geraakt door deze verhoging.
    Tevens vind ik dat Voorzitter Mevr. Agnes Jongerius uit haar harde opstelling vooraf en de nu geuite opstelling om geen verdere acties te ondernemen, de consequentie moet trekken om als voorzitter af te treden. Deze voorzitter kan nooit meer geloofwaardig overkomen als zij in de toekomst weer voor zulke vraagstukken komt te staan.
    Ook in dit besluit van ons kabinet kun je terug zien dat de onrendabele door de rendabele worden gepiepeld.
    Hele groepen werkende mensen zullen zich tegen deze verhoging gaan indekken, en waarschijnlijk zal dit ook voor hun weer via een belastingtechnische truc gebeuren.

  • Joop Schouten, vr 18 december 2009 09:55 Reageer op Joop

    Joop

    Democratie heeft een foutje.
    Als een meerderheid een beslissing neemt gebaseerd op foutieve argumenten en drogredenen noem ik dit dwingelandij van deze zelfde meerderheid.

    Het is een grote schande dat het FNV de handdoek in de ring gooit.
    Iedereen wordt voor de gek gehouden en de discussie is in het vaarwater van boekhoudkundig geneuzel terecht gekomen.
    Tegenargumenten worden niet besproken op inhoud.
    Waarheidsvinding is zoek in dit land.

  • Frank Schutte, vr 18 december 2009 10:43 in reactie op Joop Schouten Reageer op Frank

    Frank

    Beste Joop,
    Een meerderheid in de tweede kamer, waar in de samenleving geen draagvlak voor is.

  • Joop Schouten, vr 18 december 2009 12:03 in reactie op Frank Schutte Reageer op Joop

    Joop

    Ja, ik weet het Frank.
    Maar de Kamer heeft het laatste woord.
    (Zat Marcel van Dam daar nog maar.)

  • Marcel LeCram, vr 18 december 2009 14:46 in reactie op Joop Schouten Reageer op Marcel

    Marcel

    Ik garandeer je dat hij had ingestemd met dit plan.

  • Rouane Rabbit, vr 18 december 2009 09:24 Reageer op Rouane

    Rouane

    Jammer, dat de FNV zich zo breed had gemaakt voor haar standpunt om het daarna weer te moeten inleveren. Maar van de andere kant, gezichtsverlies lijden is moeilijk.

    Nu nog de PVV en de SP, dan staat heel Nederland achter ophogen van de AOW leeftijd naar 67.

    Overigens vind ik het kabinetsvoorstel gekunsteld en niet werkbaar. Maar het zijn details, die kunnen bijgesteld worden. De kogel is dan nu door de kerk, dat is belangrijker.

  • Ad Hoogeveen, vr 18 december 2009 10:01 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Ad

    Ad

    SP en PVV doen niet aan kiezersbedrog
    Fnv zou onhafhankelijk moeten zijn
    Dan moet je niet op de eerste rij gaan zitten bij het congres van de P vdA

  • Rouane Rabbit, vr 18 december 2009 10:52 in reactie op Ad Hoogeveen Reageer op Rouane

    Rouane

    De PVV doen wel degelijk aan kiezersbedrog. De PVV trekt af en toe een links jasje aan, maar is een feite een rechtse partij die haar economische program niet laat doorrekenen omdat er gewoon geen hout van klopt.
    De PVV wil minimumloon afschaffen maar toevallig is da AOW gekoppeld aan minimumloon.

    Deze feiten vind je niet prominent op haar website

  • Ad Hoogeveen, vr 18 december 2009 12:34 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Ad

    Ad

    Ik ben tegen verkiezingsbedrog als de PVV ook kiezersbedrog pleegt ben ik het daar ook niet mee eens.
    In een coalitie moet je geven en nemen,maar van een regeerakkoord
    moet je afblijven anders moet je eerst naar de kiezer gaan

  • Rouane Rabbit, vr 18 december 2009 13:07 in reactie op Ad Hoogeveen Reageer op Rouane

    Rouane

    Dat klopt niet helemaal. Indien je iedere keer als je van een akkoord afwijkt naar de kiezer moet, kan een land onbestuurbaar worden.

    Om urgentere zaken aan te kunnen pakken kun je niet drie maanden weggooien door eerst naar de kiezer te gaan. De wet geeft de mogelijkheid om de Tweede Kamer om raad te vragen. En dat is gebeurd. De Tweede Kamer staat in zelfs 2/3 meerderheid achter de plannen. De wet vraagt de helft plus 1 voor een gewone wetswijziging.

  • Derek Groen, vr 18 december 2009 09:04 Reageer op Derek

    Derek

    He he, eindelijk. Die AOW leeftijd had al jaren geleden omhoog gemoeten. Maar beter laat dan nooit. Goed om te zien dat zelfs een verstokte vakbond als het FNV dat nu inziet.
    Nu nog zorgen dat gedoseerd werken voor 65+'ers ook daadwerkelijk een volledig legale en aantrekkelijke optie wordt, en misschien kunnen we zowaar een nationale pensioencrisis vermijden :).

  • Rinus Aldus, vr 18 december 2009 08:56 Reageer op Rinus

    Rinus

    Wat laat, maar verstandig. In een parlementaire democratie moet ook de vakbeweging zich neerleggen bij meerderheidsbesluiten.
    Zij kan zich nu richten op goede invoeringswetgeving en vooral afspraken over een goede (overgangs)regeling voor die beroepen, waarin je niet kunt vergen dat ze zonder aanpassingen tot 67 uitgeoefend kunnen worden. Dat zal ook nog een hele ingewikkelde materie worden. Verder zal nu het principebesluit m.b.t. de AOW vaststaat ook de collectieve pensioen voorzieningen met 67 moeten ingaan. Dat schept ruimte bij de pensioenfondsen om de indexatie toezeggingen/verwachtingen alsnog waar te maken en de premie betaalbaar te houden. Beiden zijn van eminent belang voor zowel de huidige als toekomsgtige gepensioneerden en draagt bij aan de wat tanende solidariteit tussen jongeren en ouderen.

  • D Coelho, vr 18 december 2009 07:51 Reageer op D

    D

    Jongerius is teruggefloten door de Realpolitik van het verdere bestuur? Met haar slecht uit te leggen verzet tegen de meest voor de hand liggende bezuiniging, plaatste ze zichzelf en de vakbond in het algemeen volledig buiten het polderlandschap als gesprekspartner.

  • Urco de Rufter, vr 18 december 2009 06:58 Reageer op Urco

    Urco

    Dat is ook precies waarom ik na het komend weekend mijn lidmaatschap op zal zeggen.

  • Ad Hoogeveen, vr 18 december 2009 09:36 in reactie op Urco de Rufter Reageer op Ad

    Ad

    Ik zal er 2 van maken .
    Wie volgt

  • Jac Gerritsen, vr 18 december 2009 11:16 in reactie op Ad Hoogeveen Reageer op Jac

    Jac

    Mijn FNV lidmaatsschap zal ik niet opzeggen, de vakbonden hebben toch al te weinig leden om voldoende tegenstand te geven tegen , de AOW plannen. En misschien is het draagvlak onder de FNV leden voor actie tegen de AOW plannen niet zo groot, een groot deel van de leden heeft er mamelijk geen last van omdat die voor 1955 geboren zijn.
    Ik dus ook dus ik heb wel een beetje makkelijk praten natuurlijk.

  • Ad Hoogeveen, vr 18 december 2009 12:26 in reactie op Jac Gerritsen Reageer op Ad

    Ad

    Nou ik heb er ook geen last van want ik ben van 1945
    En als ik het wil kan ik nog best werken en daarin is eenieder vrij
    mooi toch maar dan wel vrijwillig

  • Gerwin van Eersel, vr 18 december 2009 22:05 in reactie op Jac Gerritsen Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Het zijn juist alleen de FNV-ers van voor 1955 die protesteerden, bang dat ze net zo lang zouden moeten werken als hun kinderen. Dat nooit was het idee, liever onze kinderen extra lang om voor ons te compenseren. Toen bleek dat die lui van voor 55 vanzelf hun zin kregen was elk draagvlak voor acties verdwenen, mensen van na 1955 begrijpen dat er iets moet gebeuren, en hebben dat altijd geweten.

    De bezem erdoor zou ik zeggen over de FNV laat de club weer bestuurd worden door mensen die jong genoeg zijn om zelf nog een belang bij de AOW-veranderingen te hebben. Meewerken om een betere regeling te maken dan er nu ligt was veel beter geweest. Als die bezem niets schoon weet te maken, opheffen dan!

  • Jager Verzamelaar, vr 18 december 2009 05:37 Reageer op Jager

    Jager

    tsja je kunt zelfs de vakbonden niet vertrouwen

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven