22 december 11 14:16 Reageer (28) Economie RSS

'Meer belastingvoordeel naar lagere inkomens, minder naar hogere'

CPB: Jonge moeders en laagopgeleide alleenstaanden gaan bijvoorbeeld eerder werken door positief financieel zetje

Jonge moeders en laagopgeleide alleenstaanden gaan eerder werken als de overheid dat financieel aantrekkelijk maakt. Mede door belastingkortingen gaan die twee groepen eerder aan de slag, blijkt uit het onderzoek 'Hoe prikkelbaar zijn Nederlanders' van het Centraal Planbureau (CPB).

Het CPB meldt verder

- Financiële prikkels beïnvloeden vooral de keuze om wel of niet te werken en veel minder de keuze voor het aantal uren werk per weekhttp://www.cpb.nl/publicatie/hoe-prikkelbaar-zijn-nederlanders.

- Alleenstaande mannen en vrouwen zijn vrijwel net zo gevoelig voor financiële prikkels. Mannen met een partner zijn veel minder gevoelig zijn voor financiële prikkels dan vrouwen met een partner. Een hoger loon voor vrouwen heeft vrijwel geen effect op de arbeidsparticipatie van mannelijke partners, maar een hoger loon voor mannen leidt wel tot een daling van de arbeidsparticipatie van vrouwelijke partners.

- Dit betekent enerzijds dat vooral fiscale kortingen voor werkende jonge moeders en laagopgeleide alleenstaanden leiden tot een hogere deelname aan het arbeidsproces. Anderzijds zijn uitkeringen voor deze groepen een belangrijke rem op de arbeidsparticipatie. Verder is de werkloosheidsval, uitkeringen en belastingen verkleinen de opbrengst van werken, belangrijker dan de deeltijdval, marginale belastingen verkleinen de opbrengst van een dag meer werken.

Financiële prikkels hebben vooral invloed op het aantal werkenden en veel minder op het aantal uren per werkende. Dit zijn belangrijke inzichten voor het beleid. Fiscale kortingen voor werkenden, zoals de arbeidskorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting, moeten vanuit participatieoogpunt vooral worden gericht op de lagere inkomens en in mindere mate op de hogere inkomens. Dit stimuleert namelijk de groep die relatief gevoelig is voor financiële prikkels en de keuze om te werken.

Foto-cc: Oliver Gouldthorpe

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (28) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • hans detorenkraai, di 03 januari 2012 22:40 Reageer op hans

    hans

    geld werkt!

  • Nieuw!: Veldman, do 22 december 2011 20:10 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    1 partner dien genoeg te kunnen verdienen voor een heel gezin .
    Op die basis dient men het minimumloon in de stellen

  • Piet de Geus, di 27 december 2011 11:33 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Piet

    Piet

    "1 partner dien genoeg te kunnen verdienen voor een heel gezin"

    Dan moet die partner goed zijn best doen om dat conservatieve ideaal waar te maken. En een beetje reserveren ook graag om na een scheiding (30% kans immers) de kansloos gemaakte partner te onderhouden tot die weer in staat is om op eigen benen te staan.

  • Aert Willem d'Holbach, do 22 december 2011 18:26 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Zo.... dus de perverse prikkel van poen werkt ook bij werkschuw tuig?

    Dat we dat maar weer even helder hebben.

  • jaap vos, do 22 december 2011 19:02 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op jaap

    jaap

    Waar haal jij het gore lef vandaan om de term 'werkschuw tuig' te gebruiken. Je vocabulair zegt alles over jouw niveau die ver beneden alle peil is. Omdat jij toevallig 'alles mee hebt' en zogenaamd geweldig bent en vooral materialistisch succes hebt geeft je nooit het recht om anderen zo te veroordelen, laat staan zo te noemen. Ik zou me doodschamen voor mijn eigen gebrek aan moraal.

  • YggY ..., do 22 december 2011 19:46 in reactie op jaap vos Reageer op YggY

    YggY

    Ik vrees dat je nu doet waarop d'Holbach anticipeerde.

    Ik vond hem dit keer te doorzichtig.

  • Noud Aerts, do 22 december 2011 20:30 in reactie op jaap vos Reageer op Noud

    Noud

    jaap vos,

    "Waar haal jij het gore lef vandaan om de term 'werkschuw tuig' te gebruiken. Je vocabulair zegt alles over jouw niveau die ver beneden alle peil is. Omdat jij toevallig 'alles mee hebt' en zogenaamd geweldig bent en vooral materialistisch succes hebt geeft je nooit het recht om anderen zo te veroordelen, laat staan zo te noemen. Ik zou me doodschamen voor mijn eigen gebrek aan moraal."

