23 oktober 12 20:29 Reageer (17) Economie RSS

'Landsbanki betaalt alle Icesave-tegoeden met rente terug'

Boedel failliete bank blijkt veel meer waard dan gedacht

De boedel van de in 2008 failliet gegane IJslandse bank Landsbanki blijkt uit voldoende middelen te bestaan om alle Icesave-gedupeerden met rente terug te betalen.

Dat meldt RTL. De curator van Landsbanki zegt nu tegen RTL Nieuws: "We gaan er volledig vanuit dat al het geld wordt terugbetaald, met rente." De curator heeft een groot deel van het geld al overgemaakt. Gemeenten en provincies hebben nu nog 225 miljoen euro tegoed van IJsland, grote spaarders ongeveer 40 miljoen euro.


Volg Joop op
Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Laatste Reacties (17) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Wim Verver, do 25 oktober 2012 00:43 Reageer op Wim

    Wim

    Hier is weer een bewijs dat de overheid het ultime recht moet hebben op geldcreatie en bepaling hoogte van de rente. Alleen dan zal het volk voorspoed creëren.
    Een europeesche bankenuni met alle macht over geldcreatie en de rentehoogte zal het zelfbeshikkingsrecht van alle europeesche landen uitbannen.

  • Ties Hercules, zo 28 oktober 2012 16:43 in reactie op Wim Verver Reageer op Ties

    Ties

    U heeft helemaal gelijk en de statistieken aan uw zijde. Alle landen met een kapitalistisch systeem, zoals bijvoorbeeld Nederland, Australie, Japan, behoren tot de armste ter wereld. Communistische systemen, zoals u graag ziet blijkbaar, creeren daarentegen grote welvaart.

  • Wim Verver, zo 04 november 2012 01:04 in reactie op Ties Hercules Reageer op Wim

    Wim

    U heeft helemaal gelijk en de statistieken aan uw zijde. Alle landen met een kapitalistisch systeem, zoals bijvoorbeeld Nederland, Australie, Japan, behoren tot de armste ter wereld. Communistische systemen, zoals u graag ziet blijkbaar, creeren daarentegen grote welvaart.

    Eindelijk iemand die reageert, daarvoor dank.
    Communistische systemen zie ik niet graag. Ik heb me verdiept in deze financiéle chaos, omdat het razend interessant is. Met deze crisis werd veel duidelijk. Als eerste dat deze crisis zich steeds weer herhaalt en zal herhalen als het monetaire syteem niet verandert. Het aloude probleem ligt, al veel vroeger voordat wij geboren zijn, laan de ongecontoleerde geldcreatie. Dit is zo belangrijk dat alleen regeringen van democratische staten het recht mogen/moeten hebben op geldcreatie. Wanneer de FED vrij spel heeft, wat een private superbank is, dan kan alleen gebeuren wat we nu over ons uitgestort krijgen.
    Nu Duitsland zijn goudvoorraad wenst terug te halen van de FED naar Frankfurt en alle staven gaat omsmelten, ben ik benieuwd of het er nog wel is. De rechtszaak die nu speelt, genaamd. "The Keenan complaint" gaat ook over gestolen en zoekgeraakte of z.g. vervalste eigendoms bewijzen uitgegeven door de FED ten bedrage van één triljoen dollar. Alle goudvoorraad dient als dekking van geldcreatie, maar dan moet het niet gestolen zijn en de hoeveelheid papier en virtueel geld in krankzinnige bedragen in omloop gebracht.

  • Mark Sinops, wo 24 oktober 2012 09:12 Reageer op Mark

    Mark

    Zo'n faillissement is best verfrissend.

  • Marc Schouten, wo 24 oktober 2012 00:10 Reageer op Marc

    Marc

    IJsland is het voorbeeld hoe de banken, en de politiek, aangepakt had moeten worden.

  • Mike Peeters, wo 24 oktober 2012 10:42 in reactie op Marc Schouten Reageer op Mike

    Mike

    Voor ons heeft het gunstig uitgepakt, ja. Maar de IJslanders hebben wel veel welvaart moeten inleveren.

  • Marc Schouten, wo 24 oktober 2012 13:31 in reactie op Mike Peeters Reageer op Marc

    Marc

    Oja? Valt wel mee hoor. Misschien hebben ze wat minder hebbendingetjes maar in welzijn staan ze gelijk. En de economie zit in de lift.

  • Gerard de Bruin, wo 24 oktober 2012 11:07 in reactie op Marc Schouten Reageer op Gerard

    Gerard

    Wat is dat precies voor voorbeeld? Wat is er in IJsland gebeurd dat wij zouden moeten navolgen? Dit soort algemene onderbuikreacties zijn niet erg bevredigend. Kom op: man en paard noemen, dan kunnen we aan de slag.

  • Marc Schouten, wo 24 oktober 2012 13:25 in reactie op Gerard de Bruin Reageer op Marc

    Marc

    Er is een democratisch proces op gang gekomen om te kijken wat er met de schuld gedaan moest worden. De banken zijn genationaliseerd. De verantwoordelijke bankiers en politici zijn daar vervolgd.

    Ongeveer het omgekeerde van wat de rest van de wereld gedaan heeft.

    Ron Paul heeft er een leuk stukje over:

    http://www.youtube.com/watch?v=xt4Z3rm4r-4

  • Gerard de Bruin, do 25 oktober 2012 10:27 in reactie op Marc Schouten Reageer op Gerard

    Gerard

    Leuk filmpje, maar dit is niet Ron Paul. Ron Paul is een hele zure, hele schrale, hele rechtse en vooral hele rijke mijnheer. Tevens mislukt presidentskandidaat.

    Dit filmpje is van een online nieuwsshow, The Young Turks. Ook de inhoud strookt niet direct met wat u denkt te hebben gehoord, maar dit terzijde.

  • Marc Schouten, do 25 oktober 2012 14:03 in reactie op Gerard de Bruin Reageer op Marc

    Marc

    "maar dit is niet Ron Paul."


    Je hebt gelijk het is Cenk Uygur. Ik weet niet waarom in Ron Paul schreef. ;-/

    Hij verteld in grote lijnen hoe het gegaan is. Het wordt wel de 'kitchenware revolution' genoemd. Als je een andere versie hebt dan hoor ik die graag.

  • robert vd heide, di 23 oktober 2012 20:57 Reageer op robert

    robert

    http://www.youtube.com/watch?v=eP9ZdeXRNYg&feature=share&list=ULeP9ZdeXRNYg

    hier achtergronden van buitenlandse zaken ,over de kwestie

    mischien moeten we maar uit de E.U ,en in de leer bij Ijsland

  • Piet de Geus, wo 24 oktober 2012 01:57 in reactie op robert vd heide Reageer op Piet

    Piet

    "mischien moeten we maar uit de E.U ,en in de leer bij Ijsland"

    En dan meteen achter IJsland aan de EU en de euro in, want dat is het hoogste doel van de IJslandse politiek. Streefdatum toetreding tot de euro: 2015.

    Misschien toch maar eerst in de leer bij IJsland in plaats van eerst uit de EU, dat scheelt wat heen en weer geloop.

  • j o, di 23 oktober 2012 20:44 Reageer op j

    j

    En zo gaan we vrolijk door met enorme risico's nemen. Immers, als er iets mis gaat wordt het toch wel vergoed.

  • el gringo, di 23 oktober 2012 21:07 in reactie op j o Reageer op el

    el

    U vergeet dat de rekening van dit faillissement wel degelijk bij iemand komt te liggen, namelijk de andere financiers van de bank, die weinig tot niets terug krijgen. Maar ja, dit zijn geen 'zielige' spaarders of overheden, dus dat vinden we allemaal niet zo erg en is politiek goed te verkopen.

  • Marc Schouten, wo 24 oktober 2012 00:09 in reactie op el gringo Reageer op Marc

    Marc

    Vertel, vertel, met een linkje graag.

  • Arie Roos, wo 24 oktober 2012 11:00 in reactie op el gringo Reageer op Arie

    Arie

    [Maar ja, dit zijn geen 'zielige' spaarders of overheden]

    Nee, inderdaad. Dat zijn aandelen- en obligatiehouders, die bewust hebben geinvesteerd in die banken. Ze hebben dus bewust het risico gelopen dat het mis ging.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven