15 juni 11 13:25 Reageer (104) Economie RSS

Jack de Vries nu lobbyist voor JSF-bedrijven

Update: De Vries mag als lobbyist geen contact zoeken met Defensie … Gewipte staatssecretaris Defensie in dienst bij omstreden pr-bedrijf

Jack de Vries wordt lid van de directie van de Nederlandse vestiging van het omstreden internationale communicatiebureau Hill & Knowlton. De Vries krijgt de leiding over de afdeling 'public affairs' en gaat bedrijven adviseren over hun communicatiestrategie en aan crisismanagement doen, zo schrijft NRC Handelsblad. In het verleden betekende dit onder andere het helpen van landen die mensenrechten schenden met het verbeteren van hun reputatie.

Het bedrijf Hill & Knowlton heeft een lange, omstreden geschiedenis. In 1953 hielp Hill & Knowlton de tabaksindustrie nadat wetenschappers hadden aangetoond dat roken kanker kan veroorzaken, door bijna alle grote kranten een 'Frank Statement' te sturen. Hierin stond onder andere dat roken juist géén kanker veroorzaakt.

Verder heeft het bedrijf verschillende landen als Turkije, Indonesië en de Malediven geholpen met het opkrikken van hun reputatie, nadat de landen beschuldigd zijn van het schenden van mensenrechten. Uit WikiScanner is gebleken dat Hill & Knowlton verschillende Wikipedia-pagina's heeft aangepast om de landen 'beter' te doen voorkomen.

In 1990 had het bedrijf de leiding over 20 andere PR-bureaus in 'de allergrootste door het buitenland betaalde campagne met als doel het manipuleren van de Amerikaanse publieke opinie'.

Jack de Vries gaat voor dit bedrijf nu de PR-afdeling leiden en blijft tegelijkertijd actief voor het CDA in het strategisch beraad.

Update 16.06 8.45

Jack de Vries neemt voor Hill & Knowlton de belangen van de Nederlandse luchtvaartindustrie op zich. Het is nog niet duidelijk of hij zich ook met de JSF bezig zal houden, maar het is niet onbekend dat De Vries een fervent voorstander is van de Joint Strike Fighter. SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk plaatst vraagtekens bij de overstap. De Vries beschikt namelijk over vertrouwelijke informatie waarmee hij de concurrentie van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin een hak kan zetten, aldus de Volkskrant.

Hill & Knowlton is erg blij met de nieuwe aanwinst van het bedrijft. De Vries wordt 'een van de meest erkende communicatiestrategen van dit land' genoemd.

Update 16.6 22:50

De Vries mag volgens de regels geen contact zoeken met Defensie om te lobby'en. De regels zijn ingevoerd nadat er problemen ontstonden met onder meer een voormalig staatssecretaris van de VVD, meldt de Volkskrant.

In het verleden leidde de lobbyactiviteiten van onder meer oud-bewindspersoon Jan Gmelich Meijling tot rumoer in politiek Den Haag. Hij adviseerde voor het Israëlische defensiebedrijf Rafael over de verkoop van een antitankraketsysteem, dat Nederland toen wilde aanschaffen. Hij benaderde onder andere Tweede Kamerleden.

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

NRC: Jack de Vries wordt lid van directie communicatiebureau

cc-foto: FaceMePls

Laatste Reacties (104) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • dr. Bob, vr 17 juni 2011 14:19 Reageer op dr.

    dr.

    J de V doet eigenlijk precies wat je zou verwachten. De wolf (sorry wolf), in wolfskleren dus. Misschien dat ie inmiddels door heeft dat niemand zich meer laat misleiden door de eeuwige smile, en dat ie dan dacht " iedereen weet toch al dat ik .... ben, dus dan hoef ik er ook geen doekjes meer om te winden . Dan maar gewoon openlijk zakken vullen bij zo'n griezelige organisatie".
    Nou ja, "better the devil you know", niet waar ?

  • Vaclav Klaus, vr 17 juni 2011 11:27 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Daar gaat zijn politieke carriere... zou je denken. Maar ja Hillen zit erook nog. Hermans, Brinkman & Van Boxtel combineren het prettig in de Eerste Kamer. Er moet meer onderzoek komen naar het stemgedrag en de relaties met het bedrijfsleven.

    Dat bovengenoemde heren voldoende kwaliteiten hebben staat buiten kijf, maar ze zijn ook te verstrengeld in belangen. Dat moeten we niet willen. Politici moeten zoveel mogelijk onafhankelijke keuzes maken.

  • Hugo Freutel, vr 17 juni 2011 09:53 Reageer op Hugo

    Hugo

    Mister Jack de Vries is net als de JSF nog steeds in ontwikkeling. Hij kost vast ook een berg en er zijn hier en daar nog wat " kleine puntjes " van integriteit, technische problemen en lobbyregels.
    De JSF komt er, met of zonder Jack, met of zonder de laatste piloot en soldaat die het ministerie van Oorlog kan betalen. Rechtse hobby's op kosten van belastingbetalers. De ondernemende overheid onder leiding van het CDA en VVD laat het allemaal toe.

  • Meta Foor, vr 17 juni 2011 09:38 Reageer op Meta

    Meta

    heer De Vries is een reputatie aan t opbouwen dat hij veel schiet, maar altijd naast ...

  • Henry William, do 16 juni 2011 21:32 Reageer op Henry

    Henry

    What else is new?

  • Roelf Turksema, do 16 juni 2011 21:11 Reageer op Roelf

    Roelf

    Vooruit, dan maar wat genuanceerder:

    Dus, Jack, christelijk gedachtengoed en toch liever het geld van hardwerkende mensen investeren in wapens ipv de andere wang of constructief overleg. Je vrouw eeuwige trouw beloven, ondertussen je lusten botvieren op een echtgenote van een van onze toppers onder van de luchtmacht.

    Je leefde van mijn geld, bedroog mijn piloot en je loog me meerdere malen voor. Bewust. Nu ga je proberen nog meer te verdienen aan nog grotere leugens en mij nog meer geld laten ophoesten voor een vliegtuigspeeltje voor gasten die zonder een leger niet in staat zijn om hun eigen broek op te houden, ergo, belang hebben bij conflicten.

    Nu ga je werken voor bewezen beroeps leugenaars, parasieten en ruchsichtlose medeplichtigen aan massamoord.
    Je bent in ''goed'' gezelschap en je zal je er ongetwijfeld thuis voelen.

  • Comité "Stop de Sloop NU", do 16 juni 2011 17:44 Reageer op Comité

    Comité

    Tsja Jack blijkt dus niet alleen in Bed van twee walletjes te hebben gegeten, maar ook als Staatsecretaris...

    [quote]
    Hier betreft het echter oud-staatssecretaris van Defensie Jack de Vries (CDA), die directeur wordt bij uitgerekend het communicatiebureau Hill & Knowlton.

    Dat bureau behartigde de belangen van de Nederlandse luchtvaartindustrie in het JSF-project in de periode dat De Vries daar als staatssecretaris politiek voor verantwoordelijk was.

    Wat is er aan de hand? Is dit een gewone overstap van een ex-politicus die doet wat hij hoort te doen, namelijk van zijn wachtgeld afkomen? En die als beroepslobbyist binnen zijn vakgebied een nette betrekking accepteert?

    Of moet de burger zich zorgen maken als een voormalige staatssecretaris die vertrouwelijke informatie heeft over een van de gevoeligste dossiers over de aanschaf van militair materieel in dienst treedt van de lobbyist van de luchtvaartindustrie? Mogelijk met kennis van concurrentiegevoelige informatie en nog afgezien van de strategische en militaire geheimen die met de JSF zijn gemoeid?
    [/quote]

    Even verder word ook de overstap van Minister van Verkeer en Waterstaat naar KLM behandeld die uiteraard net zo "toevallig" is .


    Het Kabinet als carriere springplannk...

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 17:56 in reactie op Comité "Stop de Sloop NU" Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Je kunt moeilijk van een minister van Verkeer en Waterstaat verwachten dat hij rij-instructeur wordt of een ander dom baantje accepteert.

    De carrièreladder is voor normale mensen opwaarts gericht.

  • Roelf Turksema, do 16 juni 2011 23:34 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Roelf

    Roelf

    En als je een paar treden overslaat kon je nog wel eens lelijk op je plaat gaan.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 17 juni 2011 16:33 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat moet je ook niet doen dus.

  • Winston V., do 16 juni 2011 18:02 in reactie op Comité "Stop de Sloop NU" Reageer op Winston

    Winston

    Het militair-industrieel complex... The Dutch Edition.

  • jose van leeuwen, vr 17 juni 2011 07:42 in reactie op Winston V. Reageer op jose

    jose

    Amerikaanse praktijken ,daar heb je ook de driehoek, politiek, bedrijfsleven, politiek.

  • Winston V., do 16 juni 2011 12:19 Reageer op Winston

    Winston

    Vreemd dat het artikel de grootste stunt van de nieuwe werkgever van Jack niet noemt... Hill & Knowlton is het PR bedrijf dat in de negentiger jaren de eerste Golfoorlog aan het Amerikaanse volk heeft verkocht in opdracht van Bush (de eerste). En daarbij werden de meest achterbakse methodes niet geschuwd:

    http://www.youtube.com/watch?v=1ib6wL55EoM

    http://www.prwatch.org/books/tsigfy10.html

    Deze mensen zijn niet zomaar spindoctors... Het zijn spinduivels. Jack heeft zijn ziel verkocht aan Lucifer.

    Het is overigens common practice dat dit soort adviesbureaus en / of investeerders een beroep doen op ex-politici en andere ex-zwaargewichten. De Carlysle Group maakt van dezelfde tactiek gebruik en heeft nu o.a. Bush Sr. in dienst:

    http://video.google.com/videoplay?docid=7094545816220336237#

  • Anja Lodewijks, do 16 juni 2011 13:03 in reactie op Winston V. Reageer op Anja

    Anja

    Ik schat in dat Hill & Knowlton al geruime tijd banden heeft met de regering van Nederland. Het stinkt enorm.
    En er lijken meer mensen aan de top hun ziel te hebben verkocht.
    Luister maar eens naar Harry van Bommel, bovendien worden de kosten voor het bijwonen van de Bilderbergconferenties gewoon betaald door de burgers terwijl er vele vragen onbeantwoord blijven.
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=G4jUlPYXN6k
    http://www.klokkenluideronline.nl/

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 13:50 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "Ik schat in", "Er lijken"...

    En dan ook nog Micha Kat, de complotdenker ten tonele voeren...

    Wat moeten realisten als ik met dit soort informatie? Ik schat in dat het er op lijkt dat u geen idee heeft van wat er allemaal gaande is. Of niet gaande natuurlijk want dat zou ook nog zo kunnen zijn.

    Pas op... men let op u!

  • Anja Lodewijks, do 16 juni 2011 15:44 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Anja

    Anja

    "Wat moeten realisten als ik met dit soort informatie?"

    Hoe u over uzelf denkt is uw realiteit en dat hoeft natuurlijk helemaal niets met de realiteit te maken te hebben en dat u zich aangesproken voelt door wat dan ook, is uw eigen vrije keuze.
    Verder verwijs ik naar de woorden van Harry van Bommel en niet naar wie hem ondervraagt, het lijkt mij niet dat Harry hier een computeranimatie is?

  • Anja Lodewijks, do 16 juni 2011 16:32 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Anja

    Anja

    Begin jaren vijftig verschijnt in honderden Amerikaanse kranten een advertentie van de gezamenlijke tabaksbedrijven waarin wordt betoogd dat roken en longkanker geen enkel verband met elkaar hebben. De Amerikaanse tabaksindustrie bleef tot ver in de jaren zestig een dankbare opdrachtgever van Hill & Knowlton.

    De drie lieden die prins Willem Alexander in 2009 moesten helpen bij het redden van zijn vastgoedproject in Mozambique waren afkomstig van het pr-bureau Hill & Knowlton één van hen was spindoctor Frans van der Grint.

    Om het Amerikaanse volk warm te maken voor en voor te breiden op een inval in Irak, na de invasie van Koeweit door Saddam Hoessein, brengen Hill & Knowlton zuster Nayirah in de publiciteit.

    Het 15-jarige meisje zou hebben gezien hoe Irakese soldaten Koeweitse baby’s uit de couveuse trokken en op de grond smeten.

    Enkele jaren later blijkt het verhaal volledig verzonnen te zijn. En Nayirah blijkt de dochter te zijn van de ambassadeur van Koeweit in Washington.

    Hill & Knowlton behartigt de belangen van de Nederlandse luchtvaartindustrie.
    De Vries is, net als de industrie, een fervent voorstander van de Amerikaanse Joint Strike Fighter (JSF) als opvolger van het F-16-gevechtsvliegtuig.

    Public Affairs en het Verdrag van Lissabon. Wat betekent de inwerkingtreding van dit Verdrag nu voor lobbyisten?
    Op 30 november 2009 verzorgde Hill & Knowlton een van de workshops op een European Public Affairs Congres in Brussel.


    Hill & Knowlton Nederland
    Jacqueline Heere (Senior Consultant Public Affairs)
    Zij verzorgde voorheen bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, als EU-coördinator voor lidstaat Nederland, de instructies voor het belangrijkste gremium in Brussel, de Coreper.

    Van de website van Hill & Knowlton
    Heeft het sturen van lobbybrieven in de fase van onderhandelingen voor de nieuwe kabinetsformatie zin?
    In deze periode worden veel brieven geschreven door allerlei organisaties, brancheverenigingen, lobbyclubs, etc. Tegenover Hill & Knowlton liet Uri Rosenthal weten dat een informateur niet zit te wachten op de pleitbrieven afkomstig van deze organisaties. Sterker nog, het wekt alleen maar irritatie. Het betekent namelijk dat je gewoon te laat begonnen bent. Het adagium luidt dus: zorg dat je de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen kunt beïnvloeden, want dan ben je op tijd. En dat is zo’n jaar voor de verkiezingen.

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 17:48 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ja? En?

    Leg nu eens de vinger op de zere plek in plaats van het "argument van de wapperende handjes" te hanteren?

    Wat is nu exact mis?

  • daniella van den boomen, do 16 juni 2011 18:34 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op daniella

    daniella

    Wij verwachten dat, Anja in het bijzonder, verder niemand meer in deze op jou arrogante houding ingaat. (behalve dit kattebelletje dan).

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 19:01 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "Wij"?

    Wie is wij? Het genootschap van de alu-hoedjes?

    Tjongejonge zeg... het debat aangaan is ook niet uw sterkste kant hè? Bij gebrek aan argumenten snoeren we iemand gewoon de mond.

  • Winston V., do 16 juni 2011 19:39 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Winston

    Winston

    Debat? Met jou? Zodra je word geconfronteerd met jouw niet welgevallige feiten verval je in:

    "Ja? En?"

    "Wat is nu exact mis?"

    "Nee hoor, de waarheid bestaat niet."

    "Bilderberg?"

    Ik heb je al vaker verteld dat deze oneliners niet doorgaan voor "debat." En als he de oneliner dan ook nog voorziet van vraagtekens, hebben ze zelfs hun populistische waarde verloren.

    "Wij" is vanaf nu in dit topic ook ik. Succes ermee.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 17 juni 2011 16:35 in reactie op Winston V. Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Feiten zijn verifieerbaar, de feiten van Lodewijks zijn dat allerminst. Een en al speculatie dus en daar valt tegenop te argumenteren.

  • Anja Lodewijks, vr 17 juni 2011 08:16 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Anja

    Anja

    ; )

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 13:38 in reactie op Winston V. Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Knap gemaakte leugens, waarnaar u verwijst :-)

  • Winston V., do 16 juni 2011 14:13 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Winston

    Winston

    Ook hier doet de ideologie van de versnippering zijn destructieve werk, atomist Aert. Jij kunt met een smiley het knap staaltje verkoopwerk (want dat is het inderdaad) van Hill & Knowlton applaudisseren omdat je ook in je hoofd versnipperd bent. Net als strafrechtadvocaten die lachend kunnen zeggen: ik verdedig niet de misdaad, maar het recht van de verdachte en ik ben onderdeel van de bewaking van de goede rechtsorde... terwijl de advocaat weet dat de verdachte in kwestie schuldig is, want dat weten advocaten, tenminste als de verdachte slim is. Jij redeneert, denk ik, ongeveer hetzelfde. De opdracht van de PR Firma is het verkopen van een product of een idee. En daar wordt dan het denken begrensd. Wat er wordt verkocht valt niet onder de verantwoordelijkheid van de firma. Als de verkoop is gelukt is het simpelweg "mission accomplished." De versnippering aan het werk... Vandaar dat rechts Nederland er ook van die verknipte overtuigingen op kan nahouden. Zoals beweren, oprecht beweren dat je echt het beste voorhebt met je medemens en tegelijkertijd op de VVD stemmen...

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 14:46 in reactie op Winston V. Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Toont u eerst maar eens aan dat die leip van Zwicker een beetje gelijk heeft.

    "...De opdracht van de PR Firma is het verkopen van een product of een idee. En daar wordt dan het denken begrensd. Wat er wordt verkocht valt niet onder de verantwoordelijkheid van de firma. Als de verkoop is gelukt is het simpelweg "mission accomplished..."

    Maar goed, iedereen heeft recht op zijn eigen waarheid.

  • de_gewone man, do 16 juni 2011 16:10 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op de_gewone

    de_gewone

    er zijn vele waarheden en de opportunist kiest de waarheid die hem het beste past. Echter er is maar een waarheid.
    Al die spelletjesspelers, spindoctors, slimste jongetjes van de klas naderen het punt van overspelen van hun hand. Je ziet het o.a. in Griekenland en Spanje.

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 18:04 in reactie op de_gewone man Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Nee hoor, de waarheid bestaat niet.

  • Winston V., do 16 juni 2011 16:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Winston

    Winston

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hill_%26_Knowlton

    Kijk ook even op de discussiepagina bij dit artikel in de Wikipedia: de neutraliteit van het artikel wordt namelijk betwist door sommigen. Echter, het geval van Koeweit wordt niet tegengesproken.

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 18:05 in reactie op Winston V. Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dus?

    Bilderberg?

  • Zjen Zen, vr 17 juni 2011 09:12 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zjen

    Zjen

    Nee aert, dat is jouw complotdenken. Niet dat van iemand anders.

  • Tealc of Shulak, do 16 juni 2011 22:07 in reactie op Winston V. Reageer op Tealc

    Tealc

    Hill & Knowlton moet wel machtige bedrijf zijn,als ze zoveel connecties hebben.

  • Thom Holterman, do 16 juni 2011 11:14 Reageer op Thom

    Thom

    IRRATIONALITEIT IN BESLUITVORMING

    Een oud-secretaris Defensie blijkt nu lid van de directie bij een internationaal communicatiebureau. Een onderdeel van zijn werk zal zijn: het lobbyen voor bedrijven die belangen hebben bij de ontwikkeling van een oorlogsmachine, de Joint Strike Fighter. Dit betekent dat de besluitvorming daaromtrent nog meer onder druk komt van irrationaliteit, dan er al sprake van was. Dit overigens afgezien van het immorele dit kleeft aan de productie van oorlogstuig.
    Deze affaire bevestigt wat ik onlangs betoogde onder de titel ‘Rationeel ogende beslissingsprocessen gedomineerd door irrationaliteit’, zie:

    http://tijdschriftdeas.wordpress.com/2011/06/15/rationeel-ogende-beslissingsprocessen-gedomineerd-door-irrationaliteit/

  • Zingende Zaag, do 16 juni 2011 10:51 Reageer op Zingende

    Zingende

    Is de oplossing voor het voorkomen van misbruik van (vertrouwelijke) informatie niet heel eenvoudig? De defensieorganisatie en gerelateerde organsiaties houden de heer de Vries en de organisatie waarvoor hij nu gaat werken, buiten de deur.

  • de_gewone man, do 16 juni 2011 10:31 Reageer op de_gewone

    de_gewone

    Foute Mannetjes,

    Ed Nijpels
    Gerrit Zalm
    Robin Linschoten
    Jack de Vries
    Hans Hillen
    Loek Hermans
    (lijst is natuurlijk onvolledig, vul zelf maar aan)

    Als je ergens een van deze namen ziet opduiken, weet je dat het foute boel is!

  • Raymon Rodenburg, do 16 juni 2011 12:11 in reactie op de_gewone man Reageer op Raymon

    Raymon

    Vergeet Eurlings niet. Met zijn tijd vrij maken voor zijn gezin... me (schip)hol!

  • de_gewone man, do 16 juni 2011 12:35 in reactie op Raymon Rodenburg Reageer op de_gewone

    de_gewone

    je hebt gelijk, maar er missen er nog wel meer in het rijtje. Wie vult verder aan?

  • daniella van den boomen, do 16 juni 2011 13:31 in reactie op de_gewone man Reageer op daniella

    daniella

    Het is tegenwoordig simpeler om een lijstje van 'niet foute mannetjes' op te stellen. En dan nog zal je af en toe een valkuil tegenkomen.

  • - balorig -, do 16 juni 2011 12:53 in reactie op de_gewone man Reageer op -

    -

    Mark Calon, Herfkens, Kok, enz. enz.. enz.. enz..

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 18:27 in reactie op - balorig - Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Om nog maar te zwijgen over de diverse seksuele akkefietjes...

  • Albert Hofmann, do 16 juni 2011 10:19 Reageer op Albert

    Albert

    Jack de Vries alias de nieuwe Matt/Mad Herben...wat maakt geld toch zo gelukkig...

  • Wobbel van Baalen, do 16 juni 2011 10:00 Reageer op Wobbel

    Wobbel

    En bij het CDA zich maar afvragen waarom ze toch zoveel kiezers hebben verloren. Op dit soort figuren ztten we niet te wachten.

  • Hein van Leeuwen, do 16 juni 2011 10:53 in reactie op Wobbel van Baalen Reageer op Hein

    Hein

    U heeft ooit CDA gestemd? Ik geloof er niets van...

  • Gesus , do 16 juni 2011 09:59 Reageer op Gesus

    Gesus

    Zou er nu geen journalist bestaan die de belangenverstrengeling binnen het CDA en de energiesector en de wapenhandel kan onderzoeken , plus het tabak verhaal .
    Jack heeft wel gelijk hij moet toch brood op de plank hebben en voor figuren als dat is er altijd wel een soortgelijke baan te vinden.
    Hoe al dit gedrag is te rijmen met een christelijke grondslag ,Joost mag het weten .
    Hoe kan het bestaan dat je als PVDA daar mee geregeerd hebt ?
    Deze hele periode zal later als smet op onze geschiedenis de boeken ingaan.
    Bij het CDA blijven ondertussen de oogkleppen op , zie het gesprek gisteren bij kriegel en van de brink.
    Mensen zijn hoger dan dieren en als je een dier de strot afsnijd dan voelt het dier dat niet of maar 16 a 17 seconden , dat is de christelijke moraal in naam van God en de hele santenkraam.
    Maar je kunt niet regeren zonder stemmen en door maar steeds net te dien of het een religieuze plicht is om christelijk te stemmen lopen al die geïndoctrineerde mensen achter dit soort voorgangers aan .
    Hoe het gelieg en bedrieg te bestrijden ?
    Kansloos zolang er op links netjes en vriendschappelijk omgegaan wordt met dit soort type's

  • Bernie Whistler, do 16 juni 2011 09:43 Reageer op Bernie

    Bernie

    Ik dacht dat Jack (nadat hij zijn buitenechtelijke waarden en normen met een blonde majoor had geëtaleerd en vervolgens opnieuw gewipt, maar ditmaal door het CDA) inmiddels een mobiel adviesbureau was gestart dat kantoor zou houden in de verschillende motelkamers bij de diverse v/d Valken.

    Bij de altijd integere Jack is alles vergankelijk. Was hij immers niet de grote architect achter het JSF-inrommelproject, nu blijkt waarom.

  • n n, do 16 juni 2011 09:31 Reageer op n

    n

    Ik ben blij dat DWDD met een lekker lang (liefst nog langer) reces is. Hoef ik dat uitgestreken huichelgezicht van De Vries niet telkens weer m'n beeldscherm zien vervuilen. Want reken maar dat hij er anders gisteren weer had gezeten met z'n uitgeknepen stemgeluid.

  • kees kortekaas, do 16 juni 2011 18:29 in reactie op n n Reageer op kees

    kees

    vooral zijn uiterlijk en stem zijn heel relevant?

  • Michiel Online, do 16 juni 2011 09:01 Reageer op Michiel

    Michiel

    The name is Vries, Jack de Vries...

  • - balorig -, wo 15 juni 2011 23:52 Reageer op -

    -

    Hit the road Jack, hit de road!

    Jack maakt het maar even waar, het CDA weer op the rails zetten en tegelijkertijd een baan aannemen om zijn verleden te
    kunnen betalen.

    Hit the road Jack youll never come back....

  • , do 16 juni 2011 14:15 in reactie op - balorig - Reageer op

    and never come back no more no more no more no more.

  • Peer JaWel, wo 15 juni 2011 20:06 Reageer op Peer

    Peer

    "Jack de Vries gaat voor dit bedrijf nu de PR-afdeling leiden en blijft tegelijkertijd actief voor het CDA in het strategisch beraad. "

    Dat is toch ongeveer het zelfde?

  • Anja Lodewijks, wo 15 juni 2011 18:24 Reageer op Anja

    Anja

    Als dat bedrijf maar geen raakvlakken heeft met de economische huurmoordenaars.
    Notable clients in the past and present include Amgen, Bank of Credit and Commerce International, [2] the Church of Scientology,[1] Citizens for a Free Kuwait,[3] Deloitte, Dolby, Georgia-Pacific,[1] Haier, Hewlett-Packard, Indonesia,[1] the Maldives,[4][5][6] Mazda Motor,[7] Merck, New Zealand, Nord Stream, Procter & Gamble, Qualcomm, SABIC, Statoil, Tobacco Industry Research Committee (now called the Council for Tobacco Research),[8][9] Tata Communications, Turkey,[10] the United States Catholic Conference,[1] the US federal government,[11] Wal Mart,[11] and Yahoo!.[12]

    Economische huurmoordenaars (EHM's) zijn dikbetaalde professionals die landen over de hele wereld miljarden dollars afhandig maken. Ze zorgen ervoor dat geld van de Wereldbank, het Agentschap voor Internationale Ontwikkeling van de Verenigde Staten (USAID) en andere "ontwikkelingshulp"-organisaties verdwijnt in de safes van grote ondernemingen en de zakken van een paar rijke families die de natuurlijke hulpbronnen van de aarde in bezit hebben. Ze bedienen zich daarbij van instrumenten als valse financiële rapporten, gemanipuleerde verkiezingen, steekpenningen, afpersing, seks en moord. Ze spelen een spel dat zo oud is als het eerste wereldrijk, maar dat in deze tijd van mondialisering nieuwe en schrikbarende proporties heeft aangenomen.

  • Comité "Stop de Sloop NU", wo 15 juni 2011 17:32 Reageer op Comité

    Comité

    Is de werkelijkheid niet Kies
    huur dan Jack de Vries
    Jack de man die een staatschuld
    zo naar een begrotings overschot lult

    Al is de werkelijkheid nog zo Vies
    Klop aan bij Meesterleugenaar Jack de Vries
    Pas wel op dat hij ongemerkt zijn zakken vult.
    In huize PLF woont de Magister van deze Cult

  • Alex Mulder, wo 15 juni 2011 16:35 Reageer op Alex

    Alex

    Ai !
    Maak je borst maar nat !
    Nu kunnen ze die afdeling voortaan beter "Publieke Misleiding" gaan noemen !
    Who Framed Wouter Bos ?

  • Marc 's Mening in de Marge, wo 15 juni 2011 15:22 Reageer op Marc

    Marc

    Lies Inc.

  • de_gewone man, wo 15 juni 2011 15:15 Reageer op de_gewone

    de_gewone

    Eens een RAT altijd een Rat!

  • Matthias Justin, do 16 juni 2011 12:20 in reactie op de_gewone man Reageer op Matthias

    Matthias

    Vehagen; "mag ik u mijn CDA-broer voorstellen"
    Aangenaam mijn naam is de Vries, Jack de Vries.

  • jose van leeuwen, wo 15 juni 2011 15:02 Reageer op jose

    jose

    http://hillandknowlton.nl/pages/transactions.php?page_id=138
    hahaha, Shell verdedigen dat het zo keurig milieuvriendelijk werkt of de Carlyle groep
    AlpInvest acquired by The Carlyle Group (60%) and AlpInvest Management (40%) from APG/PGGM 2011
    Shit daar zit dus mijn pensioengeld, in de grote heren en dames van de wereld. Bah

  • Comité "Stop de Sloop NU", wo 15 juni 2011 17:25 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Comité

    Comité

    Yep, en in Clusterbommen en Plutonium opwerking ...

  • Roelf Turksema, do 16 juni 2011 17:51 in reactie op Comité "Stop de Sloop NU" Reageer op Roelf

    Roelf

    Het Libische investerings fonds LIA niet, die investeerde in Fortis....

  • Opinius Media, wo 15 juni 2011 14:53 Reageer op Opinius

    Opinius

    de vries (foto)
    een beetje lezer daarvan ,grijnst en kan zijn korte gedachte niet onderdrukken als :
    ach kijk eens aan
    de "olijkerd te vertrouwen op zijn blauwe ogen "

    lol

  • Reinaert de Vos, wo 15 juni 2011 14:40 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Hij doet maar, als we hem dan maar niet meer als politiek analist zien bij DWDD.

  • Truus Beek, wo 15 juni 2011 14:29 Reageer op Truus

    Truus

    Uitstekende baan. Jack ik wens je alle succes toe

  • n n, do 16 juni 2011 09:39 in reactie op Truus Beek Reageer op n

    n

    Uitstekende baan ja, zeker voor een man zonder scrupules.

  • Comité "Stop de Sloop NU", wo 15 juni 2011 14:27 Reageer op Comité

    Comité

    [In het verleden betekende dit onder andere het helpen van landen die mensenrechten schenden met het verbeteren van hun reputatie.]


    Nou dan krijgt hij immens veel werk om het Imago van Nederland op te vijzelen, want we zijn *alweer* op het matje geroepen wegens onmenselijkheid :-(

    Van Tolerant naar Fascistisch in een half jaar
    Mark Ruttem mag ik je feliciteren
    werkelijkek een prestatie van formaat voorwaar !

  • Herman , wo 15 juni 2011 14:17 Reageer op Herman

    Herman

    Dus Jack gaat recht lullen wat krom is.
    Geen probleem.

  • , wo 15 juni 2011 14:40 in reactie op Herman Reageer op

    Dat is zijn specialiteit toch?

  • Hein van Leeuwen, wo 15 juni 2011 14:58 in reactie op Reageer op Hein

    Hein

    Bijnaam van Jack in Den Haag: Jack 't lek...:) echt waar!

  • Herman , wo 15 juni 2011 15:22 in reactie op Reageer op Herman

    Herman

    Ik begreep dat hij meerdere talenten heeft.
    Nu maar hopen dat hij een mannelijke secretaris krijgt en dat de bezen kast op slot zit.

  • , do 16 juni 2011 14:28 in reactie op Herman Reageer op

    Persoonlijk hen ik niet de behoefte op de hoogte gesteld te worden van zijn capaciteiten.
    Ik heb andere prioriteiten.

  • Alex Mulder, wo 15 juni 2011 18:23 in reactie op Herman Reageer op Alex

    Alex

    Dat zie je verkeerd, zou Jack zeggen, want recht is toch gewoon verbogen krom ?

  • Herman , wo 15 juni 2011 20:48 in reactie op Alex Mulder Reageer op Herman

    Herman

    Ja heel sterk.

  • Han van der Horst, wo 15 juni 2011 14:03 Reageer op Han

    Han

    Hier het een en ander over de Nederlandse klanten van Hill and Knowlton, onder andere Olvarit en Red Band http://hillandknowlton.nl/pages/case.php?page_id=51

    Voor zulke accounts zal Jack de Vries wel niet gaan werken. Hij wordt er mannetjemaker.

    Waarom? Voor de centen. Hij moet opkomen voor zijn eigen huishouden en dat van zijn ex en kinderen.

    Denk verder aan spins rond bedrijven in zwaar weer, zoals hier wordt aangegeven http://hillandknowlton.nl/pages/experts.php?page_id=36&proj_id=42

    Maar ik wed dat hij binnenkort praatjes gaat maken over onze pensioenen. Kijk maar: http://hillandknowlton.nl/pages/experts.php?page_id=36&proj_id=175

  • Aert Willem d'Holbach, wo 15 juni 2011 14:36 in reactie op Han van der Horst Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik kan me niet voorstellen dat een directielid zich zo specifiek met één onderwerp gaat bezig houden. Van overnames heet De Vries geen kaas gegeten en voor wat betreft de pensioenissues zou hij Wouter Hamelink in de wielen rijden.

    Beide is onhandig.

  • n n, do 16 juni 2011 09:37 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op n

    n

    Jack de Vries heeft de onuitstaanbare neiging zich overal mee te bemoeien, net te doen of hij van alles alles af weet en zich vooral ten koste van een ander op de voorgrond te plaatsen. Dus ja, ik denk dat Han gelijk krijgt.

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 13:43 in reactie op n n Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Zo ken ik hem niet, die Jack de Vries. Wat Van der Horst bedenkt zijn stapjes terug voor Jack. In een loopbaan moet groei zitten, simpel zat.

  • Comité "Stop de Sloop NU", wo 15 juni 2011 14:42 in reactie op Han van der Horst Reageer op Comité

    Comité

    Wel grappig om te zien wat ze als achtergrond hebben gekozen de volkomen symnthetische Gummubärchen van Haribo :-)

    Doet me gelijk aan een liedje van Prefab Sprout denken:
    http://tinyurl.com/HALLELUJAAAAH

  • Jan B, wo 15 juni 2011 14:02 Reageer op Jan

    Jan

    De Vries maakt van bedrog zijn beroep. En hij is niet de enige.

  • Jan Jansen, wo 15 juni 2011 14:35 in reactie op Jan B Reageer op Jan

    Een betaalde leugenaar. Wel heel gristelijk.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 15 juni 2011 14:02 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    De schoorsteen moet ook in huize de Vries roken. Ik zou het ook gedaan hebben.

  • Huub Philippens, wo 15 juni 2011 14:20 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Huub

    Huub

    Hoe meer de mannetjesmaker stookt
    hoe meer de schoorsteen rookt

  • de heer Meijerink, wo 15 juni 2011 14:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op de heer

    de heer

    Dat heb je als je ex een dure smaak heeft

  • Opinius Media, wo 15 juni 2011 14:55 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius

    Opinius

    tuurlijk en al helemaal met een end allimentatie aan je reet

  • de_gewone man, wo 15 juni 2011 15:13 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op de_gewone

    de_gewone

    Waarom verast me dit totaal niet.

  • Jan Jansen, wo 15 juni 2011 15:50 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jan

    It takes one to know one.

  • , wo 15 juni 2011 16:36 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Ja, principes zijn lastige dingen, nietwaar, Aert?

  • Inter Bella, wo 15 juni 2011 22:56 in reactie op Reageer op Inter

    Inter

    Je projecteert jouw principes op een ander. Niet doen.

  • n n, do 16 juni 2011 09:34 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op n

    n

    Die De Vries, die Holbach toch. Alles voor het geld en de aandacht.

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 17:49 in reactie op n n Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat ziet u goed.

  • , wo 15 juni 2011 14:00 Reageer op

    Principes en overtuigingen, laat dat maar aan het gristelijk deel der samenleving over.

  • Zjen Zen, wo 15 juni 2011 13:58 Reageer op Zjen

    Zjen

    Grijns.
    Ik hoop dat Jack de Vries doorheeft dat de reputatie van zijn nieuwe werkgever hier in Nederland nu een stevige knauw krijgt.

    lol.

  • Huub Philippens, wo 15 juni 2011 13:49 Reageer op Huub

    Huub

    Dan heb ik een nieuwe bijnaam voor hem:
    Jack de Draaier
    Hoe geef ik een draai aan onwelgevallig nieuws?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 15 juni 2011 14:12 in reactie op Huub Philippens Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat noemen we al geruime tijd een spin doctor.

    (niets nieuws onder de zon)

  • Zomaar een mening, wo 15 juni 2011 19:52 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zomaar

    Zomaar

    Gewone mensen worden voor leugenaar uitgemaakt.
    Hoge heren krijgen een titel. "Spin doctor"
    Alsof ze ervoor gestudeerd hebben!!

    Oh, maar wacht even. Natuurlijk!
    Heden ten dage wordt er alleen maar gekeken naar wie er het best kan liegen (oh, sorry, spindoctoren). Geeft je meteen het meeste aanzien!!

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 13:39 in reactie op Zomaar een mening Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Voor spin doctor moet je nu eenmaal studeren. Ik kan wel wat adressen geven voor prima opleidingen, als u dat wilt.

  • , do 16 juni 2011 14:13 in reactie op Huub Philippens Reageer op

    Die had ie al.
    Spindoctor betekent per definitie draaier.

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 14:47 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Talent kan soms een last zijn... en soms een bron van inkomsten. Waarom mag een talentvolle voetballer wel fortuinlijk worden en een talentvolle woordkunstenaar niet?

  • , do 16 juni 2011 15:40 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Ik denk niet wanneer diezelfde woordkunstenaar de zaak belazert en bedriegt.

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 16:48 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat doet hij niet.

  • , do 16 juni 2011 17:38 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Nee? En dat weet je zeker?

  • kees kortekaas, do 16 juni 2011 18:31 in reactie op Reageer op kees

    kees

    volgens mij ligt de bewijslast bij dit soort gevallen omgekeerd.

  • , vr 17 juni 2011 09:20 in reactie op kees kortekaas Reageer op

    Hollebeek weet best wel dat het de Vries was die leugens over Bos de wereld instuurde, terwijl de enige die draaide, draait en zal draaien de Vries zelf is.

  • Aert Willem d'Holbach, do 16 juni 2011 22:37 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat niet maar in geval van twijfel vind ik het niet kies om mensen ergens van te beschuldigen.

  • Anja Lodewijks, wo 15 juni 2011 13:44 Reageer op Anja

    Anja

    Creepy!