    Zoals een liberaal een uitkeringsgerechtigde misschien 'werktuig' noemt
    zo noemt een socialist/links een manager, een zakkenvuller of wittenboordencrimineel.

    Dan zou er het volgende moeten staan, voor jouw en anderen:

    Waar haal jij het gore lef vandaan om de term 'zakkenvullers' te gebruiken. Je vocabulair zegt alles over jouw niveau die ver beneden alle peil is. Omdat jij toevallig 'alles tegen hebt' en zogenaamd niet geweldig bent en vooral materialistisch geen succes hebt geeft je nooit het recht om anderen zo te veroordelen, laat staan zo te noemen. Ik zou me doodschamen voor mijn eigen gebrek aan moraal.

    Zo zou ik de modder weer terug kunnen gooien.
    Van links naar rechts, wordt alles gegeneraliseerd. Lang niet alle Marokkanen zijn tuig, zo ook lang niet alle managers en CEO's, ook lang niet alle uitkeringsgerechtigde enz. maar het is wel zo gemakkelijk om dat te doen, dan heb je alles en iedereen.

  • Ton evertsen, do 22 december 2011 21:32 in reactie op jaap vos Reageer op Ton

    Ton

    het feit dat als men voor hetzelfde geld thuis kan zitten of werken voor thuis zitten kiest?

  • Timo van Esch, do 22 december 2011 21:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Timo

    Timo

    Wat is er pervers aan de prikkel van ruilmiddelen?

  • Aert Willem d'Holbach, di 27 december 2011 11:18 in reactie op Timo van Esch Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Helemaal niets en dat wilde ik even duidelijk stellen.

  • YggY ..., do 22 december 2011 15:48 Reageer op YggY

    YggY

    Ik vind het prima dat er geconstateerd wordt en ik quote:

    CPB: Jonge moeders en laagopgeleide alleenstaanden gaan bijvoorbeeld eerder werken door positief financieel zetje

    Maar het was ook wel leuk geweest als het CPB dan ook had gemeld waar die, voor die doelgroep, geschikte banen zijn.

    Zoals de alcoholist zegt, iedereen heeft het maar over mijn alcoholprobleem maar niemand heeft het over mijn dorst, zo zou ik willen zeggen, iedereen praat maar over werk en banen zoeken maar niemand zegt waar die banen te vinden zijn.

  • Piet de Geus, do 22 december 2011 15:40 Reageer op Piet

    Piet

    Als je financiële prikkels zoekt om de arbeidsparticipatie te vergroten, dan ligt het meer voor de hand om er eens mee te beginnen niet-werkende partners niet langer voordelig mee te verzekeren. Ook stoppen met het verstrekken van kinderbijslag zal een slok op een borrel schelen, net als stoppen met uitdelen van AOW aan mensen die nooit hebben willen werken. Zo zijn er nog wel wat perverse prikkels te bedenken waar we mee op kunnen houden.

  • Jac Schmidt, do 22 december 2011 15:28 Reageer op Jac

    Jac

    Belasting verhogen voor de rijken en verlagen voor de laagstbetaalden heeft volgens mij nog een ander voordeel.
    Het geld dat zich ophoopt bij de allerrijksten gaat vaak naar nutteloze zaken en peperdure speeltjes.
    Dat overtollige geld verdwijnt meestal ook naar belasting paradijzen, komt nauwelijks de economie ten goede en zit vaak in kluizen.
    Belastingverlaging voor de laagstbetaalden zal eerder rechtsstreeks via consumptie in de economie terug keren.

    Er valt dus wat voor een progressief belastingtarief te pleiten waardoor de belasting stijgt naar mate het inkomen hoger wordt en daalt voor de lagere inkomens.
    Voor mij mag elk inkomen boven de half miljoen 100 % belast worden.

  • Piet de Geus, do 22 december 2011 15:44 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Piet

    Piet

    "Er valt dus wat voor een progressief belastingtarief te pleiten waardoor de belasting stijgt naar mate het inkomen hoger wordt en daalt voor de lagere inkomens."

    Hoe denk je dan dat ons belastingstelsel nu in elkaar zit? Heb je de schijven weleens bekeken? En heb je ook gekeken vanaf welk inkomen je belasting gaat betalen en tot welk inkomen je alleen (een deel van) je eigen sociale verzekeringspremies betaalt? En heb je ook uitgerekend vanaf welk inkomen je netto gaat betalen?

    De conclusies uit het onderzoek hebben betrekking op mensen die al netto-ontvangers zijn en desalniettemin kennelijk geen prikkel voelen om te gaan werken.

    "Voor mij mag elk inkomen boven de half miljoen 100 % belast worden."

    Van mij mag ook iedereen die meer verdient dan ikzelf 100% belast worden. Dat zal ze leren om mij de ogen uit te steken!

  • Anja Lodewijks, do 22 december 2011 16:39 in reactie op Piet de Geus Reageer op Anja

    Anja

    Van mij mag ook iedereen die meer verdient dan ikzelf 100% belast worden. Dat zal ze leren om mij de ogen uit te steken!

    Dat nou jij juist jaloers bent, valt mij erg tegen van je. Dat had ik niet verwacht.

  • Jac Schmidt, do 22 december 2011 17:03 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jac

    Jac

    Dus de belasting voor de laagst betalen nog verder verlagen en voor de hoogste inkomens nog verder verhogen.
    Zou dat nu goed zijn voor de economie of niet?

  • Timo van Esch, do 22 december 2011 21:41 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Timo

    Timo

    Ja.
    Want die hoogst betaalden kunnen zo meebetalen aan de infrastructurele werken die het land gaande houden. Zodat ook de laagstebetaalden extra geld én mogelijkheden hebben om te besteden...

  • Timo van Esch, do 22 december 2011 21:42 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Timo

    Timo

    ps.niet vergeten: de hoogstbetaalden klagen wel over hun belastingen; zij zien het geld ook direct verdampen (richting overheid, wel te verstaan, niet richting casino's). Maar die laagstbetaalden worden het hardst getroffen.

    Want zeg nu eerlijk, wat is belangrijker: een warme stoof of een zeiljacht?

  • Piet de Geus, vr 23 december 2011 00:33 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Piet

    Piet

    "Zou dat nu goed zijn voor de economie of niet?"

    Hoe goed denk je zelf dat het voor de economie is als je de meest rendabelen gaat ontmoedigen? Zij betalen grosso modo zo'n 42% netto belasting en laat dat nou exact het omslagpunt zijn: hef je meer belasting, dan komt er netto minder belastinggeld binnen wegens belastingvlucht of het simpelweg in de hangmat gaan liggen. Behalve voor de economie is het dus ook nog eens uiterst schadelijk voor de staatskas om de hoge inkomens nog meer te belasten. Wie pleit voor een jaloezietaks snijdt zichzelf dan ook in de vingers.

  • Nieuw!: Veldman, do 22 december 2011 20:12 in reactie op Piet de Geus Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ik steek jou de ogen uit en ik verdien minder dan jou
    Ik heb namelijk net hele mooie nieuwe fietstassen bij de action gekocht .
    Daar kan geen Porsche of Mercedes tegenop B-)

  • Anja Lodewijks, do 22 december 2011 23:56 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Anja

    Anja

    Er zijn mensen die geld hebben en mensen die rijk zijn

  • Piet de Geus, vr 23 december 2011 00:38 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Piet

    Piet

    "Ik heb namelijk net hele mooie nieuwe fietstassen bij de action gekocht"

    Vind je het ook niet een beetje erg sadistisch van jezelf om dat hier zo open en bloot te vermelden? Weet je wel dat er mensen zijn die een moord zouden doen om in een stel oude fietstassen te mogen wonen?

  • Frans Akkermans, do 22 december 2011 17:14 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Frans

    Frans

    "Het geld dat zich ophoopt bij de allerrijksten gaat vaak naar nutteloze zaken en peperdure speeltjes."

    Schone kunsten bijvoorbeeld. Goede doelen, ook zoiets. U heeft gegevens over hun bestedingen?

  • Timo van Esch, do 22 december 2011 21:37 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Timo

    Timo

    Helemaal mee eens.
    Het is -collectief bezien- slimmer om 100 miljoen over 100 mensen te verdelen dan 1 mens 100 miljoen te geven. Simpelweg omdat die 100 mensen allemaal 500.000€ zullen uitgeven aan "niets" (consumptie), terwijl die ene met 100 miljoen zal proberen er 200 miljoen van te maken. Daar heeft niemand wat aan...

  • Semolina Pilchard, do 22 december 2011 14:51 Reageer op Semolina

    Semolina

    Wat een opzienbarende conclusies.

  • Jan B, do 22 december 2011 15:06 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Jan

    Jan

    Ja, merkwaardig dat de nederlandse belastingwetgeving daarom met name grote "bedrijven" feteerd.

  • Adrie Kooijman, do 22 december 2011 15:33 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Adrie

    Adrie

    het is ongelofelijk.
    zouden mensen dan toch werken voor het geld, en niet (alleen maar) uit idealisme?

  • Hein Eken ., do 22 december 2011 20:30 in reactie op Adrie Kooijman Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    :))))))),de leukste van de dag

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven