15 december 11 15:59 Reageer (63) Economie RSS

Ambachtspeil daalt naar prehistorie

Indien de Tweede Kamer VVD-motie om product- en bedrijfsschappen af te schaffen aanneemt, wordt het gebrek aan vakmensen in Nederland nog groter

Kabinet Rutte is bezig met een kaalslag onder vakmensen. Dat vindt het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA). De overkoepelende organisatie van 36 ambachtelijke branches luidt de noodklok. Als de Tweede Kamer het voorstel van de VVD aanneemt om de product- en bedrijfschappen af te schaffen zal het niveau van een aantal essentiële voorzieningen naar het peil van de prehistorie dalen.

Minister Kamp (Sociale Zaken) had eerder al het idee om de schappen flink af te slanken, maar afgelopen woensdag diende de VVD een wetsvoorstel in om de schappen helemaal af te schaffen. Elrie Bakker, onafhankelijk voorzitter van het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) noemt het rampzalig.

"Het HBA heeft zich de afgelopen jaren onder meer met succes ingezet voor behoud en versterking van gespecialiseerde vakopleidingen zoals voor orthopedische schoenmakers, parketteurs, pianotechnici en goud- en zilversmeden. Zonder die inspanningen waren deze opleidingen ten onder gegaan in de fusiegolven van de afgelopen jaren, waarbij scholen er steeds vaker voor kiezen om alleen nog opleidingen aan te bieden waarvoor veel belangstelling bestaat. Opheffing van beroepsopleidingen heeft een domino-effect: zonder instroom van nieuwe arbeidskrachten vergrijst een branche en bloedt tenslotte dood," aldus Bakker.

In Nederland is al een gebrek aan vakmensen. HBA schat in dat de komende jaren 250.000 vacatures zullen komen in de ambachtseconomie door vergrijzing en ontgroening. Individuele branches kunnen de klap niet opvangen omdat ze te klein zijn.

"Wie gaat het dak repareren bij lekkage? En wie gaat de piano stemmen van Mark Rutte als die vakkennis verdwijnt uit Nederland? Gaat dat straks een Pool, Bulgaar of Roemeen doen?"

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (63) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Timotheus van Esch, za 17 december 2011 21:32 Reageer op Timotheus

    Timotheus

    Tsja, maar afschaffen omwille van schaalvergroting is toch doel nummer één van die volledige eenheidsworst die de VVD in combi met de PVV nastreeft?

    Multinationals aan de macht (gaat toch wel gebeuren) en ambachtslieden buiten (omdat politici nu eenmaal een rancuneus volkje zijn, helemaal als ze worden vergeleken met échte vakmensen)

  • Adrie Kooijman, vr 16 december 2011 18:01 Reageer op Adrie

    Adrie

    de financiele crisis zit een beetje in de weg, maar het hoogste doel is natuurlijk dat wij allen in de financiele dienstverlening 'werkzaam' zijn en poolse gastarbeiders het werk laten doen.
    met de mond beleiden wij een kennismaatschappij, maar we bedoelen een 'kennisen'maatschappij (als je een kruiwagen hebt die je aan een leuk baantje helpt kom je er wel) maar vrijwel alle opleidingen worden gekort, moeten meer afgestudeerden afleveren voor minder geld, met inholland als (eerst bekend zijnd) schrijnend gevolg.

  • kees kortekaas, vr 16 december 2011 17:58 Reageer op kees

    kees

    waarom zou een pool of bulgaar geen piano kunnen stemmen?

  • Peet Van Velzen, vr 16 december 2011 17:01 Reageer op Peet

    Peet

    Ben je als professional echt afhankelijk van een productschap om kwaliteit te kunnen leveren? Lijkt me niet he? Als je goed bent in je vak en daar veel tijd in investeerd heb je zo'n overheadclub niet nodig.

  • Truus Beek, vr 16 december 2011 15:10 Reageer op Truus

    Truus

    Wat vinden bv de installatiebedrijven er zelf van ??
    Uiteraard is scholing nodig maar dat hebben we al om zeep geholpen
    door afschaffing van LTS en MTS en wat daar voor terug is gekomen. Welke wapen feiten heeft bv bedrijfsschap installatie bedrijven gedaan om juist opleiding vorm te geven??

  • , vr 16 december 2011 15:05 Reageer op

    Waar in de wereld vind ik nog een klusjesman
    Die wat zijn ogen zien met zijn handen maken kan....
    De hele wijde wereld wordt er zenuwachtig van.....
    Waar in de wereld vind ik nog een klusjesman.............

  • Heinz Brauswasser, vr 16 december 2011 16:26 in reactie op Reageer op Heinz

    Heinz

    Cat, een klusjesman is iets anders dan een vakman.

    Je hebt PRUTSERS, KLUSSERS en dan komen pas de VAKMENSEN

  • kees kortekaas, vr 16 december 2011 17:59 in reactie op Reageer op kees

    kees

    klusjesman ben ik op veel gebieden, vakman maar op een heel specifiek gebied..

  • , vr 16 december 2011 18:22 in reactie op kees kortekaas Reageer op

    Interessant.....

  • Dik Brix, vr 16 december 2011 14:34 Reageer op Dik

    Dik

    'Het gaat de VVD en PVV vooral om het stelselmatig slopen van alles in Nederland met een collectief karakter, onder het mom van vrijheid van ondernemerschap.'

    Daar ben ik het helemaal mee eens, dat is al erg genoeg.

    Dat ik mij dan ook nog eens vergis, maakt het nog erger. ;-))
    Dat wist ik idd niet...

  • Dik Brix, vr 16 december 2011 16:12 in reactie op Dik Brix Reageer op Dik

    Dik

    Was reactie op baron van Tast...

  • arjan doorgeest, do 15 december 2011 23:59 Reageer op arjan

    arjan

    Eén en ander doet nogal denken aan de liberalisering van de uitzendbranche door Jorritsma indertijd, en de liberalisering van het taxi-wezen. Beide zijn op een enorme puinhooop uitgelopen.
    Het spijt me zeer, maar de D in VVD begint steeds meer te staan voor Domheid - en het niveau van ultieme domheid wordt door de Liberalen vaak moeiteloos in recordtijd gehaald.
    Kortzichtig, onverantwoord en weinig begaafd rechts dat weer eens een paar 'goeie voorstellen' doet. Jongens en meisjes die slechts een maatschappelijke puinzooi creëren, en daarna al job-hoppend verder gaan voor het scheppen van een nieuwe mess.
    Gewoon dom - niet slim genoeg om een land fatsoenlijk en uitgebalanceerd aan te sturen. Frans Bauer in de politiek, zullen we maar zeggen. Het camping-liberalisme. Een geestelijke horizon die tot overmorgen reikt en geen dag verder. En bovendien te dom om aan enige mate van zelf-reflectie te doen, waardoor de uiterst schadelijke bestuurshouding nooit gecorrigeerd zal worden.
    't Is allemaal te triest voor woorden...

  • Donald Duck, do 15 december 2011 21:27 Reageer op Donald

    Donald

    Fantastisch idee die overbodige bemoeials allemaal af te schaffen. Komt er eindelijk een einde aan pak'm beet 60 jaar knechten en betuttelen van Nederlandse ondernemers. Bedrijfsschappen zijn ambtelijke instantie die ondernemers gaan vertellen hoe ze hun werk moeten doen. LOL! En natuurlijk staat daar weer een niet-vrijwillige contributie tegenover.

  • Eline W, do 15 december 2011 23:28 in reactie op Donald Duck Reageer op Eline

    Eline

    Ah, die ideologie is belangrijker dan de gevolgen daarvan.

    Bedankt voor dit inzicht in uw gedachtegang.

  • El Che, vr 16 december 2011 00:21 in reactie op Donald Duck Reageer op El

    El

    Kwik, Kwek en Kwak.

  • , vr 16 december 2011 07:51 in reactie op El Che Reageer op

    Wammes Waggel lijkt me beter......;)

  • Gerard de Bruin, vr 16 december 2011 09:53 in reactie op Donald Duck Reageer op Gerard

    Gerard

    Altijd al gedacht dat eenden alleen geschikt zijn voor foie gras. Lezen kunnen ze in elk geval niet, laat staan begrijpend lezen (AVI 6?). Als er vervolgens uit dat onbegrip iets van een samenvatting moet volgen krijg je dit soort kletskoek. Ideologische scherpslijperij, ten koste van kwaliteit en continuiteit. Maar dat interesseert de ware gelovige meestal niet.

  • Heinz Brauswasser, do 15 december 2011 20:37 Reageer op Heinz

    Heinz

    Het probleem begint al op de ROC.
    Een apparaatje bedienen, waar je toevallig ook nog mee kunt bellen, dat lukt de meesten wel. Zelfs mijn kleindochter van 6 begint dat al te leren.

    Maar werken met een boormachine dat wordt al een stuk moeilijker.
    Daar begint al het probleem met twee linker handjes.

  • Dik Brix, do 15 december 2011 19:32 Reageer op Dik

    Dik

    Geen gek idee van VVD.
    Tja, misschien zal het niveau van de vakopleidingen tot de prehistorie zakken, maar lijkt me sterk
    De gemiddelde branche-organisatie bestaat uit ambtenaren die met opleidingen van de vakscholen weinig te maken hebben.
    Stoffige organisaties, die met reclame voor dat veelzijdige stukje vlees weinig toevoegen aan de omzet van biologische kippenboeren.
    Misschien is een ei per dag een goed idee, maar weegt dat op tegen de kosten van de branche-organisatie?

    Branche organisaties lijken net op de verzuiling van de publieke omroepen, weinig verschil. We hebben die nu eenmaal, dus moeten ze blijven, zoiets. Schaf die maar af zou ik zeggen.

  • Baron van Tast tot Zeveren, vr 16 december 2011 12:30 in reactie op Dik Brix Reageer op Baron

    Baron

    Zeg Dik, je lijkt al net zo goed geïnformeerd als Aptroot... Niet dus. Het HBA heeft niets met meestveelzijdige stukjes kip te maken. Die idiote campagne komt vanuit de productschappen. Heeft hier niets, maar dan ook niets mee te maken.
    Het HBA is ook geen branche-organisatie. Je snapt het echt niet. Brancheorganisaties zijn private organisaties, die kunnen doen wat ze willen. Het HBA is een bedrijfschap, die PUBLIEKE taken heeft. Dus voor iedereen.
    Het HBA ondersteunt voornamelijk kleine niet of slecht georganiseerde branches. En dat voor zo'n 90 euro per jaar. Dat doet niemand ze na! En die branches hebben zelf gekozen om bij het HBA aangesloten te zijn.

    Het gaat de VVD en PVV vooral om het stelselmatig slopen van alles in Nederland met een collectief karakter, onder het mom van vrijheid van ondernemerschap. Maar ondernemers kijken niet langer dan een paar maanden vooruit. Je beseft niet half wat voor schade dit gaat betekenen voor de ambachtseconomie in Nederland.

  • Pieter Verschuren, do 15 december 2011 18:38 Reageer op Pieter

    Pieter

    Aanbod neemt af, vraag neemt toe, prijs stijgt. Komt vanzelf iemand op het idee om een particuliere opleiding te beginnen met goed opgeleide vaklui die in dit gat springt en er goed geld mee verdient. De marktwerking lost dit probleem vanzelf op. Geduld... (En als dit niet werkt zullen de 3D printers het probleem van orthopedische schoenen ook waarschijnlijk wel snel oplossen).

  • Sylvia Stuurman, do 15 december 2011 19:24 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Komt vanzelf iemand op het idee om een particuliere opleiding te beginnen]

    Och ja, en dan moeten mensen zeker voor een ton gaan lenen?

    Even er van uitgaande dat er banken in zouden springen, denk je dat dat slim is? *Nog* meer schuldenlast in Nederlandse huishoudens?

  • Wendy B, do 15 december 2011 20:24 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Wendy

    Wendy

    Nee, dit soort particuliere opleidingen komt dan in een combinatie met een langdurig arbeidscontract in de vorm van een leer/werktraject.

    Hoogstens is er een clausule opgenomen waarbij de werknemer moet betalen als hij/zij voortijdig een baan bij een andere werkgever aanneemt.

  • Wendy B, do 15 december 2011 20:04 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op Wendy

    Wendy

    3D printen is vergelijkbaar met wat Photoshop is voor grafische vormgevers.

    De wannabee-designer klikt op wat knopjes en past wat filtertjes toe, en wauw: het resultaat ziet er nog gelikt uit ook.
    En de nitwit denkt: zie je wel dat ik talent heb!
    Helaas is daar wel meer voor nodig dan wat knoppen drukken.

    3D printen maakt geen enkel gebruik van materiaal-specifieke eigenschappen van metaal, hout, leer en diverse kunststoffen. Het resultaat heeft een vorm, maar geen eigenschappen.

  • Joe Speedboot, vr 16 december 2011 10:26 in reactie op Wendy B Reageer op Joe

    Joe

    'De wannabee-designer klikt op wat knopjes en past wat filtertjes toe,'

    Flauwekul, Ik ben ontwerper en zit er middenin. 3D modelling programma's zijn slechts een uitbreiding op de 'gereedschapskist' die een ontwerper tot zijn beschikking heeft maar het kernkunstje veranderd er niet door. Sterker de mogelijkheden nemen alleen maar toe waardoor men steeds complexere ontwerpen gaat maken.

    Tevens zijn 3D programma's zoals Maya, Cinema 4D en Rhino veel moeilijker dan Photoshop en je moet behoorlijk intelligent zijn en heel veel oefenen om eruit te halen wat erin zit. Logischerwijs verdienen goede 3D modellers daarom veel beter dan DTP-ers.

  • , vr 16 december 2011 08:35 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op

    *Heel Nederland wacht op de man die wat zijn ogen zien met zijn handen maken kan......*

  • Heinz Brauswasser, vr 16 december 2011 11:58 in reactie op Reageer op Heinz

    Heinz

    JUIST.
    Die worden duur. De prijs van een beun met een tiente steun, is voorbij.

  • Wendy B, do 15 december 2011 17:56 Reageer op Wendy

    Wendy

    Overigens net vandaag weer mijn bijdrage geleverd aan de ambachten:

    Een jas weggebracht naar de kleermaker en een laars naar de schoenmaker.
    20 euries per stuk.
    Vraag me een beetje af of dat nu echt rendabel is, had misschien beter de jas en de laarzen weg kunnen gooien.
    Toch maar gedaan, omdat ik respect heb voor vakmanschap. Beetje idealistisch, zeg maar.

  • Heinz Brauswasser, do 15 december 2011 17:43 Reageer op Heinz

    Heinz

    Bij de babyboomers, die gaan verwijnen, zit een hele grote groep hoog opgeleide technische vakmensen die kunnen werken met hun handen en met hun verstand. Ofwel ingenieurs met vieze handen. Deze zijn nog via de bedrijfsscholen van Stork, Philips, Daf, etc., opgeleid. Daar ontstaat een groot probleem. Hier zijn veel te weinig opvolgers voor. Ik zie het nu al ondanks een recesie een schaarse ontstaan. Multi-functionele techneuten, die presteren en zaken kunnen ontwerpen en tegelijk kunnen maken, gaan al jaren omhoog met hun uurtarief.

  • Wendy B, do 15 december 2011 17:39 Reageer op Wendy

    Wendy

    Ik vrees dat ook het HBA teveel ingekapseld is in het gevestigde bedrijfsleven om het probleem met vakmanschap nu werkelijk te kunnen benoemen.

    In de jaren '90 werkte ik in een bedrijf in Canada waar enkele van de meest getalenteerde vakmensen, VMBOers voor Nederlandse begrippen, omgerekend misschien wel €6000,- per maand verdienden.

    Het vak, matrijsmaker, leerde je niet op een door de overheid gesubsidieerd ROC, maar in een vakopleiding van de industrie zelf.
    Bijkomstig effect was dat de oudste die zo'n vakopleiding volgde tegen de 40 was en de jongste 25.
    Hier in Nederland ben je met 25 al 'te oud'.

    Goede vakmensen zijn moeilijk te krijgen, erg duur, onmisbaar voor het bedrijf en nogal moeilijk voor het management omdat ze zich erg bewust zijn van hun machtspositie binnen het bedrijf.

  • Mark Sinops, do 15 december 2011 17:24 Reageer op Mark

    Mark

    Die hunebedden van tegenwoordig kunnen ook al niets meer hebben.

  • Bart van Oerle, do 15 december 2011 17:07 Reageer op Bart

    Bart

    Maak je niet druk. Waar vraag naar een bepaald vakmanschap is, zal altijd aanbod komen.

  • Eline W, do 15 december 2011 17:27 in reactie op Bart van Oerle Reageer op Eline

    Eline

    Als er geen plaats is om het te leren zal dat dan wel uit het buitenland komen ja.

  • Klungel de Eerste, do 15 december 2011 17:45 in reactie op Eline W Reageer op Klungel

    Klungel

    ...en wij Nederlanders hebben weer andere expertises. Dat brengt elkaar mooi in balans. Kwestie van vraag en aanbod, lijkt mij.

  • hr. arryo, do 15 december 2011 19:04 in reactie op Klungel de Eerste Reageer op hr.

    hr.

    Kwestie van vraag en aanbod, dunkt je?
    Wat doen we dan als de vraag hier is en het aanbod aan de andere kant van de wereld?
    ... zomaar een vraagje.

  • Klungel de Eerste, do 15 december 2011 19:56 in reactie op hr. arryo Reageer op Klungel

    Klungel

    Import/export.

  • Eline W, do 15 december 2011 19:19 in reactie op Klungel de Eerste Reageer op Eline

    Eline

    Zo moet je dat niet zien, want wij hebben wel de mensen in huis die tot deze goede vakmensen uit kunnen groeien. En ze opleiden kost waarschijnlijk veel minder geld dan het oplevert. Wat zal er nu met deze mensen gebeuren, of ze zitten werkloos thuis of ze leveren slecht werk. Beide niet zo een prettig vooruitzicht zeker als de oplossing zo goedkoop is.

  • Klungel de Eerste, do 15 december 2011 20:06 in reactie op Eline W Reageer op Klungel

    Klungel

    Zij kunnen zich ook om laten scholen, of hun (nogal smalle) ervaring toepassen in andere functies. Ambachten zijn ook niet meer echt van deze tijd natuurlijk. Dertig jaar geleden werden de Nederlandse kleermakers zich bewust van concurrentie van allochtone (vaak arabische of turkse) ambachtslieden. Deze zijn er nog steeds. Sterker nog: de meeste Nederlanders brengen hun kleding liever naar een Turkse kleermaker, omdat deze nog ouderwets goed werk levert. Hiermee is zo'n allochtone ambachtsman een schoolvoorbeeld van een goede inburgering. Maar nu er de laatste jaren een golf van oost-Europese werknemers ons land binnenkomt voelt iedereen zich bedreigd. Zijn we collectief vergeten dat dat dertig jaar geleden ook het geval was met de toenmalige "gastarbeiders"?

    Open grenzen betekenen ook dat er meer vrijheid is in welk land jij je ambacht wil uitoefenen. Ook dit is Europa.....

  • Joe Speedboot, do 15 december 2011 22:14 in reactie op Klungel de Eerste Reageer op Joe

    Joe

    'Ambachten zijn ook niet meer echt van deze tijd natuurlijk.'

    Wat een onzin. Ga maar eens met wat ondernemers praten zou ik zeggen.

  • , vr 16 december 2011 10:07 in reactie op Joe Speedboot Reageer op

    Ik wou net zeggen, een goede klusjesman is zijn gewicht in goud waard.....

  • Eline W, vr 16 december 2011 09:08 in reactie op Klungel de Eerste Reageer op Eline

    Eline

    Het is gewoon heel cru dat mensen iets willen doen dat niet kunnen omdat er geen opleiding is. Om dan vervolgens mensen uit het buitenland te halen om dat te doen.

  • Baron van Tast tot Zeveren, vr 16 december 2011 13:58 in reactie op Klungel de Eerste Reageer op Baron

    Baron

    Ambachten niet meer van deze tijd? Laten we er een paar noemen:
    Kappers
    Schoonheidsspecialisten
    Pedicures
    Schoenherstellers
    Schoenmakers
    Orthopedisch schoenmakers
    Grimeurs
    Stratenmakers
    Dakdekkers
    Metselaars en voegers
    Goud- en zilversmeden
    Glasbedrijven
    Glazenwassers
    Slagers
    Banketbakkers
    Opticiens
    Fietsenmakers
    Parketbedrijven
    Tandtechnici

    Het gaat slechts om 260.000 ondernemingen in Nederland, met 1.000.000 werkzame personen en een omzet van 110 miljard per jaar... inderdaad niet van deze tijd...

    Klungel de eerste, heb je het filmpje wel bekeken?

  • Joe Speedboot, vr 16 december 2011 14:54 in reactie op Baron van Tast tot Zeveren Reageer op Joe

    Joe

    Naast de ambachten die je noemt zijn er ook in de industrie veel ambachtslieden werkzaam. De ontwikkeling van vrijwel ieder product begint met handgemaakte prototypes waar je extreem goede ambachtslieden voor nodig hebt. Denk je maar eens in wat ervoor komt kijken om een moderne auto met de hand te bouwen.

  • Klungel de Eerste, za 17 december 2011 15:09 in reactie op Baron van Tast tot Zeveren Reageer op Klungel

    Klungel

    In dat rijtje van je noem je een heleboel " ambachten". Maar ik zie het gewoon als beroepen. Er zijn voor al deze beroepen opleidingen. Zijn die er niet in Nederland? Dan ga je toch in het buitenland een studie doen. We hebben tegenwoordig open grenzen en Europa moet in dat licht gewoon gezien worden als een groot land, dus dan kun je stellen dat er binnen de " Europese landsgrenzen" altijd wel een ambachtsschool is, waar je de nodige studie kunt volgen.

    Het woord ambacht vind ik inderdaad niet meer van deze tijd. Het zijn beroepen.

  • de heer Meijerink, do 15 december 2011 19:45 in reactie op Klungel de Eerste Reageer op de heer

    de heer

    Kom eens met ee nvoorbeeld daarvan! Alleen maar gissen naar mogelijke alternatieven is GBL-gedoe, maar echte, onderbouwde antwoorden geven is mannenwerk.

  • het geweten, do 15 december 2011 17:38 in reactie op Bart van Oerle Reageer op het

    het

    De jeugd van tegenwoordig houdt niet van vieze handjes.
    Zij zitten liever achter de beeldscherm. ;-)

  • Jan B, do 15 december 2011 18:20 in reactie op het geweten Reageer op Jan

    Jan

    Jij toch ook. Waar komen anders al die reacties van je vandaan.

  • het geweten, do 15 december 2011 22:44 in reactie op Jan B Reageer op het

    het

    Je bent een grappenmaker in een leeg huis. ;-)

  • Baron van Tast tot Zeveren, vr 16 december 2011 12:43 in reactie op het geweten Reageer op Baron

    Baron

    Niet helemaal leeg, hij heeft wel een punt!
    Gamedesign is trouwens ook een ambacht!

  • Eline W, do 15 december 2011 19:18 in reactie op het geweten Reageer op Eline

    Eline

    Als je het ding waaraan je beeldscherm vast zit niet zelf in elkaar kan zetten wordt wordt je anders behoorlijk afgezet door grote bedrijven.

  • het geweten, do 15 december 2011 22:47 in reactie op Eline W Reageer op het

    het

    Bouw altijd mijn eigen pc, ik wil dat goedkope rommel niet.
    Dus...........

  • Eline W, do 15 december 2011 23:31 in reactie op het geweten Reageer op Eline

    Eline

    Nou weet ik dat ik geen talenwonder ben, maar daar moet toch echt die staan.

  • Sylvia Stuurman, do 15 december 2011 17:46 in reactie op Bart van Oerle Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Uit het buitenland.

    Want opleidingen in Nederland zijn er dan niet meer, zoals je kunt lezen.

  • Jan B, do 15 december 2011 18:19 in reactie op Bart van Oerle Reageer op Jan

    Jan

    Uit Polen dit keer.

  • Joe Speedboot, do 15 december 2011 18:39 in reactie op Bart van Oerle Reageer op Joe

    Joe

    Forget it! Kennis die eenmaal weg is krijg je heel moeilijk weer terug en dan betaal je er de absolute hoofdprijs voor. Zo betaal je nu al voor gespecialiseerde ambachtslieden in de high-tech industrie salarissen die menig HBO-er niet haalt.

  • Baron van Tast tot Zeveren, vr 16 december 2011 12:33 in reactie op Bart van Oerle Reageer op Baron

    Baron

    Ja... van Polen en Roemenen dus, want vakmensen in Nederland worden niet meer opgeleid en door de vergrijzing verdwijnt de kennis van de huidige vakmensen in rap tempo.

  • Didi Man, do 15 december 2011 17:06 Reageer op Didi

    Didi

    Hmmm, gaat dit over het afkappen van subsidiestromen van de overheid naar het MKB?

  • het geweten, do 15 december 2011 17:39 in reactie op Didi Man Reageer op het

    het

    Voorstander??

  • Baron van Tast tot Zeveren, vr 16 december 2011 12:46 in reactie op Didi Man Reageer op Baron

    Baron

    Nee dit gaat niet over subsidiestromen. Het Hoofdbedrijfschap Ambachten krijgt geen cent overheidssubsidie. Alle kosten worden opgebracht door de ondernemers in de aangesloten branches zelf. En die branches hebben zich vrijwillig aangesloten en kunnen ook weer uitstappen wanneer ze willen.
    Het is een collectief systeem waardoor kleine bedrijven in gezamenlijkheid doelen kunnen bereiken die ze nooit zelf of in brancheorganisatieverband kunnen bereiken.

    Maar de VVD houdt niet van collectieve voorzieningen; dat is een linkse hobby!

  • Donald Duck, vr 16 december 2011 18:00 in reactie op Baron van Tast tot Zeveren Reageer op Donald

    Donald

    "En die branches hebben zich vrijwillig aangesloten en kunnen ook weer uitstappen wanneer ze willen."

    Als individueel ondernemer moest ik er enige jaren geleden anders wel verplicht lid van zijn. Gruwel...

    "Het is een collectief systeem waardoor kleine bedrijven in gezamenlijkheid doelen kunnen bereiken die ze nooit zelf of in brancheorganisatieverband kunnen bereiken."

    Zoals?

  • Eline W, do 15 december 2011 16:31 Reageer op Eline

    Eline

    Zullen we die mensen dan maar uit Polen halen?

  • , do 15 december 2011 16:18 Reageer op

    Wie stemt straks de piano van Rutte?

    De open haard?

    Hij brandt en wacht op extra voeding.

  • Jan B, do 15 december 2011 18:19 in reactie op Reageer op Jan

    Jan

    Proest!

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven