12 oktober 11 09:28 Reageer (59) Economie RSS

De eurocrisis levert de schatkist juist 7,5 miljard op

Lage rente compenseert kosten nagenoeg

De historisch lage rente die Nederland betaalt door de eurocrisis leverde de schatkist tussen 2009 en 2011 een meevaller op van 7,5 miljard euro. Daarmee zijn de extra kosten van de crisis - redding ABN Amro; gestegen begrotingstekort; noodlening voor Griekenland - nagenoeg gedekt.

Dat heeft de Volkskrant uitgezocht en het wordt bevestigd door het ministerie van Financiën. Het voordeel loopt de komende jaren verder op. De miljardenmeevaller ondergraaft de bewering dat de Griekse crisis de Nederlandse belastingbetaler alleen maar geld kost. De Volkskrant schrijft:

Vorige week leende Nederland 1,1 miljard euro op de kapitaalmarkt (looptijd drie maanden) tegen een rente van 0,12 procent. Ook voor langer lopende staatsleningen (tien jaar) betaalt het kabinet een zeer lage rente: 2,4 procent. Dat is ruim 1 procent minder dan voor de crisis. (...) De rentedaling voor Nederland is sinds 2009 een feit. Had minister De Jager in dat jaar dezelfde rente moeten betalen als in 2007, dan was hij 2,7 miljard euro duurder uit geweest voor de uitgifte van nieuwe staatsleningen en schatkistpapier (kortlopende leningen). In 2010 bedroeg het voordeel 2,8 miljard, in 2011 ruim 2 miljard euro. Nederland ververst jaarlijks ongeveer 15 procent van de totale uitstaande staatsschuld (390 miljard euro). 

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (59) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Hugo Freutel, do 13 oktober 2011 22:42 Reageer op Hugo

    Hugo

    "Eurocrisis bedreigt nationale democratie!" zegt Harry van Bommel op zijn weblog.
    Harry van Bommel waarschuwt voor buitensluiting van TK in het debat voor belangrijke EU steunfondsbeslissing.
    http://harryvanbommel.sp.nl/weblog/2011/10/13/eurocrisis-bedreigt-nationale-democratie/
    Kwalijk dat de TweedeKamer dreigt te worden buiten gesloten. Het verbaast me niet. Nederland is heel hard bezig haar financiële soevereiniteit over te hevelen naar de super bank in Brussel.

    Dan zijn we overgeleverd aan de EU monsters ( http://politiekeprenten.blogspot.com/2011/09/euro-monster-created-by-eu.html) : EFSF, ESM, ECB met vergaande bancaire bevoegdheden, die buiten de democratische controle vallen. Kredietverzekeringen waarvan de winsten voor de EU en de risico's en verliezen voor de burgers zijn. EU hypotheken en leningen, zonder bijsluiter, zonder rente aftrek of rente opbrengst, zonder onderpand. Lenen kost geld!

    De EU en EP weigeren te bezuinigen.
    De EP Straatsburg caravaan gaat vrolijk verder.
    EU en EP werknemers van veel lidstaten worden rijkelijk beloond.
    EUro resultaten/ winsten uit het verleden, zijn zeker geen garantie voor de toekomst.
    De EU breidt nog steeds uit, koste wat het kost.
    http://www.presseurop.eu/nl/content/article/1053661-de-eu-breidt-uit-koste-wat-het-kost

  • Ingenieur Paul, do 13 oktober 2011 21:46 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Hmmm.....als we nu eens die 8 miljard NIET voor die windparken besteden, en deze meevaller, dan zijn die bezuinigingen van 18 miljard niet meer nodig. Stel je voor.....

  • Dik Brix, wo 12 oktober 2011 17:20 Reageer op Dik

    Dik

    Foute kop boven dit artikel. Zie de ontbrekende verplichte toevoeging: lenen kost geld.
    Het kost weliswaar minder, dat valt mee, maar toch.

    Waarom Griekenland hier wordt bijgehaald is mij niet duidelijk.
    Behalve dan dat nu zo snel mogelijk de schulden van Griekenland met de helft moeten worden kwijtgescholden en de probleembanken met dat goedkope geld moeten worden overgenomen en gesplitst in nutsdeel en commercieel deel. Probleem opgelost.
    Als politici nog langer wachten kan zelfs dat niet meer.

    Er wordt vaak gezegd: angst regeert. En wordt dan naar burgers etc geschoven.
    Maar de enige échte angsthazen zijn de politici.

  • Michel Reiziger, do 13 oktober 2011 02:20 in reactie op Dik Brix Reageer op Michel

    Michel

    Inderdaad Dik, de enige echte angsthazen zijn de politici, die laten zich namelijk leiden door een totaal verrotte ruggegraat van onze economie, de commerciële financiële instituten.

    De lage rente compenseert de kosten mogelijk nu nagenoeg. Strakjes schiet de rente omhoog, als Griekenland, maar met name Italie en Spanje verder in de problemen komen en er opnieuw gigantische miljarden injecties moet worden gedaan. Kwestie van tijd, als ik sommige Grieken moet geloven, Januari 2012.

    Jan Kees de Jager is een goede verkoper, ik weet nog wel een bank voor hem als volgend jaar het kabinet is gevallen.

  • Opinius Media, wo 12 oktober 2011 13:33 Reageer op Opinius

    Opinius

    citaat "Ik las laatst een mooie: politici weten al lang wat er moet gebeuren, ze weten alleen niet hoe herkozen te worden als ze dat ook doen."

    Precies en U weet net als ik dat in de crisis die stond te gebeuren, paralel daaraan in tijd,die neoliberalistische wind onder de kraaievleugels zijn termiek had en verder vond , luid krijsend en gierend zo om de hoge torens.
    andere zijn dan ineens de honden daar beneden ook wel poedels genoemd
    wederom dus??

  • Freedom Waves, wo 12 oktober 2011 13:13 Reageer op Freedom

    Freedom

    TheBankers_ The Bankers
    We are the bankers, a well oiled machine, providing the poor with an infinite amount of debts.

  • Frank Van Zomeren, wo 12 oktober 2011 17:42 in reactie op Freedom Waves Reageer op Frank

    Frank

    Precies. De armen wisten niet van tevoren dat ze het terug moesten betalen.

  • Wim Verver, wo 12 oktober 2011 12:34 Reageer op Wim

    Wim

    Straks kan de overheid weer op een meevaller rekenen.
    Bij stijgende inflatie wordt de staatsschuld almaar kleiner.
    Moeten we daar dan weer blij mee zijn? Hoera het gaat goed met Nederland alleen niet met zijn burgers.

  • Gerard Bakker, wo 12 oktober 2011 11:40 Reageer op Gerard

    Gerard

    Het hele artikel is op een onjuiste conclusie gebaseerd. Het is niet de eurocrisis die 7,5 miljard oplevert, maar de lage rente die dat doet. En de lage rente wordt veroorzaakt door een heel hoop factoren. Onder andere: begrotingsbeleid, stabiliteit regering, werkgelegenheid, inflatie, verhouding import/export, etc. En ja, de kredietcrisis zal wellicht ook een rol spelen. Maar om nou het hele rente-effect op de kredietcrisis af te wentelen is een compleet onjuiste voorstelling van zaken.

  • cor mol, wo 12 oktober 2011 12:31 in reactie op Gerard Bakker Reageer op cor

    cor

    U heeft helemaal gelijk, door onze stabiele PVV-regering profiteren onze Oosterburen van een lage rente.

  • Prof ter Braak, wo 12 oktober 2011 11:04 Reageer op Prof

    Prof

    Typisch dat niemand zelfs ook maar de moeite lijkt te nemen om de bron even te lezen. Daar staat:

    "Het ministerie van Financiën benadrukt dat de staat als gevolg van de crisis ook meer moest lenen, onder meer om ABN Amro overeind te houden. Daarnaast profiteert het ministerie niet maximaal van de ultralage rentetarieven omdat het zich met verzekeringen indekt tegen rentestijgingen in de toekomst. Verder staat Nederland voor 55 miljard euro garant voor het Europese noodfonds. De Jager verwacht echter niet dat die garanties worden aangesproken. Als met deze nadelen rekening wordt gehouden, resteert er volgens Financiën geen meevaller maar een tegenvaller van ongeveer 300 miljoen euro per jaar."

    Als het echt om een meevaller ging zou het wel van de daken worden geschreeuwd. Maar het punt zit hem natuurlijk in het stukje "De Jager verwacht niet dat die garanties worden aangesproken", terwijl iedereen in de financiële wereld al lang en breed weet dat deze wel degelijk zullen worden aangesproken. Griekenland is hartstikke failliet en kan absoluut niet voldoende hervormen om zelfs de rente maar op te brengen, waar zelfs de huidige hervormingen tegen enorme weerstand lopen. Uiteindelijk ontkomen we er niet aan grote bakken met geld te smijten tegen het Griekenland debacle, of het nu linksom of rechtsom is. De banken zijn al flinke tijd bezig om alle Griekse (en Italiaanse en Spaanse) posities af te bouwen. Of de ECB het nu gaat betalen, het noodfonds of welke manier dan ook, de rekening komt bij de belastingbetaler: ons.

  • cor mol, wo 12 oktober 2011 12:34 in reactie op Prof ter Braak Reageer op cor

    cor

    Financiën vertelt er echter niet bij welke posten via de begroting lopen en welke posten met opzet buiten de begroting gehouden worden. Zo kan een ieder Chinees rekenen en zeggen dat hij gelijk heeft.

  • Evert van Vliet, wo 12 oktober 2011 11:00 Reageer op Evert

    Evert

    Sinds wanneer levert iets iets op dat sowieso iets kost?

  • Hugo Freutel, wo 12 oktober 2011 10:52 Reageer op Hugo

    Hugo

    "Nee, absoluut niet. De politiek is nu al 18 maanden aan het modderen over een piepklein probleempje met Griekenland (laten we wel zijn: het betreft slechts 2% van de eurozone!) en het eind van het geknoei is nog niet in zicht. ....

    Piepklein probleempje Piet? Ben je financiëel specualnt of analist?

    Het politieke getouwtrek legt 3 systeemfouten bloot:
    -Bankencrisis is nog lang niet voorbij
    -ESM is monetaire bouwval zonder EU als politieke- begrotings- unie.
    -Schuldenomvang en schuldenvervlechting tussen banken en overheden met ratingrisico's voor staten

    Spelling correctie

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 11:01 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Piet

    Piet

    "Piepklein probleempje Piet? Ben je financiëel specualnt of analist?"

    Nee, realist. Nogmaals: die 2% van de eurozone (Griekenland) is het probleem niet. Het probleem is dat de politiek dat probleem niet weet op te lossen. Daarmee wordt het probleem groter en groter. Het gaat nu niet alleen meer over de schulden van Griekenland maar over de betrouwbaarheid van de eurolanden. En in het verlengde daarvan vertrouwen banken elkaar ook niet meer, want die weten ook niet precies van elkaar wie hoe diep in de obligaties zit. Obligaties, je weet wel: de meest betrouwbare manier om je geld ergens onder te brengen totdat...

  • Hugo Freutel, wo 12 oktober 2011 11:17 in reactie op Piet de Geus Reageer op Hugo

    Hugo

    Banken wijzen naar de politiek, de politiek wijst naar banken. De schuldenlast is vervlochten Piet. Eenvoudige oplossing, gedragen door de meerderheid is nog niet voorhanden, banken en overheden zijn verdeeld tot op het bot. Financiele dictatoriale EU monsters gaan intussen grotere schulden aan. http://politiekeprenten.blogspot.com

  • Leo J Bouwman, wo 12 oktober 2011 10:42 Reageer op Leo J

    Leo J

    Eens te meer een signaal dat verdeeldheid leidt tot steeds grotere en ongerechtvaardige ongelijkheid. Enkel een federaal Europa biedt nog perspectief.

  • Duidelijk Rechts, wo 12 oktober 2011 10:41 Reageer op Duidelijk

    Duidelijk

    Ik ben blij dat de financiële markten zoveel vertrouwen hebben in dit land wat bestuurd wordt door een zeer deskundig kabinet.
    VVD, CDA en en bijgestuurd word door de PVV.
    Echt het komt goed met dit mooie land.
    En nu gelijk met dat geld onze eigen staatsschuld aflossen en doorpakken met bezuinigen.

  • Anja Lodewijks, wo 12 oktober 2011 11:13 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op Anja

    Anja

    Ben je aan het affirmeren? Het boek "de Secret" soms gelezen en letterlijk genomen?

  • YggY ..., wo 12 oktober 2011 12:07 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    Ik denk dat meneer overduidelijk rechts meer iemand is voor,

    Schijn-elite van de valsemunters

    Nu al tweedehands verkrijgbaar bij de Slegte.

  • Hugo Freutel, wo 12 oktober 2011 10:26 Reageer op Hugo

    Hugo

    Rentevoordeel voor Nederland en rentenadeel voor schuldenlanden. De monetaire EUro bouwval zal voor verdeeldheid zorgen.
    Neemt niet weg dat EU tussenpersoon minister De Jager een EU-EFSF kredietverzekerings hypotheekje afsluit op Nederlanders a € 98.000.000.000,- ( de helft van Duitsland! ). Zonder onderpand, zonder inspraak, zonder renteaftrek. Circa € 25,000,- per gezin of meer.
    DE EU-EP weigert te bezuinigen en overheden bankieren net zo ongeremd als banken. Schuld stapelaars!

  • Roelf Turksema, wo 12 oktober 2011 10:18 Reageer op Roelf

    Roelf

    Als het nodig is om een gedeelte van je eigen bevolking failliet te maken om winst voor de happy few te genereren dan doen we dat ook.
    Moeten we liegen om andermans kinderen in een woestijn te laten sterven om er aan te verdienen, dan doen we dat ook.
    Wie verdienen trouwens nog het meest aan de Euro crisis?
    De Bank of Israel naar eigen zeggen 35miljard aan valuta winsten.
    Die willen wel de voordelen van Europa...Ulli, Kees en Maxime al aan hun vrienden in Israel gevraagd of ze ook een duit terug in het zakje willen doen?
    Ik dacht het niet.

    Wat dacht je dat het de VS al opgeleverd heeft die euro crisis? Die zakken hebben onze bedrijven naar de haaien ge-short, naar beneden gelobbyd en gelogen en bedrogen, zijn bezig om ons ABP leeg te stelen, hebben al onze beleggingsdata gekocht via de overname van de AEX, zijn al eens betrapt en ''veroordeelt''voor het misbruiken van stop-loss data...maar het zijn onze ''vrienden''....

    Wij bestelen en verdienen aan de Grieken, in opdracht overigens, straks doen we dat met Spanje en Ierland, vervolgens worden wij weer geplukt door de VS. Wij houden in de wereld weinig vrienden over.

  • Fred de Kei, wo 12 oktober 2011 11:14 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Fred

    Fred

    "De Bank of Israel naar eigen zeggen 35miljard aan valuta winsten."

    Heeft u een bron of een link naar dat bericht? 35Mrd is een hoop geld.

  • daniella van den boomen, wo 12 oktober 2011 12:23 in reactie op Roelf Turksema Reageer op daniella

    daniella

    {Wij bestelen en verdienen aan de Grieken, in opdracht overigens, straks doen we dat met Spanje en Ierland, vervolgens worden wij weer geplukt door de VS. Wij houden in de wereld weinig vrienden over.}

    Ik begin al te denken aan een griekse mythe. Zonder overigens te ontkennen dat de bevolking van griekenland wel degelijk hulp nodig heeft.
    Maar hoeveel willen ze nu ook alweer in dat europees garantiefonds voor euro-landen in de (aanstaande) problemen stoppen? Ik dacht gehoordt te hebben iets van 2 triljard???

    Lijkt me een aardige spaarpot om het volgende slachtoffer van onze olie-verslaving, Iran, militair plat te walsen. De eerste iraanse spook-terrorist is al gecre-eerd om deze inval gedoogd te krijgen.

    Deze oorlog noem ik daarom alvast "De Griekse Mythe".

  • Freedom Waves, wo 12 oktober 2011 09:46 Reageer op Freedom

    Freedom

    Ziet men niet hoe pervers dit is?
    In Griekenland begint alles uit elkaar te vallen, ontstaat ondervoeding bij kinderen en ouderen en kunnen zieke mensen de zorg en medicijnen niet betalen, verliezen hun bestaansmiddelen en bedrijven en huizen...

    en BV Nederland verdient er aan.
    solidariteit volgens EU normen.

    BAH

  • Anja Lodewijks, wo 12 oktober 2011 09:52 in reactie op Freedom Waves Reageer op Anja

    Anja

    Dit zegt heel veel over hoe deze politici te vertrouwen zijn en hun geloof dat je mensen alles wijs kunt maken.

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 10:08 in reactie op Freedom Waves Reageer op Piet

    Piet

    "Ziet men niet hoe pervers dit is?"

    Weet je wat pervers is? Mensen die om het hardst mekkeren dat we dat aan Griekenland geleende geld nooit terugkrijgen en net zo hard door mekkeren als blijkt dat we een rentevoordeeltje hebben. Dan doet de inhoud er niet meer toe, maar is het mekkeren kennelijk een eerste levensbehoefte.

    En nee, we verdienen dat rentevoordeel niet aan de Grieken. Het is die door jou zo verfoeide markt die een lagere rente van ons krijgt. Je zou er een rondedansje om kunnen maken, als dat in je karakter lag.

  • Joop Schouten, wo 12 oktober 2011 10:16 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joop

    Joop

    Maar wat vind je van de ondervoeding?

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 10:27 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "wat vind je van de ondervoeding?"

    Daar ben ik uiteraard een groot voorstander van.

    Stel toch niet van die malle vragen.

  • Freedom Waves, wo 12 oktober 2011 10:18 in reactie op Piet de Geus Reageer op Freedom

    Freedom

    Piet, je ongevoeligheid stuit me weer tegen de borst.

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 10:26 in reactie op Freedom Waves Reageer op Piet

    Piet

    Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het vooral de feiten zijn waar je problemen mee hebt. Nogmaals: dat rentevoordeel gaat niet ten koste van de Grieken maar ten koste van de markt.

  • Freedom Waves, wo 12 oktober 2011 10:29 in reactie op Piet de Geus Reageer op Freedom

    Freedom

    De markt is geen mens.

    Ik heb het over de mensen.

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 10:35 in reactie op Freedom Waves Reageer op Piet

    Piet

    "Ik heb het over de mensen."

    En de Grieken zijn geen mensen? En Nederlanders zijn geen mensen? En "de markt" zijn uiteindelijk geen mensen?

  • Freedom Waves, wo 12 oktober 2011 10:54 in reactie op Piet de Geus Reageer op Freedom

    Freedom

    De markt is geen mens. Dat je die 2 categorieën op 1 hoop gooit tekent je mensbeeld dat beslist niet mijn mensbeeld is.
    Het jouwe is me te oppervlakkig, te plat..geen diepte.
    en daardoor erg saai.

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 11:04 in reactie op Freedom Waves Reageer op Piet

    Piet

    "De markt is geen mens."

    Dat het feit dat de markt door mensen wordt gemaakt voor jou kennelijk te abstract is, is jouw beperking.

    "Het jouwe is me te oppervlakkig, te plat..geen diepte.
    en daardoor erg saai."

    Dat is altijd de uitvlucht: onbenul verkopen als menselijkheid en diepte. In dat genre heb ik nog een tip voor je: door te zwijgen kun je diepzinnigheid suggereren.

  • Freedom Waves, wo 12 oktober 2011 11:13 in reactie op Piet de Geus Reageer op Freedom

    Freedom

    Als jij meent dat jouw huis, gebouwd door mensen, een mens is, dan heb je natuurlijk gelijk. Als je meent dat een concept een levend organisme is, dan heb je ook weer gelijk.

    Je mensbeeld is puur materialistisch en mist daardoor elke creativiteit en dat is de reden dat ik dat plat noem en zonder diepte en saai..de machine die maar door dendert en alles in zijn vaart vernietigt.
    Gespeend van medemenselijkheid en inzicht , moordend en rovend..dat is jouw markt en je verheft het tot leidend principe. Oftewel je gelooft in de marktgod. Dat vind ik uiterst kortzichtig.

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 11:32 in reactie op Freedom Waves Reageer op Piet

    Piet

    "Als jij meent dat jouw huis, gebouwd door mensen, een mens is"

    Doe niet zo mal. Ik zeg dat de markt uiteindelijk uit mensen bestaat: mensen die zaken doen, elkaar een oor aannaaien, pensioen opbouwen enzovoorts. Als er op de markt winst of verlies wordt gemaakt, dan zijn er uiteindelijk mensen van vlees en bloed die met die winst of dat verlies worden opgescheept.

    "Je mensbeeld is puur materialistisch en mist daardoor elke creativiteit"

    Jij bent in ieder geval erg creatief. In het aan anderen toedichten van een mensbeeld. Maar dat is dan ook werkelijk het enige. Maar laat dat je er vooral niet van weerhouden jezelf diepmenselijk te vinden.

  • Freedom Waves, wo 12 oktober 2011 11:45 in reactie op Piet de Geus Reageer op Freedom

    Freedom

    Als jij je overlevert aan een abstractie zoals de markt, dan ben je van mens los.
    Jammer, maar helaas..dat is de waarheid. Hug.

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 12:14 in reactie op Freedom Waves Reageer op Piet

    Piet

    "Als jij je overlevert aan een abstractie zoals de markt"

    Je hoeft je niet aan de markt over te leveren maar je zou je er op zijn minst een beetje in kunnen verdiepen als je erover mee wilt praten. Anders blijf je hangen in slachtofferschap, de valse claim van diepmenselijke gevoelens en heel hard en ongenuanceerd nee-roepen.

    Uiteindelijk komt die markt via alle ramen, deuren en kieren de woonkamer van de mensen binnen. Vraag maar aan de Grieken, die een loonsverlaging van tientallen procenten voor de kiezen kregen. Als ze tenminste nog werk hebben en als ze daarvoor nog betaald worden.

    De markt is veel te belangrijk om die over te laten aan mensen die in de wonderbaarlijke werking van de vrije markt geloven. Juist wie kritisch is moet zich in de werking ervan verdiepen, anders blijft die kritiek loos geschreeuw.

  • Freedom Waves, wo 12 oktober 2011 12:40 in reactie op Piet de Geus Reageer op Freedom

    Freedom

    De markt overheerst alles en die illusie en mythe , daar wil jij me nog meer in doen verdiepen?
    grijns.

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 16:00 in reactie op Freedom Waves Reageer op Piet

    Piet

    "die illusie en mythe , daar wil jij me nog meer in doen verdiepen"

    Niet nog meer, ik wil dat je er een beginnetje mee maakt. Opdat je zin en onzin kunt scheiden en gerichte kritiek kunt leveren in plaats van vrijblijvend "tegen" te roepen.

    Die illusie en die mythe, zoals jij het noemt, is namelijk een realiteit die ons leven tot op zeer grote hoogte bepaalt. Ook het geld dat maandelijks aan jou wordt overgemaakt komt uiteindelijk uit die markt.

  • Freedom Waves, wo 12 oktober 2011 13:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op Freedom

    Freedom

    Mijn reactie hierop wordt niet door gelaten Piet. Jammer.

  • Tom Meijer, wo 12 oktober 2011 17:35 in reactie op Freedom Waves Reageer op Tom

    Tom

    "Je mensbeeld is puur materialistisch en mist daardoor elke creativiteit en dat is de reden dat ik dat plat noem en zonder diepte en saai..de machine die maar door dendert en alles in zijn vaart vernietigt."

    Zjen, je hebt een uiterst merkwaardig idee over wat materialisme werkelijk is. Je hebt ook een vreemd idee over wat creativiteit inhoudt. Verder begrijp ik dat jij de combinatie materialisme en diepzinnigheid uitsluit. Het moet mij van het hart dat het omgekeerde eerder waar is. Diepzinnigheid die niet op materialisme gestoeld is, heeft bijzonder weinig met diepzinnigheid te maken, en is voor mij synoniem aan domheid.

  • Freedom Waves, wo 12 oktober 2011 17:45 in reactie op Tom Meijer Reageer op Freedom

    Freedom

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Materialisme_%28filosofie%29

    De reductie is wat het plat maakt en creativiteit doodt.

  • Freedom Waves, wo 12 oktober 2011 10:33 in reactie op Piet de Geus Reageer op Freedom

    Freedom

    Ik ga je een plaatje geven..nu je het over feiten wil hebben...

    http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/294011_271410822893406_186219261412563_882601_758530221_n.jpg

  • cor mol, wo 12 oktober 2011 12:38 in reactie op Piet de Geus Reageer op cor

    cor

    U bedoelt dat deel van de markt dat zijn geld ophaalt bij de ECB en vervolgens uitzet als hypotheeklening of bankkrediet?

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 13:33 in reactie op cor mol Reageer op Piet

    Piet

    "dat deel van de markt dat zijn geld ophaalt bij de ECB en vervolgens uitzet als hypotheeklening of bankkrediet?"

    Wat met dat deel van de markt moet gebeuren heb ik elders op deze pagina al betoogd: splitsen in een nutsbank en een commerciële bank en bovendien aandelen in ruil voor steun.

    Zo moeilijk is het toch niet om die bom te ontmantelen, als ze nota bene al met opgehouden hand bij je langskomen?

  • Anja Lodewijks, wo 12 oktober 2011 10:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op Anja

    Anja

    Piet, jij gaat ervan uit dat de schuldencrisis nu stabiel is?

    Ik denk toch echt dat het in beweging is en we elke week weer wat anders gaan horen, net als in 2008/2009 maar dan erger.

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 10:32 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Piet

    Piet

    "jij gaat ervan uit dat de schuldencrisis nu stabiel is?"

    Nee, absoluut niet. De politiek is nu al 18 maanden aan het modderen over een piepklein probleempje met Griekenland (laten we wel zijn: het betreft slechts 2% van de eurozone!) en het eind van het geknoei is nog niet in zicht. Ondertussen nemen de problemen nog met de dag toe, want iedere dag dat de politiek niet met betrouwbare oplossingen komt neemt het wantrouwen van de markt toe.

    Maar dat neemt niet weg dat het rentevoordeel dat we nu krijgen niet ten koste gaat van de Grieken maar van de markt. Die lage rente is zelfs indirect in het voordeel van de Grieken: ze betalen de eurolanden immers een rente die deels is gebaseerd op de rente die die landen zelf betalen.

  • Freedom Waves, wo 12 oktober 2011 10:38 in reactie op Piet de Geus Reageer op Freedom

    Freedom

    Deze hele "reddingsactie" is onderdeel van het wegzuigen van echte waarde in ruil voor virtuele 1ene en 0len.

    Dat is de perversiteit en die kost echte mensen hun echte leven.
    Nu de Grieken en in het verleden wel elke natie op deze aardbol..mensen..weet je nog wat dat woord betekent? Mens?

  • Hugo Freutel, wo 12 oktober 2011 10:47 in reactie op Piet de Geus Reageer op Hugo

    Hugo

    "Nee, absoluut niet. De politiek is nu al 18 maanden aan het modderen over een piepklein probleempje met Griekenland (laten we wel zijn: het betreft slechts 2% van de eurozone!) en het eind van het geknoei is nog niet in zicht. ....

    Piepklein probleempje Piet? Ben je financiëel specualnt of analyst?

    Het politieke getouwtrek legt 3 systeemfouten bloot:
    -Bankencrisis is nog lang niet voorbij
    -ESM is monetaire bouwval zonder EI als politiek begrotings unie.
    -Schuldenomvang en schuldenvervlechting tussen banken en overheden met ratingrisico's voor staten

  • Johannes Zeilstra, wo 12 oktober 2011 10:59 in reactie op Piet de Geus Reageer op Johannes

    Johannes

    Weinig tijd, maar wat een vertrouwen in het kunnen sturen van de politiek om daarmee de rust op de markt terug te laten keren.
    Schumpeter heeft daar altijd zo zijn twijfels over gehad, en laat nu juist zijn economische insteek de basis zijn geweest voor de Lissabon akkoorden.

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 11:14 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Piet

    Piet

    "wat een vertrouwen in het kunnen sturen van de politiek om daarmee de rust op de markt terug te laten keren"

    Nee, daar heb ik juist uiterst weinig vertrouwen in. Teveel politici doen het in hun broek voor de populisten, terwijl ze weten wat er moet gebeuren en terwijl ze weten dat uitstel de problemen alleen maar verergert.

  • Opinius Media, wo 12 oktober 2011 11:02 in reactie op Piet de Geus Reageer op Opinius

    Opinius

    Citaat ; " Die lage rente is zelfs indirect in het voordeel van de Grieken: ze betalen de eurolanden immers een rente die deels is gebaseerd op de rente die die landen zelf betalen."

    dat klopt.
    Doch ieder weet ook dat het nooit meer teug betaald kon worden en juist vanwege het piep klein probleempje in de 2% eurozone had het gewoon kwijt gescholden moeten kunnen worden.
    Maar de bankiers krijgen in hun angst die nek maar niet vol genoeg,de politiek is hun handlanger en uitvoerder van dit zeer schadende chronische kwalijke bank gedrag..dat door de politiek te lang gedoogd is.
    Het effect daarvan is dat juist dit aspect een zeer nadelig psychologisch effect heeft op het gedrag van het europees volk ,die allemaal al net zo aan het potten slaan.
    Een hyptheek bijv die stomweg plausibel is om te geven (waar mensen hun inkomen hoog genoeg is )wordt evengoed praktisch niet meer verstrekt door banken,tis nu ,vasthouden van geld dat er nog is.
    Dit geschiedt op dit moment alom ook onder het volk in europa ,angst .

    Zij de bankiersmentaliteit hebben op elk punt er decennia lang voor gezorgd dat de rapen nu gaar zijn want wat hebben zij bereikt in hun onaflatend gegraai op het eind van de rit?

    algehele stagnatie tot bloeiende conjunctuur.
    griekenland had haar schuld kwijtgescholden moeten krijgen ,maar de angst dat er meer zuid europese landen zouden volgen verhinderde dat.
    Wel, die volgen toch wel.
    Tis einde oefening en van de grond af opnieuw starten straks .
    allemaal.
    Het ene gat met het andere gat dichten ,wat tot nu toe op politiek niveau aldoor gebeurd en waar die banken nog steeds de rug krijgen gedekt ,dat gaat het echt niet meer worden.

  • Opinius Media, wo 12 oktober 2011 11:20 in reactie op Opinius Media Reageer op Opinius

    Opinius

    PS en wat er tot die tijd aan slachtoffers zijn gevallen,dat zal zowel die banken alswel politiek aan hun derierre oxederen.
    foei!

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 11:23 in reactie op Opinius Media Reageer op Piet

    Piet

    "griekenland had haar schuld kwijtgescholden moeten krijgen ,maar de angst dat er meer zuid europese landen zouden volgen verhinderde dat."

    En die angst werd alweer ingegeven door de labbekakkigheid van de politiek: het ontbreken van automatische sancties in het stabiliteitspact. Zonder automatische sancties en een autoriteit die op de begrotingsdiscipline toeziet is het kwijt laten schelden van schulden gratis en aantrekkelijk.

    Dus blijven ze maar pappen en nathouden, wat in concreto betekent dat het risico iedere keer een stukje meer verschuift van degenen die in ruil voor dat risico rente ontvingen richting de belastingbetaler.

    Hoe moeilijk kan het zijn? Wie zijn begroting niet op orde heeft krijgt een automatische boete, kan geen beroep meer doen op de Europese fondsen en krijgt een toezichthouder op zijn nek om de zaakjes op orde te brengen.

    Griekenland had prima geïsoleerd kunnen worden. Het schijnt dat de banken en pensioenfondsen Griekse obligaties al voor 70-80% hebben afgewaardeerd. Neem die over voor 40% en ze mogen hun handen dichtknijpen. De Griekse schuldenlast is daarmee overzichtelijk geworden en banken die erdoor in de problemen komen kunnen steun krijgen. Maar wel onder strikte voorwaarden: om te beginnen opsplitsen in een nutsbank en een commerciële bank. En uiteraard in ruil voor aandelen in die bank.

  • Opinius Media, wo 12 oktober 2011 11:42 in reactie op Piet de Geus Reageer op Opinius

    Opinius

    Echt waar Piet?
    en waarom is die economische "oplossing" er niet gekomen?
    komt U maar..
    echt niet alleen door de politiek die daarop niet had kúnnen komen.
    U weet net zo goed als ik dat er uit dubbele agendas en dubbele "boekhoudingen" aldoor een end georeerd is geworden op die bijeenkomsten van de "wijze koppen die hun hoofden daar bij elkaar staken, teneinde deze patsstellingen in het verschiet toen zowel te voorkomen als later tijdig op te lossen.

  • Piet de Geus, wo 12 oktober 2011 12:18 in reactie op Opinius Media Reageer op Piet

    Piet

    "echt niet alleen door de politiek die daarop niet had kúnnen komen"

    Zoals gezegd: de politiek weet voor het overgrote deel al lang wat er moet gebeuren, maar laat zich gijzelen door enerzijds de populisten en anderzijds de banken en kredietbeoordelaars.

    Waarbij de laatsten overigens het kleinste probleem vormen: banken kunnen zich razendsnel aanpassen en kredietbeoordelaars krijgen uiteindelijk alleen maar meer vertrouwen als de politiek eens gaat doen wat nodig is.

    Ik las laatst een mooie: politici weten al lang wat er moet gebeuren, ze weten alleen niet hoe herkozen te worden als ze dat ook doen.

  • Opinius Media, wo 12 oktober 2011 13:19 in reactie op Piet de Geus Reageer op Opinius

    Opinius

    Dus??
    corruptie regeert !
    in de derriere waar alles aan oxideert!

    bank en politiek.

    en nu zeker allemaal verbaasd zijn over de komende pleuris die uitbreekt onder het volk ,want dat wauwelt natuurlijk enkel dom.
    daar moet nu verder opnieuw de knuppel zeker over?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven