13 augustus 11 11:07 Reageer (89) Economie RSS

'Europese leiders schieten tekort'

President van de Wereldbank hekelt aanpak eurocrisis… Robert Zoellick vraagt zich af: Komt Griekenland er ooit weer bovenop?

Robert Zoellick, president van de Wereldbank, uit in een interview met The Weekend Australian zijn angst uit voor de wereldeconomie. Hij waarschuwt dat deze een nieuwe en gevaarlijkere fase ingaat, met nog maar weinig ademruimte voor de meest ontwikkelde landen. Ook vraagt hij zich hardop af of de Europese probleemlanden als Griekenland er überhaupt ooit weer bovenop zullen komen.

Zoellick meent dat maatregel van de Europese leiders tot op heden tekort schieten. Hij stelt dat ze de lessen van de vorige crisis in 2008 niet meenemen. "De les die we uit 2008 hebben getrokken is dat hoe langer je wacht, hoe meer je moet doen", aldus Zoellick.

De president van de Wereldbank dringt er bij Europese leiders op aan urgenter met de situatie om te gaan. Ook hekelt hij in het interview verschillende structuren in de Europese Unie, omdat deze doeltreffende economische hervormingen zouden bemoeilijken.

The Australian: Danger ahead, says World Bank chief Robert Zoellick
AD: 'Wereldeconomie gaat nieuwe, gevaarlijkere fase in'

Laatste Reacties (89) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Hugo Freutel, di 16 augustus 2011 11:52 Reageer op Hugo

    Hugo

    Ook de nationale oppositie heeft niks in de gaten: Nieuwe gedoogpartijen: D66, GL en PvdA hadden al ingestemd met regering over miljardensteun aan Griekenland http://t.co/Hofz1tZ via @nrc

  • Isis Maät, ma 15 augustus 2011 11:05 Reageer op Isis

    Isis

    Europese regeringen laten zich al maanden de wet voorschrijven door de financiële markten. Dat schrijft Dennis de Jong.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2849102/2011/08/15/Een-eurozone-is-niet-langer-vol-te-houden.dhtml

  • clara legêne, ma 15 augustus 2011 01:13 Reageer op clara

    clara

    ["Europese leiders schieten tekort"]

    Zolang het woord 'tekort' blijft staan is er hoop.

  • Comité "Stop de Sloop NU", zo 14 augustus 2011 17:37 Reageer op Comité

    Comité

    Je hij moet de rente weer omhoog terroriseren, nu Obama de rente in Amerika nog 2 jaar vastgezet heeft, waardoor de corrupte banken hun eigen vermogen niet kunnen "aanzuiveren", door renteverhgingen, zoals ze bij Griekenland deden.


    Nu de ECB over de Eurobond na aan het denken is, en de Private banken dus geen vrij rentebeleid meer hebben straks, schreeuwt hun verenigingsverband vlug moord en brand...


    Wat zielig toc voor die corrupte fiscalisten, geen shortselling meer, geen woekerrentes, en geen hedgefunds meer...


    Moeten ze potdorie weer echt gaan werken,en bij bedrijven op bezoek om te mogen investeren, inplaats van bedrijven vanachter hun Laptop fiscaal te slopen en de resten te verkopen...

  • W.J. v/d Straat, zo 14 augustus 2011 17:14 Reageer op W.J.

    W.J.

    Nu de ratingbureau's sinds kort en terecht met andere ogen bekeken worden, moeten andere Amerikanen blijkbaar Europa proberen te slopen ten gunste van de VS.......

  • Leo J Bouwman, zo 14 augustus 2011 16:47 Reageer op Leo J

    Leo J

    Omdat ik de Leidse hoogleraar mr dr Afshin Ellian ( 1966) om zijn dwarsheid zeer respecteer en ook altijd zijn poeziebundels binnen handbereik heb, verzuim ik nooit zijn stukjes op de Elseviersite te lezen waar het applaus massaal opklinkt.

    Dit keer riep Ellian Rutte tot geweldig leider uit. Want zo zegt de Leidse hoogleraar, onze premier heeft iets gedaan waaruit dat onomstotelijk blijkt. Rutte heeft namelijk exact niet gedaan, waarvoor hij is ingehuurd: leiding geven aan het land. Rutte is pas een leider als hij geen leiding geeft.
    Zo kun je ook een vooraanstaand filosoof worden, dichter of stukjesschrijver.

  • W.J. v/d Straat, zo 14 augustus 2011 17:47 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op W.J.

    W.J.

    U heeft het bij het juiste eind, ik zou net zo goed leiding aan ons land kunnen geven, namelijk. Misschien zelfs wel goeder, of nóg beterder..... Hunnie trouwens ook, of u wellicht...

    Torentje, hangmat, af en toe Geert op de thee en een doosje tissue's voor als Maxime langskomt met een envelopje. Een kind kan de was doen, oh nee, die doet moeder al...... ;-)

  • Alex Mulder, zo 14 augustus 2011 16:39 Reageer op Alex

    Alex

    Ja dat is waar, er dient snel ingegrepen te worden.
    Het zijn de Speculanten die iedere keer de voorhoede zijn van de golf van speculaties tegen bepaalde munten (eerst IJsland, toen Griekenland en
    Portugal, nu Italië/Spanje en zelfs al Frankrijk.)
    Wanneer Hedgefondsen met de hen beschikbare middelen in staat zijn de zogenaamde vrije markt te manipuleren, is er sprake van een economische aanval en niet van vrije marktwerking.
    Lees eens: "Een J’accuse over de Vrije Markt; Roversbenden en Aasgieren ?" - http://sp.nl/9n1g5y

  • Mister Wonkish, zo 14 augustus 2011 13:42 Reageer op Mister

    Mister

    Zoellick zou zichzelf eens moeten hekelen. Maar WC-eend heeft nooit kritiek op Wc-eend, dat ligt niet echt in de lijn der verwachting.

  • Evert van Vliet, zo 14 augustus 2011 15:46 in reactie op Mister Wonkish Reageer op Evert

    Evert

    Tja 'wij' van het monetaire systeempje raden duiten aan.

    Dat daar vervolgens niets anders dan corruptie, diefstal en gelegaliseerde ver(kr)achting van de planeet uit komt rollen wordt met geen woord over gerept.

  • Hugo Freutel, zo 14 augustus 2011 13:04 Reageer op Hugo

    Hugo

    Welke bankier kan je nog geloven?
    Globalisering zonder harmonisatie van toezicht en regelgeving heeft grote dominorisico's gebracht in de wereld economie en financiën.
    " Een Euro invoeren zonder federale europese bergoting en politiek controle was al bij aanvang risicovol" zegt Jacque Attali in de NRC van gisteren. De ontwerpers van de euromunt unie wisten dus dat er een crisis nodig was om een politiek unie af te dwingen.

  • Jan O., zo 14 augustus 2011 11:56 Reageer op Jan

    Jan

    Het lijkt me evident dat de Europese leiders tekorst schieten.
    Rutte, maar vooral de Jager, voorop

  • A.G.M. Waelpoel, zo 14 augustus 2011 14:12 in reactie op Jan O. Reageer op A.G.M.

    A.G.M.

    Sterk commentaar, zeg :(

  • Leo J Bouwman, zo 14 augustus 2011 10:59 Reageer op Leo J

    Leo J

    Bijna alle Europese leiders doen precies waarvoor ze zijn ingehuurd, namelijk het (vermeende) groepsbelang naar voren brengen. Daarvoor is de democratie uitgevonden. Het populisme is de meest perfide vorm van democratie. Het populisme geeft mensen de illusie dat ze zeer complexe kwesties kunnen doorgronden en zo de oplossing in handen hebben. Het wordt pas echt gruwelijk als politici uit opportunisme de populisten naar de mond gaan praten. Dan krijg je figuren als De Jager die denken als D66, maar praten als de PVV.
    Die liggen in een spagaat en in die houding kom je geen milimeter vooruit. Het was dan ook symbolisch, Rutte op de dansvloer.

  • Piet de Geus, zo 14 augustus 2011 00:54 Reageer op Piet

    Piet

    "De Europese schuldproblemen zijn meer verontrustend dan de middellange- en langetermijnproblemen van de Verenigde Staten" aldus Zoellick. Volgende keer toch maar geen Amerikaanse bankier meer als voorzitter van de Wereldbank.

  • bert van eck, za 13 augustus 2011 21:32 Reageer op bert

    bert

    hier word je vervelend van van al die beter weters het rolt allemaal over elkaar heen !!!

  • Michiel Online, za 13 augustus 2011 20:53 Reageer op Michiel

    Michiel

    Och wee, straks hebben we maar 1 auto, die we dan ook nog delen moeten met de buren.

    Och wee, straks moeten we langer doen met onze fiets...

    Och wee, straks moeten we weer studeren.............

  • Johannes Zeilstra, za 13 augustus 2011 21:14 in reactie op Michiel Online Reageer op Johannes

    Johannes

    Owee, straks stort ook onze huizen bubble in, ach een tent is ook voldoende toch?

  • Oog van de Kraai, zo 14 augustus 2011 00:14 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Oog

    Oog

    Bijvoorbeeld moeten de Italianen 720 Euro in twee jaar per persoon gemiddeld ophoesten om uit de problemen te komen.

    Als je mijn bescheiden mening wilt weten?

    Het is niets, ze zouden zich moeten doodschamen als ze dat politiek niet rond krijgen.

  • Johannes Zeilstra, zo 14 augustus 2011 12:32 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Johannes

    Johannes

    Wat is de gemiddelde schuldenlast nu per Italiaan?
    Hoe verhoud dat zich ten opzichte van Noord naar Zuid?
    Hoe hoog is de werkeloosheid?
    Wat is de belasting druk nu?
    Kortom zo maar een cijfertje neergooien ziet er leuk uit maar zegt niet zoveel.
    Want wat gaat die 720 euro per Italaan betekenen voor de middenstand, en hoe werkt dat door.
    Zoveel variabelen.
    Maar in uw comment hieronder blijkt enige waarderig voor de heer Zoellick, en het instituut waar hij leiding aan geeft.
    Ik heb geen enkele waardering voor deze meneer, de kring van Neocons waar hij deel vanuit maakt, en de opeenvolgende catastrofes waar hij en zijn companen de wereld ingestort hebben.
    En als deze heer met een advies komt, wees dan heel erg op je hoede.

  • Krokodil Gena, za 13 augustus 2011 20:46 Reageer op Krokodil

    Krokodil

    Europa en de VS zijn binnenkort failliet. Ook de verzorgingsstaat en de zgn. multiculturele samenleving gaan daarmee ten onder. Jammer voor mensen die daar altijd in geloofd hebben.

    Binnenkort maken de BRIC landen de dienst uit en die hebben heel andere mores dan multiculturaliteit en verzorgingsstaat.

  • , za 13 augustus 2011 21:48 in reactie op Krokodil Gena Reageer op

    ""Binnenkort maken de BRIC landen de dienst uit en die hebben heel andere mores dan multiculturaliteit en verzorgingsstaat""

    Interessant artikel, met name ook uitgaande van het feit dat China, als kredietverlener van de VS, lijkt te worden meegetrokken in de crisis.

    BRIC-landen zijn brak

    http://www.iex.nl/Column/63238/BRIC-landen-zijn-brak.aspx

  • Johannes Zeilstra, za 13 augustus 2011 19:54 Reageer op Johannes

    Johannes

    Deze eerbiedwaardige heer was ook lid van PNAC.
    Goed he, en die gaat ons nu vertellen wat we moeten doen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Project_for_the_New_American_Century

  • jose van leeuwen, zo 14 augustus 2011 07:52 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op jose

    jose

    PNAC, daar staat toch in dat elk land dat de VS militair of economisch schade berokkend zal worden aangevallen?
    En dat aanvallen kan op meerdere manieren.

  • Johannes Zeilstra, zo 14 augustus 2011 12:40 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Johannes

    Johannes

    PNAC, de denktank die van Amerika economisch maar ook militair weer de grootmacht wou maken.
    Streven naar een militaire, en culturele Amerikaanse overheersing.
    Al vanf 1998 bezig met de inval in Irak, met inderdaan een Cheney, Wolfowitz, Rumsfeld en ook deze heer als lid.
    Frappant dat veel adviseurs van Obama er ook lid van waren.
    Deze lieden zijn de oorzaak van onnoemelijk veel leed over de hele wereld, en! hebben voor een groot deel de crisis van 2008 mogelijk gemaakt.
    En gaan nu nog even de wereld adviseren en waarschuwen.
    Het moet niet gekker worden.

  • Marc 's Mening in de Marge, za 13 augustus 2011 18:58 Reageer op Marc

    Marc

    De Wereldbank? Dat is toch die dependance van Goldman Sachs?

  • Aart Appel, za 13 augustus 2011 14:48 Reageer op Aart

    Aart

    Iedere simpele ziel weet dat je niet eindeloos op de pof kunt leven zoals dat in het 'rijke' westen is gedaan. De rekening krijgen we nu ondubbelzinnig gepresenteerd.

    Tijd voor harde bezuinigingen. Om te beginnen, weg met de EU.
    Zo'n groot europa met zoveel verschillen in cultuur, taal, economie, bevolking en klimaat, kan nooit 1 geheel worden. Het noorden en het zuiden van europa zullen elkaar nooit begrijpen.

  • Marc Schouten, za 13 augustus 2011 16:17 in reactie op Aart Appel Reageer op Marc

    Marc

    Spreek voorzelf. Als je het zuiden niet begrijpt is dat omdat je er niet in interesseert bent. En je zult ze ook nooit begrijpen als je niet die nationale superieure übermensch-ikdoeallesgoedenderestisharstikkefout-uitstraling onderdrukt.

    In plaats van naar de verschillen zou je eens naar de overeenkomsten moeten kijken

  • - drammer -, za 13 augustus 2011 17:36 in reactie op Marc Schouten Reageer op - drammer

    - drammer

    Sorry, maar ik zie ook geen overeenkomsten, misschien dat jij ze kunt benoemen.

    Met de komst van de Euro en het goedkope "lenen" zijn deze landen buiten elke proportie geld gaan halen uit de markt. Griekenland ging zelfs zo ver dat de "cijfers" van dat land werden aangepast, en de Europese commissie een rad voor de ogen werd gedraaid.

    De enig en juist mogelijkheid is ht Duitse plan om Noord Europa, ( Duitsland, Oostenrijk, Nederland, en Scandinavische landen samen de Neuro als munteenheid aannemen.

    De andere landen de ZuidEuropese landen de Zeuro als munt krijgen. Kunnen dan naar believen de munt in waarde dalen wanneer er weer te veel wordt uitgeven. Het leven op de pof is tot een kunst verheven. Men heeft op deze wijze de kiezer gekocht en de luxe sociale "dingetjes" betaald met geleend geld. Het zijn allemaal links bestuurde landen die problemen hebben of hadden.


    De Duitsers willen ook graag van de Pleuro af. En de Duitsers zijn niet de enigen.

    Ik denk dat de PVV daar geen enkele twijfel over laat bestaan. Europa en de euro.

  • Gerwin van Eersel, za 13 augustus 2011 19:39 in reactie op - drammer - Reageer op Gerwin

    Gerwin

    [Sorry, maar ik zie ook geen overeenkomsten]

    Ik zie ook geen overeenkomsten tussen Limburgers en Hollanders, en toch maken die al eeuwen succesvol deel uit van een monetaire, fiscale, economische, militaire en politieke unie.

    Dus wat bewijst dat gebrek aan overeenkomsten nu eigenlijk?

  • Marc Schouten, za 13 augustus 2011 20:33 in reactie op - drammer - Reageer op Marc

    Marc

    "Sorry, maar ik zie ook geen overeenkomsten, misschien dat jij ze kunt benoemen."

    Europa heeft een verleden, heden en toekomst. Heel Europa is genaaid door het neoliberalisme. Het zuiden is de basis van de beschaving van het noorden....wil je meer?

    "Met de komst van de Euro en het goedkope "lenen" zijn deze landen buiten elke proportie geld gaan halen uit de markt. Griekenland ging zelfs zo ver dat de "cijfers" van dat land werden aangepast, en de Europese commissie een rad voor de ogen werd gedraaid."

    Iedereen heeft geprofiteerd van de komst van de Euro, ook hier was lenen bijna gratis. Zij hebben geen geld gehaald uit de markt maar de markt heeft geld in hun gegoten, zoals hier. In Griekenland werd werden de cijfers aangepast door de vorige rechtse regering mbv die Amerikaanse oplichters bank....met goedkeuren van heel Europa, men wist dat de cijfers niet konden kloppen maar men was Eurogeil.

    "De enig en juist mogelijkheid is ht Duitse plan om Noord Europa, ( Duitsland, Oostenrijk, Nederland, en Scandinavische landen samen de Neuro als munteenheid aannemen."

    Is dat een Duits plan? Op zich is het plan niet zo slecht. Er zijn onevenwichtige sociaal/financiële culturen. Da gelijktrekken had 15 jaar geleden al moeten gebeuren maar men was slechts uit op het geld.

    "De andere landen de ZuidEuropese landen de Zeuro als munt krijgen. Kunnen dan naar believen de munt in waarde dalen wanneer er weer te veel wordt uitgeven. Het leven op de pof is tot een kunst verheven. Men heeft op deze wijze de kiezer gekocht en de luxe sociale "dingetjes" betaald met geleend geld. Het zijn allemaal links bestuurde landen die problemen hebben of hadden."

    Met de Zeuro kunnen ze helemaal hun schulden niet meer terug betalen dus moeten die worden kwijt gescholden. Sociaal staat zuid Europa mijlen ver achter noord Europa. er is daar geen bijstand, kinderbijslag, en dat soort extraatjes (hier binnenkort ook niet meer)

    "De Duitsers willen ook graag van de Pleuro af. En de Duitsers zijn niet de enigen."

    Dat betwijfel ik, ze verdienen er goed op.

    "Ik denk dat de PVV daar geen enkele twijfel over laat bestaan. Europa en de euro."

    De PVV heeft geen plan, de PVV toetert alleen.

  • bert van eck, za 13 augustus 2011 21:38 in reactie op - drammer - Reageer op bert

    bert

    het enigste wat de Pvv doet is populistische roepen en dan weer terug in hun hok

  • NL 4NL, za 13 augustus 2011 23:17 in reactie op bert van eck Reageer op NL

    NL

    Ook wel bekend als de zeer succesvolle Hit-and-Run strategie.

  • Oog van de Kraai, zo 14 augustus 2011 00:10 in reactie op NL 4NL Reageer op Oog

    Oog

    "zeer succesvol"

    Noem eens een paar politieke successen dan, behalve de dierenpolitie.

  • - drammer -, zo 14 augustus 2011 11:09 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op - drammer

    - drammer

    De PVV heeft 26 tot 32 zetels op dit moment in de polls. Als je dat niet succesvol zou kunnen noemen.

    De Pvda heeft 17 tot 21 zetels in een dalende trend en had 30 zetels, hoe zou je dit willen typeren? Succesvol?

  • Jan O., zo 14 augustus 2011 12:01 in reactie op - drammer - Reageer op Jan

    Jan

    Pardon.
    25 en niet meer dat 25.

    In tegenstelling tot Us gegevens gaatr de PvdA vooruit.

  • Ruud Wiemer, zo 14 augustus 2011 12:28 in reactie op - drammer - Reageer op Ruud

    Ruud

    [De PVV heeft 26 tot 32 zetels op dit moment in de polls]

    Droom jij maar lekker verder met de zeteltjes voor de pvv. Wat zijn dit voor idiote peilingen die zo'n grote marge aangeven. Dat zijn geen peilingen maar meer het rad van fortuin, dat voor je ogen wordt gedraaid. Alleen onnozelen tarppen daar in!

  • - drammer -, zo 14 augustus 2011 13:11 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op - drammer

    - drammer

    Zo werkt dat in een goede statistiek. De mensen die nu op een partij stemmen en in de toekomst wel of niet op deze partij gaan stemmen en dat verekend met het verleden.

    De trend dalend geeft ook aan dat de Pvda bijv. in het "verleden" steeds zetels heeft verloren.

    Dat is dus van 25 tot 32 zetels ,dat is het verleden en het heden en de toekomst. Gebundeld in cijfers met een bandbreedte.

  • , zo 14 augustus 2011 15:41 in reactie op - drammer - Reageer op

    ""Dat is dus van 25 tot 32 zetels ,dat is het verleden en het heden en de toekomst. Gebundeld in cijfers met een bandbreedte.""

    En hoe u dat in gedachten als dhr. Wilders, met de PVV, de meerderheid behaald? Dhr. Wilders premier van Nederland.....

    Ziet u dan ineens 12.000 extra handen aan bed komen? Of dat we 4.000 meer agenten krijgen? Dat de grenzen worden gesloten en Nederland uit de Euro stapt?

    Ten eerste zal dhr. Wilders coalitie partners moeten vinden om met hem samen te werken. En laten we voor de verandering eens denken aan de VVD en het CDA; als oud-liberaal moet dit dhr. Wilders als muziek in de oren klinken!!

    Of neem alleen al de communicatieve gaven van dhr. Wilders, en hij schuift aan bij de G20.

    Ziet u het voor zich????

    Dit wordt echt hilarisch!!!

  • - drammer -, zo 14 augustus 2011 18:51 in reactie op Reageer op - drammer

    - drammer

    Maar zie je dat Cohen al doen? Dat is pas echt hylarisch!!

  • Jan O., zo 14 augustus 2011 11:58 in reactie op NL 4NL Reageer op Jan

    Jan

    Maar die strategie is misschien leuk bij een cowboy-spelletje of een game, maat lijkt me in crisissituaties misschien niet zo gepast.

  • Roel V, za 13 augustus 2011 23:46 in reactie op - drammer - Reageer op Roel

    Roel

    De euro splitsen in een neuro en een zeuro lijkt een aantrekkelijke oplossing. De zeuro-landen kunnen hun munt dan naar believen devalueren. Helaas wordt de neuro zo hard dat Noord-Europese produkten onbetaalbaar worden voor de niet-neuro landen. Het neuro-gebied is daardoor niet meer concurrerend. Dat betekent een groot probleem voor Duitsland en daardoor ook voor ons. 25% van onze export gaat naar Duitsland, waarvan een deel onderdelen voor de Duitse export.

    Wij exporteren nu (2010) ca. 35% van onze produkten naar kandidaat neuro-partners (Duitsland+Oostenrijk+Frankrijk+Finland). Nog eens 25% gaat naar zeuro-kandidaten.
    Door de harde neuro zal een groot deel van onze export vervallen, wat echt een economische ramp voor Nederland zal worden.

    Dankzij de zuidelijke landen hebben we ten eerste met het hele euro-gebied een grote interne markt en een niet te dure munt.

  • Oog van de Kraai, zo 14 augustus 2011 00:21 in reactie op - drammer - Reageer op Oog

    Oog

    "De Duitsers willen ook graag van de Pleuro af. En de Duitsers zijn niet de enigen.
    "
    Allemaal, of sommigen? Druk je eens wat preciezer uit, want dit betekent helemaal niets.

    "Ik denk dat de PVV daar geen enkele twijfel over laat bestaan. Europa en de euro.
    "

    Zolang Wilders het over haatpaleizen heeft tijdens de rouw van de slachtoffers van 70 moorden waarbij zijn naam werd genoemd door de moordenaar, is hij irrelevant, en schaamt een andere Europese politicus zich om met hem te praten.

    Dit zijn zaken die blijven hangen, Wilders profileert zichzelf als een gevoelloze en tactloze gek.

  • Reinaert de Vos, zo 14 augustus 2011 14:41 in reactie op - drammer - Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Waar baseer je je op als je zegt dat Noord-Europa een aparte munt moeten hebben? Hoe weet je dat dan? Gekke Geert?

  • Mees ., za 13 augustus 2011 18:29 in reactie op Aart Appel Reageer op Mees

    Mees

    Aart Appel heeft er werkelijk helemaal niets van begrepen.....Nederland en ook u profiteert alleen maar van de euro....zonder die was Nederland allang failliet

  • Johannes Zeilstra, za 13 augustus 2011 19:17 in reactie op Mees . Reageer op Johannes

    Johannes

    Onder behoorlijk wat mensen beginnen nu toch wel wat vragen bij die Euro te komen, behalve natuurlijk bij die hards.
    Wanneer we met de Euro falliet gaan zult u nog beweren dat het zonder die Euro nog veel eerder was gebeurd.

  • Leo van Loo, za 13 augustus 2011 19:18 in reactie op Mees . Reageer op Leo

    Leo

    Dat is een vrij gedurfde bewering. Kunt u die ook onderbouwen?

  • Jorn L, za 13 augustus 2011 20:47 in reactie op Mees . Reageer op Jorn

    Jorn

    Profiteert Nederland hiervan? Op de korte termijn, zo lang de schulden 'afbetaald' kunnen worden wel, maar uiteindelijk; niet. Licht mensen niet verkeerd voor. Dit geldt alleen op relatief korte termijn.

    Op de lange termijn gaan ook Italië en Frankrijk eraan geloven, gaan wij hen ook via onze centrale bank financieren? Meer schuld op ons nemen om het spel gaande te houden. Hoe lang houdt dat stand? Want de bedragen die hiermee gemoeid zijn, zijn misselijkmakend. Er komt een moment waarop we niet eens de rente ervan kunnen betalen zonder drastisch te blijven korten op pensioenen, sociale voorzieningen, laat staan investeringen in onze infrastructuur.

    Dat is niets minder dan welwillend een strop om de nek accepteren die steeds iets strakker gaat zitten. Tot we geen adem meer kunnen halen. Duitsland ondergaat hetzelfde, al zij het iets later dan ons. En dan? Hebben we op dat moment ook maar iets opgelost? Is Nederland er werkelijk beter op geworden? Ik geef het u vast op een briefje, nee. Er resteert na ons en Duitsland nog maar één optie en dat is de volledige overgave aan de EC en het spel is klaar.

  • kees kortekaas, za 13 augustus 2011 18:52 in reactie op Aart Appel Reageer op kees

    kees

    "Om te beginnen, weg met de EU."
    U had vast geen economie in het pakket op de middelbare school?

  • Jorn L, za 13 augustus 2011 19:17 in reactie op kees kortekaas Reageer op Jorn

    Jorn

    Of u nou economie heeft gevolgd of niet, kunt u een economisch model aandragen dat de huidige staat van Europa goed praat? Het verklaren gaat de meeste economen prima af. Het uitdragen van de idealen van de Euro gaat de meesten ook prima af. Maar de markt oordeelt toch anders.

    Terwijl de markten afrekenen met de rotzooi in de economie, klagen onze eurocraten dat ze hen maar niet willen begrijpen. Dat ze maar niet snappen waarom de markten niet kunnen blijven drijven op 'hoop' en 'goede bedoelingen'. Klinkt kinderachtig, maar dit zijn de berichten die onze geliefde leiders in de toren van Brussel de wereld ingooien.

    Is het dan een kwestie van pure onkunde? Of dat de EU-commissie niet heeft opgelet tijdens economie? U heeft daar vast en zeker, net als ik, zo twijfels over. Dat lijkt me inderdaad sterk. Maar wat is het dan wel? Schijn? Een lang toneelstuk om 'uit pure wanhoop' maar alle macht af te staan aan de EC? Lijkt mij plausibeler.

  • Jager Verzamelaar, za 13 augustus 2011 14:27 Reageer op Jager

    Jager

    Ach de wereldbank

    ook zo'n kapitalistisch instrument van slavernij

  • Erwin Lamme, za 13 augustus 2011 14:26 Reageer op Erwin

    Erwin

    Griekenland zal er wel weer bovenop komen want het is een modern en beschaafd land met een goed opgeleide bevolking. Er moet alleen meer belasting geind worden, er moet langer gewerkt worden en de overheid moet kleiner. Verder zal Griekenland nog wat hulp van de EU nodig hebben want de totale schuld is inmiddels te hoog geworden voor zo'n kleine economie. De EU-landen zullen hoogstwaarschijnlijk een deel van de schuld moeten kwijtschelden. Maar verder is er veel reden voor optimisme. Alle EU-landen zijn reeds bezig om de begroting en de staatsschuld op orde te krijgen. En de Europese economie leeft waarschijnlijk in 2012 al op naar een normale groei van 3% aangezien de wereldeconomie verder zal groeien door landen als Brazilie, China, India en wat Afrikaanse landen.

  • hans groen, za 13 augustus 2011 16:48 in reactie op Erwin Lamme Reageer op hans

    hans

    De meeste europese landen hebben wel mooie voornemens maar de meeste bezuinigingen zijn uiterst dubieus. Zoals Nederland dat 18 mld wil bezuinigen, maar waarvan maar 12 miljard echt solide is. De rest is vooral een luchtspiegel van dit kabinet.
    Daarbovenop komt nog 2,6 mld als gevolg van de griekse crisis. En dan hebben we het nog niet over de bezuinigingen na 2014, die in het plaatje nog niet meegerekend zijn.

    De bezuinigingen zullen een negatief effect hebben op de binnenlandse bestedingen, waardoor de groei, net als in 2004 door zalm, onderuit gehaald wordt. De VVD is nooit de partij geweest die hier rekening meehoudt. Het CPB houdt ook maar rekening met 1,75%. Belangrijkste drijfveer hiervoor is de uitvoer. In dit scenario waren nog niet de laatste steunmaatregelen voor griekenland meegenomen. Dus die 3% groei in 2012 is vooral wishful thinking van jou kant.

    Verder hangt de groei van de wereldeconomie aan een chinees zijdedraadje. Als grootste financier van de VS economie kunnen zij ook in grote problemen komen op het moment dat de VS zijn begroting niet onder controle krijgt. Gezien de halsstarrige weigering van de Tea Party om mee te werken met belastinghervormingen ligt daar een groot gevaar op de loer.

    En ten leste. De wereldeconomie is onderuit gehaald door het wegzetten van dubieuze leningen, verpakt in glinsterende verpakkingen. Er is tot op heden niets gedaan om die zaken te stoppen. Het gaat nog altijd door.

    We zitten nog heel diep in de crisis. Zonder fundamentele veranderingen zullen we hier ook niet zomaar uitkomen. Het is niet, zoals veel neoliberale volgers geloven, een correctie van het systeem, maar een fundamentele fout van het systeem.

  • jose van leeuwen, za 13 augustus 2011 17:07 in reactie op hans groen Reageer op jose

    jose

    De chinezen hebben hun eigen vastgoedbubbel gemaakt waar de halve wereld straks last van gaat krijgen.
    De EU concurreert elkaar kapot en de sterke landen verdienen een flinke boterham. Net hoorde ik op Tros in bedrijf dat buitenlandse energiemaatschappijen elektriciteitscentrales in NL bouwen/hebben gebouwd en daar een deel van Europa, zeker Duitsland van energie gaan voorzien. Wij de vervuiling en waarschijnlijk hogere kosten en de bedrijven de winsten.
    Zuid Europa moet gaan concurreren wat betreft citrusvruchten met de rest van de wereld waar de zon schijnt en waar arbeid zeer goedkoop is. Kan nog even doorgaan maar genoeg bewijs dat de wereld uiterst vreemd te werk gaat. Geen oog voor klimaat,duurzaamheid of soevereiniteit maar wel voor winst.

  • Hugo Freutel, zo 14 augustus 2011 13:13 in reactie op hans groen Reageer op Hugo

    Hugo

    "De meeste europese landen hebben wel mooie voornemens maar de meeste bezuinigingen zijn uiterst dubieus. Zoals Nederland dat 18 mld wil bezuinigen, maar waarvan maar 12 miljard echt solide is. De rest is vooral een luchtspiegel van dit kabinet."

    Zo is het Hans. Voornemens van andere landen zijn nog geen resultaten.
    Europese begroting kan je alleen afdwingen in een politieke unie. Willen EU landen en burgers hun soevereiniteit opgeven? Dat wordt de hamvraag die heel snel aan de orde moet komen in Europa.

  • Bert van Baar, za 13 augustus 2011 17:43 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Bert

    Bert

    Griekenland komt er wel weer bovenop maar dan moeten ze alleen .... en ook nog .... en dan mioet de EU ook nog 'even' .... -----

    Ja zo ken ik er nog een paar.
    Griekenland moet de komende 30 jaar een positief saldo op hun betalingsbalans hebben anders leggen ze financieel het loodje. Dat lukt Duitsland niet eens in een tijd dat het Booming was, laat staan de Grieken.

    Dat is net zo'n wurgconstructie die ze de 3e wereld steeds voorhouden en die hebben al niks, zullen nooit wat hebben en zijn daardoor een speelbal van het rijke westen. Die 3e wereld, waarvan er alleen paar tot de 4e wereld gaan behoren, hebben al decennia alleen maar schulden en die worden steeds hoger. Kunnen ze lekker bij lenen en hun staat afslanken. Die staat heeft al geen vlees op de botten.

    Nee, als dit zo door gaat, behoren de Grieken binnenkort via de 2e tot de 3e wereld.
    Met Chin, Brazilia en India als nieuwe rijke landen voorpo gaan wij ook naardie 2e wereld toe. Dat is tot heden steeds met "beschavingen' gebeurd. Dat heet: Stuivertje wisselen ;-)

  • , za 13 augustus 2011 20:43 in reactie op Bert van Baar Reageer op

    ""Griekenland moet de komende 30 jaar een positief saldo op hun betalingsbalans hebben anders leggen ze financieel het loodje. Dat lukt Duitsland niet eens in een tijd dat het Booming was, laat staan de Grieken.

    Dat is net zo'n wurgconstructie die ze de 3e wereld steeds voorhouden en die hebben al niks, zullen nooit wat hebben en zijn daardoor een speelbal van het rijke westen""



    Dus zit er maar één ding en dat is de machtspositie van degene die de bal spelen, en dat zij degene die het meest verdienen aan de crisis, onderuit te zien gaan.

    We mogen hopen dat dit gaat gebeuren, anders komt er nooit een einde aan deze vorm van macht, mèt alle consequenties van dien, maar zal dit gevolg hebben voor ieder westers individu.

    Het is niet eens meer een kwestie van kiezen, maar afwachten wanneer en hoe het zich gaat voltrekken!!

  • Anja Lodewijks, za 13 augustus 2011 14:03 Reageer op Anja

    Anja

    Nieuwe politiek vraagt nieuwe en andersdenkende leiders, zo werkt dat.
    Veranderen en het oude instand houden gaat niet samen.

    De kunst van het loslaten.
    Dit is tevens het loslaten van angst.

    De commerciële vrije markt is gebaseerd op concurrentie en dit wordt tot aan het uiterste gestimuleerd. Concurrentie is gebaseerd op angst. Angst dat een ander het beter doet dan jij en dit beperkt het eigen potentieel.

    Daarom zijn nieuwe uitvindingen ook altijd zo sterk, diegene waren zonder concurrentie bezig met het beste uit zichzelf te halen. Orgineel, creatief en inspirerend voor anderen.

    Bij alle economieën op de wereld van arm tot "rijk" zijn gebaseerd op angst en vooral op angst om te verliezen.
    Wie angst heeft om te verliezen, is al bezig met zijn verlies.

  • Anja Lodewijks, za 13 augustus 2011 14:55 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Anja

    Anja

    Corr. Concurrentie is gebaseerd op angst en jaloezie.

  • robert vd heide, za 13 augustus 2011 16:13 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op robert

    robert

    mooi hoor anja ,,laten we hopen dat veel mensen dit gaan snapppen de komende tijd

    in ons nieuwe systeem zullen we elkaar niet noodzakerlijkerwijs meer opeten om te overleven ,,als er genoeg is voor iedereen ,waarom zou je dan meer als een ander moeten hebben
    en zijn we niet meer afhankelijk van politieke beslissingen want we zijn weer baas over onszelf ipv slaaf van HUN marktwerking

  • , za 13 augustus 2011 21:20 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op

    ""De kunst van het loslaten.
    Dit is tevens het loslaten van angst""

    Eckhart Tolle heeft dat treffend beschreven in zijn boek " de Kracht van het Nu "; meebuigen met krachten waar je geen invloed op hebt!!

    Oftwel de angst loslaten, en loslaten van de angst is al een heel krachtig gebeuren op zich, dan gebruik je de kracht in jezelf positief en constructief. Dat maakt je minder afhankelijk van de ander, en de angst!!

  • Jorn L, za 13 augustus 2011 13:57 Reageer op Jorn

    Jorn

    Absurd. Ik quote:"Zoellick meent dat maatregel van de Europese leiders tot op heden tekort schieten. Hij stelt dat ze de lessen van de vorige crisis in 2008 niet meenemen. "De les die we uit 2008 hebben getrokken is dat hoe langer je wacht, hoe meer je moet doen"

    Dit valt onder het in de mond leggen van woorden/stellingen die nog steeds niet waar zijn. Wat politici en europese leiders in 2008 verzaakten was het failliet laten gaan van banken die failliet hadden moeten kunnen gaan onder een gezonde marktwerking. De deur die je open zet voor verdere escalatie d.m.v. een bail-out is hiermee een escalerend effect. De schuld verdwijnt niet plots, het verschuift enkel.

    We zij nu weliswaar bij het punt aangekomen dat we alle bruggen achter ons hebben verbrand, maar waarom moest dit zo nodig? We hadden Griekenland toch vrij kunnen laten? Devalueren, Drachme invoeren, twee/drie jaar recessie en dan waren ze weer op het pad geweest waar IJsland bijvoorbeeld weer is. Tenzij het daar natuurlijk helemaal niet om gaat.

    Wat er nu gebeurt is de forcering van de Fiscale Unie. Bindt landen een schuldenstrop om de nek, creëer paniek en chaos en biedt ze dan de 'oplossing'. De verdere vergroting van de machtspositie van de EFSF betekent niets anders dan dat de bal blijft rollen, er meer geld getoverd gaat worden en de schuldenberg verder kan groeien. Er wordt niet werkelijk iets gedaan om schuld af te betalen, dat kan immers niet eens. Het gaat om de totale verzadiging in schuld, net zo lang tot er geen alternatief meer is behalve dan alle fiscale verantwoordelijkheden en macht over te hevelen naar Brussel.

    'Hoe langer je wacht, hoe meer je moet doen' komt dan ook alleen maar neer op 'Hoe langer je wacht met het overdragen van de macht, hoe harder de klappen zullen zijn'. Het stelsel is al failliet en is dat over enkele jaren ook. Maar dat geeft niet en daar gaat het ook niet om. Zo lang na die tijd maar alle macht gecentreerd is, er een nieuwe munt ingevoerd kan worden en er van soevereiniteit geen sprake meer is.

    Links- en/of rechts doet er hier niet echt toe. Ik krijg helemaal niet de indruk dat een enkele partij het bovenstaande in acht houdt, laat staan hier de burger voor te waarschuwen danwel voor te behoeden. Ik geloof niet dat het onkunde is. Ik geloof eerder dat terwijl dit proces zich in de achtergrond ontvouwt de Nederlandse burger zoveel mogelijk wordt bezig gehouden met het ogenschijnlijk belang van links en rechts en de slechte soap-story erom heen. Vooral blijven afleiden, niet in gaan op de grote vraagstukken en als je het niet langer kan verkopen, dan maar op vakantie en ajú. Gelukkig heeft de meerderheid het geheugen van een deurknop, dus als we een paar weken later 'sorry' zeggen maakt het al niets meer uit.

  • Joop Schouten, za 13 augustus 2011 13:47 Reageer op Joop

    Joop

    Robert Zoellick is een neoliberaal en praat in zijn eigen straatje.
    ...
    Laat hij eerst eens in de spiegel kijken, zich gaan schamen endan opstappen. Dan kan hij eens gaan nadenken over een ander economisch-sociaal systeem. Daar hebben we meer aan dan dom vingertjewijzen.
    ...
    Hij was ook een voorstander van de geallieerde inval in Irak.

  • Johannes Zeilstra, za 13 augustus 2011 14:26 in reactie op Joop Schouten Reageer op Johannes

    Johannes

    Hij hoort ook in het rijtje thuis van Illustere heren die het heel goed voor hebben met de medemens.
    De beste maatjes met Rumsfeld, Wolfowitz, Cheney, Bush sr en jr.
    Echt van deze heer moet je het hebben.

  • Johannes Zeilstra, za 13 augustus 2011 13:46 Reageer op Johannes

    Johannes

    Aldus deze ex medewerker van Goldman Sachs, en adviseur van Bush jr.
    Laat me raden, het medicijn om ons allen heel gelukkig te maken zal zijn:
    Overdracht nationale bevoegdheden naar een politieke unie. Zonder echte democratische inbreng van de bevolking natuurlijk.
    Zeer vergaande privatiseringen, totale afbraak van het laatste restje verzorgings staat,en natuurlijk geld blijven pompen in banken .

  • sam tosha, za 13 augustus 2011 14:27 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op sam

    sam

    Als er iemand weet hoe penibel Europa er voor staat dan is het wel iemand die bij Goldman & Sachs werkte toen dit bedrijf Griekenland zijn schulden hielp te verbergen en vervolgens een fonds oprichtte waarin gewed kan worden op faillissement van landen. En weer vervolgens zelf vet inzette op het failliet van Griekenland.

    Zeg niet dat hij niet discutabel blijft, maar de Europese leiders zijn - mede omdat velen in hun eigen land bang zijn voor het kortzichtige populisme - zo naïef bezig als wat. Speculanten lachen zich helemaal het schompes

  • Pot Blok, za 13 augustus 2011 13:43 Reageer op Pot

    Pot

    Ik heb de Wereldbank steeds gezien als een subsidiegever voor de bovenlaag van ontwikkelingslanden. dankzij dit Joop-artikel ben ik me eens meer gaan verdiepen in dit Instituut, en, verdomd , het is een subsidiegever voor de bovenlaag van ontwikkelingslanden ! Infrastructuur en havens, daar is het waar de leningen naar toe gaan. Milieu, opleiding en scholing en armoedebestrijding van de benedenlaag wordt door de wERELDBANK GEWOON GENEGEERD !
    Tsja,
    dan zou ik ook de ''noodklok'' luiden dat er minder geld in de kas vd Wereldbank stroomt.

    Rare man, met rare opmerkingen op een rare tijd dus.
    Het is NU tijd dat er een stofkam door die organisatie gaat (maar je kunt dat van de Verenigde naties niet verwachten)

  • - drammer -, za 13 augustus 2011 14:42 in reactie op Pot Blok Reageer op - drammer

    - drammer

    Je kunt het ook anders stellen, eerst die dingen doen waar geld mee kan worden verdiend. Dat geld weer in zetten om het land en de bevolking verder te helpen.

    Ik heb de indruk dat jij het paard achter de wagen zet, jij wil weer het oude feodale mislukte ontwikkelingshulp, die de arme landen steeds afhankelijker maakt en gedoemd tot bedelarij.

    We zien dat China dat handig gebruik van maakt en alles wat los en vast zit in die landen opkoopt en de laatste mogelijkheden die het land na jarenlange ontwikkelingsgeldenmisbruik nog over had.

    Ik ben een voorstander wat deze bank doet en haar manier van financieren, zorgen dat de landen "dingen" een economie krijgen waar geld mee te verdienen valt en het land een "start" krijgt.

    De oude manier van ontwikkelingshulp heeft volkomen gefaald en heeft de "verkrijgers" van deze gelden nog verder achterop gebracht.

  • robert vd heide, za 13 augustus 2011 16:23 in reactie op - drammer - Reageer op robert

    robert

    als je jezelf eens kon zien

    je spiegelen aan het gedrag vd chinezen

    eerst kijken en nadenken voordat je wat zegt

    china gedraagt zich als een nest roofmijten

    amerika bewapend taiwan om oorlog met china te kunnen voeren

    en de grootmachten creeren de meest narescenarios achter de schermen om beter uit de crisis te komen en enpassant de bevolking nog wat uit te dunnen

    zie liever BUTHAN als ideaal voorbeeld waar het succes v het systeem wordt afgerekend in bruto nationaal geluk

    en alle daden van het systeem voor alle inwoners zijn

    de staat legt internet aan ,en alle burger mogen dat gebruiken

    geen boeven die met dat gegeven ook nog geld aftroggelen en macht toeeigenen

    gewoon eerlijk ,en zoals het ideaal zou zijn

    hier wordt het fabeltje hooggehouden ,dat we wel mee moeten doen

    ONZIN

  • - drammer -, za 13 augustus 2011 17:26 in reactie op robert vd heide Reageer op - drammer

    - drammer

    M.a.w. de ontwikkelingshulp heeft de ontwikkelingslanden nog verder achteruit laten boeren, waardoor de Chinezen nu de resten opkopen en zorgen dat de "wereldgrondstoffen" hun kant opgaan.

  • Marc Schouten, za 13 augustus 2011 16:27 in reactie op - drammer - Reageer op Marc

    Marc

    Niet deze bank en het IMF heeft ooit een land uit de stront getrokken. Ze hebben alleen deuren open gezet waardoor de landen verder leeggezogen konden worden door aasgieren en zo verder in de stront zakten. Brazilië (bijvoorbeeld) heeft ze eruit geschopt en het zijn de de sociale hervormingen van Lula geweest die het land uit de stront heeft getrokken, al zijn de problemen er nog niet opgelost. Ecuador, Venezuela en Bolivia zijn op dezelde weg.

  • - drammer -, zo 14 augustus 2011 11:11 in reactie op Marc Schouten Reageer op - drammer

    - drammer

    De ontwikkelingshulp heeft alleen maar de arme landen de "stont" in getrokken. Vanuit dat gezichtspunt gezien doet de wereldbank het niet eens slecht.

  • Marc Schouten, zo 14 augustus 2011 13:17 in reactie op - drammer - Reageer op Marc

    Marc

    Niet de ontwikkelingshulp maar de WB en het IMF. Ontwikkelingshulp heeft de bevolking laten overleven.

  • Macho Softy, za 13 augustus 2011 12:53 Reageer op Macho

    Macho

    'Hij waarschuwt dat deze (de wereldeconomie) een nieuwe en gevaarlijkere fase ingaat, met nog maar weinig ademruimte voor de meest ontwikkelde landen.'

    Het venijn zit hem in dit zinnetje. Als gevolg van de bankencrisis is er geen ruimte meer in de staatskas van landen om geld in de economie te injecteren. Wat betekent dat er in alle betrokken landen draconische bezuinigingsmaatregelen moeten worden doorgevoerd. Consumenten zullen daardoor steeds minder te besteden hebben en het logische gevolg daarvan is dat de economie zich niet of slechts bijzonder moeizaam kan herstellen.

  • Albert Hofmann, za 13 augustus 2011 13:19 in reactie op Macho Softy Reageer op Albert

    Albert

    Indeed indeed. Dan gaat 'hij' er waarschijnlijk ook nog vanuit dat wereldwijd de economie zal groeien (dat export toeneemt) voor een sterke wereldwijde economisch groei moet een reden zijn, die is er niet.

  • Godzilla de Godin, za 13 augustus 2011 12:49 Reageer op Godzilla

    Godzilla

    Laat deze meneer zich eerst bekennen tot het echec van dit roofdieren financiële systeem dat alles wegzuigt van gewone mensen naar een kleine groep van idioot rijke mensen die maar blijven zuigen.
    Het zwarte gat dat overblijft voor 90% van de wereldbevolking zal het hele systeem waar deze globale economie en mentaliteit op berust, doen imploderen. Kijk maar...

  • Hein van Leeuwen, za 13 augustus 2011 12:44 Reageer op Hein

    Hein

    Dat onze leiders tekortschieten is inderdaad waar. Er is echter geen nieuwe crisis, die van nu is dezelfde en komt voort uit die van 2008. Dat wij in Nederland en Duitsland in relatief rustiger vaarwater zitten doet aan die crisis in de rest van de wereld niets af.

    Of Griekenland ooit van zijn schulden afkomt weet ik ook niet, wie wel trouwens, maar dat is niet de centrale vraag. De vraag is of we niet eens echt moeten nadenken over een ander economisch systeem. Het marktdenken in zich steeds verder ontwikkelende complexe samenlevingen lijkt ook meer verstoring teweeg te brengen dan dat het nou oplossingen brengt.

  • lambert maassen, za 13 augustus 2011 12:42 Reageer op lambert

    lambert

    Beseft de hier bovengemiddeld vertegenwoordige pro Europa EN links volg zich wel dat het sociale stelsel dan verder uitgekleed dient te worden?

  • Zeer Voornaam, za 13 augustus 2011 12:28 Reageer op Zeer

    De enige oplossing die de politiek kan nemen is dat de burger alle kosten moet gaan dragen. Dat is een beslissing die een politicus niet graag neemt, hij/zij weet dat hij bij de volgende verkiezing eruit ligt.

    Deze crisis is een crisis tussen belangen van rijke stinkerds die niet willen werken voor hun geld maar via virtueel geschoemel stinkend rijk willen worden en mensen die elke dag trouw naar hun baas gaan en via hun hypotheek, belasting, accijns en 'marktwerking' veel te veel van hun arbeidswinst moeten inleveren.

  • Jonas DeRidder, za 13 augustus 2011 12:05 Reageer op Jonas

    Jonas

    Zoveel hooggeleerde economen en nog steeds crisis. Ze zijn allemaal hun geld niet waard.

  • Oog van de Kraai, za 13 augustus 2011 13:35 in reactie op Jonas DeRidder Reageer op Oog

    Oog

    Zoveel afgestuurde medici en nog steeds gaan de mensen dood, ze zijn hun geld niet waard.

    ;-)

  • Jonas DeRidder, za 13 augustus 2011 14:26 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Jonas

    Jonas

    Als ze nooit iemand zouden genezen dan is dat zeker waar.

  • Godzilla de Godin, za 13 augustus 2011 14:40 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Godzilla

    Godzilla

    Schakel jij economie gelijk met leven?
    Hm.

  • Jonas DeRidder, za 13 augustus 2011 18:06 in reactie op Godzilla de Godin Reageer op Jonas

    Jonas

    Ja, je hebt gelijk. Met dit economische systeem is het geen leven.

    Maar moeten er helaas wel mee leven. Omdat er geen econoom is die de oplossing heeft om de samenleving leefbaar en met een eerlijk en goed functionerend economisch systeem te maken.

  • Oog van de Kraai, za 13 augustus 2011 20:08 in reactie op Godzilla de Godin Reageer op Oog

    Oog

    "Schakel jij economie gelijk met leven?
    "

    Sommige mensen onderscheiden humor van ernst, sommigen niet, voor die laatste groep plaats ik een smiley, maar zelfs dan zijn er mensen die het serieus nemen.

    Als je mijn humor niet leuk vindt, dat kan, mijn vrouw vind er ook niks aan, dan is het toch wel goed als je het kunt onderscheiden van ernst, dat kan mijn vrouw wel, maar ook zij heeft soms een smiley (knipoog) nodig.

  • Albert Hofmann, za 13 augustus 2011 13:55 in reactie op Jonas DeRidder Reageer op Albert

    Albert

    Ze weten de bron wel, velen durven het alleen niet uit te spreken.

    Het is verder ook heel moeilijk als econoom dat als je al sinds het begin van je middelbare school alleen maar 'oude' economische modellen en theorieën in je kop heb gestampt, er nauwelijks ruimte is voor iets nieuws, iets anders ECHT nadenken over de toekomst van de economie, dan vingertjes wijzen naar anderen die het volgens modellen fout doen in het zeflde foute systeem waar je graag deel van uitmaakt als econoom.

    Tja en dan zijn er wel wat alternatieven zo hier en daar (moslimbanken, die werken zonder rente en strikte leen regels, weinig tot geen ruimte voor speculatie) maar dat is vies...geen ruimte voor speculatie..dat riekt naar socialisme en communisme...bah.

    Zie het financiële systeem wat er nu is als een vet en zeer ongezond lichaam. Nou hebben economen, politici en financiële instellingen decennia lang hun eigen gezwel gecreëerd wat dit financiële lichaam langzaam kapot gaat maken, dat gezwel heet (woeker)rente.

  • Albert Hofmann, za 13 augustus 2011 11:54 Reageer op Albert

    Albert

    Of Griekenland er ooit weer bovenop komt heeft nauwelijks meer alleen met Europa te maken, om de vinger op het Europees beleid te leggen is ook een schandelijke afleidingsmanoeuvre van de werkelijke problematiek.

    Robert Zoellick weet dan donders goed dat er naar wereldwijde oplossingen moet worden gekeken, een oplossing betekent einde van dit wereldwijde economische systeem. Er zijn geen opties, met uitzondering van tijd rekken met het risico dat het niet alleen wereldwijd financieel totaal uit de hand loopt maar ook sociaal.

  • Oog van de Kraai, za 13 augustus 2011 11:41 Reageer op Oog

    Oog

    De waarschuwing is goed, en het besef dringt ook door, we zien ook dat er politieke wil is begrotingen te controleren, en maatregelen te nemen voordat het fout gaat, zoals noodzakelijk is voor de instandhouding van de euro.

    Dat is, volgens mij, de belangrijkste les die de Europese leiders moeten leren, en het lijkt erop dat de leiders die de macht hebben dit begrijpen.

  • Optel Som, za 13 augustus 2011 11:20 Reageer op Optel

    Optel

    Helemaal mee eens. Zowel links als rechts zijn niet daadkrachtig genoeg. Zowel links als rechts hebben niet de juiste oplossingen. Het gaat nu om snelle en harde besluiten nemen boven iedere stroming verheven. En een echte leider om dat te doen die is nog niet opgestaan.

 

Reageren