15 december 12 21:34 Reageer (23) Economie RSS

Werk.nl werkt niet

Voor werkzoekenden verplichte vacaturebank UWV is rammelbak

De website van het UWV, waar werkzoekenden verplicht gebruik van moeten maken, functioneert slecht. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Vacatures zijn onvindbaar en zoekenden krijgen totaal niet-passende banen aangeboden.

RTL Nieuws achterhaalde een half jaar geleden al ernstige problemen met de site. Er werd toen 'meteen beterschap' beloofd. De fouten blijken echter niet verholpen. RTL Nieuws meldt:

De problemen met de site kosten inmiddels miljoenen euro's. En ze zijn zo groot dat repareren er niet meer bij is, zegt SP-Kamerlid Paul Ulenbelt. "Het is een blamage voor het UWV en het is een blamage voor het ministerie van Sociale Zaken. Ik zeg: jongens, slopen, nieuwbouw," aldus Ulenbelt.

Door de bezuinigingen zijn er minder UWV-medewerkers beschikbaar voor het groeiend aantal werkzoekenden. Die zijn daardoor steeds meer aangewezen op werk.nl. Bekijk hier de reportage van RTL Nieuws.


Laatste Reacties (23) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Fredo Leewis, di 18 december 2012 20:05 Reageer op Fredo

    Fredo

    Ik ben blij, dat er nu eindelijk over wordt geschreven. Het is al zo lang het geval, maar je staat als eenling volledig machteloos. Dat vind ik eigenlijk nog erger. Pas wanneer er uitgebreid over wordt geschreven, dan gaat zo'n organisatie nadenken.

  • peter donkers, ma 24 maart 2014 14:01 in reactie op Fredo Leewis Reageer op peter

    peter

    Fredo het is inmiddels 24 Maart 2014 hoewel er kleine verbeteringen te vinden zijn in de Website werkt werk.nl nog steeds niet.

    Denk dat de makers van de website bang zijn dat als ze echt ooit een goede website proberen te bouwen en het ook een keer afmaken dat ze zelf bij het UWV moeten aanmelden.
    Ik zou met die kennis waarschijnlijk ook voorkomen dat ik me moet aanmelden op die website.

  • account beeindigd, ma 17 december 2012 09:38 Reageer op account

    account

    werknl is software gemaakt door een grote commerciele nederlandse software aanbieder.

    de overheid moet stoppen met het zijn van klantje, en zelf de regie voeren over het ICT beleid.

  • Richard Kamp, ma 17 december 2012 09:12 Reageer op Richard

    Richard

    Enige verklaring waarom het niet werkt ontbreekt.
    Mijn vermoeden gaat in de richting van tegenwerking.
    UWV medewerkers worden niet graag werkloos door automatisering.

  • Marc 's Mening in de Marge, zo 16 december 2012 16:39 Reageer op Marc

    Marc

    Werk.nl is een vrij nutteloze site met vaak verlopen vacatures. Solliciteren via een UWV-medewerker moet je alleen maar doen als je geen werk wilt. Gegarandeerd dat je nooit iets terughoort.

  • de REALITEIT ., zo 16 december 2012 12:54 Reageer op de REALITEIT

    de REALITEIT

    Het UWV is een gesloten bunker, met een geheime ingang voor het personeel.

  • tomaat70 tomaat70, zo 16 december 2012 11:30 Reageer op tomaat70

    tomaat70

    Dat dit probleem nog steeds niet opgelost is, is echt ongelooflijk. Ik ben in 2007 ongeveer een maand werkloos geweest en toen speelden dezelfde problemen als nu. Er is dus kennelijk niets veranderd in al die jaren. Wat nu wel speelt, is dat alle reïntegratiecoaches of hoe heten al die mensen tegenwoordig, grotendeels zijn wegbezuinigd en je het dus moet doen met werk.nl of een digitale 'medewerker'. Overigens heb ik sowieso nooit iets gehad aan CWI medewerkers zoals ze toen nog heetten. Voor MBO en lager konden ze wel adviseren, maar HBO of hoger moest zichzelf maar redden.

    Maar ik moest wel verplicht een soort sollicitatie cursus van 2 dagdelen volgen van een niveau van lik-m'n-vestje. Als ik die cursus niet deed, werd dat opgevat als een weigering om mee te werken aan het terugkeren op de arbeidsmarkt en kreeg je een sanctie of geen uitkering, dat weet ik niet meer.

  • Raven 63, zo 16 december 2012 11:24 Reageer op Raven

    Raven

    Moeten we niet een commissie op gaan richten, of zoiets? Om uit te zoeken hoeveel het UWV nu goed gedaan heeft sinds de oprichting? Ik herinner me megalomane kantoorgebouwen met natuurstenen toiletten e.d. en gevoelloze ambtenaren. Waarom is het Arbeidsbureau eigenlijk ooit opgeheven?

  • de REALITEIT ., zo 16 december 2012 09:39 Reageer op de REALITEIT

    de REALITEIT

    Voor het vervullen van een vacature heeft een werkgever het UWV niet nodig.
    Werk.nl ......... per direct afschaffen .......... volledig overbodig
    Wij leven in de tijd van uitzendbureau's, detachering en andere mooie namen.

  • Cor Edelenbosch, zo 16 december 2012 08:00 Reageer op Cor

    Cor

    Toch heeft het UWV al veel mensen geholpen. Echter alleen de vernieling in! Jammer dat de politiek dit niet wil zien. Maar die heeft haar zelf opgericht en niemand laat zijn eigen kind vallen. Daar offer je zelfs graag wat mensen voor op.

  • Han van der Horst, zo 16 december 2012 01:53 Reageer op Han

    Han

    Maar als je de treurige moed hebt om je over deze wanprestatie kwaad te maken, dan wordt wegens wangedrag je uitkering ingetrokken. Was getekend: pvda.

  • de REALITEIT ., zo 16 december 2012 10:32 in reactie op Han van der Horst Reageer op de REALITEIT

    de REALITEIT

    Gewoon meezwemmen met de stroming van de rivier (= formulier).
    Niet zwemmers krijgen geen tegemoetkoming in de kosten.

  • Raven 63, zo 16 december 2012 19:15 in reactie op Han van der Horst Reageer op Raven

    Raven

    Deze wanprestatie mag er zijn, maar heb je Zembla vrijdag gezien? Zojuist gekeken. Over geschokt zijn gesproken.... Jeminee. En maar blijven hakken op uitkeringsfraude.

    Wat de website betreft: breng gewoon het oude Arbeidsbureau weer terug. Daar had je tenminste nog wat aan.

  • Klungel deEerste, zo 16 december 2012 01:42 Reageer op Klungel

    Klungel

    Ik ben een persoon die eigenlijk nooit boos of gefrustreerd reageert, maar de UWV heeft dit al meerdere malen voor elkaar gekregen. Misschien zijn zij daar trots op, maar eigenlijk moeten zij zich diep schamen...

    Werk.nl is daarvoor een goed voorbeeld: je moet eerst alles over jezelf prijsgeven, daarna komt men met vacatures en adviezen die precies het tegenovergestelde zijn van jouw competenties en wensen. Alsof ze het er om doen. "laten we de werkzoekenden maar flink pesten, zodat ze uit ellende maar iets aanpakken, om maar van ons verlost te zijn"

    Ik heb ooit een kwartier lang zitten praten tegen een bedrijfsarts van UWV. Zij zat met haar armen over elkaar naar mij te kijken en gaf geen kik, zelfs niet een knikje of wat dan ook. Ik ben toen opgestaan met de mededeling dat het gesprek zo voor mij geen zin had en ben vertrokken. Toen ik de deurklink in mijn handen had, hoorde ik achter mij: "meneer, wacht even!". Mijn antwoord was: "nu bent u te laat" en ik ben vertrokken. Ik verwachtte dat ik gekort zou worden omdat ik niet mee had gewerkt, maar heb nooit meer iets gehoord...

    Kortom: Opheffen die club!!!

  • de REALITEIT ., zo 16 december 2012 10:38 in reactie op Klungel deEerste Reageer op de REALITEIT

    de REALITEIT

    Dat is het sterke punt. Je was fietsenmaker. Dus een technisch beroep.
    Volgens het UWV ben je dan geschikt voor alles wat te maken heeft met techniek.
    Gereedschapmaker, TV-reparateur, automonteur, servicemonteur electronica, constructie-bankwerker, heftruckmonteur, hardware-monteur, etc..

  • Leen Maretak, za 15 december 2012 23:25 Reageer op Leen

    Leen

    Gewoon helemaal stoppen met werk.nl.
    Het mag toch allemaal niks kosten van PvdA/VVD en dit is het resultaat.

    Via koppelbazen (uitzendbureaus en al die andere uitvreters die 1/3 van het uurtarief achterover drukken) internet, advertenties, netwerken zijn er al ruim voldoende mogelijkheden om te zoeken naar de schaarse banen die beschikbaar komen voor werklozen.

    PvdA/VVD komen niet verder dan arbeiders van baan naar baan te helpen om werklozen uit te sluiten. En subsidie geven op buitenlandse arbeiders om de diepe zakken van werkgevers nog meer te vullen.
    http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2012/10/polen_inhuren_wordt_voordelige.html
    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2011/20/Belastingvoordeel-voor-expats-kost-goudgeld.xml

    Wat we wel nodig hebben is een banenplan om werklozen te helpen. Al die Nederlandse arbeiders met opzet werkloos houden betekent een enorme vernietiging van nationaal inkomen voor Nederland.

  • R van brummelen, zo 16 december 2012 00:56 in reactie op Leen Maretak Reageer op R

    R

    om dit op de huidige regering af te schuiven klopt niet. dit niet-werkende systeem wordt al jaren gebruikt en is dus een erfenis van eerdere kabinetten.

  • Leen Maretak, zo 16 december 2012 13:56 in reactie op R van brummelen Reageer op Leen

    Leen

    De huidige PvdA/VVD regering zet het afbraakbeleid van vorige regeringen gewoon door en zijn dus 100% verantwoordelijk.
    Voor zover mij bekend zijn er helemaal geen PvdA/VVD plannen om de UWV te verbeteren of met banenplannen te komen waar een UWV wat mee kan. Alleen het bekende afbraak bezuinigingsbeleid.

    Voor de goede orde: het UWV kan geen banenplan lanceren, dat zal echt van de PvdA/VVD moeten komen. Zolang de werkloosheid nog oploopt heeft zeuren over minder goede bemiddeling voor die enkele baan die vrijkomt ook weinig zin.

  • Megan F., za 15 december 2012 22:51 Reageer op Megan

    Nah ja.. wat een oud nieuws!

  • Joop Schouten, za 15 december 2012 22:14 Reageer op Joop

    Joop

    Nu dit weer! Wat een zooitjein in onze bananendemocratie.

    Wat zullen er veel gemiste 'werkkansen' zijn.

    'Externe advseurs' zeker?

  • Godzilla de Godin, za 15 december 2012 22:09 Reageer op Godzilla

    Godzilla

    Het UWV is een blamage voor de menselijke intelligentie sowieso. Deze instelling is een wangedrocht van de bovenste plank en een voorbeeld van wat er gebeurt als creativiteit en enthousiasme en verbeeldingskracht onverantwoord geacht wordt.

  • Klungel deEerste, za 15 december 2012 23:22 in reactie op Godzilla de Godin Reageer op Klungel

    Klungel

    geheel mee eens! UWV is hét schoolvoorbeeld van logge bureaucratie: men kijkt niet verder dan hun bureau breed is en communiceren is een vies woord. Alleen de regeltjes zijn heilig...

  • El Che, za 15 december 2012 21:54 Reageer op El

    El

    Lekker goed bezig, het rijk en de UWV met zijn bezuinigingen en incompetent gedrag. Maar wel de werklozen pesten met het verkorten van de uitkeringen.

 

Reageren